نحوه انتخاب یک وکیل خوب و مورداعتماد با چند نکته مهم

0

انتخاب وکیل خوب دغدغه بسیاری از مردم است. مهم نیست به چه کاری مشغولید یا چه تحصیلاتی دارید یا خلق‌و‌خوی‌تان چگونه است! دعاوی حقوقی و کیفری از قبل خبر نمی‌کنند! در چنین وضعیت غیر‌منتظره‌ای‌ است که انتخاب وکیل خوب بسیار رعب‌آور می‌شود. اما این کار هم مانند هر خرید دیگری‌ است: تحقیقات صحیح کلید موفقیت در انتخاب یک وکیل خوب با قیمت مناسب است.
فرقی ندارد ساکن تهران هستید یا تبریز یا هر شهر دیگر؛ اگر قصد دارید بهترین دفتر وکالت، معتبر‌ترین مؤسسه حقوقی، مشاوره حقوقی با قیمت مناسب یا وکیل کیفری خوب پیدا کنید، راهنمای گام‌به‌گام ما راهگشای شما‌ست. پس، قبل از جست‌و‌جوی «یک وکیل خوب میخوام» یا «معرفی وکیل خوب» یا «شماره تلفن یک وکیل خوب» در گوگل، با ما همراه شوید.

انتخاب وکیل خوب می‌تواند دیر یا زود به مهم‌ترین دغدغه شما تبدیل شود. هرروز بسیاری از مردم در موقعیت‌هایی گرفتار می‌شوند که برای خلاصی از آنها به خدمات وکیلی خوب نیاز دارند. گرفتاری شما می‌تواند معامله یک ملک، راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار یا مشکلات خانوادگی باشد. موقعیت‌های فراوان و متنوعی وجود دارد که برای موفقیت در آنها استفاده از تجربه و تخصص یک وکیل خوب یا مؤسسه حقوقی کار‌آمد ضروری‌ست.

رونیکس

انتخاب وکیل خوب برای‌تان از نان شب واجب‌تر است؟

اگر با مسئله‌ای حقوقی یا کیفری مواجهید و به‌دنبال مشاوره حقوقی یا کمک وکیلی زبده هستید، احتمالا نیاز دارید وکیلی خوب به شما معرفی شود و شماره تلفن او را داشته باشید، اما نمی‌دانید چه وکیلی برای پرونده شما مناسب‌تر است.

باید به یاد داشته باشید که وکلا ارائه‌دهنده خدمات حقوقی‌اند و شما مشتری بالقوه آن خدمات هستید. بنابراین، درست مانند انتخاب هر محصول یا خدمت دیگر، باید پیش از انتخاب وکیل خدمات او را به‌دقت ارزیابی کنید.

فرایند انتخاب وکیل خوب

اولین و مهم‌ترین گام در فرایند انتخاب وکیل خوب با قیمت مناسب مرحله تحقیقات است. قاعدتا برای شروع تحقیقات به اسامی چند وکیل خوب نیاز دارید. درست مانند خرید هر خدمت دیگر، بهترین راهکار این است که از دوستان و آشنایان خود بخواهید چند وکیل ماهر به شما معرفی کنند. با تمام دوستان، بستگان و همکاران خود مشورت و فهرستی از بهترین وکلا تهیه کنید.

کانون وکلای دادگستری هم مرجعی مناسب برای یافتن وکیلی خوب و متخصص در حوزه حقوقی یا کیفری مورد‌نیاز شما‌ست. منبع دیگر جست‌و‌جوی اینترنتی‌ست، به‌ویژه اگر بتوانید به نظرات دیگران درمورد وکلای مختلف دسترسی پیدا کنید. با مطالعه بازخورد‌های افراد مختلف درمورد وکیلی خاص می‌توانید تخصص، تبحر و شیوه تعامل او با موکلانش را ارزیابی کنید.

چطور بفهمید وکیل خوبی دارید یا نه؟

نحوه انتخاب یک وکیل خوب و مورداعتماد با چند نکته مهم

وقتی فهرست وکلای مورد‌نظر‌تان را کامل کردید، می‌توانید فرایند ارزیابی را آغاز کنید. اغلب وکلا جلسه مشاوره رایگان دارند. شما باید مشتری آگاهی باشید و از این جلسه نهایت استفاده را ببرید.

