معرفی کتاب عادات اتمی؛‌ راهنمای تغییرات کوچک برای نتایج بزرگ

0

زندگی ما مجموعه‌ای از عادت‌های کوچک و بزرگی است که، در کنار هم، به‌نوعی روزمرگی و شخصیت ما را می‌سازند. ازآنجاکه این عادت‌ها بیشتر در پس‌زمینه زندگی‌مان قرار می‌گیرند، کمتر دیده می‌شوند. ازطرفی می‌توان گفت یکی از رویکردهای موفق در بهبود کیفیت زندگی آن است که عادت‌های جدید و کوچکی بسازیم که در درازمدت بر کلیت زندگی اثر می‌گذارند. این مسئله در کتاب عادات اتمی (Atomic habits) به‌خوبی طرح شده است. جیمز کلییر این کتاب را به‌گونه‌ای نگاشته است که خواننده را وادار می‌کند آن را، مانند یک فیلم، مشتاقانه تا پایان دنبال کند. در ادامه، برای آشنایی بیشتر با این کتاب، همراه‌مان باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان: عادات اتمی
  • نویسنده: جیمز کلییر
  • مترجم: میترا دانشور
  • تعداد صفحات: ۲۵۲

 

رونیکس

خرید کتاب عادادت اتمی از فروشگاه چطور

چرا عادات اتمی؟

شناخت عادت‌ها باعث می‌شود انسان بتواند ضعف‌هایش را بهتر بشناسد و آنها را رفع کند. اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود. بهبود کیفیت زندگی انسان فقط به بهبود ضعف‌های پیشین وابسته نیست، بلکه باید، ضمن تغییر عادت‌های بد، برای ایجاد عادت‌های خوب و جدید هم تلاش کرد؛ موردی که کمتر به آن توجه شده است. در جامعه ما، رویکرد تربیتی و آموزشی بیشتر بر شناسایی و اصلاح عادات بد متمرکز است؛ اما توجه به خلق عادات جدید می‌تواند از همان میزان ارزش یا حتی بیشتر هم برخوردار باشد، زیرا ایجاد عادات خوب خودبه‌خود می‌توانند به کم‌رنگ‌ترشدن عادات بد کمک کنند. به همین دلیل، شاید مطالعه کتابی که خواننده را به خلق عادات کوچک و مفید تشویق می‌کند، خالی از لطف نباشد: کتابی مانند کتاب عادات اتمی.

ساختار کتاب عادات اتمی

کتاب عادات اتمی، علاوه بر مقدمه، از ۶ بخش تشکیل شده است. در بخش اول، اصول پایه بررسی می‌شود: اینکه چرا تغییرات کوچک می‌توانند اثرات بزرگی برجای گذارند. سپس، در چهار بخش بعدی، ۴ قانون مؤثر معرفی می‌شوند که به‌صورت مرحله‌ای چیده شده‌اند: قانون اول، آشکارکردن عادات؛ قانون دوم، جذاب‌کردن عادات؛ قانون سوم، آسان‌کردن عادات؛ قانون چهارم، رضایت‌بخش‌کردن عادات. با خط فکری حاصل از این چهار قانون، مخاطب با خودش احساس مهربانی بیشتری می‌کند و بهتر می‌تواند به این مسئله نگاه کند. در بخش ششم نیز چند موضوع ویژه معرفی شده است که تکمیل‌کننده فرایند ایجاد عادات خوب و کوچک است.

درباره کتاب عادات اتمی

عنوان این کتاب به‌زیبایی بر رویکرد کتاب تأکید دارد. واژه اتم برگرفته از مفهوم «بسیار کوچک‌بودن» است. تمام رویکرد عادات اتمی در کل کتاب بر یک هدف متمرکز است و آن هم تأکید بر اثر عادات کوچک است. این کتاب به مخاطب می‌گوید که برای بهبود کیفیت زندگی و ارتقای روابط‌‌مان به اقدامات بزرگ و چشمگیر نیازی نداریم. اثرات بزرگ را می‌توان در پی عادات کوچک به دست آورد. به نظر می‌رسد که اجرای چنین توصیه‌ای بسیار دست‌‌یافتنی است. مخاطب احساس می‌کند به‌کاربردن اصول این کتاب چندان سخت و دور از دسترس نیست. بنابراین، می‌توان گفت با کتابی مواجه هستیم که می‌تواند حرف‌هایی آرام ولی مستحکم بیان کند. مخاطب می‌تواند به آن حرف‌ها اعتماد کند و تا پایان، آنها را با اشتیاق بخواند.

