آیا مراجعه به روانشناس می‌تواند مفید باشد؟

0

در عصر حاضر انسان با مشکلات و مسائل گوناگون در زمینه احساسات، روان و رفتار مواجه می‌شود. اکثر افراد احساس می‌کنند که حال خوشی ندارند اما خودشان هم نمی‌دانند که علتش چیست؟ گاهی دنبال خواسته‌ای می‌روند و فکر می‌کنند آن هدف می‌تواند سبب خوشحالی‌شان شود، اما زمانی که به آن دست می‌یابند، تنها مدت زمان اندکی راضی شده و باز هم بعد از مدتی دوباره در درون خود احساس خلاء می‌کنند.

هر کس در زندگی خود با مشکل خاصی دست و پنجه نرم می‌کند. بعضی از افراد با مشکلات فردی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس و سایر اختلالات روانی درگیر هستند. برخی دیگر خانواده و انتظارات آن ها را مسبب حال بد خود می‌دانند و برخی دیگر نیز از ازدواج خود رضایت ندارند.

بعضی از افراد برای حل مشکلات خود با دوستانشان مشورت می‌کنند و از آن‌ها کمک می‌خواهند. اما دوستانشان نیز با مسائل و مشکلات مربوط به خودشان مواجه هستند و معمولا به جز شنیدن و در پاره‌ای از مواقع ارائه راه‌کارهای احتمالی کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند. تجربه هر شخص به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات عصر حاضر باشد.

رونیکس

در همین راستا در این مقاله در خصوص اهمیت مراجعه به روانشناس برای حل مشکلات فردی، خانوادگی، زناشویی و کودک صحبت شده است.

اهمیت مراجعه به روانشناس

بسیاری از افراد بر این باور هستند که اگر روانشناسان می‌توانستند به دیگران کمک کنند پس خودشان باید زندگی بسیار خوبی داشته باشند، اما در عمل می‌بینیم که شاید این گونه نباشد. برای پاسخ به این پارادوکس باید بگوییم که روانشناسان به دلیل اطلاعاتی که در خصوص روان انسان و مشکلات مربوط به آن دارند به افراد کمک می‌کنند که خودشان را بهتر ببینند. بسیاری از پریشانی‌های ما به این دلیل است که خود را نمی‌شناسیم. برای بعضی از افراد ممکن است این جمله خنده‌دار باشد، اما واقعیت همین است. همه چیز در درون ماست و ما در بیرون به دنبال حقیقت می‌گردیم. زمانی که ما به روانشناس مراجعه کرده و از او کمک می‌خواهیم او از بیرون به ما نگاه کرده و بدون این که احساسات خودش دخیل باشد، به ما کمک می‌کند که خودمان را بهتر ببینیم و با نقاط ضعف و مثبت خودمان آشنا شویم. اما در حالتی که یک روانشناس بخواهد خودش را ببیند اندکی دچار مشکل خواهد شد زیرا ما انسان‌ها معمولا با مشکلاتمان هم هویت می‌شویم و نمی‌توانیم خودمان را ببینیم.

بسیاری از افراد دیگر نیز هستند که تصور می‌کنند تنها اشخاصی که مشکلات جدی روانی دارند به روانشناس مراجعه می‌کنند و به همین خاطر از رفتن به روانشناس اجتناب کرده و حتی اگر بروند از دیگران پنهان می‌کنند. خوشبختانه این باور تا حد بسیار زیادی اصلاح شده است. در پاسخ به آن دسته از افرادی که هنوز این باور را دارند باید گفت که همه افراد از کودکی با مشکلاتی مواجه شده که سبب ایجاد باورهای اشتباه در آن‌ها می‌شود زیرا کودک درک بسیار کمی نسبت به محیط پیرامون خود دارد. اگرچه این افراد زمانی که بزرگ‌تر می‌شود، آگاهی پیدا کرده و رشد می‌کند، اما باورهای گذشته‌شان در ناخودآگاه آن‌ها ریشه می‌دواند و به راحتی اصلاح نمی‌شوند. در نتیجه همه افراد نیاز دارند که بعد از بالغ شدن در پی شناخت خودشان قدم بردارند تا بتوانند این باورهای اشتباه را که می‌تواند برای آن‌ها احساساتی مانند استرس، خشم، تنهایی، کمبود اعتماد به نفس و … ایجاد کند، اصلاح کنند.

