علائم استرس ازدواج و نحوه درمان آن

3

تقریبا تمام افراد در زندگی خود استرس ازدواج را تجربه می‌کنند. ازدواج یک پیوند زیبا و مقدس است که می‌تواند به عنوان زیباترین اتفاق در زندگی افراد تعبیر شود. در عین اینکه ازدواج شیرین است و موجبات آرامش روانی را در افراد ایجاد می‌کند، گاهی نیز بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد. افراد ممکن است به دلایل مختلفی قبل از ازدواج دچار استرس شوند و اگر علت آن را پیدا نکنند و نسبت به رفع آن اقدامی انجام ندهند، بر روی کیفیت زندگی مشترکشان تأثیر منفی می‌گذارد.

علائم استرس ازدواج

در هر رابطه‌ای علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارد که از مشکلات جدی در ازدواج خبر می‌دهند. اگر با مجموعه‌ای از نگرانی‌ها و استرس‌های مربوط به ازدواج خود رو به رو هستید، از آن چشم پوشی نکنید و این تصور را نداشته باشید که با گذشت زمان از بین می‌رود، باید نسبت به رفع آن اقدامات اساسی صورت دهید. برخی از علائم استرس ازدواج به شرح زیر است:

رونیکس

_ سر درد و سر گیجه

_ تپش قلب شدید با نزدیک شدن به مراسم ازدواج و عروسی

_ عرق کردن بیش از حد

_ تنگی نفس

_ زمانی که از ازدواج صحبت می‌شود فرد دچار تکرر ادار و حالت تهوع می‌شود

_ احساس افسردگی و تغییر خلق

_ بی‌خوابی

_ ناتوانی در تصمیم گیری (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم استرس کلیک کنید.)

 

چرا افراد دچار استرس ازدواج می‌شوند؟

 

برای درمان استرس ازدواج و چاره جویی در مورد آن لازم است در ابتدا به شناسایی علل بپردازید. برخی از مهم‌ترین علل به شرح زیر است:

ترس از تعهد از دلایل ترس از ازدواج

همانطور که می‌دانید ازدواج یک تعهد بزرگ و مادام العمر است. بنابراین داشتن ترس و نگرانی تا حدی طبیعی است. اما همین تعهد در برخی از افراد نگرانی ایجاد می‌کند. حتی ممکن است نسبت به آن احساس با خودتان حرف بزنید و بگویید، نه این کاملاً طبیعی است و من او را دوست دارم و می‌خواهم با او ازدواج کنم. این در حالی است که بخشی از وجودتان به شما می‌گوید که آماده نیستید این تعهد بزرگ را بپذیرید و همین مورد باعث استرس در شما می‌شود. به همین دلیل ممکن است به دنبال یافتن یک بهانه باشید تا رابطه خود را بر هم بزنید.

علت دوم، نداشتن تفکر واقع بینانه

برخی از افراد به دلیل نداشتن تفکر واقع بینانه در ازدواج دچار استرس می‌شوند. در یک رابطه دو نفره وقتی فردی تفکر واقع بینانه ندارد، فقط به خودش و یا به یک موضوع خاصی اهمیت می‌دهد و سایر جوانب را در نظر نمی‌گیرد و همین که با یک موضوعی در مورد ازدواج رو به رو می‌شود، تمام وجودشان را استرس فرار می‌گیرد و نسبت به تصمیم خود دچار تردید می‌شوند.

وجود تفاوت‌ها از عوامل استرس ازدواج

ممکن است مدتی از یک رابطه گذشته باشد و فرد به این نتیجه برسد که با طرف مقابل خود تفاوت‌هایی دارد و آنطور که فکر می‌کرده نیست. به همین دلیل استرس ازدواج او را فرا می‌گیرد که آیا اصلاً باید ازدواج کنم یا نه؟ آیا باید طرف مقابل خود را تغییر دهم تا بتوانم شریک زندگی او باشم؟ این دست از سؤالات ذهن فرد را به خود مشغول کرده و باعث می‌شود تا ترس و نگرانی وجودش را فرا گیرد.

علت چهارم، نداشتن دلیل قانع کننده برای ازدواج

برخی از افراد می‌خواهند ازدواج کنند، اما دلیل قانع کننده‌ای برای آن ندارند. از جمله مهم‌ترین دلایل استرس در ازدواج نداشتن دلیل است. وقتی فرد دلیلی قانع کننده برای ازدواج ندارد و در این راه قدم می‌گذارد، با اولین مشکل، توانایی کنترل همه چیز از دستش خارج شده و نسبت به ازدواج خود پشیمان می‌شود. متأسفانه جامعه و اطرافیان نقش مهمی در دلایل نادرست ازدواج افراد و بروز استرس در زندگی آن‌ها ایفا می‌کنند.

درمان استرس ازدواج

برای درمان استرس در ابتدا لازم است مهارت‌های کنترل و کاهش استرس و اضطراب را بیاموزید. پس از آن با بررسی علل ترس از ازدواج می‌توانید راهکارهای زیر را به کار ببرید. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله درمان استرس را نیز مطالعه کنید.

داشتن نگاه منطقی به موضوع تعهد

مهم است که شما به دیدگاه منطقی در این مورد برسید. یعنی باید بدانید که قرار نیست هیچ کدام از شما در یک رابطه کامل باشید، در کنار هم هستید که به تکامل برسید و تعهد هم یعنی همین. یعنی با وجود مشکلات در کنار هم برای رفع آن تلاش کنید. باید به این باور دست پیدا کنید که همیشه در زندگی بالا و پایین وجود خواهد داشت و آن را به عنوان یک مشکل نبینید، فراز و نشیب‌های زندگی را به عنوان تجربیات مثبت تلقی کنید که به بهبود کیفیت زندگی مشترک شما کمک می‌کند. یادتان باشد تعهد یک جریان دو نفره است و با فکر کردن به اینکه فقط شما باید در مورد آن تلاش کنید، به خودتان استرس وارد نکنید.

