آمبره چیست؟ آموزش قدم به قدم آمبره مو در خانه

0

آمبره مو روشی برای رنگ‌کردن موهاست. در این روش، پایین موها روشن‌تر می‌شود و موها ظاهری دورنگ پیدا می‌کنند. برای ایجاد این حالت، باید قسمت پایینی موها را دکلره یا بی‌رنگ کنیم و سپس آنها را با رنگ مو دلخواه خود رنگ کنیم. اگر به آمبره‌کردن موهای‌تان علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید این کار را با هزینه‌ای اندک در خانه انجام دهید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید. ما شما را با مراحل آمبره مو آشنا خواهیم کرد.

مرحله اول: آمادگی و شروع کار

۱. رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید

باید رنگی را انتخاب کنید که با رنگ طبیعی موهای‌تان تناسب و هماهنگی دارد. رنگ‌هایی که معمولا در آمبره مو استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از قهوه‌ای روشن، قرمز یا شرابی یا رنگ بور (بلوند).

رونیکس

آمبره چیست - آمبره معکوس که در آن رنگ پایین موها تیره تر از بالای آنهاست

دو نوع آمبره مو وجود دارد: سنتی و معکوس. در آمبره سنتی رنگ پایین موها روشن‌تر از ریشه و بالای موهاست، ولی در آمبره معکوس این ترتیب رنگ‌ها وارونه است و پایین موها تیره‌تر از ریشه موهاست.

بهتر است رنگی را انتخاب کنید که بیش از دو سایه روشن‌تر از رنگ موی فعلی‌تان نباشد. هرچه تغییرِ رنگ میان قسمت‌های بالا و پایین موها ملایم‌تر و نامحسوس‌تر باشد، موهای‌تان جلوه‌ای طبیعی‌تر و زیباتر پیدا می‌کند. در صورت امکان، بهتر است از رنگ‌های ملایم یا طبیعی استفاده کنید تا آسیب کمتری به موهای‌تان وارد شود.

۲. قسمتی را که دو رنگ مو به هم می‌رسند مشخص کنید

محل به‌هم‌رسیدن رنگ طبیعی موها و قسمت رنگ‌شده نیز به‌اندازه انتخاب رنگ مو مهم است. هرچه محل تلاقی رنگ موی طبیعی و موی رنگ‌شده پایین‌تر باشد، بهتر است. اگر محل تلاقی دو رنگ مختلف مو خیلی بالا باشد، نتیجه کار شباهت زیادی به آمبره مو نخواهد داشت و بیشتر به نظر می‌رسد که موهایی که قبلا رنگ کرده‌اید بلند شده‌اند.

آمبره مو بیشتر برای کسانی مناسب است که موهایی بلند دارند، زیرا وقتی موهای کوتاه را آمبره می‌کنید بیشتر شبیه کسانی به نظر می‌رسید که موهای رنگ‌شده آنها بلند شده است. هرچه موها بلندتر باشد، محل شروع آمبره مو نیز می‌تواند پایین‌تر باشد و کنتراست و تضاد دو رنگ مو بهتر دیده می‌شود. به‌طورکلی، خط فک محل خوبی برای تلاقی دو رنگ موی مختلف است.

۳. موهای‌تان را به‌خوبی شانه کنید

موهای‌تان را خوب شانه کنید تا هیچ گرهی در آنها باقی نماند. شانه‌کردن موها دکلره‌کردن و رنگ‌کردن موها را، به‌طور مساوی و یکنواخت، آسان‌تر می‌کند.

۴. روپوش یا لباسی قدیمی و کهنه بپوشید

احتمال زیادی وجود دارد که در طول فرآیند آمبره‌کردن مو، مواد دکلره یا رنگ مو روی لباس‌تان بریزد. پوشیدن روپوشی روی لباس از رنگی و خراب‌شدن آن جلوگیری می‌کند. اگر روپوش ندارید، می‌توانید لباس‌تان را عوض کنید و لباس قدیمی و کهنه‌ای بپوشید که رنگی و خراب‌شدن آن اهمیتی ندارد.

