بهترین سریال های جنایی دنیا که طرفداران این ژانر باید تماشا کنند

45

سریال های جنایی و سریال‌های درام، با اختلاف، پرطرف‌دارترین ژانرها در میان سریال‌های تلویزیونی هستند. اگر دراین‌باره تردید دارید، «افسارگسیخته»، «کارآگاه حقیقی» و «شرلوک» را به یاد بیاورید! در این مقاله از بخش معرفی سریال چطور، بهترین سریال های جنایی دنیا را به شما معرفی می‌کنیم. در این رتبه‌بندی، از نظر منتقدان و همچنین امتیازدهی کاربران در سایت‌هایی مانند «راتن تومیتوز» بهره گرفته‌ایم.

در این فهرست، با مجموعه‌ای از بهترین سریال های جنایی دنیا آشنا می‌شوید که در بیش از سی سال گذشته، بینندگان پیر و جوان از تماشای آنها لذت برده‌اند. ممکن است برخی برایتان آشنا باشند و برخی دیگر ناآشنا. به‌هرحال، به طرف‌داران پروپاقرص ژانر جنایی توصیه می‌کنیم تماشای این سریال‌ها را از قلم نیندازند.

رونیکس

۲۵. ذهن‌خوان (The Mentalist)

ذهن خوان از بهترین سریال های جنایی دنیا

این سریال درام‌ ـ رازآلود بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ در ۱۵۱ قسمت و در طول هفت فصل پخش می‌شد. «ذهن‌خوان» داستان «پاتریک جین»، مشاور ادارهٔ آگاهی کالیفرنیا (CBI)، را دنبال می‌کند. او به‌طور رسمی عضو نیروی پلیس نیست؛ اما با استفاده از مهارت‌هایش به پلیس کمک می‌کند؛ مهارت‌هایی که از حرفهٔ پیشینش، رابط ارواح و ذهن‌خوانی موفق اما حقه‌باز، کسب کرده است!

۲۴. کارآگاه حقیقی (True Detective)؛ یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

کارآگاه حقیقی از بهترین سریال های جنایی دنیا

این سریال درام‌ ـ جنایی آنتولوژی (سریالی که داستان و/ یا بازیگران هر قسمت یا فصل آن متفاوت است) را «نیک پیزولاتو» خلق کرده و خودش هم فیلم‌نامهٔ آن را نوشته است. فصل نخست که در سال ۲۰۱۴ پخش شد، از ستارگانی چون «متیو مک‌کانهی» و «وودی هارلسون» بهره برده است.

فصل اول، داستان دو پلیس بخش جنایی در ایالت لوییزیانا است. این دو پلیس در دوره‌ای هفده‌ساله یک قاتل سریالی را تعقیب می‌کنند. فصل دوم در کالیفرنیا می‌گذرد. این فصل با ستارگانی مانند «ریچل مک‌آدامز» و «کالین فارل» دربارهٔ سه کارآگاه از سه ادارهٔ مختلف و نیز تاجری‌ است که وارد دنیای تبهکاری شده است. این افراد دربارهٔ چندین جرم مختلف تحقیق می‌کنند؛ درحالی‌که باور دارند این جنایات با قتل سیاست‌مداری فاسد ارتباط دارد.

۲۳. کمپیون (Campion)

کمپیون از بهترین سریال های جنایی دنیا

سریال رازآلود شبکۀ بی‌‌بی‌سی اقتباسی است از رمان‌های رازآلود «آلبرت کمپیون»، نوشتۀ «مارجری آلینگام». این سریال تنها دو فصل داشت؛ اما یکی از نمونه‌های کلاسیک این ژانر به شمار می‌رود. دو فصل سریال کمپیون در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ ساخته و پخش شد. ستارهٔ اصلی سریال، «پیتر دیویسون» در نقش آلبرت کمپیون بود. این دو فصل و درمجموع هشت قسمت سریال، از هشت رمان مختلف اقتباس شد.

