۲۵ کار مفید و سرگرم کننده‌ای که می‌توانید در دوران قرنطینه انجام دهید

17

بسیاری از ما وقتی واژۀ قرنطینه را می‌شنویم، بلافاصله به یاد فهرست طولانی کارهایی می‌افتیم که نمی‌توانیم انجام دهیم. ولی باید نیمۀ پر لیوان را نیز ببینیم و به فرصت‌هایی توجه کنیم که این سبک زندگی آرام برای ما فراهم می‌کند. به‌جای اینکه گوشه‌ای بنشینیم و نگران ویروس کرونا باشیم یا احساس تنهایی کنیم، می‌توانیم از این فرصت‌ها برای یادگیری مهارت‌های جدید، رسیدگی بیشتر به خود و انجام‌دادن کارهای لذت‌بخش استفاده کنیم. در ادامه، فهرستی از کارهایی ارائه می‌دهیم که می‌توانید برای سپری‌کردن دوران سخت قرنطینه انجام دهید تا از بیکاری و بی حوصلگی، خسته و کلافه نشوید و در کنار لذت‌بردن از لحظات خود از زمانی که دارید، بهترین استفاده را ببرید. البته بسیاری از این پیشنهادها، ایده‌های تازه‌ای نیست؛ ولی شاید به‌دلایلی کمتر به آنها توجه کرده باشید.

راهنمای مطالعه نمایش

۱. مهربان باشید

پیشنهادهایی که در این مقاله ارائه داده‌ایم، هیچ ترتیب خاصی ندارد؛ ولی باید بگوییم شاید مهربان‌بودن یکی از مهم‌ترین نکاتی باشد که باید در این بحران در نظر داشته باشید. شاید قرنطینه موجب شده که به فردی تلخ و عصبانی تبدیل شوید یا به‌اندازه‌ای خودخواه شده باشید که فقط به خودتان فکر کنید. این خودخواهی به‌شکل رفتارهایی مانند احتکار اجناس و کالاها بروز می‌کند؛ مثل زمانی که بعضی افراد بسیار بیشتر از نیازشان خرید می‌کنند و چیز زیادی برای دیگران باقی نمی‌گذارند. پس بیایید هر روز مهربانی را تمرین کنیم، چه در خانه تنها باشیم و چه در کنار عزیزانمان به سر ببریم.

رونیکس

با پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر و مادر یا هرکس دیگری از نزدیکان خود که بیش از دیگران در معرض خطر عوارض ویروس کرونا قرار دارد، تماس بگیرید. حواستان به همسایه‌های مسن نیز باشد (البته با رعایت فاصلۀ ایمن). اگر به چیزی نیاز دارند و به‌خاطر نگرانی از ابتلا به بیماری نمی‌توانند به فروشگاه بروند، می‌توانید برایشان خرید کنید. اگر در اطراف خود افراد نیازمندی می‌شناسید که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، در حد توان خود به آنها کمک کنید. هرجا می‌توانید به دیگران کمک کنید. وقتی بیرون می‌روید، چیزهایی مانند دستگیره‌های در و دکمه‌های آسانسور و… را با ضدعفونی کننده ضدعفونی کنید.

۲. نظم‌وانضباط را تمرین کنید

در دوران قرنطینه نظم و انضباط را تمرین کنیم - تنظیم ساعت خواب

ویژگی‌های گوناگون و فراوانی وجود دارد که نظم‌وانضباط فرد را نشان می‌دهد؛ ولی مهم‌ترین آنها این است که سروقت به رختخواب برویم و صبح زود بیدار شویم. بسیاری از ما وقتی در خانه کار می‌کنیم، وسوسه می‌شویم که تا لحظه‌ای که باید پشت رایانه بنشینیم و شروع به کار کنیم، بخوابیم و حتی صبحانه را هم‌زمان با چک‌کردن ایمیل‌های صبح بخوریم. درست است که این یکی از مزیت‌های دورکاری است؛ ولی این رویه موجب تنبلی می‌شود و تنبلی نیز موجب می‌شود که دربارۀ خودمان احساس بدی داشته باشیم.

