مقایسه انواع قطار های ایران

0

قطار یکی از وسایل نقلیه عمومی است که به دلیل امنیت و راحتی و همچنین قیمت مناسب تر نسبت به هواپیما همواره یکی از انتخاب های افراد برای مسافرت است و خانواده ها می توانند در واگن های قطار دوستانه و در کنارهم از مسیر لذت ببرند. به همین دلیل قطار یکی از پر طرفدار ترین وسایل نقلیه به شمار می رود. قطار از دوران ناصر الدین شاه به ایران وارد شده است. در حال حاضر هم چندین قطار مسافر بری وجود دارد که هر کدام امکانات و خدمات خاص خودشان را ارائه می دهند. ما قصد داریم با معرفی چند مورد از آنها شما را با خدمات و امکاناتی که ارائه می دهند آشنا کنیم. از آنجا که خدمات مناسب از نظر هر شخص تفاوت دارد با توجه به مطالبی که ذکر خواهد شد شما می توانید قطار مسافر بری مناسب خود را پیدا کنید.

معرفی انواع قطار رجا

قطار پلور سبز: این قطار ارزان ترین قطار رجا است و 10 کوپه ی 4 نفره دارد. واگن های این قطار شیشه های دو جداره دارند تا از ورود سر و صدا به داخل واگن جلوگیری شود. همچنین از سیستم تهویه برخوردار هستند. نگران استفاده از وسایل برقی نباشید چون در هر کوپه پریز برق 220 ولت وجود دارد. اگر هم حوصله شما سر رفت می توانید از سیستم صوتی تصویری کوپه برای پخش فیلم سینمایی استفاده کنید.

رونیکس

قطار سیمرغ

شما در زمان خرید بلیط قطار می توانید انتخاب کنید که بدون پذیرایی باشد یا با پرداخت هزینه اضافه از شما پذیرایی شود. هر واگن این قطار 4 کوپه 8 نفره و دو تا سرویس بهداشتی دارد. از امکانات کوپه های این قطار می توان به سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی تصویری، شیشه های عایق صدا و پریز بردق 220 ولت اشاره کرد. همچنین در این قطار یک رستوران وجود دارد و مسافران می توانند انواع غذا و نوشیدنی و.. را در آن سرو کنند.

قطار سبز

این قطار 8 کوپه 4 نفره دارد که هر کوپه از امکانات تهویه مناسب، شیشه عایق صدا و سیستم صوتی تصویری برخوردار است. بلیط این قطار به صورت با پذیرایی یا بی پذیرایی به فروش می رسد و برای پذیرایی باید هزینه اضافه پرداخت شود. همچنین رستوران قطار با منوی متنوع آماده پذیرایی از مهمانان است.

قطار طوس

9 کوپه 4 نفره دارد و در هر واگن 2 سرویس بهداشتی موجود است. از امکانات آن می توان تهویه مطبوع، شیشه دوجداره، سیستم پخش فیلم و سریال و پریز برق 200 ولت را نام برد. برای پذیرایی از مهمانان به آن ها یک وعده شام کنسروی داده می شود و بدون هزینه است. اگر هم تمایلی به غذا های کنسروی ندارید می توانید از رستوران قطار استفاده کنید.

قطار دلیجان یا فرانسوی

این قطار 11 کوپه 4 نفره دارد که هر کوپه عایق صدا است و دارای سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی تصویری پخش فیلم می باشد.

قطار خلیج فارس

هر واگن شامل 11 کوپه 4 نفره و 2 سرویس بهداشتی و 1 کوپه برای مهماندار است. این قطار بهترین بسته های پذیرایی را به مهمانان خود ارائه می دهد. از امکانات آن سیستم صوتی تصویری و سیستم تهویه مطبوع می باشد.

قطار پردیس (ترن ست)

پرسرعت ترین قطار اتوبوسی است (160 کیلومتر در ساعت) و صندلی های آن هم مانند صندلی هواپیما هستند. در واگن ها سیستم سرمایشی و گرمایشی تعبیه شده و همچنین سیستم صوتی و تصویری برای پخش فیلم به همراه امکان استفاده از هدفون وجود دارد. ابتدای حرکت هم یک فیلم آموزشی برای اطلاع از امکانات قطار و چگونگی استفاده از آن نمایش داده می شود.

قطار ریل باس یا ارم

این قطار یک نوع قطار اتوبوسی است و فقط در مسیر های کوتاه با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت می کند. از امکانات این قطار می توان به تهویه مطبوع، سیستم سرمایشی و گرمایشی، نور پردازی مناسب، فضای اختصاصی حمل بار برای مسافران، کپسول آتش نشانی، فضا سازی مدرن و سیستم صوتی و تصویری اشاره کرد.

قطار لوکس درجه 1 چینی

واگن های آن 10 کوپه 4 نفره دارند که در هر کدام سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و کوپه خدمات مهماندار وجود دارد. از امکانات آن هم می توان سیستم تهویه مناسب، سیستم صوتی و تصویری و پریز برق 220 ولت را نام برد. در این قطار خدمات پذیرایی انجام می گیرد و هزینه آن روی بلیط محاسبه می شود.

