۱۴ کاری که در تعطیلات در خانه می‌توانید انجام دهید

20

آیا راهی وجود دارد که در تعطیلات بتوانیم حال‌وهوا و سلامت جسمی‌مان را بهبود ببخشیم و عملکرد مغز و خلاقیت خود را بالا ببریم؟ جواب مثبت است. شنیده‌ایم که مدیتیشن یا ورزش یا رفتن به اسپا در این زمینه کمک زیادی می‌کند. بی‌شک، بدن و ذهن ما هم به استراحت و تغییرات سازنده نیاز دارد؛ ایام تعطیل بهترین فرصت برای این بازیابی محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا پیشنهادهایی در این زمینه به شما ارائه دهیم.

۱. کار را تعطیل کنید

آیا این پیشنهاد به‌معنی چک نکردن ایمیل و تماس‌های کاری در طول تعطیلات است؟ بله. اگر شغل حساس یا پروژهٔ مهمی در دست ندارید و چک نکردن تماس‌های کاری، بعد از تعطیلات مشکلی برایتان به‌ وجود نمی‌آورد، درباره این پیشنهاد شک نکنید؛ البته قطع ارتباط کامل برای کارآفرین ها یا مدیران یک شرکت اصلا عملی نیست.

رونیکس

حتی اگر سمت شغلی مهمی هم دارید، بهتر است در ایام تعطیل وقتی را برای استراحت خودتان در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم که صبح‌ها ایمیل‌تان را چک کنید، در طول روز به برنامه‌های شخصی‌تان برسید و بعد‌ازظهر حدود یک ساعت روی پروژه‌های مهم کار کنید. بهتر است در روزهای تعطیل تا جایی که می‌توانید از مسائل مربوط به کار دور باشید تا ذهن‌تان به‌خوبی استراحت کند و فرصت پرورش ایده‌های جدید را داشته باشد.


حتما بخوانید: چطور تعطیلات خود را بدون استرس کاری سپری کنیم؟

۲. تا می‌توانید، بخوابید

خواب کافی در روزهای تعطیل داشته باشید

خوابیدن تأثیر بسیاری مهمی روی کار و سلامتی ما دارد، ولی بسیاری از افراد خواب کافی ندارند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر در طول تعطیلات به اندازه کافی بخوابیم، سلامت ما بهبود پیدا می‌کند. فراموش نکنید که مکانی راحت و آرام را برای خوابیدن انتخاب کنید تا به اندازه کافی استراحت کنید؛ مثلا بهتر است به‌جای خوابیدن روی مبل، جلوی تلویزیون یا در جایی که بچه‌ها مشغول بازی هستند، به اتاق خواب بروید، درب را ببندید و نور را تا جایی که می‌توانید، کم کنید.

۳. یک مهارت جدید بیاموزید

مطالعات زیادی این موضوع را ثابت کرده است که یادگیری یک مهارت جدید مثل یادگیری زبان خارجی یا یادگیری ساز موسیقی، موجب تقویت مغز می‌شود. خوشبختانه با وجود تکنولوژی و اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آموزشی اینترنتی، نیازی نیست از خانه خارج شوید. فقط کافی است تصمیم بگیرید که خواستار یادگیری چه مهارتی هستید؛ آنگاه با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، چندین گزینه به روی شما باز خواهد شد. با انتخاب مهارت جدید، ذهن شما ارتباط‌های جدیدی در مغز شکل می‌دهد. با خارج شدن از الگوهای رایج ذهنی‌ای که تابه‌حال داشته‌اید، پس از تعطیلات با حس‌وحالی تازه به سر کار و درس باز خواهید گشت.

۴. یک کار خاطره‌انگیز انجام دهید

دو خاصیت بزرگ تعطیلات، انتظار برای شروع آن و یادآوری خاطراتش است. بسیاری از ما اغلب به خاطرات و تجربیات گذشته فکر می‌کنیم. با هر بار یادآوری خاطرات خوب، حس خوبی هم پیدا می‌کنیم. انگار همین دیروز بود که من اولین سبزه سفره هفت‌سین را در کنار مادرم سبز کردم و فکر کردن به آن هنوز هم روی لب‌هایم لبخند می‌آورد. شما هم می‌توانید در تعطیلات پیش رو، خاطره‌سازی کنید. برای انجام یک کار غیرمعمول که عمیقا از آن لذت خواهید برد، برنامه ریزی کنید (حتی اگر فقط نصف روز یا چند ساعت طول می‌کشد). مطمئن باشید که برای سال‌های پیش رو یک خاطرهٔ خوش برای خودتان و اطرافیان‌تان ساخته‌اید.


