۶ مانع مهم در مراحل مختلف زندگی و نحوه رویارویی با آنها

0

همهٔ ما این تجربه را داشته­‌ایم که در برخورد با موانع احساس ناامیدی بکنیم. استرس و نگرانی ما را فرا می­‌گیرد و فکر می‌­کنیم راهی برای بیرون‌رفتن از این وضعیت نیست. اما همیشه راهی هست. در قدم اول باید نگرش و شیوهٔ تفکرمان را تغییر دهیم. باید تفکرمان را تغییر بدهیم تا زندگی‌مان تغییر بکند. اگر فکر کنیم زندگی­‌مان بهتر نمی­‌شود، بهتر نخواهد شد. پس اول باید باور داشته باشیم تا همه چیز در اطراف ما شروع به تغییر کند. با این حال نمی‌­توان همین‌جا متوقف شد. به‌همان میزان که تغییر تفکر ضروری است، عملکرد خود را نیز باید تغییر دهیم. حالا که طرز فکر و عملکرد مشخصی داریم، بیایید بر روی بهترکردن بخش‌­های مختلف زندگی نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. با ادامهٔ این مطلب همراه بشوید تا بدانید چطور می توانیم با موانع و مشکلات زندگی کنار بیاییم و از آنها عبور کنیم.

۱. وقتی در شغلتان به مانع برخورد می‌کنید

بیایید با حرفه‌مان شروع کنیم. یک حقیقت بسیار ناراحت‌کننده این است که بیشتر مردم از شغل و حرفهٔ خود راضی نیستند. شغل‌شان چیزی نیست که از کودکی به‌عنوان شغل رویاهای خود در سر داشتند. اما بیایید واقع­‌بین باشیم. هیچ چیز دائمی نیست. اگر در حرفهٔ خود با مانعی روبه رو هستید، می‌­توانید کارهای زیر را انجام دهید:

رونیکس

استعدادها و اهداف‌تان را پیدا کنید

۶ مانع مهم در مراحل مختلف زندگی و نحوه رویارویی با آنها - یافتن استعدادها و اهداف به حل مشکلات شغلی افراد کمک می کند.

شغل افراد همیشه با استعداد­هایشان مطابقت ندارد. پس ارزیابی کنید که در انجام چه کارهایی خوب هستید و سپس شغلی را پیدا کنید که با استعدادهای شما و چیزی که می­‌توانید ارائه دهید، هم‌خوانی داشته باشد. درمجموع آیا بهتر نیست شغلی داشته باشید که از انجام آن لذت ببرید؟

پیشرفت و ارتقا را هدف‌تان قرار دهید

اگر نمی­‌خواهید مسیر شغلی خود را تغییر دهید، بهتر است به ارتقای شغلی فکر کنید. بعضی اوقات افراد با کارشان احساس راحتی می‌کنند. چون می­‌دانند آن کار را چطور انجام دهند، دوست دارند به همان شکل به انجام داد‌‌ن‌اش ادامه دهند. اما شاید وقت آن است که با به‌چالش‌کشیدن خود به دنبال ارتقای شغلی باشید. این‌کار علاوه‌بر این‌که به شما کمک می­‌کند تا به‌عنوان یک انسان رشد کنید، بلکه پول بیشتری هم برای جیب­‌های‌تان فراهم می‌کند!

به دنبال مسیر شغلی جدیدی بگردید

معمولا مردم به‌سادگی به سمت شغل یا مسیر حرفه‌ای خود هدایت می‌­شوند. اکثر مردم به اولین کاری که می‌­توانند پیدا کنند، مشغول می­‌شوند. مگر این‌که یکی از آن افراد خوش­‌شانس باشد که از ابتدا به‌طور قطع بداند که می‌­خواهد یک دکتر، وکیل، افسر پلیس و یا چیز دیگری بشود. بنابراین اگر شما از مسیر شغلی فعلی خود ناراضی هستید، به دنبال مسیر شغلی دیگری بروید.


