معرفی کتاب اضطراب موقعیت اثر آلن دوباتن

0

به‌جرئت می‌توان گفت که ما همواره به‌دنبال جایگاه و موقعیت بهتر هستیم: در تمام زندگی یا دست‌کم تا زمانی که فکر کنیم آن را به دست آورده‌ایم. جایگاه و موقعیت همان ارزشی است که در ابتدا به‌صورت شرایط دلخواه فرد برای خودش وجود دارد و به‌مرور به هدف و خواستۀ زندگی‌اش تبدیل می‌شود. حال، سؤال اینجاست که موقعیت و جایگاهی که هر فرد برای خودش در نظر دارد، تا چه اندازه زندگی او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ موانع و آسیب‌های احتمالی دستیابی به جایگاه و موقعیت دلخواه چیست؟ کتاب اضطراب موقعیت اثر آلن دوباتن زیروبم دشواری‌های موجود در این باره را برای ما روشن می‌کند. این کتاب را در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: اضطراب موقعیت
  • نویسنده: آلن دوباتن
  • تعداد صفحات: ۲۳۰

 

رونیکس

خرید کتاب اضطراب موقعیت از دیجی‌کالا

درباره کتاب اضطراب موقعیت

آلن دوباتن، فیلسوف و نویسنده محبوب سوئیسی را بسیاری از شما می‌شناسید. او در یکی دیگر از کتاب‌های جذابش به‌سراغ موضوعی رفته است که هر انسانی در طول زندگی‌اش آن را تجربه می‌کند. او درباره اهمیت پرداختن به این موضوع در ابتدای کتاب اضطراب موقعیت این‌چنین می‌گوید: «عطش رسیدن به موقعیت، مانند دیگر تمایلات فوایدی هم دارد: به ما مهمیز می‌زند که حق استعدادهای‌مان را ادا کنیم، برتری را تشویق می‌کند، راه ما را در انجام کارهای بی‌قاعده و زیان‌آور می‌بندد و اعضای یک جامعه را حول نظام ارزشی واحدی نگه می‌دارد؛ اما مانند دیگر تمایلات، حجم زیاد آن می‌تواند کشنده باشد. مفیدترین راه‌حل این مسئله تلاش برای درک آن و صحبت درمورد آن است.»

در واقع، نوع نگاهی که جامعه به ما دارد، برای‌مان بسیار مهم است. اگر به این موضوع آگاهی کافی نداشته باشیم و آن را کنترل نکنیم، قطعا دچار اضطرابی می‌شویم که ناشی از موقعیت ما از نگاه جامعه است؛ این مسئله می‌تواند بسیار مخرب باشد. مطالعه این کتاب به‌دلیل آگاهی‌بخش بودنش در زمینۀ یکی از رایج‌ترین انواع اضطراب که انسان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، بسیار مفید خواهد بود.

دوباتن برای روشن کردن موضوع اضطراب ناشی از موقعیت و جایگاه انسان، تاریخچهٔ آن را بررسی کرده‌ است. بررسی پیشینه اضطراب موقعیت هم ریشه‌دار بودن این مسئله را نشان می‌دهد و هم اینکه تا چه اندازه این موضوع زندگی انسان‌ها در طول تاریخ را تحت‌تأثیر قرار داده‌ است.

کتاب اضطراب موقعیت از دو بخش با عنوان‌های «علل» و «راه‌حل» تشکیل شده است. نویسنده در بخش اول، عواملی مانند توقع، شایسته‌سالاری و دنیاپرستی را به‌عنوان تشدیدکننده‌های اضطراب ناشی از جایگاه‌مان معرفی می‌کند. در بخش راه‌حل، مسئله از دید عواملی مانند دین، سیاست، هنر و فلسفه تحلیل و بررسی می‌شود.

درباره نویسنده

آلن دوباتن (Alain de Botton) متولد ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ در زوریخ سوئیس است. تحصیلات او در رشته‌ٔ تاریخ در دانشگاه کمبریج، و فلسفه در کینگزکالج لندن بوده است. دوباتن دورۀ دکتری خود را در رشتۀ فلسفه فرانسه در دانشگاه هاروارد نیمه‌کاره رها کرده است.

در سال ۲۰۰۸، آلن دوباتن برای پیگیری اهدافش در زمینۀ فلسفه، مؤسسه‌ای در لندن به نام مدرسۀ زندگی (The School of Life) تأسیس کرد. او با این مؤسسه به کار خود در حوزۀ ساده‌سازی فلسفه وسعت بیشتری بخشید. در حال حاضر، دوباتن در پیوند دادن فلسفه با زندگی صاحب‌سبک است. او در این مؤسسه به‌همراه همکارانش به دیگران روابط بهتر و زندگی باکیفیت‌تر و البته رضایت‌بخش‌تر می‌آموزد؛ علاوه بر این، سخنرانی در کنفرانس‌های مختلف در سراسر دنیا، و انتشار کتاب، مقاله و ویدئو از جمله فعالیت‌های آنان است.

بخش‌هایی از کتاب اضطراب موقعیت

مهم‌ترین خصوصیت حسادت این است که می‌توانیم مدیریت خود را در دست بگیریم و به همه حسادت نکنیم. افرادی هستند که نعمات فراوان‌شان فکر ما را مشغول نمی‌سازد. بااینکه پیشرفت های ناچیز دیگران منبعی برای عذاب بی‌پایان ما می‌شود، تنها به آنهایی حسد می‌ورزیم که احساس می‌کنیم شبیه‌شان هستیم. در واقع، فقط به اعضای گروه مرجع خودمان حسادت می‌کنیم. تحمل برخی موفقیت‌ها، که تعدادشان هم زیاد نیست، از تحمل موفقیت افرادی که به‌ظاهر با ما برابرند، راحت‌تر است. (ص۱۸۰)

توجه دیگران برای ما اهمیت دارد چون ما به شکی ذاتی به ارزش خود مبتلا هستیم که در نتیجۀ آن تمایل داریم تا به ارزیابی دیگران اجازه دهیم نقشی تعیین‌کننده در چگونگی نگاه ما به خودمان بازی کنند. حس هویت ما زندانیِ داوریِ پنهان آنهایی است که در میان‌شان زندگی می‌کنیم. اگر آنها از شوخی‌های ما سرگرم شوند، به قدرت سرگرم‌کنندگی خودمان مطمئن‌تر می‌شویم. اگر وقتی وارد اتاق می‌شویم نگاه‌شان را از ما برگردانند یا بعد از اینکه شغل‌مان را به آنها گفتیم به‌نظر بی‌حوصله بیایند، ممکن است در حس بی‌ارزشی سقوط کنیم و به ارزش خودمان مشکوک شویم. (ص۱۷)

خرید کتاب اضطراب موقعیت از دیجی‌کالا


در ادامه بخوانید: کتاب تسلی بخشی های فلسفه اثر آلن دوباتن؛ با کمک فیلسوفان از سختی‌ها عبور کنید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.