۱۵ اشتباه رایج مردان در لباس پوشیدن و روش‌های صحیح آن

19

دقت کرده‌اید که بعضی از خطاهای پوشش و استایل کاملا مشخص هستند و تقریبا افرادی که از دنیای مد و پوشاک و خوش تیپ بودن هم بی‌خبر هستند به‌راحتی به آن واکنش منفی نشان می‌دهند؟ مثلا پوشیدن جوراب با صندل از آن خطاهایی است که تقریبا همه می‌دانند نباید در استایل و پوشش خود مرتکب آن شوند. اما برخی نکات دربارۀ لباس رسمی و نیمه‌رسمی برای همه به‌ویژه افراد نه‌چندان حرفه‌ای کاملا مشخص نیست. از همین روی، رعایت نکردن آن قوانین باعث می‌شود که به پرتگاه بدتیپی نزدیک شوید. به همین خاطر، در این مقاله از اشتباهاتی در استایل و طرز لباس پوشیدن آقایان حرف زده‌ایم که می‌توانند تیپ آقایان را نابود کنند. با ما همراه باشید.

۱. پوشیدن جوراب اسپرت سفید

شاید شما هم تجربۀ باز کردن کشوی جوراب‌ها و مواجه شدن با انبوهی جوراب کهنۀ اسپرت را داشته باشید. این جوراب‌های کهنه و غیررسمی می‌توانند یک‌تنه تیپ و استایل‌تان را مخدوش کنند. آیا واقعا فکر می‌کنید پوشیدن یک جفت جوراب کهنۀ ورزشی، آن هم به‌رنگ سفید با کت‌شلوار فکر خوبی است؟ اگر ازنظر شما چنین چیزی ایراد ندارد، باید گفت که حس و سلیقه‌تان در دنیای مد و زیبایی در وضعیت خوبی قرار ندارد.

رونیکس

جوراب ورزشی - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

جوراب مناسب برای پوشیدن به همراه کت‌شلوار، جوراب رسمی قهوه‌ای یا مشکی است. البته برخی از جوراب‌های طرح‌دار هم به دنیای مد وارد شده‌اند و استفاده از آنها ـ درصورتی‌که با شخصیت و سلیقه‌تان هماهنگ باشد ـ به خاص‌تر شدن تیپ‌تان کمک می‌کند.


حتما بخوانید: ارتباط بین طرز لباس پوشیدن و نوع شخصیت شما

۲. شلوار بیش از حد بلند

شلوار مناسب - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

شلوارهای گشاد با قدی بلند و چند لایه چین در ناحیه دم‌پای شلوار باعث می‌شوند شلخته و کوتاه‌قد به نظر برسید. البته برخی معتقدند که یک لایه چین در قسمت دم‌پای شلوار مطلوب است ولی این مورد هم مناسب نیست و در دنیای مد کنونی جایی ندارد. بهترین اندازه برای قد شلوار، حالتی است که دم‌پای آن کمی بالاتر از کفش می‌ایستد.

پس برای اینکه شلوارتان دم‌پای مناسبی داشته باشد باید از خیاط بخواهید که آن را تا لبۀ کفش کوتاه کند یا به‌صورت دم‌پای دوبل دربیاورد. منظور از دم‌پای دوبل هم همان حالتی است که این بخش از شلوار به‌سمت بالا تا می‌خورد. چنین حالتی باعث می‌شود که جوراب‌تان هم دیده شود و اگر از آن افرادی باشید که در انتخاب جوراب خوش‌سلیقه هستند، این شیک بودن را به رخ دیگران خواهید کشید.

۳. کفش‌های پنجه‌مربعی

کفش مناسب - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

باور کنید که کفش‌های پنجه‌مربعی سال‌هاست که از مد افتاده‌اند! با پوشیدن این سبک از کفش‌ها، گویی سوار ماشین زمان می‌شوید و به حوالی ۴۰ سال پیش می‌روید. برای داشتن تیپ رسمیِ مناسب باید به سراغ کفش‌هایی بروید که نوک‌شان گرد و اندکی تیز است.

این سبک از پنجه برای کفش‌ها نه قدیمی می‌شوند نه از کلاسیک بودن دور می‌شوند. نکتۀ دیگری که در انتخاب کفش رسمی باید در نظر بگیرید، جنس آن است. جنس چرمی برای کفۀ کفش و رویه آن، انتخاب مطلوبی به نظر می‌رسد. اگر رنگ آن هم مشکی یا قهوه‌ای باشد که دیگر عالی خواهد شد.

