معرفی کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

2

این روزها و در عصر حاضر، سخنرانی یکی از مهارت­‌هایی است که نمی­‌توان آن را نادیده گرفت. درست و جذاب صحبت کردن در موقعیت­‌های مختلف تحصیلی، کاری یا حتی شب­‌نشینی و مهمانی‌های خودمانی، هنر است. این هنر فراتر از یک مشخصه­ٔ ذاتی و کاملا وابسته به آموزش­‌هایی است که هر فرد خود را در معرض آن قرار می­‌دهد. همۀ ما با تلاش، تمرین و تکرار می­‌توانیم این مهارت مهم را در خودمان تقویت و از آن در راستای تحقق اهداف خود استفاده کنیم. در واقع، اینکه ما در نظر مخاطبان‌مان چگونه باشیم، کاملا به انتخاب­‌های خودمان بستگی دارد. یکی از این انتخاب­‌ها می­‌تواند تلاش برای مطالعۀ­ٔ کتاب­‌های مؤثر در این زمینه باشد: کتابی به زیبایی و آموزنده بودن کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED. در ادامه، با معرفی این کتاب همراه ما باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان: اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED
  • نویسنده: کریس اندرسون
  • تعداد صفحات: ۳۶۶

 

رونیکس

خرید کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED از دیجی‌کالا

دربارهٔ کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

کریس اندرسون مدیرعامل مجموعه­ٔ TED است. او سال‌­های زیادی است در حرفۀ سخنرانی موفق عمل کرده است. اندرسون تجارب خودش و شرکت‌کنندگان TED را با قلمی زیبا به‌صورت داستان برای مخاطب بازگو می­‌کند. علاقۀ این نویسنده به برقراری ارتباط با دیگران به‌طرز صحیح و جذاب، عامل تشکیل مجموعۀ TED و در نهایت، نگارش این کتاب بوده است.

به‌باور نویسنده، مهارت سخنرانی کاملا آموختنی است و هرکس که اراده کند می‌تواند آن را کسب کند. او چند نکته را به‌عنوان استراتژی­‌های یک سخنرانی موفق بیان می­‌کند. اندرسون از مخاطبش می­‌خواهد ایده پردازی کند و نبایدهایی که مهم هستند را آموزش می‌دهد؛ همچنین تمرکز را مهم­‌ترین عامل موفقیت در سخنرانی می‌داند و می‌آموزد که چطور می­‌توان بهتر با مخاطبان ارتباط اولیه برقرار کرد.

مباحث کلی

کتاب دارای پنج بخش است: نویسنده در ابتدا به مبانی و فلسفه­ٔ ارائه دادن پرداخته ­است؛ سپس ابزارهایی که برای سخنرانی خوب نیاز داریم ارائه می­‌شوند؛ در بخش سوم، مراحل آماده شدن برای سخنرانی اصولی به‌ترتیب و با مثال­‌هایی ملموس تشریح می­‌شود؛ مطالب بخش چهارم به آنچه در روی صحنه برای ارائۀ سخنرانی وجود دارد، مربوط می‌شود تا بتوان بارها و بارها صحنه را تصور کرد و به بهترین آمادگی ذهنی برای سخنرانی در جمع دست یافت؛ فصل پنجم و پایانی، درس­‌ها و تجارب سخنرانان شبکۀ جهانی TED را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.

یکی از ویژگی­‌های جالب این کتاب، اشاره به نکاتی است که با تکیه بر آن­ها می‌­توان مفاهیم سخت و غیرجذاب را به شیوه­ای گیرا و زنده ارائه کرد. نویسنده استدلال­‌های اثرگذار را بررسی می­‌کند و می­‌آموزد که چطور با کلمات در ذهن مخاطب، یک طرح زیبا خلق کنیم. همچنین به‌خوبی بداهه سخن گفتن و سخنرانی­‌های ازپیش‌تعیین‌شده را بررسی می‌­کند.

در این کتاب، اصولی که برای ساخت پاورپوینت حرفه ­‌ای بیان شده­‌ است، براساس تجارب موفق شرکت TED انتخاب شده‌اند. در هر بخش کتاب به ارزش تمرین و تکرار تأکید می‌شود و نویسنده می‌کوشد مهارت ماندگاری در ذهن مخاطب را آموزش دهد.