واقع بینی را در خود پرورش دهید

هیچ وقت برای تغییر یک باور غلط دیر نیست. اگر در مورد ازدواج خود دچار استرس هستید، باید نسبت به آن تفکر واقع بینانه داشته باشید. یعنی با خودتان صحبت کنید و هر اما و اگری که در مورد ازدواج برای شما پیش آمده را شناسایی کنید. در این مورد نباید فقط به خودتان فکر کنید، کسی که دارای تفکر واقع بینانه است نسبت به خودش، همسر و دیگران به صورتی عادلانه فکر می‌کند. وقتی همه جوانب کار دستتان باشد و بدانید که در ازدواج در کجا قرار دارید و به کجا قرار است برسید، بخش مهمی از منبع استرستان را شناسایی و رفع کرده‌اید.

پذیرش تفاوت‌ها

در دنیا هیچ کس شبیه شما نیست، جز خودتان. حتی یک مادر با کودک خود تفاوت‌هایی به اندازه زمین و آسمان دارد، پس چرا فکر می‌کنید شریک زندگی شما باید یک نسخه کپی شده از روی شما باشد. باید به این باور برسید که هیچ کس شبیه کس دیگری نیست و شما نمی‌توانید طرف مقابل خود را مجبور کنید که مثل شما باشد. باید تفاوت‌ها را تا جایی که به آرامش شما لطمه وارد نمی‌کند بپذیرید؛ چون برخی از تفاوت‌ها ریشه‌های عمیقی در فرهنگ خانواده‌ها دارند و نمی‌توان نه با آن کنار آمد و نه تغییر داد، که در این صورت باید در مورد ادامه رابطه چاره‌ای اندیشید.

همین تفاوت‌هاست که زندگی را شیرین‌تر می‌کند. به جای اینکه به خودتان استرس وارد کنید، شریک زندگی‌تان را با وجود تفاوت‌هایش بپذیرید. قبل از ازدواج در مورد تفاوت‌ها صحبت کنید.اگر تفاوتی به تعارض تبدیل شود باید آن را حل کرد و اگر می‌دانید که نمی‌توان با تفاوت‌های عمیق و ریشه‌ای کنار بیایید و باید دائم استرس آن را با خود حمل کنید، لطفاً در مورد ازدواج خود بیشتر فکر کنید. برای تصمیم‌گیری درست در مورد ازدواج و کاهش استرس ازدواج می‌توانید از مشاوره روانشناسی مرکز حامی هنر زندگی بهره‌مند شوید.

داشتن دلیل منطقی برای ازدواج

همه دوست دارند شریک زندگی خوبی داشته باشند و به آرامش جسمی و روحی برسند. برای اینکه در زندگی دچار استرس قبل و بعد از ازدواج نشوید، یک لیست تهیه کنید و دلایل اقدام برای ازدواج را برای خود شرح دهید. اهمیتی ندارد چه می‌نویسید هر چیزی که باعث شده تا احساس کنید باید ازدواج کنید را بنویسد. مثلاً اگر خانواده و اطرافیان شما را مجبور به این کار می‌کنند باید بدانید که این یک دلیل کاملاً اشتباه و عامل استرس همیشگی شما خواهد بود.

از جمله دلایل درست برای ازدواج را می‌توان به همراهی، عشق و محبت، حمایت شریک زندگی، نیاز جنسی و… اشاره کرد. البته این‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند. اگر یک فردی از ازدواج فقط رابطه جنسی بخواهد نمی‌تواند بقیه مسائل زندگی را کنترل کند و دچار استرس و شکست خواهد شد. پس برای ازدواج خود دلیل درست داشته باشید.

هر استرسی دلیل دارد، اگر در مورد ازدواج کردن استرس دارید باید بتوانید دانش خود را در این موضوع افزایش دهید تا هر اتفاقی مثل بمب در شما عمل نکند و بتوانید کنترل هر چیزی را در دست داشته باشید. ازدواج شیرین است اما اگر نگرانی‌های آن را برطرف نکنید، به تلخ‌ترین اتفاق زندگی شما تبدیل خواهد شد. پس استرس در ازدواج را جدی بگیرید. برای درمان استرس ازدواج می توانید از خدمات مشاوره ازدواج مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی بهرمند شوید.

 

سؤالات متداول

استرس ازدواج چه علائمی جسمی دارد؟

این استرس نیز مثل سایر استرس‌ها با توجه به شدت آن با علائم جسمی و روحی همراه است. از جمله علائم جسمی می‌توان به تنش یا درد عضلانی، سردرد، حالت تهوع، لرزیدن و سرد شدن و دست و پاها اشاره کرد.

برای اینکه استرس ناشی از تعارض‌ها کاهش پیدا کند چه کاری انجام دهیم؟

تعارض‌ها باید از طریق گفت و گو دو طرف، گفت و گوی خانواده‌ها و کمک گرفتن از مشاوران حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. معمولاً اکثر تعارضات با گفت و گو حل می‌شوند و شما می‌توانید استرس خود را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم استرس ازدواج و نحوه درمان آن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. تورنگ می‌گوید

    مطلب به‌ جا و جالبی بود.
    درسته که در متن به خانم یا آقا بودن فرد اشاره نشده، اما کاش از عکس دامادهای هراسیده هم استفاده می‌کردید.

  2. پوریا می‌گوید

    خیلی مقاله ی خوبی از استرس قلبم داره می یاد تو دهنم. مادر زنم بیچارم کرده

    1. گلی می‌گوید

      چرا