جالب است که پیتر دیویسون خود، آهنگ تیتراژ آغازین فصل اول را خواند. در فصل دوم، موسیقی بی‌کلامی جایگزین این آهنگ شد.

۲۲. رقیبان شرلوک هلمز (The Rivals of Sherlock Holmes)

رقیبان شرلوک هلمز از بهترین سریال های جنایی دنیا

«رقیبان شرلوک هلمز» دیگر سریال آنتولوژی انگلیسی است، شامل دو فصل سیزده‌قسمتی. هر قسمت حدود پنجاه دقیقه است. فصل نخست در سال ۱۹۷۱ و فصل بعدی در سال ۱۹۷۳ پخش شد. هر قسمت این سریال، اقتباسی از داستان‌ کوتاه رازآلود، جنایی یا دلهره‌آوری است با حضور یکی از هم‌عصران شرلوک هلمز (همان‌طور که از نام مجموعه برمی‌آید).

این سریال کلاسیک تلویزیونی گروهی از بازیگران درخشان را گرد هم آورده است. این ستارگان نقش شخصیت‌هایی به‌یادماندنی را بازی می‌کنند؛ شخصیت‌هایی مانند دانشمند علوم جنایی دکتر «جان تورندایک»، کارآگاه نابینا «مکس کاراداس» و کارآگاهی فاسد به‌ نام «هوراس دورینگتون». اگر طرف‌دار شرلوک هلمز هستید، از تماشای ماجراهای این کارآگاهان بزرگ از عصر طلایی داستان‌های جنایی لذت می‌برید.

۲۱. شرلوک هلمز (Sherlock Holmes)؛ یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

شرلوک هلمز از بهترین سریال های جنایی دنیا

این اقتباس تلویزیونی از داستان‌های کارآگاه معروف، شرلوک هلمز، در ۱۹۸۴ ساخته شد و هنوز هم به‌شدت پرطرف‌دار است. بسیاری آن را بهترین اقتباس از داستان‌های «آرتور کانن‌دویل» می‌دانند. این مجموعه بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۴ پخش می‌شد. عنوان دو فصل نخست «ماجراجویی‌های شرلوک هلمز» بود. پس از این سریال، با اقتباس از دیگر داستان‌های کوتاه کانن‌دویل، دنباله‌ای برای آن ساخته شد. نقش هلمز را در این سریال، «جرمی برت» بازی می‌کرد.

۲۰. کوئینسی (.Quincy, M.E)

کوئینسی از بهترین سریال های جنایی

سریال آمریکایی «کوئینسی» سریال درام‌ ـ رازآلودی است که از سال ۱۹۷۶ تا سال ۱۹۸۳ پخش می‌شد. در این سریال، «جک کلاگمن» نقش دکتر کوئینسی را بازی می‌کند. او پزشک بااراده و اخلاق‌مدار پزشکیِ قانونی است. وظیفهٔ او بررسی و ارزیابی مدارک و شناسایی دلایل احتمالی مرگ‌های مشکوک است.

در طول تحقیقاتش، کوئینسی معمولا با رئیسش، دکتر «آستن»، و نیروی پلیس، به‌ویژه سرهنگ «موناهان» از دایرۀ جنایی لس‌آنجلس، اختلاف‌نظر دارد. هر دوی این‌ها، با نظرات اغلب نادرستشان، به نتیجه‌گیری‌های کوئینسی به دیدهٔ تردید می‌نگرند. بیشتر اوقات هم اشتباه می‌کنند!

۱۹. میامی وایس (Miami Vice)

میامی وایس از بهترین سریال های جنایی

در این سریالِ ساختهٔ «آنتونی یرکوویچ»، «دان جانسون» در نقش «سانی کراکت» و «فیلیپ مایکل تامس» در نقش «ریکو تابز» بازی می‌کنند. سانی و ریکو دو پلیس مخفی از ادارهٔ پلیس میامی هستند. سریال از سال ۱۹۸۴ تا سال ۱۹۸۹ در پنج فصل پخش می‌شد. این سریال به‌خاطر استفادهٔ نوآورانه از موسیقی، به‌ویژه آهنگ‌های پرطرف‌دار راک و پاپ دههٔ ۱۹۸۰ و همچنین موسیقی متفاوت «جان همر»، معروف است.

