انواع گیاهان هوازی یا تیلاندسیا و روش صحیح نگهداری از آنها

0

گیاهان هوازی با نام اصلی تیلاندسیا گیاهانی هستند که مواد غذایی خود را از هوای اطراف‌شان دریافت می‌کنند. این گیاهان به این دلیل که نیاز کمی به مراقبت دارند بهترین گیاهان برای محیط کار، خانه یا مدرسه هستند. آنها در هر فصلی محیط اطراف شما را سبز و دل‌زنده نگه می‌‌دارند. همچنین، می‌توانید گیاهی را انتخاب کنید که کاملا با نور محیط سازگار باشد. در این مقاله، ابتدا نحوه‌ مراقبت از گیاهان هوازی یا تیلاندسیا را توضیح می‌دهیم؛ سپس با انواع مختلف آنها آشنا می‌شویم.

نحوه‌ مراقبت از گیاهان هوازی

وقتی گیاه هوازی یا تیلاندسیا را به خانه آوردید، باید آن را به‌مدت ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید و بعد اجازه دهید کاملا خشک شود. برای این کار، گیاه را وارونه کنید و خوب تکان دهید تا هیچ آبی بین برگ‌ها نماند. به‌محض اینکه کاملا خشک شد (وقتی لمسش می‌کنید نباید خنک باشد)، آن را به‌آرامی از حالت وارونه به ایستاده برگردانید و در مکان جدیدش قرار دهید. طبیعی است که برگ‌های کوچکی که در قسمت‌های پایینی گیاه قرار دارند دیرتر خشک شوند. با دقت و بدون آسیب‌زدن به گیاه می‌توانید آن برگ‌ها را جدا کنید.

رونیکس

آبیاری

آبیاری گیاهان هوازی به آب‌و‌هوا بستگی دارد. در هوای گرم و خشک باید به دفعات بیشتری به آنها آب بدهید. در هوای سرد و مرطوب و در محیط‌های تاریک به آبیاری کمتری نیاز دارند. گونه‌های بزرگ‌تر به آب بیشتری نیاز دارند و بهتر است در آب خیسانده شوند. گونه‌های کوچک‌تر را کافی است فقط مرطوب نگه دارید.

در کل، بهترین راه آبیاری گیاهان هوازی این است که هفته‌ای یک بار به‌مدت ۱۵ دقیقه آنها را خیس کنید. در تابستان‌ها که هوا خشک‌تر است می‌توانید هفته‌ای یک بار به‌مدت ۳۰ دقیقه و در زمستان یک هفته در میان، ۳۰ دقیقه آنها را خیس کنید. همان‌طور که در ابتدا گفتیم، برای اینکه کپک نزنند ابتدا باید اجازه دهید کاملا خشک شوند؛ بعد آنها را به ظرف‌شان برگردانید. نباید آنها را داخل خاک بگذارید. گیاهان هوازی عاشق نور، نور غیرمستقیم آفتاب یا نور مصنوعی هستند و به جریان هوای خوب نیاز دارند.

مراقبت

بهترین راه برای اینکه بفهمیم گیاه به آب نیاز دارد یا خیر این است که به پیچیدگی برگ‌هایش نگاه کنیم. وقتی برگ‌ها خشک شوند، به‌سمت داخل می‌پیچند. ریشه‌ها فقط لنگری هستند که برای رشد به آن تکیه می‌کنند و نیازی به نگه‌داشتن‌شان نیست. می‌توانید با قیچی تیز و تمیز بدون آسیب‌رساندن به گیاه آنها را کوتاه کنید. خشک‌شدن نوک برگ‌ها نشانه‌ٔ این است که بیش از اندازه نور مستقیم آفتاب دریافت کرده‌اند یا نیاز به آب دارند. می‌توانید با قیچی تمیز نوک برگ‌ها را کوتاه کنید، سپس جای آنها را عوض کنید تا با نور مستقیم آفتاب در تماس نباشند یا کمی بیشتر به آنها آب بدهید.

انواع گیاهان هوازی

گیاهان هوازی انواع مختلفی دارند که هرکدام زیبایی و خصوصیات منحصر‌به‌فرد خود را دارند. در ادامه می‌خواهیم با گونه‌های مختلف این گیاهان زیبا آشنا شویم.