۴. آستین بیش از حد بلند

آستین کت - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

آستین کت بخش مهمی از تیپ رسمی آقایان را تشکیل می‌دهد؛ اما شاید شما هم به این موضوع پی برده باشید که متأسفانه تنها عدۀ اندکی از آقایان محترم به اندازۀ مناسب آستین کت دقت می‌کنند و اگر آستین‌شان در اندازۀ مناسبی قرار ندارد به خیاط مراجعه می‌کنند.

اندازۀ مناسب برای آستین کت، بالای استخوان مچ دست است. آستین باید طوری روی دست قرار بگیرد که حدود ۳ سانتی‌متر (۱٫۲ اینچ) از آستین پیراهن زیر کت را نمایان کند. تقریبا هر خیاط ماهری می‌داند که اندازۀ آستین کت باید چگونه باشد. پس به آستین کت‌تان دقت کنید و اگر بلندتر از حد استاندارد است، حتما به خیاط مراجعه کنید.

۵. باز گذاشتن تعداد زیادی از دکمه‌های پیراهن

دکمه های پیراهن

اگر از کراوات استفاده نمی‌کنید، بستن دکمه‌های پیراهن تا زیر گلو اصلا فکر خوبی نیست. اما باز گذاشتن دکمه‌های متعدد هم فکر چندان بهتری نخواهد بود. باز گذاشتن بیش از دو دکمه از پیراهن در استایل و تیپ رسمی کار درستی نیست. اگر دکمه‌های زیادی را باز بگذارید، نشان می‌دهید که چیزی از دنیای مد و فشن نمی‌دانید یا بسیار شلخته و بی‌توجه به ظاهرتان هستید. شما که نمی‌خواهید شلخته یا بی‌سلیقه به نظر برسید، می‌خواهید؟ پس به دکمه‌های پیراهنت دقت کن، دوست عزیز!

۶. پوشیدن پیراهن گشاد

پیراهن مناسب - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

پوشیدن پیراهن گشاد، تیر خلاصی به تیپ و استایل خوب و مناسب است. با پیراهن گشاد، چاق و خپل به نظر خواهید رسید و وزن‌تانبیشتر از چیزی که هست به نظر می‌رسد. همیشه باید پیراهنی اندازه و مناسب بپوشید. برای اینکه بدانید پیراهن مناسب دقیقا چیست باید به یقه دقت کنید تا طول آن بیش از دو انگشت نباشد.

شانه‌های پیراهن نباید افتاده باشد و در ناحیۀ شکم و کمر هم نباید پیراهن‌تان چین بخورد. این روزها پیراهن مناسب برای اندام‌های مختلف به‌وفور در بازار یافت می‌شود؛ پس بهانه نیاورید و به دنبال گزینۀ مناسب بگردید.


حتما بخوانید: چگونه لاغر به نظر برسیم؛ نکاتی که کمک می‌کند بدون ورزش ظاهرتان را حفظ کنید

۷. بستن تمام دکمه‌های کت

دکمه های کت - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

هیچ‌وقت نباید دکمه‌های پایینی کتی را ببندید که دو یا سه دکمه دارد. باز گذاشتن دکمه‌ٔ پایینی باعث می‌شود تا راحت‌تر و طبیعی‌تر حرکت کنید. شاید این پرسش به وجود آید که اگر قرار نیست دکمه‌های پایینی کت بسته شوند، پس چرا اصلا آنها را به کت می‌دوزند؟ اصلا دلیل حضورشان چیست؟ واقعیت این است که ما هم این موضوع را نمی‌دانیم، اما می‌دانیم که بستن تمام دکمه‌های کت، تیپ و ظاهرتان را مخدوش می‌کند.

۸. گذاشتن پیراهن روی شلوار

پیراهن مردانه روی شلوار - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

قد پیراهن‌های مردانۀ رسمی را معمولا بلند می‌گیرند تا به‌راحتی داخل شلوار جای بگیرند. اگر دوست دارید پیراهن‌تان را روی شلوار بگذارید، باید به سراغ پیراهن‌هایی با قد کوتاه‌تر بروید. یادتان باشد که گذاشتن پیراهن روی شلوارِ پارچه‌ای رسمی حتی برای پیراهن‌هایی با قد کوتاه هم ایدۀ اشتباه و نامناسبی است.

