زندگی زناشویی موفق با ۷ نکته‌ای که ازدواج‌تان را پایدار می‌کند

0

آیا جدا شده‌اید؟ آیا زوج‌هایی را می‌شناسید که جدا شده باشند؟ شاید پاسخ بیشترِ شما به یکی از این دو سؤال یا هردوی آنها مثبت باشد. طبق آخرین آمار، تقریبا یک‌سوم از زوج‌های ایرانی قربانی طلاق و جدایی هستند. از دیدگاه برخی، ازدواج و طلاق مسئلۀ مرگ‌وزندگی است. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم راهکارهای داشتن یک زندگی زناشویی موفق چیست. همراه ما باشید.

به‌گزارش مجلۀ تایمز، احتمال مرگ در سنین پایین برای زوج‌هایی که در زندگی زناشویی خودشان «خوشحال» یا «نسبتا خوشحال» هستند، نسبت به زوج‌هایی که زندگی زناشویی خود را شاد نمی‌دانند، ۲۰ درصد کمتر است. برای داشتن زندگی زناشویی موفق و ارتباط محکم، هر دو طرف باید هم خواستار رشد و بلوغ فردی و هم رشد و بلوغ در رابطه باشند.

رونیکس

وارن بافت، سومین مرد ثروتمند جهان، در نشست سالانۀ برک‌شایر در سال ۲۰۰۹ به سهام‌داران توصیه کرد:

«با فرد مناسب ازدواج کنید. این توصیه را جدی بگیرید. آن فرد تغییرات قابل‌توجهی در زندگی شما ایجاد خواهد کرد. این موضوع روی اراده و خواستۀ شما در هر زمینه‌ای تأثیر خواهد گذاشت.»

۱. از جملات انرژی‌بخش و مثبت در صحبت‌های‌تان استفاده کنید

دکتر گاتمن، متخصص روابط انسانی در مؤسسۀ گاتمن است. به‌عقیدۀ او، تعداد جملات مثبت که زوج‌های شاد در مکالمات‌شان (به‌ویژه در بحث‌هایی که راجع به مشکلات دارند) به هم و دربارۀ هم می‌گویند، ۵ برابر بیشتر از جملات منفی است. او می‌گوید: «روابط خوب دارای جوّی مثبت و پرانرژی‌اند.» او عواطف را به حساب بانکی تشبیه می‌کند و سپرده‌گذاری مداوم در حساب بانکی عاطفی را به زوج‌ها توصیه می‌کند.

۲. از عیب‌جوییِ یکدیگر دست بردارید

زندگی زناشویی موفق با ۷ نکته‌ای که ازدواج‌تان را پایدار می‌کند - ایجاد فضای مثبت و دوری از عیب جویی یکدیگر

گاتمن در کتاب «کلینیک ازدواج»، عیب‌جویی را یکی از چهار عامل اصلی طلاق معرفی می‌کند (داشتن حالت تدافعی، تحقیر کردن و فرار از گفت‌وگو دیگر عوامل طلاق هستند). البته باید توجه کرد که بین عیب‌جویی و انتقاد تفاوت وجود دارد. عیب‌جویی نابودکنندۀ زندگی مشترک است؛ درحالی‌که انتقاد اگر بجا و دوستانه مطرح شود هیج مشکلی ندارد. در واقع، انتقاد بیان کردن ناراحتی شما دربارۀ یک موضوع خاص است، اما سرزنش به‌معنای حمله به شخصیت شریک زندگی‌تان به‌خاطر اعتقادات و احساسش است. با عیب‌جویی تمام شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال می‌برید.

۳. باهم تفریح کنید

نتیجۀ مطالعه‌ای که مؤسسۀ «مایو» منتشر کرده است نشان می‌دهد: تعامل اجتماعی که در ورزش گروهی به‌همراه همسرتان دارید، نسبت به ورزش‌های انفرادی، بیشتر باعث افزایش طول عمر می‌شود. مثلا انجام ورزش‌های گروهی‌ای مثل تنیس، ورزش بدمینتون یا راکت‌بال با حضور همسرتان، در مقایسه با ورزش‌های انفرادی‌ای مثل دویدن یا دوچرخه سواری، بیشتر به افزایش طول عمر کمک می‌کنند.

