۲۴ ایده برای آموزش ساخت لوستر در خانه با شیشه، چوب و مواد بازیافتی

14

اگر از آن دسته افرادی هستید که دکوراسیون دست‌ساز با ایده های خلاقانه و منحصربه‌فرد را به طرح‌های کارخانه‌ای و تولید انبوه ترجیح می‌دهند، ایده‌های جذاب این مطلب درباره ساخت لوستر در خانه را از دست ندهید! این‌ روزها که وقت بیشتری را در منزل می‌گذرانید، می‌توانید برای سرگرم‌کردن خودتان و اعضای خانواده لوسترهای خانگی درست کنید. حتی می‌توانید لوسترهای قدیمی را دوباره بازسازی کنید تا مثل روز اول، نو شوند. درهرصورت، با یک تیر دو نشان می‌زنید: هم سرگرم می‌شوید و هم بدون پرداخت هزینه زیاد، لوسترهایی جدید و زیبا خواهید داشت.

وسایل موردنیاز برای ساخت لوستر در خانه

تقریبا از هر چیزی می‌توانید برای ساخت لوستر استفاده کنید. از پاکت‌ شیر گرفته تا لوسترهای قدیمی، هرکس با سلیقهٔ خاص خودش می‌تواند از هر چیزی که در خانه هست استفاده کند. بنابراین می‌توانید ایده‌های این مطلب را به‌ دل‌خواه خودتان تغییر دهید یا باهم ترکیب کنید. به‌طورکلی، ایده‌ها را به چند دسته مختلف تقسیم کردیم:

رونیکس

دسته اول: استفاده از مواد بازیافتی مانند شیشه و پلاستیک؛

دسته دوم: استفاده از کاغذ و مقوا یا پارچه و روبان، مهره‌ها و کریستال‌ها؛

دسته سوم: استفاده از چوب و فلزات؛

دسته چهارم: استفاده از وسایل غیرمعمول؛

دسته پنجم: بازسازی لوسترهای قدیمی.

دسته اول: مواد بازیافتی

در این بخش، از لوازم دورریختنی استفاده می‌کنیم. با این کار، علاوه‌ بر ساخت لوستری خلاقانه و زیبا، به‌ کاهش زباله در طبیعت هم کمک خواهیم کرد.

۱. ساخت لوستر در خانه با پاکت‌ شیر یا آب‌میوه

ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

درون پاکت شیر یا آب‌میوه از یک لایه فویل پوشیده شده و به‌ رنگ نقره‌ای است. چند پاکت آب‌میوه یا شیر را باز کنید و پس‌از تمیزکردن، بگذارید خشک شوند:

ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

سپس آنها را به‌صورت نوارهایی ببرید. هر نوار نقره‌ای را چندبار پشت‌ هم تا کنید. بازشدهٔ آن را در شکل مشاهده می‌کنید:

ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

هرکدام از نوارهای تاشده را به‌شکل مثلث درآورید. برای متصل‌کردن آن به‌ مثلث بعدی، دو ضلع مثلث را کنار هم قرار دهید، یک تکه از همان نوارهایی را که بریده‌اید دور آنها بگذارید و با گیرهٔ کاغذ محکم کنید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

این‌کار را با پنج یا شش مثلث انجام دهید و آنها را به‌شکل زیر دربیاورید (۵وجهی یا ۶وجهی بودن آنها اختیاری است):

آموزش ساخت لوستر در خانه -لوستر با پاکت شیر یا آبمیوه

با چسباندن این اشکال چندوجهی به هم، می‌توانید یک کُره درست کنید. بهتر است دو نیم‌کره را جداگانه درست کنید و درنهایت، آنها را به‌هم وصل کنید تا یک کرهٔ کامل درست شود:

ساخت لوستر در خانه با پاکت شیر یا آبمیوه

حالا کافی است لامپی را از آن عبور دهید. اگر رنگ نقره‌ای را دوست ندارید، می‌توانید آنها را با اسپری به‌ رنگ دل‌خواه‌تان دربیاورید. سعی کنید با حوصله این کار را انجام دهید.

