راهنمای خرید دریل شارژی ، چکشی و گیربکسی ماکیتا و رونیکس + قیمت

0

یکی از ابزارآلات پرکاربرد دریل است . حتما شما نیز انواع و اقسام دریل ها با برند های گوناگون را در مغازه ها دیده اید و انتخاب یک دریل مناسب از میان آن ها با خصوصیات و انتظارات مدنظرتان ، برایتان مشکل ساز شده است و به دنبال راهنمای خرید دریل مناسب هستید.

 

مشاهدۀ قیمت انواع دریل

 

رونیکس

انواع دریل بر اساس نوع کاربرد

قبل از خرید بهترین مارک دریل شارژی و برقی و خانگی نیاز است که ابتدا انواع دریل را بشناسید ؛

دریل های ساده

معمول ترین نوع دریل ها ، دریل های ساده هستند که به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی ، آپشن هایی به آن ها اضافه شد از جمله : تغییر گشتاور ، تغییر جهت چرخش و تنظیم سرعت .

موارد استفاده دریل های ساده عبارتند از : سوراخ کاری فلزات ، چوب و پلاستیک .

سه نظامی که در این نوع از دریل ها استفاده شده ، در دو شکل خودکار و آچار خور موجود است .

همچنین نوع مته این دریل ها براساس جنس سطوح مختلف ، مشخص می گردد .

از دریل های ساده ، معمولا در خانه ها و یا واحدهای صنعتی کوچک استفاده می شود .

دریل های چکشی

به نقل از وبلاگ جایینو این مدل از دریل ها می توانند به عنوان چکش و جهت ایجاد ضربه هم زمان با چرخش به کار روند . نحوه کار دریل های چکشی به این صورت است که با چرخش مته ، ضربه هایی عمود به سطح مورد نظر می زنند . از این مدل دریل ها معمولا برای سطوح سخت و ضخیم تر مانند مصالح ساختمانی استفاده می شود زیرا با استفاده از ضربه های وارده ، سطوح سخت را راحت تر سوراخ می کنند .

دریل های چکشی همان کار دریل های ساده را انجام می دهند و علاوه بر آن امکان تنظیم حالت روی مدل سوراخ کردن ضربه ای را نیز دارا می باشند . به منظور تسلط به هنگام کار با این نوع از دریل ها ، دسته ای کمکی در قسمت جلویی آن طراحی و تعبیه شده است .

 

دریل های بتن کن یا SDS

همان گونه که از نام این دسته از دریل ها مشخص است ، جهت سوراخ نمودن سطوح با مصالح سخت مانند سیمان و بتن کاربرد دارند . طراحی خاص سه نظام علاوه بر داشتن موتور قوی ، ویژگی منحصر به فرد دریل های بتن کن است . از آنجا که سه نظام ، عهده دار نگهداری مته است لازم است تا جنس با کیفیتی داشته باشد . سه نظام در این نوع از دریل ها به دو دسته معمول 4 شیار (sdsplus) و 5 شیار (sdsmax) تقسیم می شود که از دسته اول عموما در دریل های بتن کن نیمه صنعتی و از دسته دوم برای دریل های بتن کن صنعتی و بزرگ ، بهره می برند .

 

دریل های چکشی تخریب

از میان انواع دریل های دستی ، دریل های چکشی تخریب ، قدرتمند ترین و سنگین ترین دریل ها محسوب می شوند و کاربرد آن ها جهت تخریب نمودن سنگ ها و سازه ها می باشد .

موتور قدرتمند و گشتاور بالای این نوع از دریل ها ، آن ها را از دیگر دریل ها متمایز کرده است .

در دریل های چکشی تخریب ، به منظور تخریب ، قلم را جایگزین مته نموده اند .

 

دریل نمونه بردار

مدل دیگری از دریل ها به منظور ایجاد سوراخ های بزرگ و نمونه برداری از مواد صنعتی مختلف جهت ارسال به آزمایشگاه های ریخته گیری ، تولید شده اند . نوع طراحی و ساز و کار سه نظام مته دریل های نمونه بردار با انواع دیگر ، تفاوت دارد .