حتما بخوانید: ۳۹ کاری که هر زنی حداقل یک‌بار باید به‌تنهایی انجام دهد

۵. کتاب‌ بخوانید

خواندن کتاب در تعطیلات

آمار پایین میانگین مطالعه در کشور ما همیشه نگران‌کننده بوده است. تعطیلات پیش از عید و ایام نوروز بهترین فرصت برای کتابخوانی است. البته قرار هم نیست حالا که فرصت بیشتری در اختیار دارید، این کار را با طولانی ترین رمان های جهان شروع کنید. اگر در این زمینه مبتدی هستید، با لیست کتاب‌های پیشنهادی و ساده ما در بخش معرفی کتاب شروع کنید.

۶. فیلم ببینید یا یک سریال جدید را دنبال کنید

تماشای فیلم و سریال در ایام تعطیل بسیار لذت‌بخش خواهد بود. مثل پیشنهاد قبل، اگر در این زمینه تازه‌کار هستید یا نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، ابتدا ژانر موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و با لیست‌های پیشنهادی شروع کنید: بهترین فیلم های 2019، بهترین فیلم های ترسناک، بهترین فیلم های ژاپنی، بهترین فیلم های عاشقانه و … از پیشنهادهای خوب بخش معرفی فیلم ما هستند؛ به‌مرور زمان، متوجه سلیقه و علاقه‌تان خواهید شد. حتی می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و با تماشای فیلم و سریال های خارجی، به تقویت زبان خود هم کمک کنید.


حتما بخوانید: پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران در گیشه

۷. به یک سفر مجازی بروید

ممکن است به‌دلیل وجود شرایط حساس کنونی، بسیاری از افراد برنامه‌های سفر عیدشان را به زمان دیگری موکول کرده باشند؛ اما سفر رفتن حتما نیازمند صرف هزینه‌های بالا نیست. می‌توان با هزینه‌ای کم هم به یک سفر ارزان رفت! می‌پرسید چگونه؟ این پیشنهاد البته بیشتر مناسب دوست‌داران تکنولوژی است: رفتن به سفرهای مجازی. کشور موردنظرتان را در اینترنت جست‌وجو کنید، اطلاعات کلی درباره آن به‌ دست آورید، جاهای دیدنی آن را پیدا کنید و با استفاده از نقشه‌های مجازی گوگل، در شهر گشت بزنید. ترکیب تکنولوژی و سفر می‌تواند بسیار جذاب باشد.


حتما بخوانید: اگر امکان سفر رفتن نداشته باشید، به‌جای آن چه می‌کنید؟

۸. چاشت میل کنید (صبحانه ـ ناهار)

حالا که دیگر نیازی نیست سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید، احتمالا تا دیروقت در تختخواب خواهید بود. اگر چنین موقعیتی را تجربه می‌کنید، می‌توانید وعدهٔ صبحانه و ناهار را یکی کنید. صرف چاشت می‌تواند تجربه جالبی برایتان باشد که پس از تعطیلات و در روزهای آخر هفته هم فرصت انجام آن را خواهید داشت.

۹. فایل‌های روی گوشی، کامپیوتر و هارددرایو را مرتب کنید

یک کار بسیار ضروری اما وقت‌گیر! روزهای تعطیل و زمان بیکاری بهترین فرصت برای پاک‌سازی فایل‌های دیجیتالی است. به‌سراغ عکس و ویدئوهای قدیمی بروید و کمی خاطره‌بازی کنید. شاید لازم باشد برخی فایل‌ها را پاک کنید تا فضای ذخیرهٔ بیشتری داشته باشید. ممکن است تشویق شوید برخی عکس‌ها را برای چاپ به یک آتلیه عکس ببرید و یک آلبوم جالب درست کنید.


حتما بخوانید: چطور پوشه‌های کامپیوترمان را مرتب نگه داریم؟

۱۰. آشپزی کنید

در روزهای تعطیل آشپزی کنید

اگر همیشه از وقت‌گیر بودن آشپزی و کمبود وقت شکایت داشته‌اید، حالا بهترین فرصت است تا به آشپزخانه بروید و هنرهایتان را رو کنید. طرز تهیه غذای موردعلاقه‌تان یا خوراکی‌ای را که همیشه منتظر زمانی برای یادگرفتنش بودید، انتخاب کنید. کتاب‌های آشپزی، برنامه‌های تلویزیونی، وب‌سایت‌های غذایی و صفحه‌های مجازی متعددی وجود دارند که دستور آشپزی غذاهای متنوع برای هر سلیقه‌ای را آموزش می‌دهند.

