ارتباط پوشک و حساسیت پوستی در کودکان

0

حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک عارضه‌ای است که طی آن پوست کودک ملتهب می‌شود و لکه/ لکه‌هایی به رنگ قرمز روشن روی باسن او و نواحی اطراف پدیدار می‌شود. خیس‌بودن پوشک کودک یا تعویض‌نکردن آن طی روند منظم، حساسیت‌های پوستی و عرق‌سوزشدن پاها ازجمله علت‌های رایج این عارضه هستند. گرچه حساسیت و التهاب پوست در ناحیه زیر پوشک معمولا کودکان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه می‌تواند موجب آزردگی و بی‌قراری بچه‌ها شود و پدرومادرها را به دلهره بیندازد، اما با داشتن اطلاعات کافی درمورد آن و کسب آگاهی از روش‌های پیشگیری و سایر موارد ضروری، جای نگرانی نخواهد بود. مطلبی که پیش رو دارید، شرح کاملی است درباره این عارضه: از علت‌ها و نشانه‌های آن گرفته تا راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از آن و بهبود آن. همراه ما باشید.

علت‌های بروز حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک در کودکان

در بیشتر موارد، حساسیت ناشی از بستن پوشک در کودکان نوعی حساسیت یا التهاب (درماتیت/ dermatitis) تماسی (contact dermatitis) است؛ به این معنا که التهاب پوست به‌واسطهٔ تماس با ترکیب یا ماده‌ای خارجی (مدفوع و ادرار) اتفاق می‌افتد. سایر علت‌های رایج را در ادامه برخواهیم شمرد.

بیش از حد سفت‌بستن پوشک

بیش از حد سفت‌بستن پوشک از علت‌های بروز حساسیت پوستی کودکان - پوشک و حساسیت پوستی

بیش از حد سفت‌بستن پوشک یا تن‌کردن شلوارهای خیلی تنگ هم باعث ایجاد جوش یا دانه و حساسیت پوستی در کودکان می‌شود؛ دلیل این مسئله سایش مداوم پارچه یا پوشک با پاهای کودک است.

حساسیت پوستی به‌خاطر استفاده از محصولی جدید

در برخی موارد، حساسیت پوستی کودکان به محصول جدیدی برمی‌گردد که استفاده می‌کنید؛ این محصول می‌تواند دستمال مرطوب جدید باشد یا برند تازه‌ای از پوشک.

از دیگر مواردی که ممکن است باعث بروز حساسیت یا تحریک بیشتر پوست شود می‌توان به ترکیبات موجود در لوسیون‌های بچه یا روغن‌های مخصوص کودکان اشاره کرد.

عفونت ناشی از سرایت باکتری یا مخمر (قارچ)

آنچه در آغاز، عفونت پوستیِ معمولی و ساده‌ای به نظر می‌رسد، می‌تواند به نقاط مجاور سرایت کند و مزمن شود. ناحیه زیر پوشک، شامل باسن، ران و اندام تناسلی، بیش از هر قسمت دیگری در معرض خطر سرایت باکتری و مخمر قرار دارد. گرما و رطوبت موجود در ناحیه زیر پوشک، آن را به محیطی ایدئال برای رشد و تکثیر مخمر و باکتری تبدیل می‌کند.

دانه‌ها یا جوش‌هایی که در چنین مواقعی ایجاد می‌شوند معمولا در داخل چین‌وچروک‌های پوستی دیده می‌شوند یا آنکه به‌شکل دانه‌های قرمزرنگ اطراف چین‌وچروک‌ها پخش می‌شوند.

اضافه‌شدن غذاهای جامد به رژیم غذایی کودکان

وقتی بچه‌ها شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند، محتوای مدفوعشان تغییر می‌کند. تغییر محتوای مدفوع احتمال ایجاد جوش یا دانه در ناحیه زیر پوشک را بیشتر می‌کند. عوض‌شدن رژیم غذایی کودکان همچنین باعث بیشترشدن تعداد دفعات مدفوع‌کردن‌شان می‌شود که بازهم احتمال مذکور را بیشتر می‌کند.

کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند هم ممکن است در واکنش به تغذیه مادرشان جوش یا دانه بزنند.

حساسیت پوستی

احتمال پدیدارشدن جوش یا دانه در کودکانی که از ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما (درماتیت/ التهاب سبورئیک، seborrheic dermatitis) یا التهاب آتوپیک رنج می‌برند، بیشتر از دیگران است. [آتوپیک/ atopic، به تمایل ارثی برای ناراحتی‌هایی نظیر التهاب و آسم اشاره دارد] البته علائم ناراحتی‌های پوستیِ مذکور (اگزما و التهاب آتوپیک) در سایر نقاط و نواحی بدن بیشتر دیده می‌شود (و نه در ناحیه زیر پوشک).

۹ دلیل که شما را به خرید پوشک پارچه ای برای کودکتان ترغیب می‌کند

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

فارغ از آنکه آنتی‌بیوتیک مورداستفاده از انواع خوب آن باشد یا بد، باعث ازبین‌رفتن باکتری‌ها می‌شود. وقتی کودکی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، ممکن است باکتری مسئول کنترل رشد و تکثیر مخمرها هم در کنار سایر باکتری‌ها از بین برود. این مسئله منجر به بروز عفونت مخمری و ایجاد جوش یا دانه می‌شود. مصرف آنتی‌بیوتیک خطر ابتلا به اسهال را هم بیشتر می‌کند.

مادران شیردهی هم که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، با این کار، کودکشان را در معرض ناراحتی‌های مذکور قرار می‌دهند.

واکنش‌های آلرژیک

گاهی حساسیت پوستی کودکان ریشه در آلرژی به ماده یا ترکیبی بخصوص دارد. ممکن است کودک به رنگ‌های مورداستفاده در تهیه پوشک‌ها آلرژی داشته باشد.

نشانه‌های حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک در کودکان

علائم و نشانه‌های حساسیت پوستی کودکان - پوشک و حساسیت پوستی

تغییر ظاهر پوست

پدیدارشدن جوش یا دانه در ناحیه زیر پوشک و قرمزرنگ و حساس‌شدن این ناحیه که شامل باسن، ران و اندام تناسلی می‌شود.

بهانه‌گیرشدن بچه به‌هنگام تعویض پوشک

گاهی بچه‌ها آرامش سابق را از دست می‌دهند و به‌ویژه به‌هنگام تعویض پوشک، بی‌قراری می‌کنند. این هم می‌تواند نشانه دیگری از بروز حساسیت پوستی باشد. اگر کودک با شست‌وشو یا لمس ناحیه زیر پوشک شروع به بی‌قراری کرد، به‌خاطر حساسیت پوستی است.

بسته به علت بروز حساسیت پوستی، نشانه‌های آن ممکن است برای هرکس متفاوت باشد. برای تشخیص قطعی نوع حساسیت یا بیماری، بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

چه عواملی احتمال بروز حساسیت پوستی ناشی از بستن پوشک را بیشتر می‌کنند؟

هر نوزاد یا بچه‌ای ممکن است حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک را تجربه کند؛ اما عواملی هستند که احتمال بروز چنین حساسیت‌هایی را بیشتر می‌کنند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • عوض‌نکردن پوشک بچه طی روندی منظم؛
  • کارکردن مکرر شکم بچه یا ابتلای او به اسهال؛
  • مصرف آنتی بیوتیک (چه خود کودک آنتی‌بیوتیک بخورد، چه مادر شیردهِ او، امکان بروز حساسیت به این خاطر وجود خواهد داشت).

راهکارهای مناسب برای پیشگیری از بروز حساسیت پوستی در کودکان

پیشگیری از بروز حساسیت پوستی در کودکان - پوشک و حساسیت پوستی

بهترین راه برای پیشگیری از بروز حساسیت در کودکان، تمیز و خشک نگه‌داشتن ناحیه زیر پوشک است. راهکارهای ساده دیگری هم هستند که احتمال بروز حساسیت را کمتر می‌کنند؛ در ادامه، آنها را معرفی می‌کنیم.