۱۸. پوآرو (Poirot)؛ یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

پوآرو از بهترین سریال های جنایی دنیا

این سریال درام‌ ـ رازآلود انگلیسی مدتی طولانی بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۳ پخش می‌شد. «دیوید ساچت» بازیگر نقش پوآروی آگاتا کریستی در این سریال است. ساچت برای بازی در این نقش، جایزۀ بفتا (BAFTA) را در سال ۱۹۹۱ دریافت کرد.

۱۷. کارآگاه فراست (A Touch of Frost)

کارآگاه فراست از بهترین سریال های جنایی دنیا

«کارآگاه فراست» در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۰ پخش می‌شد. در این سریال، «دیوید جانسون» نقش کارآگاه «ویلیام ادوارد جک فراست» باتجربه و وظیفه‌شناس را بازی می‌کند که معمولا با بالادستی‌هایش سر ناسازگاری دارد. در طول سریال، فراست همکاران مختلفی دارد که هریک ماجراهای خود را به پرونده‌ها اضافه می‌کنند.

۱۶. کارآگاه مورس (Inspector Morse)

کارآگاه مورس از بهترین سریال های جنایی دنیا

این هم سریال انگلیسی دیگری است که بر پایهٔ شخصیتی از رمان‌های کارآگاهی نویسندهٔ انگلیسی، «کالین دکستر»، ساخته شده است. «کارآگاه مورس» در انگلستان در طول سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ و در ۳۳ قسمت روی آنتن می‌رفت. «جان تاو» ایفاگر نقش کارآگاه مورس بود. به‌طورکلی، مورس نماد مرد انگلیسی سفیدپوست طبقهٔ متوسط است با باورهای ویژهٔ این گروه. برخلاف نمونه‌های سرسخت و زمخت آمریکایی، او کارآگاهی نجیب و محترم است و این، شالودهٔ داستان‌های کارآگاهی انگلیسی است.

۱۵. وا‌لندر (Wallander)؛ یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

والندر از بهترین سریال های جنایی دنیا

این سریال جنایی سوئدی اقتباسی از رمان‌های «کِرت والندر»، نوشتۀ «هنینگ مانکل»، و بازیگر نقش اصلی آن «کریستر هنریکسون» است. فصل نخست در سیزده قسمت و در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تولید شد؛ اما فصل دوم با تأخیر در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ پخش شد. نسخهٔ انگلیسی این سریال هم ساخته شده است؛ اما نسخهٔ سوئدی همچنان پرطرف‌دارتر است. داستان در شهر ییستاد، در جنوب سوئد، می‌گذرد.

۱۴. جان‌پناه (The Shield)

شیلد از بهترین سریال های جنایی دنیا

پخش این سریال جنایی آمریکایی با بازی «مایکل چیکلیس» در سال ۲۰۰۲ در شبکۀ FX آغاز شد. بااینکه سریال بسیار پرطرف‌دار بود، در سال ۲۰۰۸ و پس از هفت فصل پایان یافت. «جان‌پناه» دربارۀ واحدی آزمایشی در ادارهٔ پلیس لس‌آنجلس است در محله‌ای غیرواقعی به‌ نام فارمینگتون. دفتر یا پایگاه این واحد مانند دفاتر رایج نیروی پلیس نیست. پایگاه آنها کلیسایی است که تغییر کاربری‌اش داده‌اند! داستان دربارۀ گروهی از کارآگاهان پلیس به نام گروه ضربت است. این گروه شامل چهار مأمور مقابله با باندهای خلاف‌کار است و داستان آنها از ماجرای واقعی «نیروهای مقابله با اوباش خیابانی در لس‌آنجلس» و رسوایی‌های مربوط به آن الهام گرفته است.

