پنج راه و استراتژی مهم برای تقویت کردن مهارت مکالمه زبان انگلیسی

0

حتما شما جمله ی معروفی که میگوید: برای اینکه بتوانیم به خوبی به زبان انگلیسی مکالمه داشته باشیم اول بایستی شنونده خوبی باشیم را شنیده اید. این جمله واقعاً درست است.
شما ابتدا باید قبل از شروع به تمرین مکالمه زبان انگلیسی، یک ذهنیتی از آن داشته باشید تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.
افراد بسیار زیادی هستند که میگویند ما شنیده ایم که گوش دادن به اخبار و نگاه کردن فیلم به زبان انگلیسی حتی اگر چیزی ازش متوجه نمیشویم مفید است.
این گفته کاملا غلط است
چگونه وقتی از یک مطلب چیزی نمیفهمیم آن مطلب میتواند برای ما مفید باشد؟ گوش کردن غیر هدفمند به مطالب شنیداری، به هیچ وجه نمیتواند به مکالمه زبان انگلیسی شما بهبودی ببخشد. حتی اگر مهارت مکالمه زبان انگلیسی را هم کنار بگذاریم، شما اگر چیزی متوجه نشوید این گوش دادن حتی به مهارت شنیداری شما هم کمکی نمیکند، زیرا مغز شما نمیتواند چیزی را که نمیفهمد پردازش کند و با آن مانند یک نویز برخورد میکند. بنابراین اگر میخواهید مهارت خود را افزایش دهید باید هدفمند گوش کنید.
در ادامه با پنج استراتژی که باعث میشود مهارت های شما تقویت شود آشنا میشوید.
قبل از آن به چند نکته توجه داشته باشید.
اول اینکه همه ی این پنج استراتژی در صورتی جوابگو است که شما تمام و کمال مطلب را متوجه شده باشید و اشراف کامل به آن داشته باشید. برای مثال قبل از شروع باید که تمامی کلماتی که نمیدانید را از دیکشنری پیدا کرده و تمام متن را متوجه شده باشید.
دوم اینکه این مراحل هر چه جلو تر میرود سخت تر میشود و مهارت مکالمه شما نیز بیشتر تقویت میشود.
سوم اینکه نیازی نیست همه ی آنها را باهم پیاده سازی کنید نسبت به توان خودتان برنامه ریزی کنید و جلو بروید.

انواع روش های تقویت مکالمه زبان:

 

روش ( استراتژی) اول : تکرار فعالانه

این راه جزو روش هایی است که همه ی ما در کودکی به کمک آن حرف زدن را آموخته ایم.

رونیکس

این روش به چه معناست؟

این روش یعنی شما سعی کنید که همه چیزتان شبیه به گوینده باشد. سرعت، نحوه تلفظ و حتی احساسات و انرژی گوینده نیز منتقل کنید.
ابتدا این تمرین را با سرعتی که متناسب با خودتان است شروع کنید، سپس مطالب را کلمه به کلمه تکرار کنید، کمی که جلو تر رفتید، یک جمله را بعد از گوینده تکرار کنید. در آخر خودتان را به چالش بکشید و چند جمله را باهم تکرار کنید.
با این کار رفته رفته متوجه میشوید که پیشرفت کرده اید و میتوانید کماکان با گوینده جملات را بگویید. اکنون به مرحله دوم نزدیک شده اید و حال وقت پیاده سازی تکنیک دوم است.

2- روش (استراتژی) دوم : تکنیک سایه

مثالی برای این تکنیک میتواند این باشد که شما وقتی که با یک آهنگ همراهی میکنید در حال انجام دادن این تکنیک هستید. زبان انگلیسی هم مانند موسیقی دارای آوایی هست و شما به کمک همین آوا میتوانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. شما در حال گوش کردن هستید و برای پیاده سازی این تکنیک بایستی همراه با سخنران آن متن را بگویید.

برای پیاده سازی سه راه وجود دارد :

1- تکنیک سایه به کمک متن :

در این راه شما متن چیزی که در حال شنیدن آن هستید را در جلوی خود دارید و همراه با سخنران از روی متن میخوانید و با او همراهی میکنید.
البته به یاد داشته باشید فقط و فقط تکرار کردن بدون تمرکز درست نیست.اگر شما در حال تکرار کردن از روی متن هستید ولی کاملا حواستان به جای دیگری است، از الان بدانید، این کار مهارت شما را تقویت نخواهد کرد و شما فقط در حال تلف کردن وقت خود هستید. برای اینکه از این کار نتیجه بگیرید می‌بایست که تمامی حواستان به کارتان باشد.
با این کار شما رفته رفته متوجه میشوید که کم کم نیازی به متن ندارید و به راه دوم نزدیک شده اید.