روانشناس فردی است که به دلیل مطالعاتی که در خصوص روان و رفتار انسان داشته می‌تواند به افراد در اصلاح باورهای اشتباه ناخودآگاهشان کمک کند. علاوه بر آن یک روانشناس در طی سال‌هایی که جلسات مشاوره داشته با اشخاص متفاوتی مواجه شده که هر کدام با مشکلات منحصر به فردی مواجه بوده‌اند؛ در نتیجه یک روانشناس با تجربه نه تنها یک زندگی بلکه زندگی‌های مختلف آشنا می‌باشد و می‌تواند این تجارب را در اختیار افراد دیگر قرار دهد زیرا همان طور که گفته شد تجربه فردی ما نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای عصر حاضر باشد.

زمینه‌های مختلف مشاوره روانشناسی

در مراکز مشاوره، در زمینه‌های مختلف روانشناسی خدمات مشاوره ارائه می‌شود. این خدمات شامل:

مشاوره فردی

در جلسات مشاوره فردی مباحثی مانند استرس، اضطراب، اختلالات روانی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، وسواس‌های اجباری، افسردگی، اعتیاد و سایر مشکلات فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج برای زوج‌هایی که تصمیم به ازدواج دارند مفید است. این افراد قبل از تصمیم‌گیری جدی می‌توانند به مشاور مراجعه کنند تا مشاور با انجام تست‌‌ها مختلف و آشنایی با تیپ شخصیتی هر یک به آن‌ها در بررسی میزان سازگاری در آینده کمک کند. علاوه بر آن مشاور ازدواج به آن‌ها آموزش‌های لازم در خصوص نحوه ارتباط سالم را آموزش می‌دهد زیرا بسیاری از مشکلات زوجین به دلیل عدم مهارت ارتباطی ایجاد می‌شود.

مشاوره خانواده

مشاوره خانواده بر این باور استوار است که بسیاری از مشکلات فردی به دلیل تعاملات اشتباه در خانواده ایجاد می‌شود که به همین منظور در این نوع مشاوره به بررسی روابط میان اعضا و الگوهای اشتباه در خانواده پرداخته می‌شود. در جلسات مشاوره خانواده مشکلاتی نظیر مشکلات جنسی، اختلافات زناشویی، اعتیاد، اختلافات والدین و فرزندان و … بررسی می‌شود.

مشاوره کودک

همان طور که گفته شد بسیاری از رفتارها و صحبت‌های معمول والدین به دلیل درک پایین کودک می‌تواند برای او مشکل ساز شود. مشاوره کودک با آموزش‌های صحیح به والدین کمک می‌کند که در شرایط مختلف رفتار مناسبی داشته و از ایجاد باورهای اشتباه در کودک خود پیشگیری کنند.

نحوه ارائه خدمات

ارائه خدمات مشاوره در مراکز معمولا به سه شکل حضوری، تلفنی و آنلاین می‌باشد. در مشاوره حضوری فرد قبل از مراجعه از روانشناس مورد نظر وقت می‌گیرد. معمولا وقت‌ها 45 دقیقه تا یک ساعت می‌باشد. ممکن است روانشناس مورد نظر وقت خالی نداشته و فرد برای چند روز منتظر بماند. بعضی از اشخاص زمانی که با مشکل مواجه می‌شوند ترجیح می‌دهند که چند روز صبر نکرده و همان موقع بتوانند با روانشناس صحبت کنند. در این شرایط مشاوره تلفنی می‌تواند کمک کننده باشد. علاوه بر آن ممکن است شما مشاوره حضوری داشته و به دلیل سختی رفت و آمد ترجیح ‌دهید که بعضی از جلسات خود را به صورت تلفنی ادامه دهید.

مشاوره آنلاین نیز با استفاده از اینترنت و به صورت صوتی یا تصویری قابل انجام است. این نوع مشاوره بیشتر برای ایرانیان خارج از کشور که ترجیح می‌دهند با روانشناسان ایرانی به دلیل زبان و فرهنگ مشترک صحبت کنند، مناسب‌ است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.