۲. ساخت لوستر در با قاشق‌های پلاستیکی

آموزش ساخت لوستر در خانه با قاشق پلاستیکی

این قاشق‌ها به‌صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌های ظروف یک‌بارمصرف موجود هستند. بهتر است نوع رنگی آن (که از طلق شیشه‌ای درست شده است) را نخرید؛ زیرا این قاشق‌ها شکننده هستند و احتمالا بریدن‌شان کار ساده‌ای نخواهد بود. به‌جای آن، نوع پلاستیکی آن را بخرید و با اسپری رنگ‌آمیزی کنید.

برای ساختن لوستر، ابتدا دستهٔ همه قاشق‌ها را جدا کنید.

ساخت لوستر در خانه با قاشق پلاستیکی

سپس یک بطری پلاستیکی بزرگ بردارید و از پایین، مطابق شکل، همه قاشق‌ها را روی آن و به‌شکل فلس ماهی بچسبانید. قسمت انتهایی را به‌صورت گرد دور دهانهٔ بطری بچسبانید تا کارتان تمیزتر باشد.

آموزش ساخت لوستر در خانه با قاشق پلاستیکی - چسباندن قاشق ها

حالا کابل و لامپ را از درون آن بگذرانید و آویزان کنید.

۳. ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای

ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای

لوسترهایی‌ که از بطری‌های شیشه‌ای درست می‌شوند معمولا طرف‌داران زیادی دارند؛ البته در این طرح برای بریدن آنها به‌ ابزار مخصوص نیاز دارید. اگر این ابزار را دراختیار ندارید، از طرح‌هایی استفاده کنید که در آنها نیازی به‌ بریدن شیشه نیست.

بعد از برش شیشه، آن را بشویید تا خرده‌ریزه‌های شیشه روی آن نماند. سپس برای صیقلی‌کردن لبهٔ آن از سنباده استفاده کنید. حالا کابل را از آن عبور دهید، دور آن را مطابق شکل با سیم بپیچید و سپس آویزان کنید.

آموزش ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای - پیچیدن سیم‌ها

مدل دیگر آن به شکل زیر است. در این مدل، نیازی به‌ بریدن شیشه نیست:

ساخت لوستر در خانه با بطری شیشه‌ای بدون نیاز به برش شیشه

۴. ساخت لوستر در خانه با بطری‌های پلاستیکی

آموزش ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی

می‌توانید به‌جای بطری‌شیشه‌ای از بطری‌ پلاستیکی هم استفاده کنید. البته پلاستیک معمولا زیبایی شیشه را ندارد؛ به‌ همین‌ دلیل، باید کمی آن را تزیین کنید. برای این‌ کار به‌ شیوه زیر عمل کنید:

ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی

با سیم ضخیم و محکم یا با میله، دو حلقه فلزی بزرگ و کوچک بسازید. بطری‌های پلاستیکی را مطابق شکل ببُرید و به‌صورت شعاعی به‌سمت دهانهٔ آنها برش بزنید تا به‌ شکل گل درآیند:

آموزش ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی - بریدن بطری ها

با اسپری یا قلم‌مو، آنها را در رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کنید و سپس دهانه بطری‌ها را در فواصل مساوی روی حلقه‌ها بچسبانید:

ساخت لوستر در خانه با بطری پلاستیکی - رنگ کردن

درنهایت، دو حلقه را به‌ هم متصل کنید و به‌ شکل لوستر درآورید. از این مدل، با لامپ یا بدون لامپ می‌توانید استفاده کنید؛ اما یادتان باشد که باید قطر حلقه‌ها به اندازه‌ای باشد که لامپ به بطری‌ پلاستیکی نزدیک نباشد تا گرمای آن پلاستیک را ذوب نکند.