جیمز اوکیف، یکی از مؤلفان این تحقیق، در مصاحبه با مجلۀ تایمز می‌گوید: «اگر برای سلامتی، افزایش طول‌عمر و تناسب اندام ورزش می‌کنید، بهتر است که جلسات تمرین‌تان را به قرار ملاقات‌های ورزشیِ عاشقانه تبدیل کنید.»


حتما بخوانید: تعطیلات بدون فرزندان، تجربه‌ای متفاوت برای بهبود رابطه عاطفی

۴. صمیمیت عاطفی را بین خودتان افزایش دهید

زندگی زناشویی موفق با ۷ نکته‌ای که ازدواج‌تان را پایدار می‌کند - افزایش صمیمیت عاطفی

همان‌طور که برای داشتن ازدواج پایدار، صمیمیت فیزیکی و جنسی بین زوجین بسیار مهم است، ادامۀ زندگی بدون صمیمیت عاطفی ممکن نخواهد بود. وقتی ازلحاظ احساسی به شریک زندگی‌تان نزدیک شوید و با او راحت باشید، رابطۀ شما سطح بالاتری خواهد یافت و صمیمیت فیزیکی شما نیز به‌نوبۀ خود بهبود خواهد یافت. صمیمت عاطفی منجر به سهیم شدن در احساسات، افکار، عقاید، امیدها، ترس‌ها و نگرانی‌ها و رؤیاها و آرزوها می‌شود. شما به مرحله‌ای می‌رسید که به‌جای قضاوت، عیب‌جویی و مقصر دانستن دیگری، کاملا یکدیگر را درک می‌کنید.

۵. هنگام بحث بی‌طرف و بی‌غرض باشید

الی فینکل کتابی در زمینۀ روانشناسی اجتماعی با نام «ازدواج‌های یا همه یا هیچ: ازدواج های موفق چگونه‌اند؟» نوشته است. او در این کتاب، مجموعه‌ای از راهبردهای برخورد با بحران را به مخاطبان آموزش می‌دهد. یکی از این راهبردها بی‌طرف بودن است.

او می‌گوید زوجین باید مثل شخصی بی‌طرف از بیرون به مسائل نگاه کنند. بی‌طرف بودن از بالا گرفتن بحث‌وجدل پیشگیری می‌کند.


حتما بخوانید: چطور با همسرمان مشاجره کنیم بدون اینکه رابطه‌مان خراب شود؟

۶. خاطرات مشترک شیرین‌تان را مرور کنید

زندگی زناشویی موفق با ۷ نکته‌ای که ازدواج‌تان را پایدار می‌کند

آیا تابه‌حال دربارۀ اتفاقاتی که شما و همسرتان را غرق خنده و شادی کرده‌اند، حرف زده‌اید؟ این کار را زیاد انجام دهید. مطالعۀ منتشرشده در مجلۀ «انگیزه و احساس» نشان می‌دهد زوج‌هایی که خاطرات خنده‌دارِ خود را بیشتر باهم مرور می‌کنند، رضایت بالاتری از رابطۀ خود دارند. دانشمندان این استراتژی را «یادآوری خنده‌ها» می‌نامند.

۷. به دنبال ماجراجویی و هیجانِ مشترک باشید

اگر احساس می‌کنید رابطۀ شما کسل‌کننده و راکد شده است، به دنبال سرگرمی دونفرۀ جالب، شاد و هیجان‌انگیزی باشید. این کار به‌سادگی می‌تواند زندگی شما را نجات دهد و فواید زیادی هم به دنبال خواهد داشت. در کتاب «ازدواج‌های یا همه یا هیچ» آمده است: روان‌شناسان می‌گویند رفتنِ دونفره به کلاس‌های هنری یا سفر باعث افزایش کشش جنسی بین همسران و افزایش رضایتمندی از رابطه می‌شود.


در ادامه بخوانید: ۳ انتظار غیر منطقی که زندگی زناشویی‌تان را به خطر می‌اندازد
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع inc
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.