با سحرخیزی و افزایش گردش خون با ورزش صبحگاهی و سپس متمرکزکردن ذهن با مراقبه و پس از آن، خوردن صبحانه (بدون لپ‌تاپ) می‌توانیم روز کاری خوبی را شروع کنیم و وقتی کارمان ایجاب می‌کند، در هوشیارترین حالت ممکن باشیم.

به‌احتمال‌ زیاد این اولین بار است که شما و همکارانتان در خانه کار می‌کنید. معمولا کارکنانی پاداش می‌گیرند که در زمان‌های دشوار ارزش خود را نشان می‌دهند. مرتب و منظم بودن موجب می‌شود که در میان کارکنان دیگر برجسته و متمایز باشید.

۳. کتاب بخوانید

تابه‌حال چند بار به خودتان گفته‌اید که باید بیشتر مطالعه کنید؛ ولی وقت کافی نداشتید؟ ویروس کرونا با وجود تمام سختی‌ها و مشکلاتی که ایجاد کرده، موجب شده وقت آزاد بیشتری داشته باشیم. پس بیایید هر روز بخشی از این وقت آزاد را به کتابخوانی اختصاص دهیم.

اگر معمولا کتاب‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند داستان و رمان های معمایی و رمزآلود مطالعه می‌کنید، ولی همیشه می‌خواستید در موضوع‌های جدی‌تری (مثل رشد و توسعه فردی یا موضوع خاصی که درباره‌اش کنجکاوید) نیز مطالعه کنید، حالا می‌توانید کتاب‌هایی عمیق‌تر و جدی‌تر و درعین‌حال لذت‌بخش بخوانید. پادزهر تمام اخبار بد و ناراحت‌کننده‌ای که این روزها می‌شنوید، خواندن کتابی دربارۀ شادی، کتاب‌های موفقیت، کمک به خود یا سایر موضوع‌های مثبت است.

کتاب‌های الکترونیک نیز گزینۀ خوبی است. این کتاب‌ها در موضوع‌های گوناگونی وجود دارد و می‌توانید آنها را روی دستگاهی بخوانید و مهم‌تر از همه، ۱۰۰درصد عاری از میکروب و ویروس است. بنابراین، خواندن کتاب الکترونیک گزینه‌ای بسیار خوب برای کسانی است که در خانه مانده‌اند تا بیمار نشوند. مطالعه‌کردن زندگی ما را پُربار می‌کند و همۀ ما اکنون به این نوع فعالیت‌های نشاط‌آور نیاز داریم.

۴. خود را با کاشت گل و سبزیجات سرگرم کنید

کاشت سبزیجات در گلدان برای گذراندن وقت در دوران قرنطینه

در خانه ماندن مانع از این نمی‌شود که باغبانی بهاری خود را آغاز کنیم. اگر حیاط و باغچه ندارید، می‌توانید با کاشتن بذرها داخل گلدان یا جعبه، باغبانی را به داخل خانه بیاورید. علاوه‌ بر کاشت انواع گل و گیاه زینتی می‌توانید سبزیجات نیز بکارید و از گیاهان و محصولات تازه‌ای که خودتان کاشته‌اید، در غذاهای خوش‌مزه‌ای که می‌پزید، استفاده کنید.

۵. مراقبه کنید

مراقبه یا مدیتیشن یکی از بهترین کارهایی است که در این اوضاع می‌توانید برای کاهش استرس و بهبود سلامتی خود انجام دهید. شاید شما نیز، مانند بسیاری از مردم، به‌سختی می‌توانید ذهنتان را آرام کنید و نگران سلامت خود و عزیزانتان هستید. تمرین‌های مدیتیشن و ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید با این اوضاع کنار بیایید و آرامش بیشتری داشته باشید.

