آیا پریودی در بارداری امکان‌پذیر است؟ هرآنچه باید بدانید

21

آیا امکان دارد در طول بارداری پریود شویم؟ ممکن است باوجود اینکه اختلالی در پریودتان ایجاد نشده است،‌ شک کنید که باردار هستید یا اینکه باردار باشید و با دیدن یک لکه خون نگران وضعیت جنین خود شوید، در هرصورت این مطلب به شما کمک می‌کند پاسخ سوال خود را پیدا کنید. برای بررسی کامل احتمال پریودی در بارداری در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

باوجوداینکه بعضی ادعا می‌کنند امکان پریودی در بارداری وجود دارد، اما درعمل چنین چیزی ناممکن است. البته احتمال دارد در ابتدای دوران بارداری لکه‌های صورتی کم‌رنگ یا قهوه‌ای تیره ببینید. اگر خون‌ریزی به‌اندازه‌ای باشد که به نواربهداشتی نیاز احساس شود، پس به‌احتمال‌زیاد باردار نیستید. اگر آزمایش بارداری شما مثبت بوده ولی خون‌ریزی شدید دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. در ادامه دلایل و عوامل مختلف خون‌ریزی و پریود در دوران بارداری را بررسی خواهیم کرد.

پریود در مقایسه با بارداری

هر ماه اگر تخمک بارور نشود، پریود اتفاق می‌افتد. تخمک‌ها ماهی یک بار از تخمدان آزاد می‌شوند. وقتی بارور نمی‌شوند، از رحم بیرون می‌آیند و از واژن خارج می‌شوند.

رونیکس

پریود معمولی اغلب با خون‌ریزی اندک شروع می‌شود، کم‌کم‌ شدیدتر و رنگ خون تیره‌تر می‌شود. در آخر دوره پریودی هم، خون کم‌رنگ‌تر و خفیف‌تر می‌شود.

به نظر می‌رسد تفاوت عادت ماهیانه و بارداری کاملا واضح باشد: وقتی باردار هستید، دیگر پریود نمی‌شوید. اما همیشه هم به این سادگی نیست.

بعضی از خانم‌ها ادعا می‌کنند که در دوران بارداری پریود شده‌اند. بعضی از وبلاگ‌ها، شبکه های اجتماعی و حتی برنامه‌های تلویزیونی بر ادعای پریودی در بارداری اصرار می‌کنند. خون‌ریزی نشانه هشدار است اما همیشه هم خطرناک نیست. خیلی از افراد حتی باوجود لکه بینی در بارداری در هفته‌های ابتدایی فرزندانی سالم به دنیا آورده‌اند. اگر در دوران بارداری خون‌ریزی دارید، مطمئنا دلیل دیگری غیر از پریودی دارد.

به‌هر‌حال، پریود زمانی اتفاق می‌افتد که باردار نیستید. در ادامه، انواع مختلف خون‌ریزی را در دوران بارداری بررسی می‌کنیم و خواهیم دید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل پریودی در بارداری

درد عضلانی نشانه‌ای شبیه پریودی در بارداری

بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از افراد در ابتدای دوران بارداری لکه می‌بینند. دلایل لکه‌بینی به شرح زیر است:

خون‌ریزی لانه‌گزینی

خون‌ریزی لانه‌گزینی در مراحل ابتدایی بارداری روی می‌دهد. در این مرحله، احتمالا هنوز آزمایش بارداری نداده‌اید. این خون‌ریزی زمانی اتفاق می‌افتد که تخم بارور شده است و تقریبا همان زمانی که انتظار پریود شدن دارید تخم در رحم کاشته می‌شود. بااینکه خون‌ریزی لانه‌گزینی اندک و گاهی فقط در حد لکه‌بینی است، معمولا با پریود اشتباه گرفته می‌شود.

مدتی کوتاه بعد از بارداری، ممکن است به‌دلیل تغییرات دهانه رحم لکه ببینید. اگر دلیل این لکه‌بینی‌ها عفونت نباشد، جایی برای نگرانی نیست.

دلایل دیگر پریودی در بارداری

دیگر گونه‌های خون‌ریزی در مراحل ابتدایی بارداری می‌تواند نشانه‌ موارد اضطراری پزشکی باشد. این دلایل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • عفونت؛
  • بارداری خارج از رحم؛
  • بارداری مولار؛
  • سقط‌جنین.

این موارد می‌توانند با علائم زیر همراه باشند:

برخلاف لکه‌بینی، خون‌ریزی در این موارد بیشتر است و به پریود عادی شبیه‌تر است.

دلایل خون‌ریزی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری

هرگونه خون‌ریزی بعد از سه‌ماهه اول باید فورا تحت درمان پزشکی قرار گیرد. خون‌ریزی در این دوره، چه خفیف باشد چه شدید، چه همراه با علائم باشد چه نباشد، باید فورا به اطلاع پزشک برسد.

مهم‌ترین دلایل خون‌ریزی در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری به شرح زیر هستند:

  • زایمان زودرس یا بازشدن دهانه رحم؛
  • سقط‌جنین؛
  • جفت سرراهی؛
  • کندگی جفت (نادر)؛
  • رگ سرراهی (نادر).

زایمان زودرس؛ یکی از دلایل پریودی در بارداری

زایمانی که قبل از هفته سی‌و‌هفتم اتفاق بیفتد زایمان زودرس است. بعضی افراد قبل از زایمان زودرس نشانه‌هایی شبیه پریودی و مقادیر زیادی ترشح دارند.