به تمام جوانب پرونده فکر کنید و تمام سؤالات‌تان را روی کاغذ فهرست کنید. در حین مشاوره حقوقی از صحبت‌های وکیل یادداشت بر‌دارید و راهنمایی‌ها و پاسخ‌های او را با دیگر وکلا مقایسه کنید. مهم‌ترین سؤالاتی که باید در جلسه مشاوره بپرسید از این‌ قرار‌ند:

۱. وکیل مورد‌نظر در چه حوزه‌هایی تخصص دارد؟

باید مطمئن شوید وکیل منتخب‌تان در حوزه حقوقی مورد‌نیاز شما تجربه و تخصص دارد. در دنیای وکالت حوزه‌های حقوقی متنوعی وجود دارد و اغلب وکلا ترجیح می‌دهند بر حوزه‌ یا حوزه‌هایی محدود و خاص تمرکز کنند. نمونه سؤالات زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • آیا وکیل مورد‌ارزیابی پرونده‌هایی مشابه پرونده شما داشته‌ است؟
  • نتایج آن پرونده‌ها چگونه بوده است؟
  • چه مدت است که در این حوزه حقوقی خاص فعالیت دارد؟
  • چند درصد از پرونده‌هایش در این حوزه حقوقی خاص است؟
  • آیا در این حوزه خاص گواهی‌نامه یا تقدیر‌نامه‌ای دارد؟
  • آیا می‌توانید با دیگر موکلانی که پرونده‌ای مشابه داشته‌اند صحبت کنید؟

۲. پرونده شما چقدر برای‌تان خرج دارد؟

خدمات حقوقی و دعاوی کیفری می‌توانند هزینه‌های گزافی داشته باشند. بنابراین، باید از کلیه هزینه‌ها و دستمزد وکیل خود کاملا آگاه باشید. وکیل منتخب شما باید بتواند در همان جلسه مشاوره ابتدایی و بر اساس اطلاعاتی که در اختیارش می‌گذارید تخمین دقیقی از هزینه‌ها به شما ارائه کند. می‌توانید از او بپرسید:

  • ساختار هزینه‌های پرونده و دستمزد وکیل به چه صورت است؟
  • آیا هزینه بیمه یا مالیات در کار است؟
  • آیا به‌جز وکیل باید به افراد دیگری هم دستمزد بدهید؟
  • آیا هزینه‌های جانبی دیگر (مانند هزینه‌های پست، داد‌خواست و نسخه‌برداری) در کار است؟
  • زمان و مراحل پرداخت دستمزد چگونه است؟
  • آیا قرار‌داد یا شیوه‌نامه پرداخت خاصی دارد؟

به یاد داشته باشید که دستمزد بالای یک وکیل به‌معنای مهارت و تخصص بالای او نیست. درعین‌حال، توجه داشته باشید دستمزد پایین هم می‌تواند نشانه تجربه یا مهارت پایین باشد!

۳. وکیل شما تک‌پر است یا از همکاران و دستیاران حقوقی خاصی استفاده می‌کند؟

نحوه انتخاب یک وکیل خوب و مورداعتماد با چند نکته مهم

برخی از وکلا تنها کار می‌کنند و برخی گروهی. برخی از وکلا هم بخشی از کار را به دیگر وکلا برون‌سپاری می‌کنند. شما باید بدانید چه کسانی در پرونده شما دخیل‌اند، چون این مسئله هم بر کیفیت خدمتی که دریافت می‌کنید و هم بر هزینه‌های شما بسیار مؤثر است.

