روش صحیح استفاده از رنگ‌های گرم در خانه

راهنمای استفاده از رنگ‌های گرم در خانه در روزهای سرد سال

0

تابستان که تمام می‌شود، داشتن جایی دنج در خانه احساس خیلی خوبی به آدم می‌دهد. همچنین برای استفاده از رنگ‌های گرم در خانه هیچ‌ زمانی بهتر از روزهایی نیست که هوا کم‌کم سرد می‌شود. همراه ما باشید. در این مقاله توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توانید از رنگ‌های گرم در دکوراسیون داخلی خانه استفاده کنید.

پاییز بهترین زمان برای استقبال از رنگ‌های گرم در خانه است. پالتی از رنگ‌های طبیعی پاییزی بخش رنگ‌های گرم چرخه رنگ را تشکیل می‌دهند و می‌توان با استفاده از آنها به خانه و وسایل آن تازگی و طراوات داد. با استفاده از رنگ‌های پاییزی می‌توانید از گرمی و دل‌پذیری فصل پاییز لذت ببرید.

رونیکس

اما واقعا منظور از استفاده از رنگ‌های گرم در دکوراسیون خانه چیست؟ با مطالعه این مقاله متوجه می‌شوید که چگونه می‌توانید، با استفاده از چرخه رنگ‌ها، رنگ‌های دکوراسیون خانه‌تان را متعادل کنید.

رنگ‌های گرم و سرد

رنگ‌های گرم، چرخه رنگ‌ها - استفاده از رنگ های گرم در خانه

 

به‌طورکلی به رنگ‌های خانواده قرمز، نارنجی و زرد «گرم» و رنگ‌های خانواده سبز، آبی و ارغوانی «سرد» گفته می‌شود.

کمی به رنگ‌های سرخ، هلویی، صورتی، کهربایی، قهوه‌ای سوخته و طلایی در برابر رنگ‌های سردی مانند سبز دودی، بادمجانی، زمردی، آبی دریایی و کبالتی فکر کنید. آیا چرخه رنگ‌ها را، که در مدرسه با آن آشنا شدیم، به یاد می‌آورید؟ درست از وسط این چرخه یک خط می‌گذشت و آن را به دو گروه از رنگ‌های گرم و سرد تقسیم می‌کرد. البته سایه‌هایی از رنگ‌های نزدیک خط تقسیم‌کننده (مانند ارغوانی) را می‌توان در دسته رنگ‌های هیبریدی قرار داد.

رنگ‌های گرم حس خوب و حس سرزندگی به افراد می‌دهند و رنگ‌های سرد معمولا آرامش بخش‌ هستند و حس تازگی و طراوت به محیط خود منتقل می‌کنند.

ویژگی رنگ سفید

به نظر شما سفید سرد است یا گرم؟

باید بگوییم، هر دو! رنگ سفید، بسته به سایه‌روشن مورد استفاده، سردتر یا گرم‌تر می‌شود. اگر با دقت نگاه کنید، می‌توانید ته‌رنگ‌هایی از قرمز، آبی، زرد و ارغوانی در رنگ سفید ببینید. البته بنا بر گفته کارشناسان طراحی داخلی، برای درک این ته‌رنگ‌های بسیار ظریف در رنگ سفید، باید تاحدی تخصص داشته و تمرین کرده باشید. این ته‌رنگ‌ها می‌توانند در چگونه دیده‌شدن رنگ‌ها و اثاثیه اتاق تأثیر بگذارند. ته‌رنگ‌های زرد یا صورتی‌رنگ سفید محیط را گرم‌تر و ته‌رنگ‌های آبی یا سبز فضا را سردتر می‌کنند.

همچنین مقدار متفاوت نورپردازی هم روی گرم‌تر یا سردتر دیده‌شدن رنگ سفید اثر می‌گذارد. بنابراین، بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی، قبل از رنگ‌آمیزی کل اتاق، رنگ موردنظرشان را ابتدا روی بخش بزرگی از دیوار اتاق آزمایش می‌کنند.

اگر می‌توانید از نور طبیعی بسیاری استفاده کنید، پس همه‌چیز در اتاق سردتر به نظر خواهد آمد اما اگر اتاق با نور مصنوعی روشن می‌شود، محیط بسیار گرم‌تر دیده خواهد شد.

اما نگران استفاده از رنگ سفید در خانه نباشید زیرا این رنگ به‌راحتی با هر رنگی در اتاق هماهنگ می‌شود. ویژگی سرد و گرم بودن رنگ سفید کاری می‌کند که از مزایای آن، یعنی گرم و سرد نشان‌دادن محیط، بهره ببرید.

استفاده از رنگ بسیار تمیز سفید با رنگ‌های سفید دیگری که به گرمی متمایل‌اند محیط خانه را گرم و دنج و درعین‌حال باطراوت می‌کند.

