طرز تهیه گرانیتا با ۶ روش فوق‌العاده برای روزهای گرم تابستان

2

یکی از چیزهایی که در روزهای گرم تابستان حسابی می‌چسبد، صرف یک دسر یا نوشیدنی خنک و گواراست. یک چنگال و فریزر در اختیار دارید؟ با ما همراه باشید تا طرز تهیه گرانیتا را در ۶ طعم مختلف به شما آموزش دهیم. گرانیتا یک نوشیدنی تابستانه ساده ولی پرانٰرژی و طراوت‌بخش است که در ادامه بیشتر درباره آن می خوانید.

در هوای گرم، انواع دسرهای یخی را مصرف می‌کنیم. بستنی، ماست یخ‌زده، سمیفردو (semifreddo)، بستنی یخی، ساندویچ‌های سرد و سوربت (sorbet). همهٔ این خوراکی‌ها خوب و حتی عالی هستند. با این وجود، این خوراکی‌ها جزو گزینه‌هایی است که بیشتر مردم وقتی در یک روز تابستانی بیرون از خانه هستند سراغ آن می‌روند و در خانه کمتر یافت می‌شوند.

رونیکس

خب، بیایید کمی با گرانیتا آشنا شویم. این دسر که خواستگاه آن ایتالیاست، معمولا بدون شیر تهیه می شود، یخ‌زده (یا نیمه یخ‌زده) است و نسبت به بستنی حالتی زبرتر دارد. طرز تهیه گرانیتا به سادگی مخلوط کردن شربت یا پورهٔ میوه و چند دور فریز کردن و خراشیدن محتویات با چنگال برای به دست آوردن بافت پف‌دار است. برای درست کردن گرانیتا به دستگاه بستنی‌ساز نیازی ندارید. سادگی این خوراکی، آن را به یک دسر تابستانی عالی تبدیل کرده است. فرقی ندارد طعم میوه، قهوه یا نوشیدنی‌های خاص را دوست داشته باشید، طرز تهیه گرانیتا در طعم‌های مختلف را برای شما آماده کرده‌ایم.

۱. گرانیتای پیناکولادا

طرز تهیه گرانیتا پیناکولادا

اگر از طعم پیناکولادا خوشتان می‌آید، احتمالا عاشق این گرانیتا با طعم استوایی و بافت کرمی‌تر آن (به لطف کرم نارگیل) نسبت به دیگر گرانیتاها خواهید شد.

این گرانیتا به رنگ زرد روشن و بسیار دلپذیر است. هالاپینو موجود در این گرانیتا، کمی تندی مطبوع به این نوشیدنی اضافه می‌کند.

ظرف‌های پلاستیکی درب‌دار برای تهیهٔ این گرانیتا بسیار مناسب هستند. همچنین می‌توانید از ظرف‌های فلزی مخصوص آشپزی مثل ظرف‌های عمیق کیک‌پزی استفاده کنید. سایز مناسب را انتخاب کنید؛ عمق مایع این دسر نباید بیشتر از ۲ سانت‌ونیم باشد، در غیر این صورت، مدت زمان بیشتری برای فریز شدن نیاز خواهد داشت.

آماده‌سازی از قبل: بهترین زمان سرو گرانیتا درست بعد از آماده شدن آن است، اما تا یک هفته قبل از زمان دلخواه می‌توان گرانیتا را آماده کرد. در این صورت، پیش از سرو کردن آن، با چنگال محتویات ظرف را هم بزنید تا حالتی پف‌دار بگیرد. گرانیتا به حداقل ۳ ساعت زمان برای فریز شدن نیاز دارد.

مناسب برای ۶ نفر

مواد لازم

  • ۶۸۰ گرم آناناس تازه (یک آناناس متوسط) تکه‌شده؛
  • ۱ پیمانه کرم نارگیل؛
  • نصف پیمانه آب نارگیل؛
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو تازه؛
  • نصف قاشق چای‌خوری عصاره نارگیل؛
  • نصف یک هالاپینو متوسط، بدون تخم و برش‌خرده؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری برگ آویشن تازه؛
  • ۶ برگ آناناس برای تزئین (اختیاری)؛
  • ۶ گیلاس ماراسکینو برای تزئین (اختیاری).

