۹ راهکار برای تشخیص لباس‌های با کیفیت و نکاتی که باید بدانید

0

قبل از شروع خواندن این مقاله، یک لحظه شرایط نه‌چندان خوشایند زیر را تصویر کنید! در جمعی هستید و موقع نشستن، شلوارتان با صدای مهیبی پاره می‌شود یا بلوزی که تازه خریده‌اید، بعد از سه بار شستن، کهنه و بی‌رنگ‌ورو شده است. دلیل مشترک هریک از این مشکلات، کیفیت پایین لباس‌هاست. گاهی اوقات هزینه زیادی صرف خرید یک لباس می‌کنید، اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که آن لباس کیفیت موردانتظار را ندارد. بعضی لباس‌ها نیز مدت کوتاهی بعد از خرید، پرز می‌دهند، می‌شکافند یا رنگ‌ورورفته می‌شوند. اگر از این لباس‌ها خسته شده‌اید، وقت آن رسیده است که کمی آگاهانه‌تر خرید کنید. منظور از خرید آگاهانه، هزینه‌کردن برای خرید لباس‌های با کیفیت و بادوام است. در این مطلب، ویژگی‌های لباس‌های با کیفیت را مرور خواهیم کرد.

۱. زیپ‌های فلزی

زیپ خوب یکی از نشانه های لباس های باکیفیت است

زیپ‌های پلاستیکی سخت باز و بسته می‌شوند و امکان بازشدن‌شان در مقایسه با زیپ‌های فلزی بیشتر است. علاوه‌براین معمولا زود از ریل درمی‌آیند و خراب می‌شوند. پس برای اینکه از این دردسرها نداشته باشید، سعی کنید لباس‌هایی انتخاب کنید که زیپ فلزی دارند.

رونیکس

۲. دکمه‌های یدک

لباس‌های باکیفیت - دکمه یدک

دکمه یدک روی لباس‌ها معمولا به این معناست که این لباس‌ها بادوام‌ترند. لباس باکیفیت گاهی در مدت استفاده به برخی تعمیرات جزئی مثل تعویض دکمه نیاز دارد. طراحان این نوع لباس‌ها با درنظرگرفتن این موضوع، دکمه‌های یدک در اختیار خریدار قرار می‌دهند. لباس‌هایی که علاوه بر دکمه یدک، نخ یدک نیز همراه دارند، معمولا کیفیت‌شان بالاست.

۳. الیاف طبیعی

الیاف_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

همه می‌دانیم که لباس‌های با الیاف مصنوعی زودتر خراب و رنگ‌ورورفته می‌شوند؛ همچنین، نگهداری از آنها بسیار دشوار است و به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند، مثل دمای مناسب شست‌وشو و استفاده از مواد شوینده خاص. اگر می‌خواهید لباس‌های‌تان بعد از بارها شست‌وشو همچنان نو و زیبا به نظر برسند، به‌سراغ لباس‌هایی با الیاف طبیعی مثل پنبه، پشم، کشمیر، کتان و ابریشم بروید.

۴. دوخت‌های محکم

دوخت_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

قبل از خرید دقت کنید که کوک‌های لباسْ ضعیف، شکافته، نامنظم نباشند. دو طرف درزها را برای کنترل محکم‌بودن دوخت بکشید. اگر احساس کردید که لباس برگزیده‌تان دوخت خوبی ندارد، آن را به قفسه برگردانید. فاصله دوخت‌ها نیز نباید بیش‌ازحد زیاد باشد؛ در غیر این صورت، استحکام دوخت کم می‌شود.

۵. برش خوب

برش_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

برندهای ارزان‌قیمت برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود سعی می‌کنند تا جای ممکن از پارچه و مواد مصرفی کمتری در دوخت لباس‌ها استفاده کنند. آستین‌ها یا پاچه‌های بسیار کوتاه، سرشانۀ تنگ بلوزها، فاق کوتاه شلوارها (که معمولا راحت نیستند) و لباس‌های با تن‌خور نه‌چندان جالب، گاهی از کیفیت پایین لباس خبر می‌دهند. حتما قبل از خرید لباس را در مغازه پرو کنید تا مطمئن شوید که لباس در تن شما به همان زیبایی است که در تن مانکن می‌بینید.

۶. طرح‌های استاندارد و منظم

طرح_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

دقت کنید که طرح روی لباس و خواب پارچه در قسمت درزها منظم و ادامه‌دار باشد. با نگاه به درزهای لباس، به‌راحتی متوجه می‌شوید که خیاط چقدر به نظم و تطبیق طرح توجه کرده است. طرح‌هایی مثل راه‌راه و شطرنجی اگر در قسمت درزها منظم نباشند، از لحاظ ظاهری چندان زیبا به نظر نخواهند رسید. تطابق الگوهای روی لباس، نشانۀ وقت و دقتی است که در دوخت لباس به کار رفته است.