حتما بخوانید: چطور مسیر شغلی مناسب خود را پیدا کنیم؟

۲. وقتی در مرحلهٔ آشنایی با کسی به مانع برخورد می‌کنید

این روزها آشنایی با فرد موردعلاقه برای مجردها بسیار خسته‌­کننده است. آشنایی‌­های مجازی، تسخیرشدن در رابطه عاطفی و روابط کوتاه‌مدت شکست‌خورده می‌­توانند باعث افسردگی شوند و در اثر آنها حس کنید به مانع برخورده‌اید.

اما ناامید نشوید. با انجام راه‌های زیر می‌توانید به بهبود امیدوار باشید:

راه­‌های مختلف آشنایی با دیگران را امتحان کنید

این روزها نرم‌افزارهای دوست‌­یابی و وبسایت‌ها برای آشنایی مورداستقبال قرار گرفته‌­اند. پس اگر آن­ها را هنوز امتحان نکرده‌اید، حتما این کار را بکنید. اگر امتحان کرده‌­اید و موفق نبودید، روش دیگری را امتحان کنید. به گروه­‌های محلی بپیوندید یا از دوستان‌­تان بخواهید برای‌تان قراری ترتیب بدهند. به‌عبارت دیگر به روش­‌های قدیمی برگردید.

یاد بگیرید چطور نشانه­‌های خطر را بخوانید

اگر می‌­خواهید در روابط‌تان گرفتار افراد نادرست نشوید، باید یاد بگیرید چطور نشانه‌­های خطر را در افرادی که با آن­ها آشنا می­‌شوید ببینید. ممکن است به‌وضوح مشخص نباشند، ولی این نشانه‌­ها همواره وجود دارند. چیزهای کوچکی مثل رفتار گستاخانه با پیشخدمت رستوران و سایر رفتار افراد می­‌توانند هر آنچه که لازم دارید را دربارهٔ آدم‌­ها به شما بگویند.

امیدتان را از دست ندهید

فکرکردن به اینکه ممکن است تا آخر عمر مجرد بمانید خیلی ساده است. به‌خصوص اگر این اواخر در دنیای آشنایی چندان موفق نبوده‌اید. اما هیچ وقت امیدتان را از دست ندهید. ممکن است ماه‌­ها، سال‌­ها و یا حتی دهه‌­ها طول بکشد تا با فرد درست ملاقات بکنید. ولی اگر تسلیم شوید، هرگز او را نخواهید یافت.


حتما بخوانید: اگر از آینده ناامید هستید، این کارها را انجام دهید

۳. وقتی در ازدواج به مانع برخورد می‌کنید

۶ مانع مهم در مراحل مختلف زندگی و نحوه رویارویی با آنها - یکی از بهترین راه ها برای حل مشکلات زناشویی گفتگو و همدلی است.

برای بسیاری از افراد ازدواج کار بسیار سختی است. قاعدتا نباید این‌طور باشد، ولی افراد اغلب آن را پیچیده می­‌کنند. پس اگر در ازدواج‌تان به مانع برخوردید، راه­‌های زیر را امتحان کنید:

گفتگو کنید

هیچ‌کس قدرت ذهن‌خوانی ندارد. پس باید برای حل مشکلات خود باهم حرف بزنید. به شیوه‌­ای که حساسیت برانگیز نباشد به همسرتان بگویید چرا ناراضی هستید. باهم دربارهٔ آن گفتگو کنید. به‌جای قراردادن او مقابل خودتان باهم مثل یک تیم رفتار بکنید. پس از صحبت‌کردن، اقدامات لازم را برای بهترکردن ازدواج‌­تان انجام بدهید.

همدلی کنید

اگر توانسته­‌اید روحیهٔ رقابتی‌تان را در ازدواج از بین ببرید، می­‌توانید با طرف مقابل­‌تان همدلی به خرج داده و مسائل را از دیدگاه او ببینید یک ازدواج در اثر کوتاهی هر دو نفر به مرحلهٔ بحرانی می‌رسد. برای حل بحران داستان را از دید همسرتان هم بشنوید.