2- تکنیک سایه بدون کمک متن :

در این راه شما دیگر نباید از متن کمک بگیرید و باید در مرحله قبل تسلط کافی را به متن به دست آورده باشید.
شما در این راه بدون متن باید تلاش کنید که همراه با گوینده تکرار کنید و او را همراهی کنید و باید که تمامی کلمات از قبل در ذهن شما نقش بسته باشد.
بعد از اینکه متوجه شدید که اشراف کامل به متن دارید وقت این است که به مرحله ی سوم از تکنیک سایه بروید.

3- تکنیک سایه به کمک زبان بدن :

حال که دیگر شما کاملا متن آن چه را که در حال شنیدن هستید حفظ هستید وقت این است که انرژی، لحن بیان، احساسات و حرکات بدنتان نیز با آن مخلوط کنید.
همانند گوینده اصلی کار کنید، شما میدانید جمله ی بعد چیست پس با توجه به معنی آن لحن و احساسات خود را با آن وقف دهید. توجه داشته باشید، با اعتماد به نفس پیش روید چون اگر صورت شما پر از ترس باشد آن بر لحن صحبت شما نیز تاثیر میگذارد.
قرار نیست کسی درباره شما نظری دهد، اعتماد به نفس داشته باشید تا این اعتماد به خود برای شما یک عادت شود تا در مکالمه واقعی نیز آن را داشته باشید. دست های خود را به کار بگیرید، سر خود را بالا بگیرید و سینه خود را ستبر کنید و صحبت کنید، طوری که انگار شما گوینده اصلی هستید و کس دیگری در حال تکرار کردن با شماست. به طور کلی استرس در مکالمه زبان انگلیسی بسیار مخرب است.
اگر پارکی در نزدیکی شماست به آنجا بروید راه بروید و با خود تکرار کنید، راه رفتن خود یک تمرین عالی است زیرا راه رفتن نیز یک نوع زبان بدن است و به کم کردن استرس شما کمک زیادی میکند.

روش (استراتژی) سوم : روخوانی

در این روش دیگر نیازی به فایل صوتی نداریم و لازمه ی ما فقط یک متن است که بتوانیم از روی آن رو خوانی کنیم. حال اگر استراتژی های اول و دوم را انجام داده اید وقت این است که این استراتژی را شروع کنید.
در این روش دیگر همه چیز دست خودتان است.
این شما هستید که باید سرعت و انرژی را مشخص کنید. از روی متن بخوانید و تمامی احساسات و لحن متناسب را منتقل کنید. با هر سرعتی که دلتان میخواهد. شما گوینده هستید. سعی کنید شبیه به گوینده همان طور شیوا مطالب را منتقل کنید.

روش (استراتژی) چهارم : سخنرانی

این استراتژی تا حد زیادی شبیه به استراتژی قبل است.
حال دیگر بیشترین تسلط را دارید و نیاز کمتری به متن.
مثل یک سخنران عمل کنید متن را در دست داشته باشید اما نه برای اینکه کاملا از رو بخوانید مانند بقیه سخنران ها. آنها نیز متن را در دست دارند اما بیشتر از حفظ میخوانند و فقط برای یاد آوری کلمات کلیدی از متن استفاده میکنند. شما نیز سعی کنید متن را حفظ کنید و مانند یک سخنران واقعی برای خود سخنرانی کنید.

روش (استراتژی) پنجم : بازگویی داستان

به مرحله چالش برانگیز و سخت رسیدید. ابتدا یک داستان انگلیسی را مطالعه کنید سپس شما باید همان موضوع را بدون تغییر داستان با کلمات انگلیسی دیگر و از جوری که خودتان میخواهید بیان کنید. هیچ نیاز به متن و فایل صوتی نیست.
حال شما دید مناسبی از داستان دارید و دیگر نیازی به کمک ندارید و میتوانید با کلماتی که خودتان دوست دارید داستان را باز گویی کنید. زبان بدن را فراموش نکنید و با حالتی از اعتماد به نفس بالا پیش روید و داستان را راحت بیان کنید.

این مراحل را برای مطالب مختلف زبان انگلیسی انجام دهید.
پس از چند ماه انجام مکرر این تمرینات در خواهید یافت که چه تغییرات و پیشرفت های بزرگ و رو به جلویی داشته اید و چقدر به بهبود مهارت مکالمه خود کمک کرده اید. شما متوجه خواهید شد که چقدر در مکالمه زبان انگلیسی پیشرفت کرده اید.
در موسسه زبان آفاق از این روش ها و روش های تخصصی دیگری با توجه به سطح و سن زبان آموزان برای پیشرفت مهارت مکالمه آن ها استفاده میشود، برای اطلاعات بیشتر با شماره 5148 نماس حاصل نمایید تا مشاورین موسسه زبان آفاق شما را راهنمایی کنند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.