راه‌های مراقبت و پیشگیری از کرونا برای کادر درمانی خانم و نیازهای آنها

0

کرونا تمام جهان را گرفته است. این وحشتناک است، نه؟ قطعا بله. اما مطمئن باشید که هر چیزی راهی دارد. پس نباید ترسید. پس نباید جا زد. حالا که می‌دانیم با چه روش‌هایی می‌توان سالم ماند، باید تلاش‌مان را به کار بگیریم تا خود و اطرافیان‌مان را سلامت نگه داریم. زندگی بالا و پایین دارد. حالا هم همگی در یکی از سراشیبی‌های آن هستیم که بالاخره تمام می‌شود. این‌ روزها کادر درمانی بیمارستان‌ها بیش از هر زمان دیگری در کنار ما هستند و البته خطر ابتلا و خستگی بیش از هر زمان دیگری تهدیدشان می‌کند. اما اجازه بدهید که به کادر درمان به‌ویژه کادر درمانی خانم در این روزها نگاهی ویژه داشته باشیم. راه‌های پیشگیری از کرونا برای پرستاران و کادر درمانی خانم چیست؟ در این مقاله به نکاتی در این زمینه اشاره شده است.

زندگی این روزهای پرستاران و کادر درمانی خانم چگونه است؟

دیگر احتمالا می‌دانید که علائم ابتلا به ویروس کرونا چیست. مشکلات تنفسی و علائمی مانند موارد زیر از جمله مشکلاتی است که این ویروس مرموز به وجود می‌آورد:

رونیکس

گفته‌ها حاکی از آن است که بعد از قرارگرفتن در معرض این ویروس، ۲ روز تا ۲ هفته امکان بروز علائم بیماری وجود دارد. اگر ویروس پیشرفت کند، امکان مرگ هم وجود دارد. سلاح اصلی در این روزها برای مبارزه با کرونا، شستن صحیح دست ها است. نگرانی پرستاران و کادر درمانی بسیار زیاد است؛ چون حتی اگر در بخش مراقبت از بیماران کرونا و رسیدگی به آنان فعالیت نکنند، باز هم نگران‌اند که ویروس از آن بخش‌ها به بخش آنان یا افرادی که به‌خاطر مشکلات دیگر در بیمارستان هستند، منتقل شود.

امکانات برای دوران پریود خانم‌ها فراهم شود

مشکلات و نگرانی‌های پرستاران و کادر درمانی خانم از آقایان بیشتر هم هست؛ چون علاوه بر دشواری‌هایی که برای مراقبت از بیماران تحمل می‌کنند، باید با مشکلاتی مانند عادت ماهانه و… هم روبه‌رو شوند. پریودشدن در چنین شرایطی سخت است. پوشیدن لباس‌های خاص برای حضور در محیط بیمارستان از مشکلاتی است که بانوی پرستاری که پریود می‌شود باید تحمل کند. پرستاران و کادر درمان حتی وقت رفتن به دست‌شویی را هم ندارند. دیگر خودتان در نظر بگیرید که در چنین شرایطی پریود شدن چقدر سخت خواهد بود.

در کشور چین، بسیاری از پرستاران و کادر درمانی برای جلوگیری از مشکلات ناشی از پریود از قرص های ضد بارداری برای به‌تعویق‌انداختن پریود استفاده می‌کردند. این کار خود باعث بروز مشکلات جانبی می‌شود. بنابراین، لازم است که شیفت‌های کادر درمان و پرستاران خانم باتوجه‌به موضوع عادت ماهانه‌شان تنظیم شود تا آسیب و مشکل برای این دسته از پرسنل به حداقل برسد.

موهای پرسنل درمانی کوتاه باشد

داشتن موهای بلند هم از آن مشکلاتی است که می‌تواند پرستاران و کادر درمان خانم را اذیت کند. بسیاری از پرستاران چینی برای حاضرشدن در محل کارشان در دوران کرونا ترجیح داده‌اند موهایشان را کوتاه کنند یا از ته بتراشند. برخی از مدافعان حقوق زنان درباره این اقدامات نظراتی منفی داشتند و این کار را گرفتن حق انتخاب زنان درباره بدن‌شان می‌دانستند.

البته در ایران باوجود حجاب اسلامی، موضوع تراشیدن مو و کوتاه‌کردن آن چندان مطرح نیست ولی در هر حال، کوتاهی موها در هنگام پوشیدن لباس‌های مخصوصی که بدن را کاملا می‌پوشاند برای افراد بهتر خواهد بود.

