چطور فن بیان خوبی داشته باشیم؟

2

اصلاً بعضی‌ها ذاتاً خوب صحبت می‌کنند!
خدا به بعضی‌ها صدا و حرف زدن خوب داده!
اینکه فلانی خوب حرف میزنه، یه نعمت خدادادی و ذاتیه!
احتمال دارد گاهی اوقات اسیر چنین قضاوت‌های بی حساب کتابی شویم. اینکه باور داشته باشیم کسانی که فن بیان خوبی دارند و خوب حرف می‌زنند، حتماً از شکم مادر که زاده شده‌اند، همین شکلی بوده‌اند!
بدون شک چنین طرز فکری اشتباه است. فن بیان خوب و خوب صحبت کردن و حتی صدای خوب داشتن همگی مهارت‌هایی است که مثل هر مهارت دیگری با تمرین و تکرار و آموزش مستمر قابل یادگیری هستند.

فن بیان خوب داشتن به چه دردی میخوره؟

در دنیای فعلی، آنقدر موضوع خوب صحبت کردن و فن بیان خوب داشتن مهم است که شاید بهتر باشد مدارس و دانشگاه به جای ۱۶ سال آموزش (که بعضاً آموزش‌هایی واقعاً غیر کاربردی هم هستند) و حتی دقیقه‌ای نپرداختن به به مهارت صحبت کردن، ‌با یک تغییر نگرش کلی، فرصت بسیاری را به مهارت صحبت کردن و فن بیان قوی اخصاص دهند.
درصد قابل توجهی از ارتباطات ما در طول روز با ارتباطات کلامی همراه است! پس دلیلی وجود ندارد که بهترین فن بیان و بهترین مهارت‌های صحبت‌کردن و صحبت در جمع را نداشته باشیم! ما باید یاد بگیریم چگونه روابط عمومی بالا داشته باشیم؟ خوب و زیبا صحبت کردن و پر انرژی صبحت کردن بسیار مهم است.
در طول روز همه ما بارها و بارها با محیط پیرامون خود ارتباط داریم و طبق تحقیقات انجام شده، به طور میانگین، 43 درصد از ارتباطات ما، صرف شنیدن و 32 درصد صرف صحبت کردن می‌شود! این عدد فوق‌العاده قابل تأمل است! 75 درصد ارتباطات ما، ‌ارتباطات کلامی است و اگر فن بیان خوبی نداشته باشیم، مطمئناً نمی‌توانیم موفقیت‌های زیادی کسب کنیم زیرا ارتباطات ضعیفی خواهیم داشت.

آیا می شود فن بیان خوبی داشت و خوب صحبت کرد؟

آیا اصلاً می‌توان فن بیان خوبی داشت و خوب صحبت کرد یا این که این موضوع ذاتی است و امکان یادگیری آن وجود ندارد؟!
پاسخ این است: فن بیان درست مانند هر مهارت دیگری که فکرش را بکنید، قابل یادگیری است. فقط تمرین و تلاش زیاد می‌خواهد.

رونیکس
شما که دوست ندارید موقع حرف زدنتان همه خوابشان بگیرد؟

چطور فن بیان خوبی داشته باشیم؟

حقیقت این است که بهبود فن بیان کار یک روز و یک هفته نیست! اصلاً اجازه بدهید یک اصل خیلی مهم را مطرح کنم:
ما چیزی به عنوان فن بیان خوب نداریم! هر کسی باید در هر شرایطی که هست بیان خود را روز به روز بهتر کند.
اگر بدانید که روزانه حداقل 2 ساعت وقت گذاشتن برای یادگیری و بهبود فن بیان چه تاثیری در کار، زندگی، روابط و غیره دارد، هر روز بیش از این مقدار را به یادگیری فن بیانتان اختصاص می‌دهید.