در زایمان زودرس گرفتگی عضلات شکم و گاهی دردهای زایمان حس می‌شوند. موارد زیر نیز می‌توانند نشانه‌های زایمان زودرس باشند:

  • کمردرد؛
  • حس فشار در واژن؛
  • تغییرات در ترشح.

جفت سرراهی

این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که جفت در قسمت پایین دهانه رحم قرار می‌گیرد و یا به دهانه رحم خیلی نزدیک می‌شود یا آن را می‌پوشاند. در این حالت، خون‌ریزی متفاوت است اما نشانه‌های دیگر دیده نمی‌شوند. جفت سرراهی می‌تواند مانع زایمان شود.

کندگی جفت

این اتفاق معمولا در آخرین ماه‌های بارداری روی می‌دهد. کندگی جفت از رحم معمولا با خون‌ریزی شدید و احتمالا دردهای شدید و گرفتگی شدید عضلانی همراه است. بعضی از اختلالات در سلامتی، مانند فشارخون بالا، می‌توانند خطر کندگی جفت را افزایش دهند.

پارگی رحمی

پارگی رحم زمانی روی می‌دهد که ماهیچه‌های رحم جدا یا پاره می‌شوند. این پدیده باعث خون‌ریزی کنترل‌نشده می‌شود. پارگی رحم معمولا در افرادی روی می‌دهد که در گذشته زایمان سزارین انجام داده‌اند.

بااینکه این‌گونه اختلالات در دوران بارداری باعث خون‌ریزی و نشانه‌های شبیه پریود می‌شوند، اما درواقع عادت ماهیانه نیستند.

سخن آخر

پریودی در بارداری ناممکن است، اما احتمال دارد نشانه‌های شبیه پریود را در سه‌ماهه ابتدایی تجربه کنید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • خون‌ریزی واژنی (کوتاه و خفیف)؛
  • گرفتگی خفیف عضلات شکم؛
  • خستگی؛
  • تندمزاجی؛
  • درد پایین کمر.

تفاوت این حالت با پریودی این است که این نشانه‌ها درواقع شیوه‌های طبیعی آمادگی بدن برای بارداری هستند. اگر هرکدام از نشانه‌های بالا شدید باشند یا در سه‌ماهه‌‌‌‌ دوم یا سوم بارداری ادامه پیدا کنند، فورا به پزشک مراجعه کنید.

گاهی به‌سختی می‌توان فهمید آیا خون‌ریزی باید جدی گرفته شود یا خیر. به همین دلیل، بهتر است در هر زمانی از بارداری که با خون‌ریزی مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید.


در ادامه بخوانید: اصول تغذیه سه ماهه دوم بارداری و تأثیر آن بر جنین و مادر
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 21 دیدگاه)
  1. مهسا می‌گوید

    باعرض سلام و وقت بخیر خدمت شما امیدوارم که همیشه حالتون خوب باشه.
    من سه سال و نیمه که ازدواج کردم جدیدا تصمیم گرفتیم که بچه‌دار شیم الان ۲۴روز از رابطمون میگذره ومن اکثر نشانه ها و علایم و داشتم. زمان پریودم همیشه جلو میاد بطوری که ترتیب ماه های قبل : ۲۱ ماه بود ماه بعدش ۲۰ ماه بعدش ۱۸ و ماه قبل رابطه ۱۳ هم .الان این ماه افتاده عقب ومن ۱۵ ماه پریود شدم یعنی من باردار نیستم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید باتشکر.🙏

    1. مریم لاله می‌گوید

      سلام دوست عزیز، اگر این موضوع براتون مهمه بهتره در این مورد با یک متخصص مشورت کنید. اگر در حال حاضر مراجعه حضوری براتون امکان‌پذیر نیست، می‌تونید از مشاوره‌های آنلاین هم استفاده کنید.

  2. لیلا می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر.
    من چرخه پریودم برقرار هست و دو ماهی هست یک سری از علائم بارداری رو دارم اما خیلی نرمال پریود میشم.میزان خونریزی هم دقیقا مثل همیشه هست.آیا امکان داره باردار باشم؟…به شک افتادم توی اینترنت سرچ کردم مقاله این سایت رو دیدم اما باز هم به جواب نرسیدم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  3. پرستو می‌گوید

    باسلام و خسته نباشید. من با نامزدم ارتباطی ک داشتم بدون دخول بود یعنی در حد مالش واژن.این ارتباط چن روز بعد پریود همون ماهم انجام شد. من از روز ششم پریودم قرص سیپروتروکامپاند و اسپیرونولاکتون خوردم. قبل مالش ایشون ارصا شدن و دستشون ب مایع منی برخورد داشت اما با دستمال پاک کردن. حدود یه ساعت بعد اینا با همون دست واژنمو ماساژدادن.. من بعد اون قضیه همچنان مصرف اون قرص رو داشتم که تا اون قرص رو دورشو تموم کردم فرداش پریود شدم.۲۷ ماه پریود شدم و پریودم ب این صورت بود ک دوروز خونریزی داشتم و بقیه ش نا روز پنجم لک. بعد دیگه خوردن اون قرصا رو کنسل کردم. و ارتباط جنسی مشکوک نداشتم اصلا.و ماه بعدش ۲۱ برج پریود شدم بازهم در حد سه روزه ولی از سومین روز تا پنجم لک بینیم بود. الان ماه سومم باید ۲۱ بهمن میشدم امروز رو هم رد کردم هنوز نشدم استرس دارم ممکنه با وجود اینا باردار باشم؟ ضمن اینکه من ماه پیش بازم برا اطمینان بعد از پریودم تست بیبی چک دادم منفی بود.خیلی خیلی خیلی استرس دارم کمکم کنید