۵. ساخت لوستر در خانه با بطری آب‌معدنی

آموزش ساخت لوستر در خانه با بطری آب‌معدنی

این مدل بسیار آسان است، اما برای ساخت آن به‌ تعداد زیادی بطری آب‌معدنی نیاز دارید. اگر تهیهٔ آنها برایتان ممکن است، این مدل را درست کنید. ابتدا بطری‌ها را از قسمت ته‌شان ببرید:

ساخت لوستر در خانه با بطری آب‌معدنی - برش

سپس هریک را با دیگری با استفاده از سوزن و نخ نایلونی بی‌رنگ به‌هم وصل کنید و رشته‌هایی کوتاه و بلند بسازید:

ساخت لوستر در خانه با بطری آب‌معدنی - آویزان کردن

همهٔ این رشته‌ها را به‌ انتهای یک حلقه فلزی (یا بدنه آباژور) گره بزنید؛ سپس لامپ و کابل را از درون آن بگذرانید و آویزان کنید.

دسته دوم: کاغذ، پارچه، مهره

لوسترهای تهیه‌شده از کاغذ، پارچه و مهره تنوع بسیار زیادی دارند. در این لوسترها از انواع کاغذ و مقوا، روبان، تور، مهره‌ها و کریستال‌ها می‌توانید استفاده کنید. معمولا کار با این وسایل، ذوق‌ هنری و خلاقیت شما را شکوفا می‌کنند.

۶. ساخت لوستر در خانه با کاغذ شیرینی

آموزش ساخت لوستر در خانه با کاغذ شیرینی

برای ساخت این لوستر به کاغذ شیرینی، چسب‌ حرارتی و یک فانوس‌ کاغذی نیاز دارید. این فانوس‌ها معمولا به‌صورت آماده در بازار موجود هستند و کاغذ شیرینی را هم می‌توانید از لوازم قنادی تهیه کنید.

ساخت لوستر در خانه با کاغذ شیرینی

برای شروع، کاغذهای شیرینی را با چسب‌ حرارتی به‌ شکل دایره‌وار روی فانوس بچسبانید و کل سطح آن را پر کنید. درصورت تمایل می‌توانید از اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف کاغذ شیرینی استفاده کنید تا لوستری زیبا و رنگی داشته باشید.

۷. ساخت لوستر در خانه با نوارهای کاغذی

ساخت لوستر در خانه با نوارهای کاغذی

در این طرح هم به فانوس‌ کاغذی، کاغذ معمولی و چسب نیاز دارید. کاغذها را به‌شکل نوارهای نازک، شبیه برگ‌های سوزنی برش بزنید. این برگ‌های سوزنی را به‌ شکل دایره‌وار دورتادور فانوس بچسبانید و کل سطح فانوس را پر کنید. اگر آنها را منظم بچسبانید، لوستر زیبایی خواهید داشت. از سمت پایین شروع کنید و به بالای فانوس برسید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با نوارهای کاغذی - چسباندن

۸. لوستر مقوایی چندطبقه

آموزش ساخت لوستر در خانه - لوستر مقوایی چندطبقه

این لوستر با وجود زیبایی‌اش، فقط از مقوا درست شده است. مقوا را به‌صورت پنج‌ضلعی درآورید و یک‌درمیان آنها را به‌صورت سروته روی هم قرار دهید و بچسبانید، به‌طوری‌که رأس هر پنج‌ضلعی روی قاعدهٔ پنج‌ضلعی دیگر قرار بگیرد.

آموزش ساخت لوستر در خانه - چسباندن مقوا ها

درانتها، یک صفحهٔ پنج‌ضلعی درست کنید و کابل و پایه لامپ را روی آن نصب کنید. حال، این قطعه را روی کل لوستر سوار کنید.

آموزش ساخت لوستر در خانه - اتصال سرپیچ

۹. ساخت لوستر در خانه با دایره‌های کاغذی

ساخت لوستر در خانه با دایره‌های کاغذی

در این طرح به یک آویز گلدان، روبان و کاغذ روغنی نیاز دارید. اگر آویز گلدان ندارید، می‌توانید خودتان درست کنید. کافی است سه حلقه در اندازه‌های مختلف را با ریسمان به‌ هم متصل کنید و یک آویز سبدی درست کنید.

