تزریق بوتاکس برای میگرن؛ آیا درمان میگرن با بوتاکس امکان‌پذیر است؟

2

اگر شما هم مانند خیلی از افراد میگرن دارید، حتما بارها از خودتان پرسیده‌اید که آیا درمانی برای این بیماری آزاردهنده وجود دارد یا خیر. اگر هر ماه ۱۵ روز یا بیشتر نشانه‌های سردردهای میگرنی دارید، پس دچار میگرن مزمن هستید. شاید بعضی مسکن‌ها تا حدی نشانه‌های این بیماری را کاهش دهند اما این مسکن‌ها بر خیلی از افراد اثر ندارند. چند سالی است که اثر مفید تزریق بوتاکس برای میگرن ثابت شده است. اما آنچه ما در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم این است که آیا بوتاکس می‌تواند منجر به درمان سردرد میگرنی شود یا خیر. برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در سال ۲۰۱۰، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از بوتاکس آ (Botox-A) یا همان بوتاکس را برای درمان میگرن مزمن تأیید کرد. اگر روش‌های درمانی دیگر بر شما اثری نگذاشته‌اند، می‌توانید تزریق بوتاکس را برای میگرن امتحان کنید.

رونیکس

بوتاکس چیست؟

بوتاکس چیست؟‌ تزریق بوتاکس برای میگرن

بوتاکس دارویی تزریقی است که از باکتری سمیِ کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) تهیه می‌شود. اگر سم تولیدشده از این باکتری را بخورید، شکلی از مسمومیت خطرناک خونی ایجاد می‌شود که بوتولیزم (botulism) نام دارد. اما وقتی آن را به بدنتان تزریق می‌کنید، نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند. بوتاکس بعضی از پیام‌های شیمیایی اعصاب را مسدود می‌کند و باعث فلج‌شدن موقتی ماهیچه‌ها می‌شود.

در دهه ۹۰ و ابتدای سال‌های حدود ۲۰۰۰ میلادی، بوتاکس برای کاهش چین و چروک صورت محبوبیت پیدا کرد. اما بعضی افرادی که سردردهای میگرنی داشتند، بعد از تزریق بوتاکس برای برطرف‌کردن چروک پیشانی خود، متوجه شدند که علائم میگرن در آنها کاهش پیدا کرده است. این امر باعث شد پژوهشگران به این فکر بیفتند که اثر تزریق بوتاکس را در درمان میگرن مطالعه کنند.

امروزه، بوتاکس در درمان اختلالاتی مانند اسپاسم‌های مکرر گردن، پریدن پلک و مثانه بیش‌فعال استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۰، سازمان غذا و داروی آمریکا درمان میگرن با بوتاکس را تأیید کرد.

آیا تزریق بوتاکس برای میگرن مفید است؟

پژوهش درمورد افرادی که سردردهای میگرنی داشتند نشان داد تزریق بوتاکس تعداد روزهایی را که سردرد داشتند کاهش داده است. همچنین، آنها روزهای بیشتری را در ماه بدون هیچ سردردی سپری کردند.

در پژوهشی دیگر، تقریبا نیمی از افرادی که تزریق بوتاکس انجام داده بودند اعلام کردند تعداد روزهایی که در ماه سردردهای میگرنی دارند نصف شده است. بعد از ۵ جلسه تزریق، ۷۰ درصد از افراد این اثر را تأیید کردند.

پزشکان معتقدند بوتاکس مسدودکنندۀ انتقال‌دهنده‌های عصبی‌ای است که پیام‌های درد را از مغز می‌گیرند؛ به همین دلیل می‌تواند سردردهای میگرنی را درمان کند. بوتاکس مانند سدی در مسیر این انتقال‌دهنده‌ها قرار می‌گیرد و قبل از اینکه انتقال‌دهنده‌های عصبی به انتهای اعصاب در اطراف سر و گردن برسند، راه آنها را می‌بندد.


حتما بخوانید: از کجا بفهمیم سردرد داریم یا میگرن؟

تزریق بوتاکس برای میگرن چگونه انجام می‌شود؟

تزریق بوتاکس برای میگرن در پشت سر

برای درمان میگرن با بوتاکس باید آن را هر سه ماه یک بار تزریق کرد. بسته به واکنش بدن شما به بوتاکس، پزشکتان دوره‌‌ زمانی مشخصی را برای درمان تعیین می‌کند. هر جلسه‌‌ درمان بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و شاید درکل به ۳۰ تا ۴۰ بار تزریق نیاز داشته باشید. در هر جلسه، دُزهای مختلفی از دارو را در نقاط مشخصی در پل بینی، شقیقه‌ها، پیشانی، پشت سر، گردن و قسمت بالایی پشت بدن تزریق می‌کنند.