۱۳. نظم و قانون (Law and Order)

نظم و قانون از بهترین سریال های جنایی دنیا

این سریال محبوب در هر قسمت به جنبه‌های مختلف نظام حقوقی می‌پردازد. سریال اصلی، اسپین‌آف‌های آن، فیلم تلویزیونی و کراس‌اُورهای آن (تداخل دو سریال مختلف در قسمت یا قسمت‌هایی از سریال‌ها)، درمجموع بیش از هزار ساعت می‌شود.

به‌طور خلاصه، این سریال هم روند تحقیق پلیس دربارهٔ جرم و هم روند پیش‌روی حقوقی پرونده (برای دریافت حکم مدنظر) را نمایش می‌دهد. معمولا در نیم ساعت نخست سریال، تحقیقات سه کارآگاه اصلی داستان و در نیمهٔ دوم آن، تلاش دادستانی و دایرهٔ حقوقی را می‌بینیم.

۱۲. مانک (Monk)

مانک از بهترین سریال های جنایی دنیا

این هم یک سریال کمدی‌ ـ درام و کارآگاهی‌ ـ رازآلود است با بازی «تونی شالهوب» در نقش «آدرین مانک». مانک که در طول سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ پخش می‌شد، از اساس سریالی پلیسی است؛ اما در قسمت‌های مختلف، با نمایش جنبه‌های متفاوت از زندگی خصوصی شخصیت اصلی، کمدی و درام هم به آن اضافه می‌شود.


حتما بخوانید: بهترین فیلم های کمدی جهان؛ ۲۹ فیلم خنده‌دار با داستان‌های هیجان‌انگیز

۱۱. خانم مارپل (Miss Marple)

خان مارپل از بهترین سریال های جنایی دنیا

این هم اقتباسی دیگر از رمان‌های آگاتا کریستی است و این بار از مجموعه‌داستان‌های رازآلود «خانم مارپل». سریال با بازی «جوآن هیکسون» در نقش اصلی، در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ پخش می‌شد. هر دوازده رمان اصلی خانم مارپل در این مجموعه دیده می‌شود.

۱۰. گرگ و میش (Hinterland)

هینترلند از بهترین سریال های جنایی دنیا

این سریال نوآرِ (سبکی که در آن عناصری مانند قهرمان‌های بدبین، نورپردازی پر از سایه‌روشن، صحنه‌های پیچیده و استفادۀ زیاد از فلش‌بک پررنگ‌ است) ولزی درامی کارآگاهی است و بازیگر اصلی آن «ریچارد هرینگتون» در نقش «تام ماتیاس». کارآگاه ماتیاس برای فرار از گذشته‌اش در لندن، به شهری دورافتاده در ولز می‌رود. او که پلیسی کاربلد اما با ذهنی آشفته است، خود را در شهری با رازهایی تاریک می‌یابد؛ رازهایی که به‌اندازۀ اسرار شخصیِ او تاریک و نابودگر است! او در ترکیبی قدرتمند با همکار باهوشش، «مرد ریس»، پرونده‌های قتل را حل‌وفصل می‌کند.

توضیح: گرگ‌ و میش برگرفته از نام سریال در زبان ولزی است.

۹. رازهای میدسامر (Midsomer Murders)

رازهای میدسامر از بهترین سریال های جنایی دنیا

رازهای میدسامر که با نام «کارآگاه بارنابی» هم شناخته می‌شود، از سال ۱۹۹۷ تاکنون در حال پخش است. سریال اقتباسی است از مجموعه‌کتاب‌های کارآگاه بارنابی نوشتهٔ «کارولین گراهام». ماجراهای این سریال در انگلستان امروزی و گِرد شخصیت «تام بارنابی» می‌گذرد. در هر قسمت، بارنابی تلاش می‌کند تا راز قتلی را در روستای آرام و چشم‌نواز اما پرمرگ‌ومیر میدسامر آشکار کند.

