آشنایی با شخصیت شناسی disc و تیپ‌های آن

0

امروزه با توجه به زندگی روزمره و مشغله های فکری، استرس و پیچیدگیهای شخصیتی افراد، روابط انسانها با یکدیگر پیچیده تر شده است و از سوی دیگر متاسفانه بسیاری از افراد بدون شناخت تیپ های شخصیتی خود و دیگران در برقراری ارتباط با افراد دچار مشکل می شوند .
در حالی که به سادگی می توان با آموزش های تیپ های شخصیتی disc و رفتارشناسی، با ویژگی شخصیتی خود و دیگران آشنا شویم و در نتیجه آگاهانه روابط خود را با افراد خانواده، دوستان، همکاران و سایر افراد جامعه به صورت موثر و پویا برقرار کنیم .
از همین رو در ادامه ی این مقاله به بررسی شخصیت شناسی دیسک (disc) می پردازیم که یکی از مهم ترین حوزه های آموزش شخصیت شناسی می باشد.

اهمیت آموزش و شناخت شخصیت شناسی

یادگیری و شناخت تیپ شخصیتی قبل از برقراری هر گونه ارتباطی برای داشتن یک ارتباط سالم و موثر بر پایه شناخت رفتار و شخصیت افراد در زندگی فردی و اجتماعی حایز اهمیت است. از همین رو تیپ شناسی بر اساس الگوی DISC مورد توجه روانشناسان، مشاورین و محققین زیادی قرار گرفته است چرا که با شناخت آن برقراری روابط بسیار پویا و ساده می شود.

اما شخصیت شناسی disc چیست؟

در پاسخ به این پرسش بایستی گفت که تئوری شخصیت شناسی توسط ویلیام مولتون مارستون روانشناس آمریکایی مطر ح شد و او تئوری خود را در حوزه روانشناسی در چهار گروه شخصیتی(disc) بررسی کرد .

رونیکس

بدین صورت که تیپ های شخصیتی مبتنی بر دیسک به چهار بخش اصلی در حوزه ی رفتارشناسی )برتری طلبی، نفوذ، ثبات، وجدان کاری( تقسیم می شود و از کنار هم گذاشتن حرف اول هر بخش واژه دیسک ایجاد شده که هر بخش به شرح زیر می باشد.

  • Dominance که به معنای برتری طلبی
  • Influence به معنای نفوذ
  • Steadiness به معنای ثبات
  • Conscientiousness به معنای وجدان کاری

تاثیر آموزش تیپ های شخصیت شناسی disc

بایستی گفت هر یک از سبک های شخصیتی با توجه به گذشته و تجارب فردی ما از زندگی شکل می گیرد، ما با آموزش شخصیت شناسی disc شناخت تیپ شخصیتی خود میتوانیم خود را ارزیابی کنیم و شخصیت قالب و نسبی رفتار خود را از میان این چهار سبک شخصیت) برتری طلبی، نفوذ، ثبات، وجدان کاری( شناخته و تاثیرات آن را در روابط اجتماعی خود به صورت موفقیت آمیز و ملموس احساس کنیم.

بنابراین ما با شناخت ویژگی های شخصیتی خود می توانیم با رفتار و عکس العمل های خود و دیگران آشنا شویم، آنها را پیش بینی کنیم و در نهایت روابطی موثر و موفق با تکیه بر نقاط قدرت و ضعف با دوستان خانواده و همکاران خود داشته باشیم چرا که ما بر اساس همین سبک رفتاری خود به محیط پیرامون واکنش نشان می دهیم.خوشبختانه با توجه به اهمیت این حوزه آموزش آنلاین زیادی در این باره وجود دارد که یکی از وبسایت های پیشتاز در این حوزه، وبسایت آموزش ویدیویی آن آموز می باشد.

ویژگی تیپ های شخصیت شناسی دیسک

  • ویژگی نوع قالب ” D ” Dominance برتری طلبی

ویژگی بارز این تیپ شخصیتی، وظیفه محور می باشد این افراد تمایل دارند وظایف خود را در وقت مشخص انجام دهند و در انجام کارهای خود بر ایجاد شادی و نشاط متمرکز می باشند. به صورت مختصر می توان گفت این گروه از لحاظ رفتار و شخصیت، با اراده و نیرومند، نتیجه گرا، تعیین کننده اهل رقابت مصمم، سریع قدم می باشند.
در برخورد با این گروه شخصیتی بایستی از کلی سازی بپرهیزید، از تکرار خودداری کنید و به جای مشکلات بر روی راه حل ها تمرکز کنید.

  • ویژگی نوع غالب ” I ” Influence نفوذ

از نظر روانشناسی ویژگی قالب این گروه شخصیتی، برون گرا می باشند. این افراد تمایل دارند تعامل، معاشرت و تفریح داشته باشند و به آنچه دیگران ممکن است درباره ی آنها فکر کنند متمرکز می شوند. به صورت مختصر می توان گفت معاشر، پر حرف و سرزنده جذاب الهام بخش، مشتاق، گرم، قابل اعتماد و خوش بین توصیف می شوند. همکاری و ابراز شور و شوق را در اولویت قرار می دهد.این گروه ممکن است با از دست دادن نفوذ، عدم پذیرش و نادیده گرفتن هراس داشته باشند. در برخورد با این گروه شخصیتی بایستی به آنها فرصت دهید تا سؤال بپرسند و خودشان صحبت کنند.

  • ویژگی نوع غالب ” S ” Steadiness ثبات

براساس رفتار شناسی دیسک ویژگی قالب این تیپ شخصیتی ثابت قدمی آنها می باشد بدین گونه که از کمک کردن به دیگران یا پشتیبانی سایر افراد و همکاری با یکدیگر به عنوان یک تیم لذت می برند. به صورت مختصر می توان گفت ملایم، راحت و آرام و دلپذیر، صبور پایدار بی ریا صمیمانه، اولویت دادن به پشتیبانی، همکاری و حفظ ثبات، آرام، صبور، قابل پیش بینی، پایدار و سازگار توصیف می شود.

  • ویژگی نوع غالب ” C ” Conscientiousness وجدان کاری

از نظر روانشناسی این افراد محفوظ، وظیفه محور و سازگار می باشند، این تیپ شخصیتی بر درست و دقیق بودن تمرکز دارند. بینش اصلی این گروه در برقراری رابطه با دیگران مبتنی بر اعتماد می باشد. به صورت مختصر می توان گفت این افراد دقیق، سازگار، هدفمند، واقعگرا ، پایدار، متمرکز بر قابلیت های خود برای کسب دانش و تخصص در راستای رشد شخصی می باشند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.