ابتدا روی کاغذ روغنی دایره‌هایی به‌اندازه دل‌خواه ببُرید؛ سپس روبان‌ها را به‌ اندازه‌های مساوی برش بزنید. درنهایت، همه دایره‌ها را با چسب‌ حرارتی از نقطهٔ وسط روی روبان‌ها بچسبانید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با دایره‌های کاغذی

روبان‌ها را روی آویز گره بزنید و کل حلقه‌های آن را پر کنید.

۱۰. لوستر با قلب‌های کاغذی

آموزش ساخت لوستر در خانه با قلب‌های کاغذی

ساخت این لوستر بسیار ساده است. روی کاغذرنگی قرمز، به‌ تعداد و اندازهٔ دل‌خواه، قلب‌ها را برش بزنید. سپس آنها را روی روبان یا ریسمان‌های کوتاه‌وبلند بچسبانید.

یک حلقه آماده فلزی یا پلاستیکی بردارید. تمام این رشته‌های قلبی را روی آن وصل کنید. این لوستر حالت تزیینی دارد و معمولا در آن از لامپ استفاده نمی‌کنند. اما اگر دوست دارید روشن باشد، می‌توانید یک کابل و لامپ کوچک روی آن سوار کنید.

۱۱. لوستر با مهره‌های چوبی

ساخت لوستر در خانه با مهره‌های چوبی

این لوستر بسیار شیک است و طرف‌داران زیادی دارد. برای درست‌کردن این لوستر می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول، همهٔ اجزای آن را خودمان درست می‌کنیم. روش دوم ساده‌تر است و در آن از یک آویز یا لوستر قدیمی استفاده می‌کنیم.

به‌جای مهره چوبی می‌توانید از هر مهره مشابه دیگری استفاده کنید.

برای ساخت این لوستر به سه عدد کارگاه گلدوزی نیاز دارید. یکی از آنها باید از دو تای دیگر بزرگ‌تر باشد. فعلا فقط با حلقه‌های درونی آنها کار می‌کنیم:

آموزش ساخت لوستر در خانه با مهره‌های چوبی - وسایل موردنیاز

از نخ‌ و سوزن مخصوص لحاف‌دوزی استفاده کنید. نخ را دولا کنید و انتهای آن را گره بزنید. یکی از حلقه‌های کوچک را بردارید، نخ را دور آن قلاب کنید و سپس مهره‌ها را به‌ نخ بکشید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با مهره چوبی - گره زدن نخ‌ها

ابتدا ۱۰ مهره کوچک، سپس یک مهره متوسط و بعد یک‌درمیان مهرهٔ کوچک و متوسط را نخ کنید تا تعداد مهره‌های کوچک به ۱۲ عدد و متوسط به ۱۳ عدد برسد. آخرین مهره باید متوسط باشد.

ساخت لوستر در خانه با مهره‌های چوبی - اتصال مهره‌ها

انتهای کار را به‌ حلقهٔ بزرگ ببندید. محکم و چند بار گره بزنید. حواس‌تان باشد که رشته‌ها را به‌صورت ضربدری از روی هم رد نکنید. تا زمانی که حلقه بالایی کامل پر شود، این کار را تکرار کنید.

در این مرحله باید چنین طرحی داشته باشید:

لوستر با مهره‌های چوبی - آویز اول

حالا با دومین حلقهٔ کوچک، پایین لوستر را درست می‌کنیم:

آموزش ساخت لوستر در خانه با مهره‌های چوبی - آویز دوم

بازهم نخ را به‌حلقهٔ کوچک قلاب می‌کنیم، ولی این‌ بار برای به‌نخ‌کشیدن مهره‌ها، از این الگو پیروی می‌کنیم: یک مهره کوچک، یک مهره بزرگ و ادامه می‌دهیم تا درنهایت ۵ مهره بزرگ و ۶ مهره کوچک داشته باشیم. در اول و آخر رشته‌ها باید مهرهٔ کوچک وجود داشته باشد. حالا رشته‌ها را دوباره از انتها به‌ حلقهٔ بزرگ می‌بندیم و گره می‌زنیم. رشته‌ها را از روی هم رد نکنید.