در صورت نیاز کمک بگیرید

اگر ازدواج‌تان به مرحله­‌ای از مشکلات رسیده که فکر می‌­کنید نمی‌­توانید باهم از پس حل‌ آن­ بر بیایید، باید از متخصص حرفه‌ای برای آن کمک بگیرید. برای این کار می‌­توانید از مشاوره‌­های خانواده استفاده کنید. آن­ها به شما کمک می‌­کنند تا بتوانید باهم ارتباط برقرار کنید و می‌­توانند برنامه‌ای به شما بدهند تا با همکاری هم بر روی حل مشکلات کار کنید.

۴. وقتی در پدر و مادربودن به مانع برخورد کردید

شما عاشق فرزندان‌تان هستید، ولی شاید بعضی مواقع می­‌خواهید خفه‌­شان کنید یا از دست­‌شان فرار کنید و هرگز برنگردید! به هرحال اگر با بچه‌­های خود به مشکل برخورد کردید، می‌­توانید راه‌های زیر را امتحان بکنید:

همدلی را به آن­ها بیاموزید

بعضی اوقات بچه‌­ها به‌دلیل ناآگاهی از این‌که چگونه اعمال­‌شان بر سایر افراد تاثیر می‌­گذارد، کار اشتباهی را انجام می‌­دهند. بنابراین شما می‌توانید به آن­ها آموزش دهید که چگونه با دیگران ازجمله خودتان همدلی داشته باشند. تا جای ممکن این کار را زودتر شروع کنید. آموزش یک کودک نوپا ساده‌تر از یک نوجوان ۱۷ ساله است.

قانون داشته باشید و آن را اجرا کنید

اگر در خانه قانون نداشته باشید، محیط خانه پر از هرج‌ومرج می­‌شود. کودکان براساس ساختار و روال رشد می‌­کنند. پس اگر قانون ندارید، حتما چند قانون برای خودتان بگذارید و اگر دارید ولی آن­ها را اجرا نمی­‌کنید، این رویه را هم تغییر دهید.

به آن­ها یاد بدهید اعمال‌شان عواقب دارد

بسیاری از افراد ازجمله بزرگسالان، عواقب اعمال‌شان را درک نمی‌کنند. بنابراین، اگر بچه‌­های شما فکر می­‌کنند که می‌­توانند کاری را که می­‌خواهند انجام دهند و برای آن مجازات نشوند، پس وظیفهٔ شما این است که به آن­ها نشان دهید این­‌گونه نخواهد بود.

۵. وقتی در مسائل مالی‌تان به مانع برخورد کردید

۶ مانع مهم در مراحل مختلف زندگی و نحوه رویارویی با آنها - یکی از راه ها برای حل مشکلات مالی تغییر شغل است.

بیشتر افراد رابطهٔ عشق-نفرت با پول دارند. وقتی پول دارند، عاشق آن هستند و وقتی پول ندارند از آن متنفرند. پس اگر در مسائل مالی‌تان به مشکل برخوردید، نکات زیر را بخوانید:

روی شغل و حرفه‌تان تجدیدنظر کنید

گاهی اوقات افراد با شغل یا حرفهٔ خود احساس راحتی می‌کنند و به خروج از محدودهٔ امن‌شان فکر نمی­‌کنند. اگر پول کافی ندارید، همیشه راهی برای افزایش درآمد وجود دارد.

به دانشگاه برگردید

این روش شاید به دلیل هزینه­‌های تحصیل غیرعادی به نظر برسد. ولی گرفتن مدرک یا ارتقای آن می‌­تواند پتانسیل درآمد بیشتر را افزایش دهد. همان‌طور که می­‌گویند برای درآوردن پول، باید خرج کرد.

بودجه‌تان را مدیریت کنید

بیشتر افراد هیچ تصوری از پول‌­هایی که خرج می‌­کنند ندارند. در لحظه زندگی می‌­کنند و در انتهای ماه نمی­‌دانند چرا پول‌­های بانک‌­شان برای پرداخت اجارهٔ خانه کافی نیست. پس بودجه­‌بندی کنید و به آن پایبند بمانید.