لباس و تجهیزات باید کامل باشد

پرستاران در کنار بیمار کرونایی

اگر بناست که پرستاران مدام با بیماران مبتلا به کرونا در تماس باشند، نیاز به لباس‌های مخصوص و ماسک‌هایی وجود دارد که آنها را از انتقال ویروس مصون نگه‌دارد. هنوز در بسیاری از نقاط دنیا آمادگی لازم برای مقابله با کرونا وجود ندارد. از تجربه‌های گذشته از شیوع اِبولا و سارس هم آن‌طور که باید و شاید استفاده نشده است؛ مثلا کادر درمانی باید کاملا پوشیده شوند و هیچ نقطه‌ای از بدن‌شان در معرض ویروس قرار نگیرد. اگر لباس کافی و مناسب برای پرستاران موجود نباشد، بیمار می‌شوند و بیماری آنها یعنی افزایش وخامت اوضاع همه.

بیماران هم باید با امکانات مناسبی بستری شوند؛ مثلا قرنطینه کردن آنها در مکان‌هایی با تهویه مناسب می‌تواند کلیدی برای بهبود وضعیت‌شان و درنتیجه تسریع عملیات درمانی باشد. باید قبول کرد که مراقبت از پرستاران و کادر درمانی راه نجات همه است.

در میان تعداد زیاد پرستاران و کارکنان خانم هر بیمارستان، هر روز عده‌ای پریود می‌شوند و رفع نیاز آنها به مواد بهداشتی هم زیاد است. اگر بنا باشد پرستارانی در شیفت‌های مختلف در بیمارستان بمانند، نیاز به تهیه نوار بهداشتی در بیمارستان‌ها هم قوت می‌گیرد؛ پس تجهیزات مختلف مانند لباس‌ها و نوار بهداشتی برای پرستاران مهم است.

مشاوران و خدمات سلامت روان مهیا باشند

فشار کاری و ساعات طولانی خدمت‌رسانی در کنار نگرانی‌های پرشمار کادر درمان باعث می‌شود که در وضعیت خوبی قرار نگیرند. این موضوع برای بانوان پرستار و فعال در بیمارستان پررنگ‌تر هم می‌شود؛ چون همان‌طور که گفته شد، در طول ماه باید با عادت ماهانه و مشکلات آن نظیر دردهای قاعدگی و فشارهای روانی به‌خاطر نوسانات هورمونی هم روبه‌رو شوند.

پس نیاز به نیروهای مشاوره روانی برای پرستاران و کادر درمانی به‌ویژه خانم‌ها بسیار جدی است. از سوی دیگر، چه خوشمان بیاد و چه نه، مسئولیت امور داخلی خانه به‌ویژه در کشور ما به دستان مادران است؛ پس رهاکردن منزل و فرزندان و رفتن به بیمارستان، باری اضافه را بر دوش نیروهای خانم می‌گذارد؛ بنابراین، برای رفع تمام این نگرانی‌ها نیاز به مشاوران زبده در کنار کادر درمانی افزایش پیدا می‌کند.

نکات پیشگیری آموزش داده شود

پرستاران در کنار بیمار کرونایی

یکی دیگر از کارهایی که کادر درمانی در این روزها باید انجام بدهند، یادگرفتن رعایت حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری است. پرستاران و کادر درمانی باید به‌خوبی درباره رعایت نکات بهداشتی و ایمنی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا توجیه باشند و این موضوع را به بیماران و اطرافیان خود هم آموزش بدهند. کرونا از آن بیماری‌هایی نیست که با رعایت نظافت شخصی بتوان از آن در امان ماند. مقابله با آن، عزمی همگانی می‌طلبد. پس بهتر است که پرستاران و کادر درمانی، ضمن اینکه خودشان نکات پیشگیری را یاد می‌گیرند و رعایت می‌کنند، از این نکات برای دیگران هم بگویند و اجازه ندهند که ندانم‌کاری‌های بهداشتی دیگران موجب بروز سیل عظیمی از مشکلات درنتیجۀ ابتلا به کرونا شود.

در آخر

مراقبت از کادر درمانی و پرستاران یعنی مراقبت از بیمارها. پس باید دولت‌ها و مسئولان در این روزها حمایت جانانه‌ای از این افراد انجام دهند. کرونا هم از بین خواهد رفت؛ اما برای کنترل هرچه بهتر آن نباید از تأمین خدمات و تجهیزات مناسب غافل شد.


در ادامه بخوانید: اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه باید کنیم؟
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع straitstimes icn nurse
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.