معرفی کتاب محدودیت صفر؛ تجربه زندگی بدون مرز

1

یکی از پنهان‌ترین عواملی که مانع پیشرفت و موفقیت آدم‌ها می‌شود، محدودیت‌ ذهنی است: مرزهای ناشناخته‌ای که به‌دلایلی همچون ناآگاهی، ترس درونی یا اثرپذیری از افراد منفی گرا در ذهن فرد شکل می‌گیرند. همین مرزها مسیر زندگی را به‌سوی شکست تغییر می‌دهند. تا زمانی که آدم‌ها نقطۀ پایانی برای ذهن محدود خودساخته‌شان درنظر نگیرند، اوج شکوفایی یک انسان دست‌نیافتنی می‌ماند. در ادامه، با معرفی کتاب محدودیت صفر اثر جو ویتالی، شما را با مسیر حذف محدودیت‌های ذهنی آشنا می‌کنیم تا در پایان، زندگی را بدون مرز و با محدودیت صفر تعریف کنیم.

هدف زندگی، بازگشت لحظه‌به‌لحظه به عشق است. برای رسیدن به این مقصود، فرد باید بپذیرد که به‌طور کامل مسئول خلق تمام چیزهایی است که در زندگی‌اش وجود دارد. او باید به این مهم پی ببرد که افکار اوست که هر لحظه، زندگی‌اش را می‌سازد. دیگر مشکل، افراد، مکان‌ها یا موقعیت‌ها نیستند، بلکه افکار خود فرد است. همه باید بدانند که چیزی به نام «آن بیرون» وجود ندارد.

رونیکس

مقدمه‌ای که خواندید، بخشی از نظرات دکتر «ایهالیاکالا هولن» درباره پذیرش مسئولیت زندگی خودمان است که در این کتاب به آن ارجاع‌ داده‌ شده است. کتاب محدودیت صفر نیز با تأکید بر همین مفهوم نگارش شده است. اینکه آدم‌ها خودشان هستند که محدودیت‌ها را تعریف می‌کنند و سپس در آن گرفتار می‌شوند.

کتاب محدودیت صفر که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم، اصول مهم روانشناسی، عملی و معنوی را به ساده‌ترین بیان ممکن ارائه می‌کند. با خواندن این کتاب، تمام اصول پیچیده و سنگین به یک اصل بسیار ساده خلاصه می‌شوند: تنها پاسخ به چالش‌های زندگی، عشق و قدردانی است. این کتاب یادآور واقعیت و توانایی درونی شما است. همین مسئله است که شما را تا پایان کتاب به تفکر و تلاش برای تغییر نگرش تشویق می‌کند.

شناسنامه کتاب

  • عنوان: محدودیت صفر
  • نویسنده: جو ویتالی
  • مترجم: امیر توفیقی (پیشنهاد کاربران)
  • تعداد صفحات: ۲۲۷

ساختار کتاب محدودیت صفر

کتاب محدودیت صفر در ۱۶ سرفصل اصلی به نگارش درآمده است. ابتدا کتاب با پیش‌گفتار و تعریفی از مفهوم آرامش شروع می‌شود. مقدمه، سرفصل بعدی کتاب است. بخش‌های اصلی کتاب از مقدمه به بعد آغاز می‌شوند. با اشاره به راز جهان‌ هستی، ماجراجویی، آشنایی با نامعمول‌ترین درمانگر دنیا و بیان حقیقت‌های هولناک، بخش‌های اصلی ارائه می‌شود. در ادامه، در چند سرفصل کوتاه، دوستی آدم با دنیای درون بررسی می‌شود. سپس چند سؤال که شاید در ذهن هر مخاطبی موجود است، پاسخ داده می‌شود: سؤالاتی مانند «چگونه سریع‌تر به نتیجه برسیم؟» و «چطور ثروت بیشتری به‌ دست آوریم؟». در پایان با بیان داستان‌گونه‌ای، مطالب جمع‌بندی‌شده و کلام آخر، پیوست، چند اصل اساسی وضعیت صفر و ذکر مراجع، چند بخش پایانی کتاب را شکل می‌دهند.

درباره کتاب محدودیت صفر

کتاب محدودیت صفر بیش از یک نویسنده دارد. هر بخش از این کتاب گفته‌های شخص خاصی است: پزشک، یک فرد عادی و یا یک ناشناس. در واقع جو ویتالی فقط آن گفته‌ها را منسجم کرده و در کنار یکدیگر نوشته‌ است. این نکته را به‌وضوح می‌توان در سیر خواندن کتاب احساس کرد. برای هر بند و جمله‌ای که متعلق به خود نویسنده نیست، مرجع ذکر شده است. همین مسئله احساس خوشایندی به مخاطب می‌دهد؛ گویی هم‌زمان با چندین نفر گفت‌وگو می‌کند.