برای اینکه گره‌ها شل نشوند، روی هرکدام را با لایه‌ای از چسب بپوشانید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با مهره‌های چوبی - مجکم کردن مهره‌ها

حلقهٔ بیرونی کارگاه‌ها را بردارید و داخل‌شان را با چسب‌ چوب آغشته کنید؛ سپس هر حلقهٔ بیرونی را به‌ حلقهٔ درونی خودش وصل کنید و پیچ آن را محکم ببندید.

پس‌از خشک‌شدن می‌توانید پیچ‌ها و بخش سخت‌افزار کارگاه را بردارید. در حلقهٔ بالایی، دو سوراخ مطابق شکل ایجاد کنید و سیم را از آن عبور دهید؛ سپس کابل را وارد حلقه کنید، سیم را دورش بپیچید و به‌سمت مقابل آن ببرید، از سوراخ رد کرده و محکم کنید.

آموزش ساخت لوستر در خانه با مهره‌های چوبی - ایجاد پایه

اگر بخواهید از مهره‌های چوبی در لوستر آماده استفاده کنید، می‌توانید از طرح زیر ایده بگیرید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با مهره‌های چوبی - نمونه ساخته شده کامل

۱۲. لوستر با قلاب‌بافی

لوستر با قلاب بافی - آموزش ساخت لوستر در خانه

برای ساخت این لوستر می‌توانید از قلاب‌بافی‌های قدیمی‌تان استفاده کنید. ابتدا یک بادکنک را به‌ اندازهٔ دلخواه باد کنید و ببندید. سطح بادکنک را با روغن چرخ‌خیاطی کمی چرب کنید تا چسب‌ چوب به آن نچسبد و بعد از ترکاندن بادکنک، لوستر وا نرود. بعد روی قلاب‌بافی را با چسب‌ چوب آغشته کنید و آن را دور بادکنک بگیرید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با قلاب‌بافی - چسابندن تور

وقتی کاملا خشک شد، بادکنک را بترکانید. قلاب‌بافی به‌خاطر چسب‌ چوب، به‌ همان‌ شکل گرد و توپی سفت می‌شود. حالا لامپ و کابل را از آن رد کنید و به سقف بیاویزید.

۱۳. لوستر با نخ‌کاموا

آموزش ساخت لوستر در خانه با نخ‌کاموا

این مدل هم تقریبا مانند قبلی است؛ فقط باید به‌جای قلاب‌بافی از نخ‌ کاموا استفاده کنید. یک بادکنک را به‌ اندازه دل‌خواه باد کنید و روی آن را با کمی روغن چرخ‌خیاطی یا روغن‌ مایع چرب کنید. داخل ظرفی چسب‌ چوب را بریزید و نخ‌ کاموا را در آن قرار دهید و دور بادکنک بپیچید. وقتی به‌ شکل تصویر بالا درآمد، اضافۀ نخ را بچینید و منتظر بمانید تا خشک شود. تازمانی‌که کاملا خشک نشده است، به آن دست نزنید؛ زیرا همه زحمات‌تان به باد می‌رود. بعد از خشک‌شدن، بادکنک را بترکانید و از دهانهٔ پایین لوستر کابل و لامپ را رد کنید.

۱۴. لوستر با نوار ریشه‌دوزی

آموزش ساخت لوستر در خانه با نوار ریشه‌دوزی

از یک حلقهٔ بزرگ و یک یا دو حلقه کوچک‌تر (بسته به‌تعداد طبقات) استفاده کنید و آنها را به‌شکل آویز به هم وصل کنید. می‌توانید از بدنهٔ آباژور هم استفاده کنید. نوار ریشه‌دوزی را باید ازقبل تهیه کرده باشید. این نوار را به‌ حاشیهٔ پرده‌ها وصل می‌کنند و می‌توانید آن را از بازار بخرید. نوار ریشه‌دوزی را با چسب‌ حرارتی روی هر حلقه بچسبانید و سپس روی ریشه‌ها را با روبان یا نوارهای تزیینی بپوشانید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با نوار ریشه‌دوزی - چسب کاری

به‌جای نوار ریشه‌دوزی آماده، می‌توانید خودتان آن را با نخ‌ نایلون درست کنید.