۹. مشخص بودن زیرپیراهنی

زیرپیراهنی - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

همان‌طور که لباس زیر شلوارتان نباید مشخص باشد، زیرپیراهنی‌تان را هم باید پنهان کنید. اگر دوست دارید تعدادی از دکمه‌های بالایی را باز بگذارید، باید از زیرپوش‌هایی با یقه هفت (۷) استفاده کنید؛ در این صورت، زیرپیراهنی از زیر لباس‌تان مشخص نمی‌شود. پوشیدن زیرپیراهنی به میل شما بستگی دارد اما اگر قرار باشد زیرپیراهنی از زیر لباس‌تان مشخص باشد، همان بهتر است که چیزی زیر پیراهن‌تان نپوشید.

۱۰. یقۀ تاخورده و ناصاف

یقه پیراهن - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

یقه‌های صاف و آهارزده برای داشتن تیپ شیک و رسمی ضروری‌اند. به همین خاطر می‌توانید از وسایل مخصوص یقه استفاده کنید تا آنها را صاف و بدون چروک نشان بدهید. یک تکه شی‌ء پلاستیکی که زیر نوک یقه قرار می‌گیرد به آن کمک می‌کند تا درست و صاف بایستد. پیراهن‌های‌تان را بهتر است به خشک‌شویی بدهید و آنها را در ماشین لباس‌‌شویی نشویید. به این ترتیب، پیراهن‌های‌تان تمیزتر خواهند شد و یقه‌هایی صاف‌تر و زیباتر خواهند داشت.

۱۱. کراوات بیش از حد بلند

کراوات بلند - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

قانون کراوات‌ها برای ارائۀ ظاهری مناسب برای تیپ و ظاهرتان چندان پیچیده نیست: کراوات باید در جایی میان بالا و پایین سگک کمربند قرار بگیرد. اگر کمربند ندارید هم محدودۀ فرضی آن را برای تعیین اندازۀ مناسب کراوات در نظر داشته باشید. سعی کنید تنظیم ارتفاع مناسب برای کراوات را تمرین کنید.

بی‌شک، بعد از چندین بار تمرین، هرگز در بستن کراوات دچار مشکل نخواهید شد و اندازه‌ای دقیق برای طول آن در نظر خواهید گرفت. برای بستن کراوات، روش‌های مختلفی وجود دارد: گره دانش‌آموزی، گره ویندسور و نیمه‌ویندسور. از میان مدل‌های مختلف گره، بهترین گزینه برای خود را پیدا کنید.

۱۲. کراوات بیش از حد پهن

پهنای کراوات - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

یادتان باشد که شهرت کراوات‌های بیش از حد پهن به سال‌های گذشته بازمی‌گردد. اگر در کمدتان فقط کراوات‌های پهن دارید، باید حتما به فکر نوسازی باشید. پهنای مناسب برای کراوات تقریبا بین ۵.۵ تا ۶.۵ سانتی‌متر است. باوجودِاین، باید به اندام خود هم دقت کنید و ببینید که اندازۀ پهنای چه کراواتی برای‌تان مناسب است. طرح و پهنای یقۀ کت هم عاملی است که در انتخاب کراوات مناسب باید در نظر داشته باشید.

۱۳. استفادۀ نادرست از گیرۀ کراوات

سنجاق کراوات - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

گیره‌های کراوات از بهترین و جذاب‌ترین بخش‌های هر تیپ و استایل رسمی هستند. گیره‌های کراوات هم کاربردی هستند و هم جلوۀ خوبی به تیپ‌تان می‌دهند. اما استفادۀ اشتباه از آنها می‌تواند کاخ رؤیاهای‌تان برای داشتن استایلی شیک و هوشمندانه را ویران کند. نخستین نکته‌ای که باید دربارۀ آنها رعایت کنید، انتخاب گیره‌ای با طول مناسب است. طول گیره نباید از پهنای کراوات بیشتر شود. گیره‌های ۴سانتی‌متری معمولا برای بیشتر کراوات‌ها مناسب هستند. برای کراوات‌های خیلی باریک باید از گیره‌ای به طول ۱.۳۰ سانتی‌متر و برای کروات‌های پهن‌تر هم از گیره‌ای به‌طول حدود ۴ تا ۶ سانتی‌متر استفاده کرد.