۱۱. برای سال پیش رو هدف‌گذاری کنید

دور شدن از درس و مشغله‌های کاری فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا بتوانید کمی برای آینده برنامه‌ریزی و هدف گذاری کنید. برای یک سال پیش رو، چه هدف‌هایی در نظر دارید؟ آیا قصد دارید تغییر بزرگی در زندگی‌تان ایجاد کنید؟ بهتر است تا فرصت دارید، افکار و ایده‌هایتان را روی کاغذ بیاورید و یک برنامه منظم برای آن بچینید. هرچند اتفاقات اخیر نشان داد که گاهی زندگی غیرقابل‌‌پیش‌بینی می‌شود و راهی برای کنترل برنامه‌هایمان وجود ندارد، داشتن یک هدف واضح و مشخص می‌تواند مسیر زندگی هر فرد را واضح‌تر کند. داشتن امید و انگیزه در این راه بسیار ضروری است. هدف‌هایتان را روی کاغذ بیاورید و در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید.


حتما بخوانید: برای سال جدید چه اهدافی تعیین کنیم و چگونه به آنها برسیم؟

۱۲. یک سنت خانوادگی جدید بسازید

محدودیت‌ها برای ما فرصت ایجاد می‌کنند. اگر رفت‌وآمدهای محدودتری در ایام تعطیل دارید، می‌توانید دست‌به‌کار شوید و یک سنت خانوادگی جدید بسازید. خاطرهٔ این کار تا سال‌ها باقی می‌ماند. نیازی نیست به‌دنبال کارهای عجیب‌وغریب یا پرهزینه باشید. اختصاص‌دادن یک شب به تماشای یک فیلم خانوادگی به‌همراه یک خوراکی خاص می‌تواند به سنت خانوادگی جدید شما تبدیل شود. حتی می‌توانید با کمی خلاقیت، یک نوع لباس یا رنگ مخصوص برای مراسم جدیدتان انتخاب کنید.

۱۳. دستی بر لباس‌ها و لوازم‌ اضافی‌تان بکشید

لباس‌ها و لوازم اضافی را ببخشید

احتمالا این پیشنهاد باید در ابتدای این لیست قرار می‌گرفت، اما ازآنجاکه رسم خانه‌تکانی از دیرباز در بین ایرانیان وجود داشته، نیازی به تأکید یا پیشنهاد این کار نبوده است. اما حالا که احتمالا فرصت بیشتری را در خانه می‌گذرانید، بد نیست که به وسایل و لباس‌هایتان دوباره نگاهی بیندازید و به کمدهایتان سروسامان بدهید. وسایل اضافی یا لباس‌هایی را که مدت‌هاست در کمد خاک می‌خورند، دوباره بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید کسی از داشتن آنها خوشحال می‌شود، لذت بخشش را از خودتان دریغ نکنید. امیدواریم که این حس خوب تا پایان سال با شما بماند.

۱۴. از وجود خودتان لذت ببرید

اگر این پیشنهادها باب میل شما نیستند، انجام‌دادن آنها هیچ فایده‌ای برایتان نخواهد داشت. یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به حس خوب و شادی در طول تعطیلات و پس از آن این است که حتما در این روزها، کارهایی را انجام دهید که واقعا برایتان لذت‌بخش هستند (هرچند نتوانید زمان زیادی به آنها اختصاص دهید). شاید تعهدات خانوادگی یا مسائل این‌چنینی فرصت کمی در اختیارتان قرار دهد و شما را به چالش بکشد، اما تا جایی که می‌توانید از این موضوع غافل نشوید.

علاوه بر دنبال‌کردن برنامه‌های خانوادگی و رسم‌ورسومات مربوط به سال نو، حتما زمانی را به انجام دادن کاری اختصاص دهید که از آن لذت می‌برید. حس شادی و رضایت از انجام آن کار، در هفتهٔ اول بعد از تعطیلات هم با شما خواهد بود.

شما دوستان عزیز برای روزهای تعطیل پیش‌ رو چه برنامه‌ای دارید؟ آیا درباره کارهای پیشنهادی در این لیست، تجربه‌‌ خاصی دارید؟ اگر شما هم پیشنهاد خاصی دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: چطور در تعطیلات عید، از ماندن در خانه لذت ببریم؟
منبع inc
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 20 دیدگاه)
  1. 🥲 می‌گوید

    خوب نبود

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که نظرتون رو برای ما نوشتین دوست عزیز. فقط کاش بیشتر توضیح می‌دادین که چرا به‌نظرتون خوب نبوده.🌹🙏

  2. YOU 🗿 می‌گوید

    واقعا عالی ممنون که وقتتون را برای ساختن این مطلب گذاشتید 🤍😜👍🏻

  3. ابولفضل نوری می‌گوید

    من هشتاد درصد این کارها انجام دادم فکر نمیکردم با طرز فکر من شخصی در دنیا باشد 😂