رنگ خاکستری

خاکستری درست مانند سفید می‌تواند ویژگی رنگ گرم یا سرد را به خود بگیرد. اگر می‌خواهید دیوارهای اتاق‌تان حس گرما را منتقل کنند، آنها را خاکستری کنید. خاکستری درعین‌حال که حس تازگی و طراوت به محیط می‌دهد، فضا را با ظرافتی بی‌نظیر گرم و مطلوب می‌کند و وقتی در اتاق نشیمن از این رنگ به‌همراه رنگ سفید استفاده شود، محیط را بسیار روشن و تمیز و شیک نشان می‌دهد.

تشخیص گرمی یا سردی رنگ‌ها

رنگ‌های گرم، تشخیص - استفاده از رنگ های گرم در خانه

 

چگونه می‌توان تشخیص داد که فلان رنگ سرد یا گرم است و اینکه فلان رنگ خوشایندتر به نظر می‌رسد. بنا بر گفته کارشناسان، رنگ‌هایی که برجسته و کاملا واضح هستند سرد به شمار می‌آیند.

اما اگر هنوز نمی‌توانید به‌راحتی تشخیص دهید که آیا رنگ موردنظرتان گرم است یا نه، نسخه خالص آن رنگ را کنارش قرار دهید. مثلا می‌توانید رنگ سفید خالص چرخه رنگ‌ها را کنار رنگ سفید اتاق‌تان قرار دهید. در این صورت بلافاصله می‌توانید تشخیص دهید که آن رنگ به‌سمت سردی گرایش دارد یا به سمت گرمی.

اثر رنگ گرم

رنگ‌های گرم بلافاصله معانی حرارت، آتش و گرمای خورشید را تداعی می‌کنند و این رنگ‌ها به‌سمت انرژی، جذابیت، حس دنج‌بودن، اشتیاق‌، سرزندگی و صمیمیت بیشتر متمایل‌اند. رنگ‌های سرد، برعکس رنگ‌های گرم، ذهن‌ها را به‌سمت آب و آسمان معطوف می‌کنند و درنتیجه می‌توانند اثری آرامش‌بخش، تمرکز بخش، آرام، ملایم، تسلی‌‌دهنده و طراوت‌بخش بر افراد داشته باشند.

رنگ‌ها علاوه بر اثری که بر حال روحی افراد می‌گذارند، می‌توانند مقدار دمایی که در اتاق حس می‌شود را هم تغییر دهند. مثلا، فضای داخل ساختمان، با استفاده از رنگ‌های گرم، دل‌پذیرتر و گرم‌تر به نظر می‌آید اما، درعین‌حال، فضا را کوچک‌تر از آنچه هست نشان می‌دهند.

رنگ‌های سرد هم مزایا و معایبی دارند. این رنگ‌ها فضا را بزرگ‌تر از اندازه واقعی نشان می‌دهند اما محیط بیش‌ازحد بی‌روح و کسل‌کننده می‌شود.

استفاده رنگ‌های سرد و گرم در یک اتاق

آیا می‌توان در یک اتاق از دو نوع رنگ سرد و گرم استفاده کرد؟

پاسخ مثبت است! یکی از بهترین ترفندهای طراحی داخلی ایجاد تعادلی ظریف بین رنگ‌های گرم و سرد در یک اتاق است. رنگ‌های غالب اتاق تعیین‌کننده حالت کلی اتاق هستند اما آنچه به این فضا احساس انسجام و تعادل می‌دهد دمای رنگ‌هایی است که متضاد رنگ‌های غالب اتاق‌اند. مثلا، اگر می‌خواهید اتاق‌تان حس طراوت و شادابی را منتقل کند، دیوارهای آن را سفید کنید و سپس مواردی مانند فرش قرمز، پارچه‌های عاجی‌رنگ یا اقلامی برنجی‌رنگ به اتاق اضافه کنید تا محیط دنج و صمیمی و جذاب به نظر بیاید.

تزئینات اتاق با رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم، تزئینات - استفاده از رنگ های گرم در خانه

 

استفاده از رنگ‌های سردتر روی دیوار و سقف باعث می‌شود که اتاق جادارتر دیده شود اما، درعین‌حال، می‌توان در بخش‌های معماری خانه، مبلمان، نورپردازی، اثاثیه و لوازم به‌کاررفته در ساختمان از رنگ‌های گرم استفاده کرد.

اما چگونه می‌توان از رنگ‌های پاییزی مانند خردلی، قرمز مایل به قهوه‌ای، خرمالویی یا قرمز اخرایی در دکوراسیون و برای تزیین منزل استفاده کرد؟

می‌توانید برخی از لوازم منزل‌تان را با لوازمی تعویض کنید که فضای خانه‌تان را فورا به رنگ پاییز درآورد. مثلا، از پتوها و بالش‌هایی استفاده کنید که رنگ‌های گرم دارند تا فضای اتاق‌تان دنج و صمیمی شود.


در ادامه بخوانید: آیا استفاده از رنگ ها در دکوراسیون خانه، شادی ما را افزایش می‌دهد؟
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع goodhousekeeping
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.