 

دریل ستونی

برای ایجاد سوراخ های دقیق روی سطوح گوناگونی از جمله : سنگ ، کریستال ، چوب و فلز ، دریل های ستونی به کار گرفته می شوند . این نوع از دریل ها ، تا اندازه مشخص شده ای امکان حرکتی به صورت عمودی ، دارند به همین دلیل به اطراف منحرف نمی شوند و سوراخ کاری را با دقتی بالا انجام می دهند . از دریل های ستونی بیشتر در واحد های صنعتی و نیمه صنعتی و همچنین در کارگاه ها استفاده می شود .

 

دریل پیچ گوشتی شارژی

برای دریل کردن پیچ در مواد متفاوت از دریل پیچ گوشتی شارژی (cordless impact driver) استفاده می شود . این نوع دریل برای سوراخ کاری قابل استفاده نبوده و سه نظام و پیچ تنظیم گشتاور هم ندارند و تنها امکان اتصال سری پیچ گوشتی دارند اگرچه اگر واقعا به دنبال کارآیی یک پیچ گوشتی شارژی هستید باید سراغ خرید بهترین مارک و مدل پیچ گوشتی شارژی بروید

 

دریل 90 درجه

دریل 90 درجه (cordless right-angle drill/driver) شبیه به دریل شارژی معمولی می باشد و تنها تفاوتش زاویه 3 نظام با بدنه دریل بوده که 90 درجه است . همین ویژگی ، امکان کار در فضا های محدود را فراهم می آورد ، مناسب جهت استفاده خانگی نیست و بیشتر مورد استفاده برق کار و لوله کش ها می باشد .

 

انواع دریل بر اساس منبع انرژی

دریل های الکتریکی در دو نوع برقی و شارژی موجود هستند .

دریل بی سیم یا شارژی

این نوع از دریل ها توسط باتری ، کار می کنند و معمولا امکان کنترل سرعت و گشتاور را دارند .

ویژگی تغییر جهت چرخش ، دریل های بی سیم را به ابزاری کاربردی به نام پیچ گوشتی شارژی تبدیل کرده است .

دریل های شارژی نسبت به نوع برقی سبک تر بوده و حمل آسان تری دارند ، علاوه بر این به برق نیازی ندارند و باطری اضافه ای همراه خود دارند که می توان از آن ها در هر جایی استفاده نمود .

 

دریل سیمی یا برقی

دریل های سیمی توسط جریان برق روشن و کار می کنند . طول کابل برق این دریل ها نقطه ضعف و محدودیت دریل های برقی می باشد که باعث می شود تنها در مکان هایی که برق شهری وجود دارد ، قابل استفاده باشند . اما این امر نکته مثبتی نیز دارد و آن این است که استفاده کننده از این نوع دریل ، دغدغه ای بابت اتمام باطری دریل نخواهد داشت . دریل های برقی نسبت به نوع باطری خور پر قدرت تر هستند و بیشتر خریداری می شوند .

 

همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ساختار و نحوه عملکرد دریل این مطلب را ببینید !

نکات مهم در خرید دریل شارژی

قدرت دریل شارژی

قدرت هر دریل توسط ولتاژ آن تعیین می شود هر چه ولتاژ بیشتر باشد به این معنی است که گشتاور و یا همان قدرت چرخش بیشتر است . ولتاژ دریل های شارژی چیزی در حدود 6 تا 36 ولت است . دریل هایی که وزن بیشتری دارند سطح ولتاژ بالاتری نیز دارند به عنوان مثال دریلی با وزن 3.5 کیلو گرم ، ولتاژی به اندازه 36 ولت دارد . بنابراین این دریل های با ولتاژ بالا ، مناسب کار های سنگین هستند و جهت استفاده های ساده و سبک تر هم چون نصب کابینت ، از دریل های با ولتاژ پایین هم می توان استفاده نمود .