عوض‌کردن پوشک طی روندی منظم

بهتر است طی بازه‌های زمانی ۲ تا ۳ساعته، پوشک بچه را عوض کنید و اجازه ندهید پوشک کثیف به‌مدت طولانی تن بچه بماند. اگر مراقبت از بچه را به شخص دیگری سپرده‌اید، از او بخواهید این نکته را رعایت کند.

شست‌وشوی باسن بچه با آب گرم

هر بار که پوشک بچه را عوض می‌کنید، پیش از بستن پوشک جدید، باسن او را با آب گرم بشویید. برای این منظور می‌توانید از سینک، تشت یا بطری حاوی آب گرم استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید از حوله مرطوب، پنبه یا دستمال مرطوب مخصوص کودک برای تمیزکردن ناحیه زیر پوشک کمک بگیرید. اگر این کار را می‌کنید، رعایت چند نکته ضروری است:

  • حوله/ پنبه/ دستمال را با ملایمت روی پوست بکشید؛
  • از دستمال‌های مرطوب حاوی الکل یا مواد معطر استفاده نکنید؛
  • اگر به‌هنگام شست‌وشو از صابون استفاده می‌کنید، یکی از انواع ملایم آن را انتخاب کنید و از صابون‌های معطر استفاده نکنید.

خشک‌کردن مناسب ناحیه زیر پوشک

برای خشک‌کردن ناحیه زیر پوشک می‌توانید کودک را چند دقیقه بدون بستن پوشک به حال خود بگذارید تا ناحیه زیر پوشک هوا بخورد و به‌خودی‌خود خشک شود. اگر از حوله استفاده می‌کنید، این کار را با ضربه‌های ملایم و آهسته حوله روی باسن و پاها انجام دهید. از کشیدن حوله روی این قسمت‌ها خودداری کنید، چراکه باعث تحریک و ناراحتی بیشتر پوست می‌شود.

هر زمان برایتان مقدور بود، اجازه دهید کودک چند دقیقه‌ای را بدون پوشک سر کند و ناحیه زیر پوشک با هواخوردن خشک شود. اگر از بابت کثیف‌کاری‌کردن او نگران بودید، می‌توانید او را این چند دقیقه روی حوله بخوابانید و چیزی دستش دهید تا سرگرم باشد و راه نیفتد.

بیش از حد سفت‌نبستن پوشک

وقتی پوشک بیش از حد سفت بسته شده باشد، هوا امکان ورود به ناحیه زیر آن را پیدا نمی‌کند. جریان‌نداشتن هوا مساوی است با مرطوب‌شدن ناحیه زیر پوشک که آن را مستعد حساسیت پوستی و ایجاد جوش یا دانه می‌کند. عرق‌سوزشدن نواحی بین ران‌ها و کمر از دیگر پیامدهای سفت‌بستن پوشک هستند.

استفاده از کرم یا پماد به‌طور منظم

استفاده از کرم یا پماد برای پیشگیری از بروز حساسیت پوستی کودکان - پوشک و حساسیت پوستی

اگر کودکتان زیاد جوش یا دانه می‌زند، هر بار که پوشک او را عوض می‌کنید، از کرم یا پماد مناسب روی پوست ناحیه زیر پوشک او استفاده کنید؛ به این صورت می‌توانید از بروز حساسیت و ناراحتی‌های پوستی پیشگیری کنید. وازلین و اکسیدِ زینک از ترکیبات اصلی این پمادها و کرم‌ها هستند و نقش بسزایی در بهبود ناراحتی‌های پوستی دارند.

شست‌وشوی دست‌ها پس از تعویض پوشک

پس از آنکه پوشک کودکتان را عوض کردید، دست‌هایتان را بشویید. با این کار از سرایت باکتری یا مخمر به سایر نقاط بدن کودک پیشگیری می‌کنید (همین‌طور از سرایت باکتری یا مخمر به بدن خودتان یا کودکان دیگر).