گیره کراوات - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

جایگاه مناسب برای گیره کراوات هم میان دکمۀ سوم و چهارم پیراهن‌تان است. بالاتر از این بخش قرار دادن گیره باعث می‌شود که کراوات‌تان ثابت نایستد و مدام تکان بخورد. اگر هم که آن را پایین‌تر از قسمتی که گفته شد، قرار بدهید باز هم با مشکل روبه‌رو خواهید شد و کراوات در هنگام خم شدن و حرکت کردن بدن‌تان اصطلاحا کیست می‌اندازد و صاف و راست روی سینه قرار نمی‌گیرد. این وضعیت به‌ویژه زمانی رخ می‌دهد که دکمه‌های کت‌تان را بسته باشید.

۱۴. هماهنگ کردن بیش از حد بخش‌های مختلف

هماهنگی لباس - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

درست است که هماهنگ کردن بخش‌های مختلف لباس با یکدیگر، ایدۀ خوبی است اما اگر در این زمینه افراط به خرج دهید، قطعا نتیجۀ خوبی نخواهید گرفت. مثلا هماهنگ کردن پوشِت یا همان دستمالی که در جیب روی سینه کت می‌گذارید با کراوات، فکر بدی نیست اما برای کسانی که در حال سرویس‌دهی در یک مراسم هستند. اگر به‌طور کلی از چنین ترکیبی استفاده کنید، بیش از حد رسمی و اداری به نظر می‌رسید.

توصیۀ ما به شما این است که هیچ‌گاه پوشت و کراوات‌تان را عینا شبیه به هم انتخاب نکنید و بیشتر به دنبال هماهنگی رنگ و جنس آنها باشید. اگر هم نمی‌دانستید که چه پوشتی با کراوات‌تان هماهنگی جذاب‌تری دارد، خطر نکنید و از پوشت سفید مربعی بهره ببرید.

۱۵. استفاده بیش از حد از لوازم تزیینی

اکسسوری مردانه - اشتباه رایج در نحوه لباس پوشیدن مردان

استفاده از لوازم تزیینی چشم‌گیری که جلب توجه می‌کنند هم فکر خوبی برای داشتن تیپی شیک و متفاوت است، اما زیاده‌روی نکنید. از تعداد محدودی لوازم تزیینی خاص و چشم‌گیر در تیپ‌تان استفاده کنید تا بیشتر به چشم بیایند. مثلا یک پیراهن طرح‌دار، کروات رنگی، پوشِت، جوراب‌های خاص و فانتزی، دکمه سردست، حلقه، دست‌بند و … می‌توانند روی خوش‌تیپ‌تر شدن شما اثرات مثبتی داشته باشند؛ اما به‌شرطی‌که تعدادشان از سه تا چهار مورد بیشتر نشود.

نکته آخر: جزئیات و ریزه‌کاری‌ها

مد و فشن مدام در حال تغییر است اما برخی نکات، مانند آنچه گفته شد، همیشه درست هستند و قدیمی نمی‌شوند. با کمی توجه به جزئیات در تیپ و ظاهرتان می‌توانید خوش‌تیپ‌تر شوید. رعایت نکات درست در لباس پوشیدن باعث راحتی بیشتر و افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.


در ادامه بخوانید: نکاتی خلاقانه برای ست کردن رنگ لباس
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع ties
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 19 دیدگاه)
  1. مهدی شهیدی می‌گوید

    بعضی از اینها سلیقه ای ست
    و شما نمیتونی بگی مثلا جوراب سفید زشته
    درحالیکه این سلیقه شماست و خیلیا این جوراب سفید را ترجیح میدهند نسبت به صورتی ، آنهم برای یک مرد.

    دوما اینکه چرا گفتین جوراب سفید کهنه
    در مقایسه با جوراب صورتی نو ؟
    وقتی می‌خواهید مقایسه کنید هر دو باید در یک سطح مقایسه کنید.

    1. امیرحسین می‌گوید

      اشتباه میکنی
      اولا هیچ کدوم سلیقه ای نبود
      دوما جوراب سفید واقعا با شلوار پارچه ای زشت میشه
      جوراب اسپورت یعنی جوراب سفید بدون طرح. به جز این هر جورابی خوبه
      البته با استایل غیر اسپورت

  2. میلاد احمدی می‌گوید

    خیلی مطلب جالبی بود بعضی از این اشتباهات آدم رو یاد روزایی میندازه که خودش این اشتباهات رو داشت 🙂

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      خوشحالیم که مطلب براتون جالب بوده

  3. هادی می‌گوید

    با سلام
    خیلی عالی بود، از زحمت شما سپاسگذارم

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس دوست عزیز