بهتر است برای انجام کارهای سنگین از دریل های 18 ولتی و برای کار های خانگی ، شخصی و سبک تر ، دریل های با ولتاژ 12 ولت را انتخاب کنید .

 

سرعت دریل شارژی

اکثر دریل های شارژی ، دارای 2 سرعت کم و زیاد می باشند :

دریل های سرعت کم ، سرعتی در حدود 300 تا 400 دور در دقیقه (rpm) با میزان چرخش بیشتر دارند و برای باز و بسته نمودن پیچ ، کاربرد دارند .

دریل های سرعت زیاد ، سرعتی بین 1200 تا 1500 دور در دقیقه (rpm) دارند و جهت دریل کاری به کار می روند .

در دریل های شارژی که کیفیت بهتری دارند ، از اجزای الکترونیکی استفاده شده که بر اساس نوع کار مورد نظر ، سرعت دریل را کنترل و تنظیم می کنند .

باطری دریل شارژی

باطری و شارژر در دریل های شارژی ، مهم بوده و لازم است به آن ها توجه شود ، باتری ، قلب تپنده یک دریل شارژر محسوب می شود و قدرت و زمان کار دریل را تعیین می نماید .

 

امروزه استفاده از باتری های لیتیوم – یونی در ابزار هایی که شارژ می شوند رواج زیادی پیدا کرده ، چرا که دستگاه های شارژی وزن کمتری دارند و زمانی که از آن ها استفاده نمی کنیم ، شارژ را در خود ذخیره می کنند ، در عین حال باتری های لیتیوم – یونی بازدهی مناسبی داشته و قیمت پایینی دارند پس اگر استفاده کمی از دستگاه دارید ، دریل های شارژی ، انتخاب مناسبی برایتان هستند .

 

نکات مهم در خرید دریل برقی

دریل های سیمی یا برقی در انواع مختلفی با ویژگی های مخصوص به خود ، در بازار موجود می باشند . برخی از ویژگی ها نیز در همه دریل های سیمی یکسان است .

در این قسمت به معرفی و بیان ویژگی های دریل های برقی ( سیمی ) می پردازیم .

قدرت موتور در دریل های برقی

ویژگی مهم و اساسی که لازم است به هنگام خرید دریل ، به آن دقت کافی نمایید ، قدرت موتور دستگاه است به طوری که قدرت موتور و توانایی دستگاه را برای انجام کار مورد نظرتان بسنجید .

عددی که با واحد آمپر مشخص می شود ، قدرت موتور دریل برقی را نمایش می دهد و محدوده آن معمولا بین 5 تا 10 آمپر می باشد . جهت کاربرد هایی ساده هم چون دریل نمودن پلاستیک یا چوب ، دریل برقی با موتور معمولی ، مناسب است ولی جهت انجام کار هایی سنگین و طولانی مثل دریل نمودن سنگ ، سیمان و مواد سخت ، لازم است قدرت موتور دریلی که خریداری می کنید بالا تر از 7 آمپر باشد .

هر چه قدرت موتور دستگاه بیشتر باشد ، آن دریل بهتر است .

بدیهی است که موتور های بزرگ تر ، طول عمر بیشتری دارند ، انجام دادن کار با آن ها آسان تر بوده و کم تر احتمال دارد که بسوزند .

 

سرعت در دریل های برقی

دریل های سیمی ، دکمه ای جهت تعیین سرعت دستگاه دارند چرا که کار های متفاوت ، سرعت های مختلفی نیاز دارند . کار هایی مثل سوراخ کردن مواد سختی مثل سیمان ، سرعت بالا لازم بوده در حالی که اگر برای سوراخ کردن مواد پلاستیکی ، از سرعت بالا استفاده شود ، احتمال ترک خوردن جسم مورد نظر ، وجود دارد .

معمولا سرعت نرمالی که برای انجام بیشتر کار ها استفاده می شود ، چیزی در حدود 700 تا 1000 دور در دقیقه است .

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.