۱۵. لوستر با نوار پَردار

آموزش ساخت لوستر در خانه - لوستر پردار

این لوستر بسیار ساده است. کافی است از نوارهای پردار که در بازار موجود هستند استفاده کنید و آنها را دایره‌وار روی فانوس‌ کاغذی بچسبانید:

ایجاد طبقات پردار برای ساخت لوستر در خانه

۱۶. لوستری از گل و روبان

آموزش ساخت لوستر در خانه با گل و روبان

گل‌ها یادآور طبیعت هستند. چه زیبا می‌شود اگر لوستری پر از گل و روبان داشته باشیم. برای درست‌کردن این لوستر از چارچوب لوسترهای قدیمی استفاده کنید. ابتدا دور میله‌های آن را رنگ‌آمیزی کنید یا با نوار کِشی (که برای گل‌سازی از آن استفاده می‌کنند) آنها را بپیچید. سپس مطابق شکل روی آن را با روبان، پاپیون، گل و شگوفه تزئین کنید. این لوستر برای آلاچیق در حیاط یا بالکن بسیار مناسب است.

۱۷. لوستر با روبان و تور

آموزش ساخت لوستر در خانه با روبان و تور

این طرح بسیار ساده است. برای ساختنش فقط به یک آویز دارای یک یا چند طبقه (شبیه سبد با دهانه گرد) نیاز دارید. تور و روبان‌ها را در اندازه‌های مختلف ببرید و مطابق شکل دور حلقه‌ها گره بزنید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با روبان و تور

دسته سوم: استفاده از چوب و فلزات

این طرح‌ها مناسب کسانی است که عاشق طرح‌های چوب و فلز هستند. کار با آنها کمی پیچیده‌تر است، اما آقایان از عهده آن برمی‌آیند!

۱۸. ساخت لوستر چوبی در خانه

آموزش ساخت لوستر در خانه با چوب

دو حلقهٔ چوبی بزرگ و کوچک بردارید (کارگاه‌های گلدوزی محکم برای این‌کار مناسب‌اند). بسته به‌ تعداد لامپی که می‌خواهید داشته باشید، آنها را از داخل علامت‌گذاری کنید. حالا روی هر علامت، یک بَست یا گیره نصب کنید. سیم‌ها را به‌ هم پیچ بدهید و از بست‌ها عبور دهید و آنها را به‌ شیوهٔ درست سیم‌کشی به پایه لامپ متصل کنید. طول سیم باید به‌ اندازه‌ای بلند باشد که بین دو پایه لامپ کشیدگی پیدا نکند. آخرین پایه لامپ باید سیم بلندتری داشته باشد تا به سقف برسد.

آموزش ساخت لوستر در خانه با چوب - مراحل کار

حالا مطابق شکل، در سه قسمت از هر دو حلقه سوراخ ایجاد کنید. حلقه بزرگ‌تر به دو سوراخ عمودی و حلقه کوچک‌تر به یک سوراخ نیاز دارد. دلیلش این است که حلقه بزرگ‌تر نه‌تنها به حلقه کوچک‌تر بلکه باید به سقف هم آویزان شود.

آموزش ساخت لوستر در خانه با چوب - اتصالات

درانتها، ریسمان‌ها را از سوراخ‌ها رد کنید و دو حلقه را به‌ هم و به سقف متصل کنید. ریسمان‌ها را طوری محکم کنید که لوستر سقوط نکند.