طرز تهیه گرانیتا پیناکولادا

آناناس، کرم نارگیل، آب نارگیل، آب لیمو، عصاره نارگیل، هالاپینو و آویشن را در مخلوط‌کن بریزید. برای یک دقیقه با سرعت بالا مواد را پوره کنید.

مواد را از یک صافی ظریف با پشت قاشق صاف کنید و در ظرف موردنظر بریزید. مواد سفت را دور بریزید. درب ظرف را ببندید و به مدت ۱ ساعت در فریزر قرار دهید. زمانی که محتویات ظرف به‌ حالت نیمه یخ‌زده و برفی در آمد با یک چنگال آن را هم بزنید. دوباره ظرف را در فریزر قرار دهید و تا دو ساعت بعد، هر ۳۰ دقیقه این کار را تکرار کنید تا به بافت دلخواه برسید.

برای سرو کردن این گرانیتا، مقداری از مواد را در لیوان‌های شیشه‌ای دلخواه بریزید. برای تزئین، از برگ آناناس یا گیلاس ماراسکینو استفاده کنید. گرانیتای شما آماده است.

۲. گرانیتای فرانسوی

طرز تهیه گرانیتا با نوشیدنی خاص

این گرانیتا کمی فرانسوی شده و می‌توانید از آن به عنوان کوکتل یا دسر لذت ببرید. نوشیدنی پایه در این گرانیتا، از گل آقطی تهیه می‌شود اما طعم گل زیاد در آن قالب نیست.

تقریبا تمام مهمانی‌های شام با تم کوکتل فرانسوی (apéro dînatoire) با یک دسر شیرین یا گرانیتای طراوت‌بخش پایان می‌یابد. این گرانیتا می‌تواند هم به صورت کوکتل و هم به صورت دسر سرو شود.

آماده‌سازی از قبل: این گرانیتا باید چند ساعت در فریزر بماند و هر از گاهی آن را هم زد. این ترکیب می‌تواند تا یک هفته در فریزر نگهداری شود.

مناسب برای ۱۲ نفر

مواد لازم:

  • نصف پیمانه شکر؛
  • ۱ و ۱/۴ پیمانه آب (ترجیحا تصفیه‌شده)؛
  • دو تکه پوست لیمو و ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو؛
  • ۷۵۰ میلی‌لیتر آبمیوه؛

طرز تهیه گرانیتای فرانسوی

شکر و ۱/۲ پیمانه آب را در یک شیرجوش بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید؛ به مدت ۵ دقیقه مواد را هم بزنید تا شکر حل شود و فرم شربت بگیرد. پوست لیمو را اضافه کنید و ظرف را از روی حرارت بردارید. ۳۰ دقیقه صبر کنید. مواد را از صافی رد کنید و در ظرف موردنظر برای فریز کردن بریزید. مواد سفت را دور بریزید. درب ظرف را ببندید و تا خنک شدن مواد، آن را در فریزر قرار دهید.

آبمیوه و آب لیمو را با هم مخلوط کنید و ۳/۴ آب باقی‌مانده را در یک ظرف اندازه‌گیری بزرگ بریزید. این مایع را از صافی رد کنید تا هیچ تفالهٔ لیمویی در آن باقی نماند. محلول را در یک ظرف فلزی مستطیلی بریزید. شربت لیمویی که از قبل آماده کردید را به ظرف اضافه کنید و هم بزنید. با سلفون روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱ ساعت یا زمانی که اطراف ظرف شروع به کریستالی شدن می‌کند، آن را در فریزر قرار دهید.

محتویات ظرف را با یک چنگال مخلوط کنید. تکه‌های یخ‌زده را با چنگال خرد کرده و در لبهٔ ظرف آنها را له و با مایع باقی‌مانده مخلوط کنید.

دوباره ظرف را در فریزر قرار دهید و هر ۳۰ دقیقه یک بار این کار را تکرار کنید. اگر محتویات ظرف زیادی یخ‌زده و سفت بود، آن را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید و با چنگال مراحل بالا را تکرار کنید.

گرانیتا آماده است! آنها را در کاسه یا لیوان‌های شیشه‌ای دلخواه‌تان سرو کنید.

۳. گرانیتای توت‌فرنگی + ریواس

طرز تهیه گرانیتا توت‌فرنگی

رنگی که از این گرانیتا به دست می‌آید، آن را مناسب مهمانی‌های تابستانی می‌کند.