اهمیت ظاهر فردِ ارائه‌دهنده و آرامشی که بر روی صحنه دارد، وسایلی که باید یا نباید به همراه داشته باشد و ارزش زبان بدن با چاشنی فنّاوری در انتهای کتاب، بحث‌هایی هستند که این آموزش را به سرانجام می­‌رسانند. نتیجۀ آموزش‌های کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED فردی با اعتماد به نفس بیشتر و ذوق و اشتیاق برای ارائه‌ دادن خواهد بود.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

اگر در آستانۀ سخنرانی یا ارائۀ مهمی مانند دفاع از پایان ­‌نامه­ یا جلسه­ٔ مهم کاری هستید، اگر بازاریاب یا مدیر شرکتی با کارمندان زیاد هستید، حتی اگر کارمندی با انگیزه‌های فراوان برای رشد و پیشرفت هستید، این کتاب یقینا برای شما نوشته شده است.

بخش‌هایی از کتاب

اگر سخنران خط سیری داشته ­باشد که تمام قطعه­‌های آن را در پیوند با هم قرار دهد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. «شی همبری» ما را به نمایشگاهی از آثار «صد هنرمند» برد. هر اثر کاملا با اثر دیگر متفاوت بود. نقاشی­‌ها، مجسمه­‌ها، ویدئوها و رسانه­‌های ترکیبی، که ایده­‌های هنری زیادی را دربر داشت. خط سیر؟ خط سیر این بود که خودش خالق همه­ٔ این آثار بود. بله، شی همهٔ آن­ها را خلق کرده­ بود و به­ همین دلیل هرچه اثر جدید متفاوت­‌تر از قبلی بود، احساس شگفتی ما نیز بیشتر برانگیخته­ می­‌شد.

خیلی مواقع هم هست که قدم­‌زنی جادویی به نتیجه نمی­‌رسد. مثلا بیشترین زمانی که این اتفاق می­‌افتد، هنگامی است که اثری با زبانی غیرقابل‌فهم توضیح داده­­‌ شود. بعضی افراد عادت دارند برای شرح دادن کارهای‌شان ـ بی­‌آنکه نیازی باشد ـ از زبان پیچیده و نامفهومی استفاده کنند که بیشتر در موردِ مفاهیم تئوریک است. هنر و معماری در صدر این جدول قرار می­‌گیرند. اگر آن­ها از این نوع زبان در سخنرانی­‌شان استفاده کنند، نباید تعجب کنند اگر ببینند مهمان­‌های دعوت‌شده از درِ پشتی یواشکی درمی­‌روند. «در این کار من در جست‌وجوی پارادایم هویت در چالش با کارکرد روان‌شناختی جامعه­‌گرا از منظر پست‌مدرنیسم دیالکتیک هستم.» اگر وسوسه شدید از چنین جملاتی استفاده کنید، تیزترین قیچی­‌‌ که سراغ دارید را بردارید و آن بخش را حذف کنید! (ص۱۵۷)

خرید کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED از دیجی‌کالا


در ادامه بخوانید: کتاب قدرت بیان برایان تریسی؛ راهنمایی برای افزایش تأثیر کلام
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. پیام می‌گوید

    این کتاب ابتدا با ترجمه سرود آتشی منتشر شد بعد چندین نشر از اسم اون کپی کردند (اتفاقی که بعد از مشهور شدن کتاب می افته ایران و سپس برخی دست به ترجمه اونم با کیفیت کم می شوند). بین ترجمه ها همین ترجمه هم بیشترین طرفدار رو با اختلاف داره. نسخه آسمان خیال که ابتدا منتشر کرد اخلاقا حق کپی رایت برای رضایت نویسنده از فروش کتابش هم پرداخت کرد. متاسفانه ناشران بعدی نادیده گرفتن. فرهنگ سازی از ما شروع می‌شه. خوبه اطلاع رسانی کنیم تا کتاب با کیفیت خوب و رضایت نویسنده فقط عرضه بشه. با سپاس

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      ممنون که وقت گذاشتین و نظرتون رو برامون نوشتین. لینکی که برای خرید کتاب داخل مقاله گذاشتیم هم مربوط به انتشارات آسمان خیال و همین مترجم هست.