در گذشته استفاده از پودر تالک یا پودر نشاسته ذرت به‌منظور محافظت از پوست بچه و جذب رطوبت اضافی رایج بود. متخصصانْ دیگر این راهکار را توصیه نمی‌کنند. به‌هنگام نفس‌کشیدن ممکن است پودرهای مذکور به مجاری تنفسی کودک راه پیدا کنند و به ریه‌هایش آسیب برسانند.

بخش دوم: درمان حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک کودکان

راهکارهای درمانی خانگی برای بهبود حساسیت پوستی ناحیه زیر پوشک

در ادامه، راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که در حالت کلی برای برطرف‌کردن آثار حساسیت پوستی کودکان کارآمد و مفید هستند:

خشک و تمیز نگه‌داشتن ناحیه زیر پوشک

بهترین راه برای خشک و تمیز نگه‌داشتن این ناحیه، تعویض پوشک به‌محض کثیف‌شدن آن است. به این کار ادامه دهید تا نشانه‌های حساسیت پوستی بهتر و بهتر شوند. برای مؤثر واقع‌شدن این راهکار حتی گاهی لازم است شب‌هنگام بچه را برای تعویض پوشک از خواب بیدار کنید.

به‌هنگام تعویض پوشک، پس از آنکه پوست ناحیه زیر آن را با ملایمت تمیز و خشک کردید، از کرم یا پماد مناسب استفاده کنید. محصولاتی مثل اکسیدِ زینک و وازلین تأثیر بسزایی در جذب رطوبت پوست دارند. دفعه بعدی که قصد تعویض پوشک را داشتید، این لایه محافظ را کامل پاک نکنید؛ چراکه ممکن است آسیب بیشتری به پوست کودک برسانید. اگر قصد پاک‌کردن این لایه را داشتید، با پنبه آغشته به روغن معدنی این کار را انجام دهید.

تماس بیشتر ناحیه زیر پوشک با جریان هوا

برای بهبود سریع‌تر حساسیت پوستی، هرچه تماس ناحیه زیر پوشک با جریان هوا بیشتر باشد بهتر است. می‌توانید از توصیه‌های زیر برای این منظور کمک بگیرید:

  • چند بار در طول روز (مثلا سه بار)، طی بازه‌های زمانی ده‌دقیقه‌ای، اجازه دهید کودکتان بدون پوشک باشد و پاهایش هوا بخورد. می‌توانید این کار را به‌هنگام خواب نیمروزی کودک هم انجام دهید. فراموش نکنید که در این مواقع نباید چیزی (پماد، کرم و …) روی پاهای کودک مالیده باشید.
  • از شلوارهای پلاستیکی تنگ و کاور پوشک استفاده نکنید.
  • تا زمانی که حساسیت پوستی بهبود پیدا کند، از پوشک‌های سایز بزرگ‌تر استفاده کنید.

استفاده از کرم، پماد و لوسیون

استفاده از کرم، پماد و لوسیون برای بهبود حساسیت پوستی کودکان - پوشک و حساسیت پوستی

محصولات دارویی مختلفی هستند که نیازی به تجویز پزشک ندارند و می‌توان از آنها برای بهبود حساسیت پوستی کودکان استفاده کرد. کافی است به داروخانه مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید شما را راهنمایی کند. مشورت با پزشک متخصص برای معرفی محصول مناسب هم راهکار ایدئالی است.

اکسیدِ زینک ترکیب اصلی در بسیاری از این محصولات است. استفاده از آنها هم بسیار ساده است: کافی است محصول موردنظر را در طول روز چند بار روی ناحیه زیر پوشک بمالید. این کار هم باعث کاهش التهاب پوست می‌شود و هم نقش محافظت‌کنندگی دارد. لایه‌ای نازک از پماد یا کرم اکتفا می‌کند و نیازی نیست مقدار زیادی استفاده کنید. اگر ضروری بود، می‌توانید محصول حاوی اکسیدِ زینک را روی لایه‌ای از کرم‌های دیگر بمالید (کرم ضدقارچ یا استروئیدی). همچنین می‌توانید جهت تأثیرگذاری بهتر، روی سایر لایه‌ها را با لایه‌ای از وازلین بپوشانید. وازلین از چسبیدن پوشک به کرم‌ها جلوگیری می‌کند.

