علائم ادرار سوختگی کودکان چیست؟ دلایل، راه‌های پیشگیری و درمان آن

0

ادرار سوختگی نوع رایجی از التهاب پوستی (درماتیت) است که باعث قرمزشدن قسمت‌هایی از پوست باسن کودک شما می‌شود. ادرار سوختگی معمولا به‌خاطر پوشیدن پوشک خیس یا دیر عوض کردن پوشک ایجاد می‌شود؛ البته پوشیدن همیشگی پوشک هم به‌خودی‌خود باعث ایجاد ادرار سوختگی می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم علائم ادرار سوختگی در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن را بررسی کنیم.

علائم ادرار سوختگی کودکان

موارد زیر علائم ادرار سوختگی کودکان هستند:

  • علائم پوستی: پوست قرمز، نازک شدن پوست در قسمت‌هایی که پوشک می‌شوند، ران‌ها، باسن و آلت تناسلی.
  • تغییر در حالت کودکان: ممکن است متوجه شده باشید که کودکتان، به‌ویژه هنگام عوض کردن پوشک، بیشتر از حد معمول ناآرام است. کودکی که ادرار سوختگی دارد اغلب هنگام شستن یا لمس قسمت‌هایی که پوشک می‌شوند، ناآرام است یا گریه می‌کند.
  • التهاب پوستی قارچ کاندیدا: رنگ پوست ناحیه‌‌‌ٔ پوشک‌شده قرمز پررنگ می‌شود و حتی به بخش‌هایی از پوست که پوشک نمی‌شوند نیز سرایت می‌کند. حتی ممکن است کودک عفونت قارچی در دهان داشته باشد.
  • التهاب پوستی سبورئیک: پوست قرمز می‌شود و لکه‌های زرد چرب روی آن دیده می‌شوند. معمولا بر پوست صورت و سر و گردن نیز اثر می‌گذارد.

ادرار سوختگی می‌تواند به دیگر قسمت‌های بدن نفوذ کند -علائم ادرار سوختگی کودکان

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که علائم ادرار سوختگی کودکان ممکن است شبیه اختلالات دیگر در کودکان باشند؛ پس بهتر است برای تشخیص قطعی حتما با پزشک مشورت کنید.

دلایل ادرار سوختگی

ادرار سوختگی می‌تواند دلایلی گوناگونی داشته باشد، دلایلی مانند:

  • تحریک‌شدن پوست با ادرار یا مدفوع: مدت زیادی در معرض ادرار یا مدفوع قرارداشتن، پوست کودکان را تحریک می‌کند و باعث ادرار سوختگی می‌شود. اگر کودکتان تکرر ادرار یا اسهال داشته باشد، احتمال ادرار سوختگی بیشتر می‌شود.
  • عرق‌سوز شدن: ساییده‌شدن پوشک با پوست می‌تواند باعث ادرار سوختگی شود.
  • تحریک‌پذیری در برابر محصول جدید: شاید پوست کودک شما به دستمال مرطوب یا برند خاصی از پوشک یا مایع شوینده، سفید‌کننده یا نرم‌کننده‌ای حساسیت داشته باشد (ارتباط پوشک و حساسیت پوستی در کودک). مواد موجود در بعضی لوسیون‌ها، پودرها و کرم‌های کودک نیز می‌توانند حساسیت‌زا باشند.
  • تغییر تغذیه کودک: وقتی کودکان شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند مدفوعشان تغییر می‌کند؛ این احتمال ادرار سوختگی را بیشتر می‌کند. تغییر غذای کودک ممکن است تعداد دفعات دفع را نیز افزایش دهد و باعث افزایش ادرار سوختگی شود. اگر هنوز کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، ممکن است ادرار سوختگی او به‌ خاطر حساسیت به غذاهایی باشد که مادر می‌خورد.
  • پوست حساس: کودکانی که مشکلات پوستی مانند اگزما دارند، بیشتر در خطر ادرار سوختگی قرار می‌گیرند. البته بیماری های پوستی ابتدا بر قسمت‌های دیگری از پوست اثر می‌گذارند و بعد به قسمت‌هایی از پوست که با پوشک در تماس است سرایت می‌کنند.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها: آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های خوب و بد را می‌کشند. وقتی کودکی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های متعادل‌کننده رشد قارچ‌ها کاهش می‌یابند و همین باعث عفونت قارچی و سپس ادرار سوختگی می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها احتمال اسهال را نیز افزایش می‌‌دهند. کودکان شیرخواری که مادرشان آنتی بیوتیک مصرف می‌کند نیز بیشتر در معرض ادرار سوختگی هستند.

راه‌های پیشگیری از ادرار سوختگی کودکان

بهترین راه برای پیشگیری از ادرار سوختگی این است که ناحیه‌‌ پوشک‌شده را تمیز و خشک نگه‌ دارید. چند راهکار ساده احتمال ابتلا به ادرار سوختگی را کاهش می‌دهند.

ادرار سوختگی کودک را ناآرام می‌کند - علائم ادرار سوختگی کودکان 0921

  • پوشک خیس را فورا عوض کنید.
  • ناحیه پوشک‌شده را هر بار با آب گرم بشویید. دستمال‌های مرطوب هم برای تمیز‌کردن خوب هستند، اما نباید به پوست کشیده شوند. از دستمال‌های الکلی یا دستمال‌های مرطوب معطر استفاده نکنید.
  • با حوله‌ای تمیز، به‌آرامی و با ضربه، پوست را خشک کنید یا اجازه دهید به‌خودی‌خود خشک شود. حوله را به پوست کودک نکشید، زیرا این‌ کار پوست را بیشتر تحریک می‌کند.
  • پوشک را بیش‌از‌حد سفت نبندید. سفت‌بستن پوشک باعث می‌شود هوا به پوست نرسد و محیطی مرطوب زیر پوشک ایجاد شود. همچنین پوشک سفت در ران و کمر ایجاد خراشیدگی می‌کند.
  • اجازه دهید کودکتان مدتی بدون پوشک بماند. قراردادن پوست در معرض هوا، راه خوبی برای خشک‌شدن پوست است. برای احتیاط، بهتر است حوله‌ یا زیرانداز نرم زیر کودک بیندازید.
  • سعی کنید به‌طور مرتب از کرم استفاده کنید. کر‌م‌هایی که اکسید زینک یا ژله پترولیوم (وازلین) دارند، بهترین گزینه هستند.
  • بعد از تعویض پوشک دست‌هایتان را خوب با آب و صابون بشویید. شستن خوبِ دست باعث می‌شود قارچ یا باکتری به دیگر قسمت‌های بدن کودکتان سرایت نکند.

در گذشته، از پودرهای بچه برای حفاظت از پوست کودک و جذب رطوبت استفاده می‌شد؛ اما امروزه پزشکان پودر بچه را توصیه نمی‌کنند، زیرا تنفس آن ممکن است ریه‌های کودک را تحریک کند.

جمع‌بندی

ادرار سوختگی مشکلی است که اکثر کودکان با آن مواجه هستند. در بعضی موارد، ادرار سوختگی به‌حدی شدید است که بر قسمت‌های دیگر بدن کودک نیز اثر می‌گذارد. اما نیازی به نگرانی نیست؛ با چند راهکار ساده، که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، می‌توانید به‌راحتی از آن پیشگیری کنید. اگر شما هم تجربه ادرار سوختگی در کودکتان را دارید، خوشحال می‌شویم نظرات و راهکارهایتان را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: راهکارهای درمان خانگی ادرار سوختگی کودک
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع mayoclinic stanfordchildrens
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.