۵. دستکش بپوشید

معمولا در کیت‌های رنگ مو دستکش نیز وجود دارد، ولی اگر در کیت رنگ موی شما دستکشی وجود نداشت، می‌توانید از دستکش‌های معمولی پلاستیکی، وینیل یا لاتکس استفاده کنید. استفاده از دستکش در زمان رنگ‌کردن یا دکلره‌کردن موها بسیار مهم است. اگر از دستکش استفاده نکنید، ممکن است که علاوه بر موها دست‌های‌تان را نیز رنگ یا دکلره کنید! به‌علاوه مواد دکلره مو می‌تواند موجب تحریک و سوزش پوست شود.

مرحله دوم: دکلره‌کردن موها

۱. مواد دکلره را باهم ترکیب کنید

آمبره چیست - ترکیب کردن مواد دکلره با یکدیگر

از مواد دکلره برای بی‌رنگ‌کردن موها استفاده می‌شود. به‌جای مواد دکلره می‌توانید از رنگ موی بلوند نیز استفاده کنید (استفاده از رنگ موی بلوند، به‌جای مواد دکلره، به موها آسیب کمتری می‌رساند). ولی رنگ موی بلوند چندان موهای شما را روشن نمی‌کند و، بنابراین، نتیجه نهایی چندان مشخص و محسوس نخواهد بود و تفاوت رنگ چندانی میان قسمت‌های بالا و پایین موهای‌تان ایجاد نمی‌شود.

اکسیدان مو با والیوم‌های ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۴۰ عرضه می‌شود. البته برای آمبره مو به والیوم‌های ۳۰ یا ۴۰ نیازی ندارید. آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش دکلره‌کردن مو در خانه استفاده از مقادیر مساوی پراکسید با والیوم ۲۰ و پودر سفیدکننده مو است. ۲ اونس (۵۷ گرم) پراکسید با والیومِ ۲۰ و ۲ اونس پودر سفیدکننده مو را کاملا باهم مخلوط کنید تا ترکیبی کرمی به دست آید. همیشه مواد دکلره را در محیطی با تهویه مناسب باهم مخلوط کنید تا بخار و گازهایی که از این مواد متصاعد می‌شود وارد سیستم تنفسی‌تان نشود.

۲. موهای‌ خود را به چند قسمت تقسیم کنید

آمبره چیست - تقسیم کردن موها به چند قسمت برای راحت تر دکلره کردن آنها

ابتدا موهای‌تان را از وسط جدا و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس، هریک از این دو قسمت را به چند بخش دیگر تقسیم کنید. هریک از این دو قسمت دست‌کم باید به دو قسمت مساوی دیگر تقسیم شوند، یعنی موهای‌تان باید دست‌کم به چهار بخش مساوی تقسیم شود.

اگر موهای‌تان بلند یا پُرپُشت (یا هر دو) است، بهتر است که آن را به قسمت‌های بیشتری تقسیم کنید. هریک از قسمت‌ها را با گیره یا کِش سر ببندید تا از سایر قسمت‌ها جدا شود. اگر از گیره سر استفاده می‌کنید، حتما توجه کنید که جنس آن فلزی نباشد، چون ممکن است که فلز آن با مواد شیمیایی مورداستفاده روی موهای‌تان واکنش بدهد.

موها را، در اطراف ناحیه‌ای که می‌خواهید آمبره از آنجا شروع شود، به‌سمت بالا شانه کنید (مانند پوش‌دادن موها). شانه‌کردن موی اطراف این قسمت به‌صورت وارونه و به‌سمت بالای سر موجب می‌شود که در قسمتی که مواد دکلره را استفاده می‌کنید خط واضحی ایجاد نشود و موها از خط واضح و مشخصی بی‌رنگ و دکلره نشوند و نتیجه کار بهتر شود.

۳. ابزار مناسبی را برای آغشته‌کردن مو به مواد دکلره انتخاب کنید

اگر از کیت رنگ مو استفاده می‌کنید، احتمالا در آن برس کوچکی برای آغشته‌کردن موها به مواد دکلره وجود دارد. ولی اگر کیت رنگ موی شما فاقد چنین بُرسی است، از برس رنگ مو استفاده کنید. برای تهیه برس رنگ مو می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم آرایشی محل زندگی‌تان مراجعه کنید. البته می‌توانید از برس‌های نرم و کوچک مشابه نیز استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که باید از برسی استفاده کنید که به آن نیازی ندارید و پس از اتمام کار می‌توانید آن را دور بیندازید.