پورهٔ توت فرنگی تازه به همراه ریواس آب‌پز و شیرهٔ معطرش، پایهٔ درست کردن این گرانیتای خوشمزه خواهد بود. این یک دسر باحال و سرحال‌آور که تمام طعم پای توت‌فرنگی و ریواس را بدون زحمت درست کردن پای، در خود دارد.

می‌توانید این دسر را با خامهٔ زده‌شده سرو کنید تا طعمی شبیه بستنی یخی ریواس را بچشید.

نکته: به جای ریواس می‌توان از میوهٔ به یا یا کرنبری (Cranberry) استفاده کرد.

آماده‌سازی از قبل: شیره ریواس در ظروف نگهداری محفوظ از هوا می‌تواند تا یک ماه در یخچال نگهداری شود. آماده‌سازی این گرانیتا حدود ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد و می‌توان آن را تا یک هفته در فریزر نگهداری کرد.

مناسب برای ۴ نفر

مواد لازم:

  • ۲ ساقه ریواس، ریز خردشده (حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ گرم)؛
  • نصف پیمانه آب؛
  • ۱/۴ پیمانه شکر؛
  • ۴۵۰ گرم توت‌فرنگی خردشده (۳ پیمانه).

طرز تهیه گرانیتا توت‌فرنگی و ریواس

ریواس، آب و شکر را در یک ظرف سس مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید مایع به نقطه جوش برسد، سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بپزد. هر از گاهی مایع را هم بزنید. وقتی ریواس نرم شد، ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.

محتویات را به همراه توت‌فرنگی در مخلوط‌کن بریزید. مواد را پوره کنید و در یک ظرف کیک‌پزی بریزید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید ۲ ساعت و نیم در فریزر باقی بماند. هر ۳۰ دقیقه یک بار آن را بیرون آورده و با چنگال خراش دهید تا به انسجام نرم و کریستالی برسید.

برای سرو، از کاسه‌های گود یا لیوان‌های کوچک استفاده کنید.

۴. گرانیتای طلوع خورشید

طرز تهیه گرانیتا با پرتقال خونی

یک برش از پرتقال خونی به این دسر لایه لایه، ظاهری به شدت جذاب می‌بخشد.

این دسر ساده، خوش‌رنگ و لذیذ را می‌توانید به راحتی آماده کنید.

شما به یک ظرف کسرول (casserole) حدود ۲۰ سانتی‌متر و مناسب فریزر یا ظرف درب‌دار با دیواره‌ای حداقل ۵ سانتی‌متری نیاز دارید.

آماده‌سازی از قبل: شما در چند مرحله، ۳ لایه از مواد را فریز می‌کنید. بنابراین حداقل به ۵ ساعت زمان نیاز دارید. این گرانیتا در ظرف درب‌دار می‌تواند تا ۱ ماه در فریزر نگهداری شود.

مناسب برای ۶ الی ۸ نفر

مواد لازم:

  • ۲ و ۱/۴ پیمانه آب انار خالص؛
  • ۲/۳ پیمانه شیر نارگیل پرچرب (از کنسرو؛ پیش از مصرف خوب آن را تکان دهید)؛
  • ۱ و ۱/۲ پیمانه آب پرتقال والنسیا تازه؛
  • ۲ پرتقال خونی، پوست‌گرفته (بدون قسمت سفید) و بر‌ش‌خورده به اندازه‌های نیم‌سانتی؛
  • خامهٔ زده‌شده، برای سرو (اختیاری)؛
  • بستنی وانیلی، برای سرو (اختیاری)؛
  • شکر قهوه‌ای، برای تزئین.

طرز تهیه گرانیتا طلوع خورشید

آب انار را در یک ظرف کسرول بریزید. درب ظرف را بپوشانید و آن را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در فریزر در قسمتی صاف قرار دهید. مایع باید به حدی سفت شود که بتوان به آن دست زد.

ظرف را از فریزر خارج کرده و درب آن را بردارید. شیر نارگیل را به صورت یکدست روی لایهٔ آب انار فریزشده بریزید. درب ظرف را بپوشانید و حدود ۳۰ دقیقه الی یک ساعت و زمانی که مایع سفت شود، در فریزر قرار دهید.

ظرف را از فریزر خارج کرده و درب آن را بردارید. حالا آب پرتقال را روی لایهٔ شیر نارگیل بریزید. تکه‌های پرتقال خونی را نیز اضافه کرده و به صورت دلخواه مرتب کنید. درب ظرف را بپوشانید و حدود ۲ ساعت در قسمتی صاف در فریزر قرار دهید.