درنهایت، در آخرین صفحات، تصویری از عاداتی به کوچکی اتم و با اثرگذاری قوی در ذهن خواننده شکل می‌گیرد که همواره در فکرش باقی خواهد ماند. ناگفته نماند که لحن ساده و صادقانه نویسنده نیز در ایجاد چنین احساس اعتمادی بی‌تأثیر نیست. لحنی که اهداف، نیازها و باورهای مخاطب را هنرمندانه هدف قرار می‌دهد و بر اساس آن برایش هویت ایجاد می‌کند.

درباره نویسنده

جیمز کلییر (James Clear) نویسنده و عکاس آمریکایی است که آثارش از پرفروش‌ترین‌هاست. او در دوران نویسندگی خود بیشتر بر مسئله «عادت» متمرکز بوده‌ است. فعالیت‌های کلییر بیشتر در حوزۀ ایجاد نگرش مناسب برای پذیرش اثر عادات کوچک بوده است. او ازطریق خبرنامه‌ ایمیلی قدرتمندی با طرف‌دارانش در کل دنیا ارتباط دارد و محتواهای ارزشمندی را با آنها به اشتراک می‌گذارد؛ همچنین از طریق وب‌سایتش، jamesclear.com، که ماهانه چند میلیون بازدید دارد، با همراهانش در ارتباط است.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب برای افراد خاصی نوشته نشده است. تمام افراد با هر وضعیت روحی‌ می‌توانند مخاطب این کتاب باشند. کتاب عادات اتمی از کتاب‌هایی است که می‌تواند حال مخاطب را خوب کند، زیرا بیش از تمرکز بر ایجاد تغییر در رفتار فرد، بر خلق رفتارها و عادات جدید متمرکز است. بنابراین، چنین کتابی می‌تواند برای همه کسانی که مایل‌اند زندگی بهتری بسازند مناسب باشد. اگر شما مایل هستید با تغییرات کوچک، کیفیت زندگی‌تان را بهبود بخشید، توصیه می‌کنیم از این کتاب غافل نشوید. همچنین، می‌توانید این کتاب را به عزیزان‌تان هدیه دهید.

بخش‌هایی از کتاب عادات اتمی

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که «چرا آن چیزی را که می‌گویم انجام می‌دهم انجام نمی‌دهم؟ چرا وزن کم نمی‌کنم یا سیگار را ترک نمی‌کنم یا برای بازنشستگی پس‌انداز نمی‌کنم یا آن کسب‌وکار جانبی را شروع نمی‌کنم؟» پاسخ این پرسش‌ها را می‌توان جایی در بین این چهار قانون پیدا کرد. کلید ایجاد عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد درک این قوانین بنیادی و چگونگی تغییرشان برای انتظارات مشخص‌تان است. هر هدفی محکوم به فناست، اگر برخلاف طبیعت انسان باشد.

عادت‌های شما را سیستم‌هایی در زندگی‌تان شکل می‌دهند. در فصل‌های بعدی، یک‌به‌یک درباره این قوانین بحث می‌کنیم و نشان می‌دهیم که چطور می‌توانید از آنها برای ایجاد سیستم بهره بگیرید؛ سیستم‌هایی که در آنها عادت‌های خوب به‌طور طبیعی ظاهر می‌شوند و عادت‌های بد از بین می‌روند. (صفحه ۶۲)

شما می‌توانید نسخه الکترونیکی کتاب عادات اتمی را از «فروشگاه چطور» تهیه کنید.

خرید کتاب عادادت اتمی از فروشگاه چطور

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.