۴. موهای خود را دکلره کنید

در آغشته‌کردن مو به مواد دکلره از انتهای موها شروع کنید و به‌تدریج به قسمت‌های بالاتر بروید تا جایی که به قسمتی برسید که می‌خواهید تغییر رنگ مو از آنجا شروع شود. به‌هیچ‌وجه با سرعت کار نکنید یا سعی نکنید که بخش‌های بزرگی از موها را رنگ کنید. با آرامش کار کنید تا تمام دسته‌های مو به‌طور مساوی و یکنواخت به مواد دکلره آغشته شوند.

حتما در دو سمت موهای‌تان از مواد دکلره به‌طور مساوی استفاده کنید. در آینه نگاه کنید تا مطمئن شوید که دکلره مو، در هر دو طرف، حدودا از محل یکسانی شروع شده است.

توجه کنید که تمام موهایی که می‌خواهید دکلره کنید به مواد دکلره آغشته شده باشند. دسته‌های مو را بررسی کنید تا قسمت‌هایی که احتمالا جا انداخته‌اید پیدا کنید. آغشته‌کردن موها به مواد دکلره به‌صورت یکنواخت و متعادل اهمیت بسیار دارد.

برای‌اینکه دکلره موها از خط واضحی شروع نشود، با استفاده از برس رنگ مو، مواد دکلره را با ضربه‌هایی عمودی روی دسته‌های مو بمالید و موها را با حرکتی افقی و ممتد به مواد دکلره آغشته نکنید.

۵. بگذارید مواد دکلره مدتی روی موهای‌تان بماند

بسته به اینکه چقدر می‌خواهید رنگ موهای‌تان روشن شود، می‌توانید مواد دکلره را بین ۱۰ تا ۴۵ دقیقه روی موهای‌تان بگذارید. برای بررسی میزان روشن‌شدن موها، پس از حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مواد دکلره دسته کوچکی از موهای‌تان را پاک کنید. اگر از رنگ و میزان روشن‌شدن موها راضی هستید، بقیه مواد دکلره را نیز بشویید ولی اگر رنگ روشن‌تری می‌خواهید، بگذارید مواد دکلره روی موهای‌تان باقی بماند و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر دوباره رنگ موهای‌تان را بررسی کنید.

اگر می‌خواهید تغییر اندکی در رنگ موهای‌تان ایجاد شود، فقط ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مواد دکلره را روی موهای‌تان نگه دارید. ولی اگر می‌خواهید رنگ موها به‌طور مشخص و واضح تغییر کند و روشن‌تر شود، مواد دکلره را ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی موها نگه دارید. بیشتر نگه‌داشتن مواد دکلره روی موها در جلوگیری از ایجاد رنگ‌مایه نارنجی یا برنجی نیز مؤثر است.

۶. مواد دکلره را بشویید

بدون بیرون‌آوردن دستکش‌های‌تان، با آب گرم مواد دکلره را از موهای خود پاک کنید. سپس موهای‌تان را با شامپوی بدون سولفات بشویید. حتما مواد دکلره را به‌طور کامل بشویید، زیرا اگر این مواد روی موهای‌تان باقی بماند، روشن‌شدن موها همچنان ادامه پیدا می‌کند. در این مرحله از نرم‌کننده مو استفاده نکنید.

مرحله سوم: رنگ‌کردن موها

۱. موهای‌تان را کاملا خشک کنید

قبل از اینکه رنگ‌کردن موها را شروع کنید، از حوله‌ای برای خشک‌کردن آنها استفاده کنید. شاید بهتر باشد که یک یا دو ساعت صبر کنید تا موهای‌تان کاملا خشک شوند.

۲. دوباره موهای‌تان را به چند قسمت تقسیم کنید

موهای‌تان را به همان قسمت‌های قبلی تقسیم کنید. با کش یا گیره سر، انتهای دسته‌های مو را ببندید تا راحت‌تر بتوانید آنها را رنگ کنید. موهای‌تان را دست‌کم به ۲ یا ۳ بخش (یا هر تعدادی که موجب می‌شود رنگ‌کردن مو برای‌تان آسان‌تر شود) تقسیم کنید.

در این مرحله هم باید از گیره سر غیرفلزی استفاده کنید، زیرا ممکن است که بین فلز و مواد شیمیایی رنگ مو واکنش شیمیایی انجام شود.