ساخت لوستر چوبی در خانه - گره‌ها

۱۹. لوستر چوبی به‌ شکل هندسی

آموزش ساخت لوستر در خانه با شکل هندسی

برای این مدل به ۱۲ چوب نیاز دارید که چهارتای آنها ۳۷٫۵ سانتی‌متر و هشت‌تای مابقی ۳۳٫۷ سانتی‌متر هستند. اندازه‌ها را به‌ دل‌خواه خودتان با همین نسبت می‌توانید کم‌وزیاد کنید:

آموزش ساخت لوستر در خانه با شکل هندسی - وسایل مورد نیاز

ابتدا با دو چوب بلند و دو چوب کوتاه، دو مربع بسازید. سپس مثل شکل زیر یک مکعب درست کنید. در هریک از وجوه مکعب، یکی از چوب‌ها را به‌ شکل قطر وصل کنید:

ساخت لوستر چوبی در خانه با شکل هندسی - چسباندن

در قسمت بالایی، یک سوراخ به‌ اندازه ردکردن یک پایه برای سرپیچ لامپ ایجاد کنید. برای زیباترشدن کار، چوب‌ها را جلا بزنید:

ساخت لوستر چوبی در خانه با شکل هندسی - اتصال پایه

دسته چهارم: استفاده از وسایل غیرمعمول

برای درست‌کردن این طرح‌ها از وسایلی استفاده خواهیم کرد که کمی غیرمعمول هستند. برای افرادی‌ که دکوراسیون منزل‌شان خاص است، این طرح‌ها ممکن است مناسب باشد.

۲۰. لوستر با استفاده از کرۀ زمین چراغ‌دار

ساخت لوستر در خانه با کره زمین چراغ‌دار

این کره‌ها در بازار در اندازه‌های مختلف وجود دارند و باتری‌خور هستند. چراغی که درون آنها تعبیه شده است هر چند ثانیه تغییر رنگ می‌دهد. روی یکی از نیم‌کره‌ها یک پایه نصب شده است که سبب می‌شود کره به‌راحتی روی میز بایستد و قل نخورد. می‌توانید در قسمت پایه سوراخ ایجاد کنید و ریسمان را عبور دهید. سپس همه آنها را به یک صفحهٔ گرد یا مربعی وصل کنید. این صفحه را می‌توانید چوبی یا فلزی انتخاب کنید و آن را به سقف پیچ کنید.

۲۱. لوستر با توپ پینگ‌پنگ

ساخت لوستر در خانه با توپ پینگ‌پنگ

در این مدل به تعدادی توپ پینگ‌پنگ و بدنهٔ آباژور بدون کلاهک نیاز داریم. این مدل ۴۵ سانتی‌متر قطر دارد و از ۱۸۰ توپ پینگ‌پنگ (۶ ردیف ۳۰تایی) درست شده است. می‌توانید به‌دل‌خواه خودتان تعداد آنها را کمتر یا بیشتر کنید. توپ‌ها را با اسپری به هر طیف‌ رنگی که دوست دارید، رنگ‌آمیزی کنید.

توپ‌ها را با سوزن، سوراخ کنید و با نخ‌ نایلونی مثل مروارید به‌ نخ بکشید. هر ردیف را که درست کردید، انتهای آن را به توپ اول ببندید؛ به‌این‌ترتیب ۶ حلقه خواهید داشت.

هر حلقه را به بدنه آباژور متصل کنید و سراغ حلقه بعدی بروید. هر ۶ حلقه را روی این ساختار سوار کنید. درانتها، این لوستر را با کابل به سقف آویزان کنید.

۲۲. لوستر با سطل‌ زباله سیمی

ساخت لوستر در خانه با سطل‌زباله سیمی

این‌هم یکی از آن وسایل عجیب‌وغریبی است که لوستر بسیار زیبایی از آن درمی‌آید. اگر سطل‌ زبالهٔ سیمی قدیمی دارید که در انباری خاک می‌خورد، به‌جای دورانداختن از آن استفاده کنید.

کف سطل را برای عبوردادن کابل سوراخ کنید؛ سپس سرپیچ لامپ را از سمت دهانهٔ سطل به کابل ببندید.