فواید احتمالی تزریق بوتاکس برای میگرن چیست؟

درمان‌ با بوتاکس به کاهش علائم سردردهای میگرنی مانند حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور، صدا و بو کمک می‌کند.

۱۰ تا ۱۴ روز بعد از تزریق بوتاکس می‌توانید اثر آن را ببینید. در بعضی موارد، شاید بعد از اولین جلسه تزریق، نتایج مثبت تزریق بوتاکس را احساس نکنید و احتمال دارد نیاز به درمان‌های اضافی داشته باشید.

خطرات احتمالی تزریق بوتاکس چیست؟

عوارض جانبی در تزریق بوتاکس به‌ندرت دیده می‌شوند. تزریق آن تقریبا بی‌درد است و فقط در حد نیش سوزن احساس می‌شود. رایج‌ترین اثر جانبی بوتاکس گردن درد و گرفتگی در ناحیه‌ تزریق است. شاید بعد از تزریق، سردرد داشته باشید و شاید ضعف موقتی در عضلات گردن و شانه احساس کنید. این ضعف ممکن است باعث شود به‌سختی بتوانید گردنتان را راست نگه دارید. این عوارض جانبی بعد از چند روز به‌خودی‌خود از بین می‌روند.

در بعضی موارد نادر، سم بوتاکس ممکن است در نواحی دیگری به‌جز ناحیه تزریق‌شده پخش شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال دارد دچار ضعف عضلات، تغییر در دید، مشکل در قورت‌دادن غذا و افتادگی پلک شوید. بهتر است برای کاهش اثرات جانبی این روش درمانی حتما به فردی متخصص مراجعه کنید که تجربه کافی در تزریق بوتاکس داشته باشد.

سخن آخر

اگر میگرن مزمن دارید، می‌توانید تزریق بوتاکس را به‌عنوان یکی از گزینه‌های درمانتان در نظر بگیرید. احتمالا پزشکتان، قبل از اینکه تزریق بوتاکس را پیشنهاد دهد، باید مطمئن شود روش‌های درمانی دیگر بر درمان شما اثر نداشته‌اند. اگر بدنتان به داروهای میگرن واکنش نشان می‌دهد یا این داروها هیچ اثری بر درمان علائم سردردهای میگرنی شما ندارند، احتمال دارد پزشکتان درمان میگرن با بوتاکس را پیشنهاد دهد. این روش درمانی سریع و کم‌خطر است و احتمالا شما را از دردها و مشکلات ناشی از میگرن مزمن نجات خواهد داد.


در ادامه بخوانید: ۹ خوراکی که موجب تحریک سردرد و ایجاد حملات میگرنی می‌شوند
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. رضا می‌گوید

    سلام من امروز بوتاکس کردم برای اولین بار،دکتر گفت چون مسکن و داروهای ضد میگرنی زیادی استفاده کردی و جواب نداده،باید بوتاکس انجام بدی.کسی هست که با بوتاکس جواب گرفته باشه؟مثلا درماه یکی دوبار سردرد بگیره اونم در حد کم؟

  2. زیبا عباسی می‌گوید

    باسلام و خسته نباشی من سالهاست که سردرد میگرنی دارم و حدود یکسال هم هستت درمانم پزشک سردردای من یک هفته مانده به دوران عادت ماهانه و چن روز بع دچار سردرداز ناحیه شقیقه هام و نیمکره ای چپ و راستم میشئم خیلی کم پیش آمده در طول ماه دچار اینچنین سرددی بشوم. در حال حاضر داروهای که دکتر معلجم به داده دپاکین و نوروتریپتلین و آسنترا و پرو پرانول برام تجویز کردن ولی سرددام به اون صورت از بین نرفته سر درد باز سراغم میاید. در نهایت پزشکم پیشنهاد بلاک و بوتاکس کردن و گفتن نوار مغز بگیر تا براساس نوار مغز درمان و تزریق و انجام بدم. لطفا مرا راهنمایی کنید کدام راه بهتره ؟ایا بوتاکس جواب میدهد؟ داروهام قوی هستن و هر کدام به نوعی عوارض دارند میخواهم انها را کم کم کمش کنم لطفا راهنمایی کنین مرسی