پمادها و کرم‌ها، در مقایسه با لوسیون، کمتر پوست را تحریک می‌کنند؛ اما پماد به‌گونه‌ای است که روی پوست مانعی ایجاد می‌کند و به جریان هوا اجازهٔ عبور نمی‌دهد. از سوی دیگر، کرم روی پوست خشک می‌شود و هوا از منافذ موجود در لایه آن امکان عبور پیدا می‌کند. بهتر است با مشورت متخصص، محصول مناسب برای کودکتان را انتخاب کنید.

این قانون کلی را هم به یاد داشته باشید: فقط باید از محصولاتی استفاده کنید که ویژۀ کودکان هستند. از محصولات حاوی ترکیباتی چون جوش‌شیرین، بوریک اسید (boric acid)، کافور، فنول (phenol)، بنزوکائین (benzocaine)، دیفن‌هیدرامین یا سالیسیلات‌ها (salicylates) استفاده نکنید. این ترکیبات می‌توانند برای کودکان سمی باشند.

مزایای خرید پوشک پارچه‌ای برای کودک

حمام‌بردن روزانه کودک

حمام روزانه کودک به‌منظور بهبود حساسیت پوستی - پوشک و حساسیت پوستی

تا زمانی که حساسیت پوستی کاملا بهبود پیدا کند، لازم است هر روز کودکتان را به حمام ببرید. از صابون ملایم و بدون‌ رایحه استفاده کنید. آب هم باید گرم باشد.

به‌هیچ‌عنوان، از محصولات حاوی ترکیبات معطر یا الکل استفاده نکنید. چنین ترکیباتی می‌توانند منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت حساسیت پوستی کودک شوند.

چند راهکار درمانی دیگر

راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم برای بعضی افراد کارآمد بوده‌اند:

استفاده از گیاه عنبر سائل

بنا به نتایج تحقیقی که دراین‌باره صورت گرفت، استفاده از پماد حاوی عنبر سائل (فندق افسونگر/ witch hazel/ winter bloom) برای بهبود حساسیت پوستی کودکان مفید بوده است. این تحقیق بر روی ۳۰۹ کودک انجام گرفته بود.

شیر مادر

نتایج تحقیقات درباره اثر شیر مادر بر بهبود حساسیت پوستی کودکان و مقایسه آن با سایر پمادها و کرم‌ها ضدونقیض بوده است. بنا به نتایج یکی از این تحقیقات، استفاده از شیر مادر برای این منظور، راهکار درمانیِ مؤثر و ایمنی بوده است. در این تحقیق، نوزادان را به دو گروه تقسیم کردند. بر روی حساسیت‌های پوستی گروه اول، از پمادی استفاده شد که حاوی ۱ درصد هیدروکورتیزون بود و برای گروه دوم از شیر مادر. تعداد نوزادان درمجموع به ۱۴۱ نفر می‌رسید. در نتیجهٔ تحقیق مشخص شد که شیر مادر می‌تواند به‌ اندازهٔ پماد کارآمد باشد.

هدف تحقیقی دیگر، مقایسه اثرگذاری شیر مادر با کرمی تهیه‌شده از اکسیدِ زینک و روغن جگر ماهی کاد بود. همانند تحقیق قبلی، هر دوی اینها را روی دو گروه مجزا از نوزادان امتحان کردند. تعداد نوزادان درمجموع به ۶۳ نفر می‌رسید. درمان با کرم مؤثرتر از شیر مادر بود.

کالاندولا (گل همیشه‌بهار/ Calendula) و آلوئه‌ورا

تحقیقی برای مقایسه اثر این دو گیاه در درمان حساسیت پوستی کودکان انجام گرفت. در نتیجه این تحقیق، مشخص شد که هر دوی اینها برای هدف مذکور، مؤثر و کارآمد هستند.

شامپو خاک رس (بنتونیت/ bentonite)

بنا به نتایج تحقیقی دیگر هم مشخص شد که شامپو خاک رس در مقایسه با گل همیشه‌بهار با سرعت بیشتری سبب بهبود حساسیت پوستی کودکان می‌شود (تعداد نوزادان حاضر در این تحقیق درمجموع به ۶۰ نفر می‌رسید).