حالا دسته‌ای از بندهای نئونی مخصوص جمع‌کردن کابل و سیم را بردارید و مطابق شکل، آنها را در سوراخ‌های بدنهٔ سطل‌ زباله وصل کنید. اگر این بندها را پیدا نکردید، به‌جای آن از روبان استفاده کنید؛ البته یادتان باشد که روبان به‌ شکل اریب روی سطل قرار نمی‌گیرد.

اگر سطل‌ زباله سیمی ندارید، می‌توانید از دو حلقه فلزی محکم استفاده کنید. این دو حلقه را به‌ شکل سطل درآورید و سپس دور آن را با فنس سیمیِ محکم بپوشانید. بعد روبان‌ها را روی آن کار کنید.

دسته پنجم: بازسازی لوسترهای قدیمی

لوسترهای ساده با گذشت‌ زمان، رنگ‌ولعاب‌شان را از دست می‌دهند و دیگر آن زیبایی اولیه را ندارند؛ به‌همین‌دلیل بسیاری از ما یا آنها را دور می‌اندازیم یا در انباری رها می‌کنیم. اگر چهارچوب‌ لوسترهای قدیمی را هنوز نگه‌ داشته‌اید، زمان آن است که خلاقیت‌تان را بروز دهید و دوباره از آنها استفاده کنید.

۲۳. تبدیل لوستر چراغ‌دار به شمعدان

تبدیل لوستر چراغ‌دار به شمعدان - آموزش ساخت لوستر در خانه

ابتدا پایه‌های لامپ‌ها را جدا کنید و کابل را دربیاورید. کل قاب را با اسپری رنگ‌آمیزی کنید. حالا به‌جای هر لامپ، یک لیوان دهانه‌گشاد یا فنجان قرار دهید و آن را با چسب‌ حرارتی بچسبانید. سپس درون آنها شمع بگذارید و آویزان کنید.

۲۴. پوشاندن چهارچوب لوستر با منجوق و مروارید

پوشاندن چارچوب لوستر با منجوق و مروارید - آموزش ساخت لوستر در خانه

تعداد زیادی مهره، منجوق یا مروارید به‌ دل‌خواه خودتان با هر طیف‌ رنگی که دوست دارید انتخاب کنید. ابتدا مهره‌ها را به‌ نخ بکشید و سپس سر نخ را به‌ ابتدای یکی از شاخه‌ها گره بزنید. چند مهرهٔ اول را با چسب‌ حرارتی بچسبانید تا محکم شوند. بعد رشته را دور شاخه بپیچید. بعد از دو سه دور پیچیدن، دوباره چسب بزنید و همین‌ کار را تا انتهای شاخه تکرار کنید؛ به‌این‌ترتیب یک چلچراغ قدیمی را با هزینهٔ بسیار کم به یک لوستر جدید تبدیل کرده‌اید.

به‌جای مهره می‌توانید از نخ کاموا یا نخ‌های کنفی استفاده کنید. تصویر آن را در زیر می‌بینید:

پوشاندن چارچوب لوستر با نخ کنفی - آموزش ساخت لوستر در خانه

شما از کدام ایده برای لوستر خوش‌تان آمد؟ آیا توضیحات ساخت آن کافی و واضح بود؟ لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: ساخت عطر در خانه؛ برای خود یک عطر اختصاصی بسازید
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 14 دیدگاه)
  1. زهرا می‌گوید

    خیلی عالی .ممنون. کلی ایده گرفتم.

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود. خوشحالیم براتون مفید بوده.

  2. رضا می‌گوید

    ایده کره و توپ پینگ پنگ خیلی جالب بود. ممنونم از توضیحات و تصاویر

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود. خوشحالیم که براتون رضایت‌بخش بوده.

  3. علی عرفان می‌گوید

    خیلی عالی بود.واقعا آموزش یک هنر زیبا، یعنی درست کردن لوسترهای خوشکل،که خیلی هم مقرون به صرفه هستش.دست گلتون درد نکنه،بدون هیچ چشم داشتی زحمت میکشید

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      سپاس از دیدگاهتون علی عزیز.