۱. تیلاندسیا بالبوسا

تیلاندسیا بالبوسا - گیاهان هوازی

تیلاندسیا بالبوسا برگ‌های ضخیم و سیم‌مانند و پایۀ پیازی دارد. دو نوع مشهور آن بالبوسا گواتمالا و بالبوسا بلیز هستند. بالبوسای گواتمالا بازوهای بلندی دارد که آن را شبیه یک موجود دریایی اسرارآمیز می‌کنند. به همین دلیل، این گیاه را معمولا در ظروفی شبیه خارپشت دریایی نگهداری می‌‌کنند. نوع دیگر این گیاه بالبوسا بلیز است که بیشتر از بالبوسا گواتمالا رشد می‌کند. پهنا و ارتفاع این گیاه تا ۲۵ سانتی‌متر نیز می‌رسد. اما بالبوسا گواتمالا بیشتر از بالا رشد می‌کند؛ به‌همین دلیل ظاهری باوقار و مجسمه‌مانند دارد. تیلاندسیا بالبوسا همیشه هم سبز نمی‌ماند. وقتی زمان گل‌دهی برسد، برگ‌های بالای آن قرمز می‌شوند و گل‌های بنفش می‌دهند.

۲. تیلاندسیا سلریانا

تیلاندسا سلریانا - گیاهان هوازی

تیلاندسا سلریانا نوع دیگری از گیاهان هوازی است. برگ‌های بلند این گیاه آن را برای نگهداری در ظروف مدرن مناسب‌تر می‌کند.

۳. تیلاندسیا آیونانتا

تیلاندسیا آیونانتا - گیاهان هوازی

آیونانتا یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گونه‌های تیلادنسیا است. از خصوصیات منحصر‌به‌فرد آن برگ‌های تیزش هستند که به‌مرور زمان قرمز می‌شوند. یکی از انواع آنها آیونانتا گواتمالا است که به داشتن برگ‌های تیز و مرکز قرمز و براق شهرت دارد. این گیاه در ابتدای حیاتش کاملا سبز است و به‌مرور زمان رنگ آن قرمز روشن و صورتی‌مانند می‌شود. وقتی فصل شکوفه‌‌زدن فرا می‌رسد، سنبله‌های بنفش با گل‌های زرد در آن پدیدار می‌شوند. آیونانتا گواتمالا یکی از زیباترین انواع گیاهان هوازی است که طرف‌داران بسیاری در میان طراحان دارد.

گیاهان هوازی آیونانتا تنوع بسیار و البته خصوصیات مشابهی دارند. آیونانتای مکزیکی با برگ‌های قرمز ـ نارنجی، آیونانتا فیوگو (Ionantha Fuego) و آیونانتا روبرا از مشهورترین گونه‌های آن هستند. آیونانتا روبرا مانند آیونانتا گواتمالا وقتی رشد می‌کند قرمز می‌شود و شکوفه‌های بنفش می‌دهد. اگر دیدید این گیاه بچه می‌دهد و آیونانتاهای کوچک‌تری از کنار آن رشد می‌کنند، تعجب نکنید. در نهایت می‌توانید این بچه‌ها را از گیاه مادر جدا کنید.

۴. تیلاندسیا تنیوفولیا

تیلاندسیا تنیوفولیا - گیاهان هوازی

تیلاندسیا تنیوفولیا گیاهی ضخیم و تنومند با ظاهری شبیه گیاهان گرمسیری است. اگر رنگ صورتی را در گیاهان هوازی ترجیح می‌دهید، بهتر است تیلاندسیا تنیوفولیا را انتخاب کنید. این گیاه سنبله‌های صورتی و گل‌هایی در محدودۀ رنگیِ سفید تا بنفش می‌‌دهد.