مواد و ترکیبات دیگر

ترکیب عسل، روغن‌زیتون و موم برای بهبود حساسیت پوستی کودکان - پوشک و حساسیت پوستی

راهکارهای درمانی طبیعی دیگری هم جهت بهبود حساسیت پوستی کودکان به کار گرفته شده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به استفاده از گل پامچال (گل مغربی/ primrose) و ترکیبی تهیه‌شده از عسل، روغن‌زیتون و موم اشاره کرد. برای کسب آگاهی از میزان کارایی این مواد، به تحقیقات بیشتری نیاز است. بعضی از این ترکیبات می‌توانند باعث رشد و تکثیرِ بیشتر باکتری‌ها شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نشانه‌های حساسیت پوستی پس از گذشت ۲ تا ۳ روز بهبود پیدا نکردند و راهکارهای درمانی خانگی هم تأثیری بر بهبود آنها نداشتند، لازم است نظر متخصص را جویا شوید. گاهی به‌منظور برطرف‌کردن حساسیت، جوش یا دانه، به تجویز دارو یا پماد نیاز است.

در صورت مشاهده علائم زیر، به پزشک مراجعه کنید:

  • شدید و غیرمعمولی به‌نظررسیدن جوش یا دانه یا حساسیت پوستی؛
  • بی‌تأثیر بودن راهکارهای درمانی خانگی؛
  • جاری‌شدن خون یا ترشح مایع از جوش یا دانه؛
  • خارش پوست؛
  • کارکردن شکم یا ادرار همراه با درد یا سوزش؛
  • مشاهده تاول یا جوش چرکی؛
  • تب.

اطلاعاتی که لازم است پیش از مراجعه به پزشک گردآوری کنید

اطلاعات لازم پیش از مراجعه به پزشک - پوشک و حساسیت پوستی

پیش از مراجعه به متخصص، لازم است اطلاعاتی را گردآوری کنید. در ادامه مهم‌ترین آنها را برخواهیم شمرد:

  • تهیه فهرستی از نشانه‌ها و علائم حساسیت پوستی کودک و مشخص‌کردن مدت‌زمانی که از پدیدارشدن اولیهٔ هریک می‌گذرد.
  • تهیه فهرستی شامل اطلاعات کلیدی درباره سوابق بیماری کودک و غذا/ خوراک مصرفی او. با پرسیدن این سؤال‌ها از خود می‌توانید درک بهتری از چندوچون این اطلاعات پیدا کنید: آیا تازگی‌ها کودکتان به‌خاطر ابتلا به بیماری بخصوصی تحت‌درمان قرار گرفته است؟ داروی بخصوصی برایش تجویز شده است؟ آیا رژیم غذایی‌اش تغییری کرده است؟ به‌علاوه اگر کودکتان همچنان از شیر مادر تغذیه می‌کند، لازم است فهرستی از داروهایی تهیه کنید که کودک از طریق شیر مادر در معرضشان قرار گرفته است، همچنین اطلاعاتی درباره تغییرات احتمالی در رژیم غذایی مادر (مثلا بیشترشدن غذاهای تهیه‌شده از گوجه‌فرنگی)؛
  • تهیه فهرستی از نام یا برند تمامی محصولاتی که به‌نوعی در تماس با پوست کودک قرار می‌گیرند. برند پوشک بچه، مواد شوینده، صابون‌ها، لوسیون‌ها و روغن‌های مورداستفاده بر روی پوست کودک را جایی یادداشت کنید و نزد متخصص ببرید. اگر محصول/ محصولاتی را در ذهن دارید که فکر می‌کنید باعث بروز حساسیت پوستی در کودکتان شده‌اند، آنها را نزد متخصص ببرید تا او اطلاعات درج‌شده روی برچسب قوطی یا بسته‌بندی‌شان را بخواند.
  • تهیه فهرستی از سؤالاتی که می‌خواهید از متخصص بپرسید. اگر ازقبل چنین فهرستی تهیه کنید، بیشترین استفاده را از وقت‌تان خواهید برد و چیزی هم از قلم نخواهد افتاد. سؤالاتی که در ادامه مطرح می‌شوند، به شما در تهیه این فهرست کمک می‌کنند.