زمان سرو، با کمک یک چنگال بزرگ و محکم شروع به خراشیدن محتویات یخ‌زده کنید. فراموش نکنید که چنگال را در هر سه لایه حرکت دهید تا کریستال‌های یخی گرانیتا را به دست آورید. با کمک یک قاشق، محتویات را در لیوان‌های یک نفرهٔ دلخواه بریزید. می‌توانید در حین ریختن گرانیتا، لایه‌های خامه یا بستنی را به ظرف سرو اضافه کنید.

روی هر ظرف مقداری شکر قهوه‌ای بریزید و بلافاصله سرو کنید.

۵. گرانیتای اسپرسو

طرز تهیه گرانیتا اسپرسو

این هم طرز تهیه گرانیتا مخصوص طرفداران قهوه! برای درست کردن این گرانیتا به قهوه اسپرسو و خامهٔ زده‌شده نیاز دارید. قهوهٔ سرد با این دستور گرانیتا معنی دیگری پیدا می‌کند.

میزان گرانیتا و خامه در این طرز تهیه گرانیتا برابر است. طعم این گرانیتا شیرینی بیش از حدی ندارد و تا حدی طراوت‌بخش است.

کار را با قهوهٔ غلیط و قوی اسپرسو آغاز کنید؛ از قهوه‌های فوری استفاده نکنید.

آماده‌سازی از قبل: این گرانیتا به حداقل ۸ ساعت زمان برای فریز شدن نیاز دارد. … می‌توانید خامه را از یک روز قبل آماده کنید و در یخچال نگهداری کنید.

مناسب برای ۸ نفر

مواد لازم:

  • ۲ و ۱/۲ پیمانه قهوه اسپرسو تازه‌دم، در دمای محیط؛
  • ۳/۴ پیمانه + ۳ قاشق غذاخوری شکر؛
  • ۱ پیمانه آب؛
  • ۱/۲ پیمانه خامهٔ زده‌شدهٔ خنک؛
  • نمک کوشر (Kosher salt).

طرز تهیه گرانیتا اسپرسو

قهوه را در کاسهٔ بزرگ بریزید. ۳/۴ شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود. مایع را بچشید؛ احتمالا کمی زیادی شیرین است. اگر هنوز شیرین نیست، مقدار بیشتری اضافه کنید. آب را اضافه کنید. مایع را در یک ظرف فلزی مناسب بریزید که عمق آن بیشتر از ۲.۵ سانتی‌متر نشود. ظرف را در فریزر قرار دهید تا محتویات آن یخ بزند؛ این کار حدود ۸ ساعت زمان می‌برد.

یک ظرف شیشه‌ای، پلاستیکی یا فلزی با درب محکم انتخاب کنید. از خشک بودن ظرف مطمئن شوید. درب را بردارید و ظرف را در فریزر قرار دهید.

زمانی که محتویات اسپرسو یخ زد، ظرفش را روی سطح خنکی قرار دهید. با یک لیسک فلزی مخصوص شیرینی‌پزی (metal pastry scraper) برش‌های مربعی روی محتویات ظرف بزنید. با کمک لیسک فلزی، برش‌ها را به ظرف سرد خالی منتقل کنید. درب ظرف را بپوشانید و آن را حداقل ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید.

در همین حین، خامهٔ زده‌شده، ۳ قاشق شکر و نمک را با یک همزن مخلوط کنید. با درجهٔ متوسط رو به کم کار کنید تا مواد به حالتی کف‌دار برسند. حالا سرعت را بالا برده تا به فرمی نرم برسید.

درست پیش از سرو، گرانیتا را به آرامی با یک چنگال بزرگ مخلوط کنید تا هیچ شکر حل‌نشده‌ای در آن باقی نماند.

یک لایه در میان، به سبک دسر پارفه (parfait)، گرانیتا و خامه در ظرف موردنظرتان که از قبل سرد کرده‌اید، بریزید. میزان گرانیتا و خامه باید برابر باشد. دسر را بلافاصله سرو کنید.