۳. دستکش بپوشید

معمولا در کیت رنگ مو دستکش نیز وجود دارد ولی اگر این‌طور نیست، می‌توانید از دستکش‌های لاستیکی، وینیل یا لاتکس معمولی استفاده کنید. در زمانِ رنگ یا دکلره‌کردن موها، استفاده از دستکش اهمیت بسیار دارد، چون اگر از دستکش استفاده نکنید، ممکن است که دست‌های‌تان را نیز رنگ یا دکلره کنید.

۴. رنگ موی خود را آماده کنید

آمبره چیست - ترکیب کردن مواد رنگ مو با یکدیگر

در بیشتر رنگ موها باید مواد مختلف را اندازه‌گیری و مخلوط کنیم. بنابراین، به دستورهای ارائه‌شده روی جعبه رنگ مو توجه کنید و بر اساس آنها رنگ موی خود را آماده کنید. حتما در محیطی با تهویه مناسب مواد رنگ مو را باهم ترکیب کنید.

۵. با استفاده از برس، موها را به رنگ مو آغشته کنید

به دستورهای مربوط به استفاده از رنگ مو عمل کنید تا رنگ مو را به‌شکلی درست روی موهای‌تان توزیع کنید. اگر می‌خواهید موهای‌تان را به‌روش سنتی آمبره کنید (یعنی قسمت‌های پایین مو روشن‌تر باشد)، رنگ مو را بر تمام قسمت‌های دکلره‌شده مو و کمی بالاتر از این قسمت‌ها بمالید ولی اگر می‌خواهید از آمبره معکوس استفاده کنید، رنگ مو را درست تا حدود خط محوشدن رنگ اضافه کنید و سپس لایه‌ای ضخیم‌تر از رنگ مو را نزدیک انتهای موها اضافه کنید (مانند کاری که در دکلره‌کردن انجام می‌دهید).

مطمئن شوید که تمام قسمت‌‌هایی که می‌خواهید رنگ کنید به رنگ مو آغشته کرده‌اید. دسته‌های مو را بررسی کنید و قسمت‌هایی را که جا انداخته‌اید پیدا کنید. در اینجا نیز (مانند دکلره‌کردن) آغشته‌کردن موها به مواد رنگ مو به‌صورت یکنواخت و متعادل اهمیت زیادی دارد.

۶. بگذارید مدتی رنگ مو روی موهای‌تان باقی بماند

برای اطلاع از مدتی که باید رنگ مو روی موهای‌تان باقی بماند، دستور روی جعبه رنگ مو را مطالعه کنید. اگر رنگ مو به‌مدتی که در دستور روی جعبه مشخص شده روی موها باقی بماند، موها به رنگ دلخواه در خواهد آمد. به‌دلیل اینکه موهای‌تان دکلره شده‌اند، احتمالا نباید رنگ مو بیشتر از ۱۰ دقیقه روی موها باقی بماند.

۷. رنگ مو را کاملا بشویید

بدون اینکه دستکش‌ها را از دست‌های‌تان درآورید، با آب گرم رنگ مو را بشویید و سپس با استفاده از شامپوی بدون سولفات موهای‌تان را بشویید. دکلره و رنگ‌کردن آسیب زیادی به موها وارد می‌کند، بنابراین حتما برای افزایش رطوبت و نرم‌کردن موهای‌تان از نرم‌کننده موها استفاده کنید.

۸. موهای‌تان را خشک کنید و به هر شکلی که می‌خواهید مدل بدهید

ازآنجاکه موهای‌تان پس از استفاده از مواد شیمایی رنگ مو آسیب دیده، بهتر است صبر کنید که با جریان هوا خشک شود و از ابزار آرایش و خشک‌کردن مو مانند سشوار و بابلیس استفاده نکنید. ولی شاید شما نیز مانند بیشتر افراد ترجیح می‌دهید که فورا موهای‌تان را با سشوار خشک کنید و آنها را به شکل طبیعی برگردانید. سریع‌تر خشک‌کردن موها موجب می‌شود که متوجه شوید آیا موهای‌تان را به‌شکلی که می‌خواسته‌اید رنگ کرده‌اید یا نه و ظاهر موها به همان شکلی که می‌خواستید درآمده است یا لازم است که کمی موهای‌تان را دست‌کاری کنید و تغییراتی ایجاد کنید تا موها به‌شکل دلخواه‌تان درآید.


در ادامه بخوانید: چطور رنگ موی مناسب پوست و چشم خود را پیدا کنیم؟
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.