سؤالاتی درباره حساسیت پوستی کودکان که می‌توان از متخصص پرسید

  • محتمل‌ترین علت بروز حساسیت پوستی در کودک من چیست؟
  • سایر علت‌های احتمالی چه‌ها هستند؟
  • برای بهبود پوست کودکم چه کاری از من ساخته است؟
  • پماد، لوسیون یا کرمی که شما توصیه می‌کنید چیست؟
  • و… .

روند تشخیص و درمان کودک مبتلا به حساسیت پوستی چگونه است؟

روند تشخیص و درمان کودک مبتلا به حساسیت پوستی - پوشک و حساسیت پوستی

روند تشخیص

پزشک متخصص ابتدا سؤالاتی درباره نشانه‌های حساسیت پوستی و سابقه ابتلای کودک به بیماری‌های مختلف می‌پرسد؛ بعد از آن نوبت به معاینه کودک می‌رسد؛ در بعضی موارد هم ممکن است نمونه‌برداری و ارسال آنها به آزمایشگاه نیاز شود (معمولا نیازی به نمونه‌برداری نخواهد بود).

روند درمان

روند درمان به عوامل مختلفی نظیر سن‌وسال کودک، نشانه‌های حساسیت و وضعیت عمومی سلامت او بستگی دارد. علت بروز حساسیت پوستی و شدت نشانه‌ها هم از دیگر عوامل مؤثر بر روند درمان هستند. به‌طورکلی، درمان حساسیت پوستی شامل مواردی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • بازه‌های زمانی‌ای که در آنها کودک نباید پوشک به تن داشته باشد؛
  • افزایش تعداد دفعات تعویض پوشک؛
  • استفاده از کرم یا پماد در ناحیه زیر پوشک به‌منظور محافظت از پوست؛
  • استفاده از کرم یا پماد ضدقارچ به‌منظور بهبودی عفونت مخمری؛
  • استفاده از کرم یا پماد کورتون (کورتیکواستروئید/ corticosteroid) برای بهبود حساسیت‌های پوستی شدیدتر؛
  • تجویز کرم هیدروکورتیزونِ (استروئید) ملایم؛
  • استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک برای بهبود عفونت وابسته به باکتری.

از استفادهٔ خودسرانه از کرم‌ها و پمادهای استروئیدی پرهیز کنید (فقط با تجویز متخصص باشد). اگر کرم/ پماد مورداستفاده قوی باشد یا به‌طور مکرر از آن استفاده کنید، ممکن است پیامدها و عوارض دیگری برای کودک به‌دنبال داشته باشد.

برای بهبودی کامل حساسیت پوستی و ازبین‌رفتن آثار جوش یا دانه در ناحیه زیر پوشک، به چند روز زمان نیاز است. پدیدارشدن دوبارهٔ نشانه‌های حساسیت هم محتمل است. اگر راهکارهای درمانی متخصص تأثیری بر بهبودی وضعیت کودک نداشته باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد او را نزد متخصص پوست ببرید.

جمع‌بندی

بروز حساسیت پوستی در ناحیه زیر پوشک، عارضه رایجی است و بسیاری از کودکان و نوزادان را در برهه‌های مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اگر کودکتان از این عارضه رنج می‌برد، نگران نشوید؛ با به‌کارگیری راهکارهای مطرح‌شده می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی زمینه بهبودی او را فراهم کنید. فراموش نکنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و با تعویض پوشک کودک طی روند منظم و استفاده از محصولات مناسب روی پوست کودکان مستعد ناراحتی و التهاب، می‌توانید از بروز حساسیت در ناحیه زیر پوشک جلوگیری کنید.

لطفا اگر توصیه یا راهکار دیگری به ذهنتان می‌رسد یا اگر نظر یا پیشنهادی درباره موضوع مطلب دارید، با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع mayoclinic hopkinsmedicine
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.