۶. گرانیتای هندوانه و ریحان به همراه فلفل پابلانو

طرز تهیه گرانیتا هندوانه و ریحان

این هم آخرین طرز تهیه گرانیتا به روشی جذاب. گرانیتا پابلانو (poblano) که با گرانیتای هندوانه‌ای ترکیب می‌شود. اگر برای گرانیتای پابلانو از اسفناج استفاده کنید، دسرتان رنگ بیشتری خواهد داشت.

این ترکیب دوتایی یک ظاهر بسیار زیبا دارد. پابلانو سبز خوشمزه و سرزنده که از نظر بصری «لایهٔ محافظ» گرانیتای هندوانه در بالا محسوب می‌شود.

ظرف‌های نگهداری پلاستیکی درب‌دار برای فریز کردن گرانیتا بسیار کاربردی هستند.

مناسب برای ۸ نفر

مواد لازم برای گرانیتا پابلانو

  • ۱ فلفل پابلانو بزرگ، بی‌ساقه، بی‌هسته و درشت خردشده؛
  • ۳ قاشق غذاخوری شکر؛
  • ۸ برگ نعناع تازه؛
  • ۱ پیمانه برگ اسفناج.

مواد لازم برای گرانیتا هندوانه

  • ۴۵۰ گرم هندوانه بدون هسته، خرد شده به صورت مربع‌های کوچک (۳ پیمانه)؛
  • ۱۴۰ گرم پاپایای رسیده، خرد شده به صورت مربع‌های کوچک (۱ پیمانه)؛
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو تازه؛
  • ۵ قاشق غذاخوری شکر؛
  • ۴ برگ بزرگ ریحان؛
  • یک سر انگشت نمک کوشر؛
  • دانه‌های کنجد سیاه یا ویفر شکلاتی خردشده به‌عنوان دانه‌های هندوانه برای تزئین (اختیاری).

طرز تهیه گرانیتا

برای پابلانو: فلفل پابلانو، شکر، نعناع و اسفناج را در مخلوط‌کن با دور تند به مدت ۱ دقیقه میکس کنید. با استفاده از پشت یک قاشق یا کاردک مواد را از صافی رد کنید و در ظرف پلاستیکی یا فلزی عمیق موردنظرتان بریزید. تکه‌های درشت را دور بریزید. درب ظرف را ببندید و به مدت ۱ ساعت در فریزر قرار دهید تا اطراف ظرف حالت برفک به خود بگیرد. با یک چنگال محتویات ظرف را هم بزنید و دوباره در فریزر قرار دهید. این کار را تا ۲ ساعت و هر نیم ساعت یک بار تکرار کنید تا به بافت کریستالی برسید.

برای هندوانه: هندوانه، پاپایا، آب لیمو، شکر، ریحان و نمک را در خلوط‌کن با دور تند به مدت ۱ دقیقه میکس کنید. مواد را در یک ظرف عمیق بریزید (نیازی به رد کردن از صافی نیست). درب ظرف را ببندید و به مدت ۱ ساعت در فریزر قرار دهید تا اطراف ظرف حالت برفک به خود بگیرد. با یک چنگال محتویات ظرف را هم بزنید و دوباره در فریزر قرار دهید. این کار را تا ۲ ساعت و هر نیم ساعت یک بار تکرار کنید تا به بافت کریستالی برسید.

برای سرو، هر کدام از گرانیتاها را با یک چنگال پف‌دار کنید. ۱/۴ گرانیتای پابلانو را در لیوان سرو بریزید. با یک قاشق، مواد را به ته و اطراف ظرف فشار دهید و وسط آن را گود کنید. نصف پیمانه گرانیتای هندوانه را در مرکز لیوان بریزید. کنجد یا خرده‌های بیسکوییت را در صورت دلخواه روی هر ظرف بریزید. بلافاصله این گرانیتا را سرو کنید.

شما کدام طرز تهیه گرانیتا را می‌پسندید؟ دسر یا نوشیدنی محبوب تابستانی‌تان را به ما معرفی کنید.

راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع washingtonpost
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. محمد نعمت اللهی می‌گوید

    بسیار مفید و کاربردی برای این روز های گرم تابستانی البته من خودم از طرفدار های نوشیدن قهوه در هر شرایطی هستم ولی مطلب شما من رو بسمت ایده های جدیدی برد .

    1. فرناز آشفته‌فرد می‌گوید

      ممنون از توجه شما دوست عزیز.
      شاید گرانیتای قهوه باب میل شما باشه 🙂