۶. وقتی در برنامه‌­ریزی برای آینده به مانع برخورد می­‌کنید

زندگی کوتاه است. پس تا آنجا که می‌توانید از آن لذت ببرید و تفریح کنید. لازم نیست برندهٔ مسابقه بخت‌آزمایی باشید تا بتوانید خوب زندگی کنید. فکرکردن به آینده می‌­تواند دلهره­‌آور و همزمان ترسناک و هیجان‌­انگیز باشد. اگر نمی­‌دانید آینده شما را به کدام سو خواهد برد، وقت آن است که راه‌­های زیر را امتحان کنید:

اهداف ۵، ۱۰ و ۲۰ سال آینده‌­تان را بنویسید

نمی‌­توانید به جایی برسید بدون آنکه بدانید قصد دارید به کجا بروید. مانند آنکه قایقی داشته باشید و بدون داشتن نقشه و تنها با اتکا به باد بخواهید شما را به چین برساند (قطعا اینطور نخواهد شد). بنشینید و فکر کنید ۵، ۱۰ یا ۲۰ سال آینده می‌­خواهید کجا باشید.

برنامهٔ عملکرد درست کنید

حالا که اهداف بلندمدت خود را نوشتید، باید برای آن نقشهٔ عملکرد تهیه کنید. کارهایی را که هر روز، ماه و سال انجام می‌دهید و باعث رسیدن به اهداف‌تان می‌شود را بنویسید.

عمل کنید

نوشتن برنامهٔ عملکرد عالی است. ولی بدون عمل‌کردن به آن فایده‌­ای برای‌تان ندارد. شاید به نظر واضح برسد، ولی بسیاری از افراد با وجود داشتن نیت و ایده‌­های خوب، به‌دلیل پیگیری‌نکردن آن­ها موفق به انجام‌­شان نشدند. نگذارید جزو این دسته از افراد باشید.

فهرست آرزوهای خود را تهیه کنید

خیلی از مردم دربارهٔ تهیه لیستی از آرزوهای خود برای زندگی حرف می­‌زنند. ولی چند نفر واقعا این کار را انجام می‌­دهند؟ حتی اگر این لیست را تهیه کنند، چقدر از موارد داخل آن را اجرا کرده و از لیست خط می‌­زنند؟ چرا شما از آن افرادی نباشید که زندگی‌شان را با انجام‌دادن آرزوهای‌شان تا وقتی زنده هستند بهتر می­‌کنند؟

کارهایی که از انجام آن­ها لذت می‌­برید را انجام دهید

آیا راه‌رفتن در طبیعت را دوست دارید؟ کتابخوانی را چطور؟ دوست دارید در وان حمام پر از کف آرامش بگیرید؟ پس چرا بیشتر از این قبیل کارها انجام نمی­‌دهید؟ اگر جواب شما نداشتن وقت کافی است، پس برای‌شان وقت بگذارید! کارهایی که برای‌تان مهم هستند را اولویت بندی کنید.

استرس خود را کم کنید

داشتن استرس در زندگی اجتناب‌ناپذیر است. بااین‌حال برخی افراد استرس بی‌دلیل به خود وارد می‌­کنند. خواه روابط عاطفی و خواه پرداختی پایین، شما می‌­توانید بعضی از این استرس‌­ها را مدیریت کنید. وقتی استرس دارید، با روش های مدیریت استرس می­‌توانید بسیاری از انواع استرس را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

اگر حس کردید در هرکدام از این دسته‌بندی­‌ها (یا تمام آن­ها) به مانع برخوردید، ناامید نشوید! شما می‌ت­وانید زندگی خودتان را بهتر کنید. به تلاش زیادی نیاز است ولی ارزشش را دارد. همهٔ افراد همیشه به یکی دوتا مانع در زندگی برخورد می‌­کنند. اگر از برخی از این نکات استفاده کنید، زندگی­‌تان پیشرفت می‌­کند و در زمان بسیار کوتاهی خوشحال­‌تر خواهید بود.


در ادامه بخوانید: پنج قدم تا رشد و توسعه‌ی فردی

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع lifehack
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.