۵. تیلاندسیا فاشیکولاتا

تیلاندسیا فاشیکولاتا - گیاهان هوازی

تیلاندسیا فاشیکولاتا به‌خاطر حجیم‌بودن به گیاه هوازی غول‌پیکر شهرت دارد. فاشیکولاتا انواع مختلفی دارد. فاشیکولاتای سه‌رنگ با ظاهری زیبا و گرمسیری، برگ‌های سبز نوک‌تیز و شکوفۀ بزرگ به رنگ زرد و نارنجی، چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. فاشیکولاتا هم مثل دیگر انواع گیاهان هوازی همیشه شکوفه ندارد و معمولا در ابتدا فقط سبزرنگ است. اما بااین‌حال، باز هم خارق‌العاده است. تیلاندسیا فاشیکولاتا به‌دلیل جثۀ بزرگش استعداد خاصی برای پیوندزدن با انواع دیگر تیلاندسیاها دارد. در تصویر زیر، گونۀ پیوندی تیلاندسیا فاشیکولاتا و تیلاندسیا آیونانتا را می‌بینیم.

پیوند فاشیکولاتا و آیونانتا - گیاهان هوازی
گونۀ پیوندی تیلاندسیا فاشیکولاتا و تیلاندسیا آیونانتا، از گیاهان هوازی

۶. تیلاندسیا هریسی

تیلاندسیا هریسی - گیاهان هوازی

تیلاندسیا هریسی ابتدا برگ‌های سبز روشن دارد و سپس مثل بیشتر گیاهان هوازی شکوفه‌های بنفش و قرمز در آن ظاهر می‌شوند. اسم این گیاه از نام گیاه‌شناس آمریکایی، بیل هریس گرفته شده است. هریسی را می‌توانید در اندازه‌های متنوع بخرید.

۷. تیلاندسیا آبدیتا

تیلاندسیا ابدیتا - گیاهان هوازی

رنگ‌مایۀ قرمز پررنگ تیلاندسیا آبدیتا آن را به یکی از رنگی‌ترین گونه‌های تیلاندسیا تبدیل کرده است. این گیاه هم مانند دیگر گونه‌های تیلاندسیا ابتدا سبز است و سپس قرمز می‌شود. در واقع، آبدیتا به‌دلیل داشتن برگ‌های بلند و پیش‌رونده، گزینه‌ خوبی برای آویزان‌کردن یا نگهداری در ظروف مدرن است. البته به‌خاطر رنگ قرمز درخشانش معمولا در کنار گونه‌های دیگر تیلاندسیا نگهداری می‌شود.

۸. تیلاندسیا جونسیا

تیلاندسیا جونسیا - گیاهان هوازی

تیلاندسیا جونسیا با برگ‌های باریک و بلندش ظاهری متمایز دارد. اگر به گیاهان بلند علاقه‌ دارید، حتما تیلاندسیا جونسیا را به کلکسیون گیاهان هوازی خود اضافه کنید.

۹. تیلاندسیا کوکوئنسیس

تیلاندسیا کوکوئنسیس - گیاهان هوازی

برگ‌های تیز و شکوفه‌های سفید دو خصوصیت برجستۀ تیلاندسیا کوکوئنسیس هستند. این گیاه بااینکه ظاهری زیبا و خاص دارد اما به اندازه‌ٔ دیگر گیاهان هوازی طرف‌دار ندارد.

۱۰. تیلاندسیا ژروگرافیکا

تیلاندسیا زروگرافیکا - گیاهان هوازی

حجم وسیع این گیاه هوازی آن را برای طراحی‌های مدرن و تزئینات روی شن و چوب فوق‌العاده می‌کند. تیلاندسیا ژروگرافیکا به‌خاطر بزرگ‌بودن، گران‌تر از دیگر انواع تیلاندسیاها است. قطر آن گاهی تا ۹۰ سانتیمتر هم می‌رسد. برگ‌های سبز نقره‌ای بلند از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن هستند. اندازۀ بزرگش آن را گزینه‌ای عالی برای پیوندزدن با گیاهان هوازی دیگر می‌کند.

آیا تازه با گیاهان هوازی آشنا شده‌اید و قصد دارید از گونه‌های مختلف آنها لذت ببرید؟ پیشنهاد ما این است که چند نوع از آنها را با هم بخرید و حتی در کنار هم قرارشان دهید. تنوع رنگی و ظاهری آنها به زیبایی طراحی خانه یا محیط کار شما می‌افزاید.


در ادامه بخوانید: بهترین گیاهان برای محل کار و نکاتی برای نگهداری از آنها
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع decoist hemleva
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.