۷. دکمه‌های با کیفیت

دکمه_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

دقت کنید که دکمه‌ها شل یا افتاده نباشند. خود دکمه را نیز بررسی کنید تا از کیفیت و سالم‌بودن آن مطمئن شوید. دکمه‌ها باید به‌خوبی در جای خود ثابت شده باشند و به‌راحتی باز و بسته شوند. تمام دکمه‌ها را امتحان کنید: اگر جادکمه‌ها خیلی کوچک یا خیلی بزرگ بودند، لباس دیگری انتخاب کنید.

۸. نخ‌های با کیفیت

نخ_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

نخ‌های بی‌کیفیت با گذشت زمان پوسیده می‌شوند و مقاومت خود را از دست می‌دهند. نخ‌های به‌کاررفته در دوخت لباس را خوب بررسی کنید و مطمئن شوید که جنس نخ خوب باشد. نخ باید قدرت کافی برای نگه‌داشتن درزها در کنارهم را داشته باشد و در جاهایی که لازم است محکم و تقویت شود.

۹. دوردوزی و لبه‌دوزی‌ها

دوردوزی_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

لبه‌های لباس را با دقت بررسی کنید. لبه‌ها باید صاف و بدون پرز و ایراد باشند. لباس را پشت‌ورو کنید و به نحوه دوخت و پاک‌دوزی لبه‌ها توجه کنید. اگر لباس برگزیدۀ شما لب‌دوزی نشده باشد، چندان باکیفیت نیست. دوخت منظم و اصولی لبه‌ها نشانه‌ای از کیفیت بالای لباس است. پس‌دوزی، استفاده از نوار اریب و دوخت لبه‌های پارچه از ویژگی‌های اصلی لباس‌های با کیفیت است. اگر کمی با اصول خیاطی و انواع دوخت آشنا باشید، تشخیص این موارد کار چندان سختی نخواهد بود.

نکاتی که باید بدانید

کیفیت لباس را با قیمت آن ارزیابی نکنید

قیمت_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

قیمت لباس معیاری قطعی برای تعیین میزان کیفیت آن نیست؛ اما ضرب‌المثل «هرچی پول بدی همون‌قدر آش می‌خوری» در برخی موارد دربار‌ه لباس‌ها نیز صادق است. گاهی قیمت بالای یک بلوز ساده، فقط به‌دلیل مشهوربودن برند تولیدکننده آن است. لباس‌های دست‌دوز که در دوخت آنها از پارچه‌هایی با جنس و طرح خاص استفاده می‌شود نیز معمولا گران‌قیمت هستند؛ اما بسیاری از افراد فکر می‌کنند قیمت بالا همواره به‌معنای کیفیت بالاست. بنابراین به‌طور کلی، قیمت می‌تواند در تشخیص کیفیت لباس گمراه‌تان کند. یک راه برای تشخیص اینکه آیا قیمت لباس با کیفیتش جور درمی‌آید یا نه این است: کیفیت سایر اجناس فروشگاه را نیز بررسی کنید؛ اگر لباس‌های با کیفیت یا برند‌های معروف را توانستید تشخیص بدهید، به احتمال زیاد همۀ اجناس فروشگاه با کیفیت هستند.

برندها را بشناسید

برند_چند_راهکار_برای_تشخیص_لباس‌های_با_کیفیت

برند نیز معیار کاملی برای قضاوت درباره کیفیت لباس نیست. در بسیاری از موارد، کیفیت بالا علت معروف‌بودن یک برند خاص است. این شهرت از تجربه و سابقه طولانی آن برند حاصل می‌شود. باوجود این، در سال‌های اخیر برخی برندهای تجاری نوظهور و کماکان معروفْ هدف اصلی خود را روی سودآوری و رشد تجاری متمرکز کرده‌اند. این مسئله باعث شده است شگردهای تجاری (مثل کاهش هزینه‌ها، کاهش نیروی کار و واگذاری تولید محصول به تولیدکننده‌ها و کشورهای فرعی) از کیفیت محصول نهایی بکاهد. در نتیجه، بهتر است قبل از خرید، کمی درباره برند موردنظر و سطح کیفی آن تحقیق کنید.

از لباس‌های‌تان مراقبت کنید

لباس با کیفیت ارزش هزینه‌کردن دارد. اگر به‌درستی از لباس‌های خود نگهداری کنید، لباس‌های‌تان سال‌ها قابل‌استفاده خواهند بود.


در ادامه بخوانید: چطور خرید اینترنتی مطمئن داشته باشیم؟
منبع realmenrealstyle liveabout
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.