۸. کولومبو (Columbo)

کولومبو از بهترین سریال های جنایی دنیا

ستارهٔ این سریال آمریکایی «پیتر فالک» است در نقش «کولومبو»، کارآگاه جنایی پلیس لس‌آنجلس. کولومبو پلیسی بی‌ادعا و ژولیده با نسب ایتالیایی‌ است که همیشه بارانی بژِ چروکی روی کت‌وشلوارش می‌پوشد و سیگار می‌کشد. کولومبو همیشه با حرف‌های با‌ربط و بی‌ربطش مجرم‌ها و مظنونین را منحرف می‌کند. آنها که در آغاز همیشه او را دست‌کم می‌گیرند، در پایان مغلوب سماجت آزاردهنده‌اش می‌شوند.

۷. استخوان‌ها (Bones)

استخوان ها از بهترین سریال های جنایی دنیا

این درام جنایی آمریکایی در سال ۲۰۰۵ آغاز شد. داستان دربارۀ یک کارشناس انسان‌شناسی بخش علوم جنایی است و در هر قسمت به پرونده‌ای بر پایهٔ اسرار پنهان در بقایای اجساد یافت‌شده می‌پردازد. معمولا مأمور اف‌بی‌آی، «سیلی بوس» (دیوید بورناز)، برای حل پرونده‌‌هایش از کارشناس انسان‌شناسی بخش علوم جنایی، دکتر «تمپرنس بونز برنان» (امیلی دشانل)، کمک می‌گیرد. سریال به زندگی خصوصی شخصیت‌ها هم توجه دارد.

۶. دکستر (Dexter)؛ یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

دکستر از بهترین سریال های جنایی

این سریال آمریکایی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ پخش می‌شد. داستان دربارۀ شخصیت «دکستر مورگان» (مایکل سی. هال)، کارشناس تحلیل آثار خون در ادارهٔ پلیس میامی، است. او زندگی دوگانه‌ای دارد؛ در حالی‌ با پلیس همکاری می‌کند که خود قاتل سریالی انتقام‌جویی است. او قاتلانی را شکار می‌کند که به‌دلیل نقص نظام کیفری به جزایشان نرسیده‌اند.

۵. برودچرچ (Broadchurch)

برود چرچ از بهترین سریال های جنایی دنیا

خالق این درام جنایی انگلیسی «کریس چیبنال» است. او نویسندگی فیلم‌نامه را هم به عهده داشته است. فصل نخست که در سال ۲۰۱۳ پخش شد، گِرد ماجرای مرگ پسری یازده‌ساله و اندوه، تردید دوسویه و توجه رسانه‌ها به شهر برودچرچ می‌چرخد. فصل‌های بعدی داستان‌های دیگری دارد. در فصل اول، کارآگاه «الک هاردی» (دیوید تِننت) و «الی میلر» (الیویا کلمن) قاتل پسرک را شناسایی می‌کنند و تمرکز سریال بر همین موضوع است.

۴. افسارگسیخته (Breaking Bad)؛ از بهترین سریال های جنایی دنیا

برکینگ بد از بهترین سریال های جنایی

افسارگسیخته یکی دیگر از سریال‌های موردعلاقهٔ ماست. وقتی «والتر وایت»، معلم شیمی، می‌فهمد سرطان پیشرفته دارد و تنها دو سال از عمرش باقی مانده است، به این نتیجه می‌رسد که چیزی برای ازدست‌دادن ندارد. او با همسر و پسر نوجوانش که از اختلالات مغزی رنج می‌برد، در نیومکزیکو زندگی می‌کند. والت برای تأمین مالی آیندهٔ خانواده خود به دنیای مواد و جرم‌ و جنایت قدم می‌گذارد. خیلی زود و با تولید و فروش مت‌آمفتامین به‌کمک یکی از شاگردان سابقش، نشان می‌دهد که در حرفهٔ جدیدش حسابی موفق است!