نویسنده‌های معروف زیادی درباره این کتاب اظهار نظر کرده‌اند. این کتاب کم‌حجم و روان، با رجوع به بخش درونی انسان، سعی می‌کند شیوه تفکر فرد را بهبود دهد. دبی فورد، نویسنده کتاب پرفروش نیمه تاریک وجود، در نیویورک‌تایمز درباره کتاب محدودیت صفر چنین می‌گوید: «این کتاب خیره‌کننده می‌تواند جهان را بیدار کند. این کتاب از قدرت چهار جملۀ ساده، که می‌تواند زندگی‌ها را دگرگون کند، پرده برمی‌دارد. ده جلد از این کتاب بگیرید، یکی را برای خودتان نگه‌دارید، و نُه جلد دیگر را به عزیزان‌تان هدیه کنید.»

اشاره به این نکته خالی از لطف نخواهد بود که بدانیم رویکرد این کتاب تأکید به کار تیمی و کنارهم بودن است. پیرو همین مسئله، در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

ما در همه‌چیز سهیم‌ایم، تجربه شما تجربه من است و تجربه من تجربه شما، اگر بدانیم!

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب محدودیت صفر برای عموم مردم مناسب است. این کتاب از دوران نوجوانی به بعد انتخاب مناسبی برای همه است؛ البته به دانشجویان و اساتید مشاوره، روانشناسی و جامعه‌شناسی نیز پیشنهاد می‌شود. اگر شخصی در اطراف‌ خود می‌شناسید که ناامید شده است، از ادامه‌دادن و تلاش‌کردن می‌ترسد و یا احساس می‌کند بهبود اوضاع زندگی‌اش نیازمند هزینۀ بسیار زیادی است، این کتاب را به او پیشنهاد دهید. کتاب محدودیت صفر می‌تواند هدیۀ مناسبی باشد برای پدر و مادرهایمان تا بهتر بتوانند با گوهر وجودی‌شان خود را آشتی دهند. اگر کسی را می‌شناسید که نیاز به کمک دارد و لازم است با خودش مهربان‌تر باشد اما آن‌قدر با او راحت نیستید که خودتان کمکش کنید، سعی کنید به‌نحوی مطالعۀ این کتاب را سر راهش قرار دهید، چه به‌عنوان هدیه و چه به‌عنوان یک پیشنهاد برای کتابخوانی در کنارهم.

درباره نویسنده

جو ویتالی (Joe Vitale)، رئیس شرکت بازاریابی هیپنوتیک است. حیطۀ فعالیت شرکت او مشاوره در زمینۀ بازاریابی است. ویتالی به‌دلیل تلفیقی که از بازاریابی و معنویت به عمل آورده، بودای اینترنت نام گرفته است. او همچنین نویسندۀ کتاب‌هایی به نام «عامل جذب»، «در هردقیقه یک مشتری متولد می‌شود» و «گمشده راهنمای زندگی» است. بیشتر کتاب‌های ویتالی در انتشارات معتبر وایلی به چاپ رسیده‌اند. او همچنین یکی از ستاره‌های فیلم پربینندۀ راز است. در ادامه، یکی از نقل‌قول‌های معروف او را می‌خوانیم:

اگر تو برای رؤیاهایت نجنگی، چه‌کسی بجنگد؟

ویدئوهای بسیار زیادی از کارگاه‌های برگزارشدۀ این نویسنده در اینترنت منتشر شده است. مشاهدۀ آنها به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود. موضوع غالب بیشتر فعالیت‌های ویتالی را می‌توان به‌عنوان «پاک‌سازی ذهن سمی» معرفی کرد. برای آشنایی بیشتر با این نویسندۀ می‌توانید به وب‌سایت او به آدرس joevitale.com مراجعه کنید.

بخش‌هایی از کتاب

من زمانی آنجا بودم که سلول‌های انفرادی، غل‌وزنجیرها، دوا و دارو و سیر روش‌های کنترل‌کننده بسیار مرسوم بود و اساسا قاعده قابل‌قبولی برای درمان محسوب می‌شد. بله، و زمانی که همه سلول‌های انفرادی و غل‌وزنجیرها ناپدید شد!

اما این تغییر شگرف کی رخ داد؟ هیچ‌کس نمی‌داند. خشونت کلامی و جسمی تبخیر شد و به هوا رفت. مصرف دارو به‌طرز عجیبی کاهش یافت. که می‌داند کی و چطور روزی رسید که بیماران بخش برای تفریح و فعالیت از بخش خارج شدند، آن‌هم بی‌غل و زنجیر، و بدون نیاز به تأیید پزشکی. دگرگونی بخش، تغییر از دیوانه‌خانه به مکانی امن و آرام بی‌هیچ تلاشی میسر شد. تحول بخش از مکانی با کمبود نیروی کار، به جایی با نیروی کار مازاد به‌سادگی رخ داد. می‌خواهم بگویم که من در آن اتاق، عضو فعال و نزدیک خانواده بودم، نه چشم سومی که از بیرون به آن، و افراد حاضر در آن نگاه می‌کند. درست است! من از هیچ روش درمانی‌ای استفاده نکردم، تست روان‌شناسی نگرفتم، در هیچ‌کدام از جلسات کارکنان یا کنفرانس‌های مربوط به بیماران خاص شرکت نکردم، اما خود را صمیمانه درگیر مسائل بخش کردم. (ص۲۷۸ نسخه چاپی)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. موحد مباشر امینی می‌گوید

    عالی