۴. وکیل مورد‌ارزیابی چگونه با موکلان خود تا می‌کند؟

اگر سؤالی داشتید، می‌توانید به‌راحتی از او بپرسید یا شماره او همیشه خارج از دسترس است؟ آیا او پرسش‌های شما را با دقت و سرعت کافی جواب می‌دهد؟ انتخاب وکیل خوب فقط به مهارت‌ها و شایستگی‌های او بستگی ندارد و روابط او با شما بسیار حیاتی است. هر وکیلی هم‌زمان پرونده‌های فراوانی در اختیار دارد اما این پرونده شما‌ست که برای‌تان اولویت دارد. وکیل خوب وکیلی‌ است که متوجه دغدغه‌های شما هست و ارتباط مفید و مؤثری با شما دارد. باید بدانید:

  • آیا او یا همکارانش همیشه در دسترس شما هستند؟
  • روند پیشرفت پرونده را چگونه و در چه بازه‌های زمانی‌ای به اطلاع شما می‌رساند؟
  • آیا دیگر موکلان او از برخورد و روابط وکیل موردارزیابی راضی‌اند؟

۵. دیگر وکلا چه نظری درمورد وکیل شما دارند؟

وکلا بهترین مرجع برای ارزیابی مهارت‌ها و شهرت دیگر وکلا هستند. چه‌بسا یکی از آشنا‌یان‌تان وکیل باشد و بتواند وکیلی عالی به شما معرفی کند که تابه‌حال نام او را نشنیده‌اید. اگر می‌خواهید ارزیابی دقیقی از اخلاق‌مداری، شایستگی‌ها، افکار، رفتار، عادت‌ها و شهرت یک وکیل داشته باشید، بی‌شک به نظرات دیگر وکلا نیاز دارید.

۶. شخصیت و منش این وکیل با شما هم‌خوانی دارد؟

گامی اساسی در انتخاب وکیل خوب ارزیابی شخصیت او‌ست. وکیلی برای شما مناسب است که شخصیتش با شما همخوانی داشته باشد. از خودتان بپرسید آیا با وکیل منتخب‌تان احساس راحتی دارید؟ آیا پرسش‌ها و دغدغه‌های خود را به‌راحتی با او در میان می‌گذارید؟ آیا می‌توانید با خیال راحت به او اعتماد کنید و اسرار خود را برای او فاش کنید؟

۷. دفتر وکالت او چه اطلاعاتی به شما می‌دهد؟

نحوه انتخاب یک وکیل خوب و مورداعتماد با چند نکته مهم

بررسی دفتر وکالت می‌تواند به ارزیابی شما کمک کند. از وکیل مورد‌ارزیابی اجازه بگیرید و اندکی دفترش را برانداز کنید. سعی کنید به همه‌جا سرک بکشید! از خود بپرسید:

  • آیا دفترش تمیز، مرتب و کار‌آمد است و به‌خوبی اداره می‌شود؟
  • آیا نیروی خدماتی خاصی در دفتر حضور دارد؟
  • آیا کارمندان دفتر برخوردی دوستانه و همدلانه دارند؟
  • آیا دفتر وکالت به شما نزدیک است و دسترسی به آن راحت است؟
  • آیا فضای خالی دفتر زیاد است و اتاق‌های خالی زیادی دارد؟
  • آیا هیچ نشانه هشدار‌دهنده‌ای مانند کارمندان ناراحت یا به‌هم‌ریختگی خاصی می‌بینید؟

بررسی سوابق و صلاحیت‌های قانونی

وقتی وکیل منتخب خود را برگزیدید باید مدارک و صلاحیت‌های قانونی او را از کانون وکلا یا دیگر سازمان‌های حقوقی و قضایی جویا شوید. باید مطمئن شوید وکیل‌تان سابقه کیفری و قانون‌شکنی نداشته است.

وقتی فرایند ارزیابی‌تان به پایان رسید، اطلاعات کافی برای انتخاب وکیل خوب را در اختیار دارید. برای‌تان آرزوی موفقیت داریم.


حتما بخوانید: ۶ نکته مهم در انتخاب وکیل استارتاپ و مشاوره حقوقی کسب‌وکار
در این مجموعه ارزشمند، تمام نیازمندی‌های شما برای شروع و رشد کسب‌وکار فراهم شده است.
این مجموعه حاصل تجربیات اساتید هاروارد است که هر یک،‌ از کارآفرینان و مشاوران بزرگ در دنیا هستند.

منبع thebalancecareers legalzoom
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.