۳. ان‌سی‌آی‌اس (NCIS)؛ از بهترین سریال های جنایی دنیا

ان سی آس اس یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

ادارهٔ تحقیقات جنایی نیروی دریایی پرونده‌های مختلفی را بررسی می‌کند، از قتل گرفته تا جاسوسی و اقدام تروریستی. ویژگی مشترک همهٔ این پرونده‌ها این است که مربوط به نیروی دریایی و کارکنان آن می‌شود. «لروی گیبز» مدیریت و رهبری گروهی متنوع از مأموران این اداره را برعهده دارد. دیگر اعضای گروه را کارآگاه سابق پلیس جنایی «آنتونی دینوزو» شوخ‌طبع، کارشناس علوم جنایی «اَبی شوتو» دمدمی‌مزاج، «تیموتی مک‌گی» باهوش اما ‌نامطمئن و دکتر «دونالد مالاردِ» مجرب در علوم جنایی تشکیل می‌دهند.

۲. سی‌اس‌آی (CSI)

سی اس آی از بهترین سریال های جنایی

سی‌اس‌آی یا «تحقیقات صحنهٔ جرم» دربارهٔ گروهی از مأموران است که در آزمایشگاه جنایی شهر لاس‌وگاس، بررسی مدارک جنایی را برعهده دارند. سرگروه تیم، «دی‌. بی راسل»، را که عاشق رمان های جنایی‌ است، می‌توانیم شرلوک هلمزی از کرانهٔ شرقی آمریکا بدانیم! همکاران او عبارت‌اند از: «جولی فینلی»، «نیک استوکس»، «سارا سیدل» (معلم اخلاق گروه)، «گرِگ سندرز» و «مورگان برودی». این گروه بخش اصلی تحقیقات را انجام می‌دهد؛ اما هم‌زمان با فرمانده «جیم براس»، حامی و محافظ سی‌اس‌آی، همکاری می‌کند. دکتر «ال رابینز» (پزشک قانونی) و «دیوید هاجز»،‌ کارشناس زیرک آزمایشگاه، هم به‌عنوان نیروی پشتیبانی به گروه کمک می‌کنند.

۱. شرلوک (Sherlock)؛ یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

شرلوک یکی از بهترین سریال های جنایی دنیا

این سریال اقتباسی امروزی است از داستان کارآگاهی کانن‌دویل. دکتر «جان واتسون» کهنه‌سربازی است که به‌تازگی از افغانستان برگشته است. کمی بعد، او با شرلوک هلمزِ زیرک اما عجیب‌وغریب آشنا می‌شود. هلمز که به‌عنوان مشاور با اسکاتلندیارد همکاری می‌کند، به‌دنبال هم‌خانه می‌گردد. داستان از همین جا آغاز می‌شود. از زمانی که واتسون پایش را در آپارتمان شمارۀ بی۲۲۱ در خیابان بیکر می‌گذارد، این دو درگیر رازهای گوناگون می‌شوند!

تاکنون کدام‌یک از این سریال‌ها را دیده‌اید؟ آیا سریالی هست که ما از قلم انداخته باشیم؟‌ بهترین سریال جنایی که تابه‌حال دیده‌اید چه بوده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۱۹؛ ۵۳ فیلم تماشایی که نباید از دست بدهید
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع mysterytribune
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 45 دیدگاه)
  1. Bardia می‌گوید

    فقط مانی هیست من که عاشقش شدم

  2. ح فر می‌گوید

    دکستر، برکینگ بد،کاراگاه حقیقی و شرلوک عالین ولیکن برودچرچ بینظره (ترکیبی از جلوه ارزشهای انسانی، عشق به خانواده، عشق به خدا، وجدان و … و البته پایان غیرمنتظره و شوکه کننده هر فصل)
    فارگو هم واقعاً عالیه که می تونست تو این لیست باشه/

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      درود. ممنون از پیشنهاد سریال و اشتراک نظرت دوست عزیز.

  3. مرتضی می‌گوید

    از نظر من سریال های شرلوک و روانکاو خیلی عالین و من خیلی شیفته اینها شدم