برای بهبود فن بیان باید از سه مرحله مهم عبور کند:

  1. مطالب را به صورت تئوری یاد بگیرید.
  2. تمرین مناسب و کافی داشته باشید (شبیه سازی)
  3. و به صورت واقعی در زندگی خود به کار ببرید (تا پس از مدتی به صورت ناخودآگاه به از این روش‌ها استفاده کنید)

چطور باید جذاب و دوست داشتنی حرف بزنیم؟

پیش نیاز جذاب صحبت کردن، درست صحبت کردن است.
اگر دوست دارید بدانید چطور جذاب صحبت کنید باید بگویم که گام اول این است که فن بیان و سخنوری خوبی داشته باشیم.
در حقیقت می توانیم بگوییم باید شخصیت کاریزماتیک (یعنی شخصیتی که همه از آن حساب ببرند و برایش احترام ویژه ای قائل باشند) داشته باشیم. البته کاریزماتیک بودن کار یکی دو روز نیست. اما کاریزما را می توان آموخت.
حالا بیایید ببینیم چطور می توانیم فن بیان خوبی داشته باشیم؟

مراحل یادگیری مهارت‌های کلامی

برای یادگیری هر مهارتی، از جمله مهارت‌های کلامی و فن بیان، گام‌هایی وجود دارد که اگر ما با این گام‌ها آشنا نباشیم، نه تنها رشد نخواهیم کرد، بلکه باعث می‌شود که پسرفت هم داشته باشیم و یا با داشتن توقعاتی نامعقول در مسیر رشد و بهبود قرار نگیریم.
اولین شرط در یادگیری هر مهارتی، این است که بدانیم باید تا حد ممکن تمرین کنیم و بدون تمرین کردن عملاً هیچ مهارتی کسب نمی‌شود. چه بهتر است که ما زمانی را به صورت روزانه در نظر بگیریم و تمرینات مربوطه را انجام دهیم.

فن بیان خوب کمک می کند در زندگی و کسب و کارتان واقعاً موفق شوید

عجیب است که گویا این موضوع در فرهنگ ما عادت شده که بدون تمرین کردن توقع داریم نتیجه بگیریم!
حال با فرض این که دائماً در حال تمرین کردن هستیم، به گام‌های یادگیری یک مهارت جدید می‌پردازیم. این چهار گام به صورت خلاصه عبارت است از:

ناتوانی ناآگاهانه

ناتوانی آگاهانه

توانمندی آگاهانه

توانمندی ناآگاهانه

همین گام‌ها را در فن بیان عملی و پیاده سازی می‌کنیم
در گام اول، اصلاً متوجه نیستیم که در این مهارت مشکل داریم و با اعتماد به نفس کاذب صحبت می‌کنیم و فقط باعث آزار و اذیت دیگران می‌شویم
در گام دوم، ما متوجه می‌شویم که توانمندی جذاب صحبت کردن را نداریم و لازم است که آن را یاد بگیریم و در گام سوم، با تمرین و یادگیری به صورت خودآگاه می‌توانیم این مهارت را اجرا کنیم. اما برای انجام آن نیاز به زمان و فکر کردن بسیار زیادی داریم و البته از دید مخاطب نیز بسیار حرفه‌ای به نظر نمی‌رسیم و در گام چهارم، خوب صحبت کردن بخشی از وجود ما خواهد شد و برای اجرای آن فکر نمی‌کنیم و بیشتر بر روی عمل متمرکز می‌شویم.

دوره رایگان فن بیان بیشتر از یک نفر

اجازه بدهید وقتتان را نگیریم! فقط کافیست برای تقویت فن بیان و مهارت‌های ارتباطی خود در دوره رایگان فن بیان و سخنرانی ما شرکت کنید همین. برای این کار روی دکمه زیر کلیک کنید:

اموزش فن بیان
شاید برایتان جالب باشد بدانید که ما در مجموعه بیشتر از یک نفر تا به حال ۹۶ دوره جامع سخنرانی و فن بیان برگزار کرده‌ایم و افراد بسیار زیادی از آموزش‌های تخصصی، پر از تمرینات کاربردی و بازی و مؤثر ما بهره مند شده و توانسته‌اند در کار و زندگی‌شان پیشرفت کنند.
روی لینک زیر کلیک کنید تا اطلاعات تکمیلی را مطالعه کنید:

کلاس سخنرانی

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. جواد می‌گوید

    یعنی حالم بهم خورد چه وعضه تبلیغ کردنه

  2. نسترن حاجیلو می‌گوید

    سلام. ممنونم از شما که چنین مجموعه ای رو تبلیغ می کنید. من از مطالب «بیشتر از یک نفر» استفاده کردم و تاثیرش رو هم توی زندگی دیدم. البته که آموزش هرجایی باشه و به هر روشی به صورت اصولی انجام بشه، تاثیرگذاره. ولی کاربردی بودن آموزش ها هم مهمه. موفق باشید.