قطار های دو طبقه چینی

این قطار ها به صورت 2 طبقه و اتوبوسی ساخته شده اند. واگن های این قطار به 3 بخش تقسیم می شوند که بخش پایینی و بالایی میانی مخصوص مسافران است و بخش انتهایی از یک طرف سرویس بهداشتی و انبار است و از سوی دیگر اتاقک ماموران و تجهیزت می باشد. در ساخت این قطار از قلاب اتوماتیک استفاده شده است که شدت ضربه های ناشی از ایستادن یا حرکت قطار را می کاهد. واگن های این قطار عایق سر و صدا و حرارت می باشند و از سیستم صوتی تصویری برای پخش فیلم و موسیقی برخوردار هستند.

قطار درجه 2

این قطار در هر واگن 11 کوپه 6 نفره، 2 سرویس بهداشتی و 1 کوپه مهمان داری دارد. این قطار به سیستم تهویه مجهز نیست گرمای آن هم با نوعی مولد بخار تامین می شود.

قطار سبا

این قطار هم 2 طبقه است و با قلاب اتوماتیک تجهیز شده است. هزینه این قطار پایین است اما خدمات خوبی ارائه می دهد. صندلی های این قطار تخت خواب شو هستند. این قطار سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی تصویری دارد. در این قطار روزنامه و ویلچر در صورت نیاز ارائه داده می شود.

قطار اتوبوسی بنیاد

این قطار 10 واگن دارد که به دو بخش 5 واگنی تقسیم می شوند و هر بخش یک رستوران جدا دارد. این قطار سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی تصویری برای پخش فیلم و موسیقی دارد.

قطار اتوبوسی معمولی

ظرفیت آن 72 نفر است و سیستم تهویه مناسب ندارد. برای تامین گرما هم از مولد بخار استفاده می شود. نوعی از این قطار هم با ظرفیت 78 نفره وجود دارد.

معرفی قطار فدک

فدک یکی از قطار های 5 ستاره ایران است. مهمان داران این هتل با جدید ترین متد های آموزشی برای ارائه خدمات به مهمانان عزیزآموزش داده شده اند و به دو زبان انگلیسی و عربی کاملا مسلط هستند. این قطار از ایمنی بالا و مشخصات فنی وسخت افزار با کیفیت برخوردار است. آنچه قطار فدک را منحصر به فرد می کند خدمات فوق العاده آن است. به محض ورود مسافران به قطار از آنها با نوشیدنی های مختلف پذیرایی می شود و در تمام طول سفر هم به هر چیزی که نیاز پیدا کنند با فشردن دکمه در اسرع وقت در اختیارشان قرار می گیرد. از امکانات این قطار می توان موارد زیر را نام برد:

  • سیستم صوتی و تصویری برای پخش جدید ترین فیلم ها و موسیقی ها
  • عایق سر و صدا و حرارت
  • سرعت 200 کیلومتر در ساعت
  • طراحی فضای داخلی بسیار شیک و مدرن
  • سرو پیش غذا و دسر
  • سرو نوشیدنی
  • ارائه هدفون
  • ارائه روزنامه
  • ارائه ویلچر و گهواره برای رفاه حال سالمندان وکودکان
  • و …

معرفی قطار نور الرضا

یکی از لوکس ترین قطار های 5 ستاره کشور است که نسبت به فدک هزینه های کمتری دارد. این شرکت با اینکه تازه تاسیس است اما از جدید ترین روش ها و بهترین خدمات استفاده می کند ودر مدت زمان کمی به یکی از محبوب ترین قطار ها تبدیل شده است. از امکانات این هتل می توان سیستم تهویه مطبوع و قابل تنظیم، سیستم ترمز بروز که امکان کنترل سرعت قطار در سرعت بالای 160 فراهم می کند، سیستم گرمایش و سرمایش مناسب، روزنامه، سیستم صوتی و تصویری، سرو میان وعده و … را نام برد.

ویژگی منحصر به فرد این قطار نور الرضا این است که برای راحتی و آسایش بانوانی که تنها سفر می کنند یک واگن اختصاصی تدارک دیده شده است. البته بانوان عزیز توجه داشته باشید که فرزندان پسر بالای 6 سال شما حق ورود به این واگن را نخواهند داشت.

معرفی قطار مهتاب سیر جم

قطار جم 6 تخته است و همانطور که می دانید قطار های 6 تخته نسبت به 4 تخته هزینه کمتر و همین طور خدمات و امکانات کمتری دارند. ازسری امکانات آن می توان سیستم تهویه استاندارد، میان وعده رایگان، ارائه روزنامه، ارائه ویلچر در صورت نیاز و … را نام برد. این قطار، تنها قطاری است که در مسیر تهران یزد تردد دارد.

معرفی قطار کوثر

یکی از قطار های 6 تخته است که بیشتر برای خانواده های پر جمعیت و یا دانشجویان مناسب است. این از امنیت مناسبی برخوردار است و حداقل سر وصدا را دارد. این قطار دارای رستوران است و از امکانات دیگر آن می توان موارد زیر را نام برد:

  • سیستم صوتی تصویری
  • روزنامه و کتاب
  • هدفون در صورت درخواست
  • ویلچر برای سالمندان
  • و …
هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.