مراقبه مزیت‌های فراوانی دارد که در مطالعات متعدد و گوناگون اثبات شده‌ است. در روزهای عادی، مراقبه‌کردن غیرممکن به نظر می‌رسد؛ چون مجبوریم با عجله آماده شویم و به محل کار برویم، هشت ساعت پرمشغله را سپری کنیم. از کودکان مراقبت کنیم و کارهای خانه را نیز انجام دهیم. ولی حالا که مجبور نیستیم جایی برویم و زمان آزاد زیادی داریم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

با کم شروع کنید و ابتدا سعی کنید پنج دقیقه به گوشی‌تان نگاه نکنید یا به هیچ‌چیزی فکر نکنید. به‌تدریج در روزهای بعد این زمان را افزایش دهید. در مراقبه نیز، مانند هر برنامه ورزشی و تمرینی دیگری، باید به‌تدریج جلو بروید و سعی کنید کم‌کم زمان مراقبه را افزایش دهید و در آن پیشرفت کنید. با پیشرفت در مراقبه و با مشاهدۀ فوایدی که در زندگی‌تان خواهد داشت، پس از بازگشت اوضاع به حالت عادی نیز همچنان به مراقبه‌کردن ادامه خواهید داد.

۶. از انجام‌دادن پروژه‌ای جذاب لذت ببرید

در دوران قرنطینه کاری که دوست داریم را شروع کنیم

همه آن‌قدر خوش‌شانس نیستند که عاشق کارشان باشند؛ ولی همه در زندگی خود چیزی دارند که عاشقش هستند. شاید بخواهید شیرینی‌پزی خانگی خودتان را راه‌اندازی کنید. از اوقات‌فراغتی که دارید، استفاده کنید و دستورپخت‌های جدید را به کار ببرید و روش‌های مؤثر بازاریابی را برای معرفی محصولات و خدمات خود به دیگران بیابید. برنامه ریزی کنید و ببینید چطور می‌توانید محصولات خود را به یک کسب و کار جانبی تبدیل کنید. شاید هم همیشه می‌خواستید کتابی بنویسید. پس دست‌به‌کار شوید و فایل word را باز کنید و چیزهایی را که در ذهنتان شکل می‌گیرند، تایپ کنید.

مجبور نیستید پروژه‌ای را که شروع کرده‌اید، در زمان قرنطینه به پایان برسانید؛ ولی قطعا می‌توانید کار را شروع کنید و تصمیم بگیرید که هرچه‌ زودتر آن را تمام کنید.

۷. مهارت جدیدی بیاموزید

دنیای کسب‌وکار به‌سرعت در حال تغییر است و همیشه به مهارت‌های جدیدی نیاز دارد؛ ولی در وضعیتی که فقط سعی می‌کنید در محل کار، خودتان را سرِپا نگه دارید، یادگیری مهارت‌های جدید تقریبا غیرممکن است. حالا که وقت کافی دارید، می‌توانید در کلاس‌های آنلاین برنامه‌نویسی شرکت کنید، مهارت‌های گرافیکی، تدوین و ویرایش ویدئویتان را تقویت کنید یا زبان جدیدی یاد بگیرید. قیافۀ همکارانتان را تصور کنید وقتی پس از تمام‌شدن دوران قرنطینه و برگشتن سر کار به زبان آلمانی حرف می‌زنید!


حتما بخوانید: ۹ قدم سریع و آسان برای یادگیری هر چیز

راه‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد. برای نمونه می‌توانید از وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و دوره‌های آموزشی آنلاین استفاده کنید یا راه‌های یادگیری زبان در منزل را امتحان کنید. می‌توانید با دیدن سریال زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید. اگر زمانی که به محل کار نمی‌روید مهارت مفیدی یاد بگیرید، وقتی به محیط کار برمی‌گردید در مقایسه با دیگران توانایی‌های بیشتری خواهید داشت و در بازارکار رقابتی موجود موفق‌تر خواهید بود.

۸. مهارت‌های آرایشگری را بیاموزید

یادگیری کوتاه کردن موها در خانه در دوران قرنطینه

با بسته‌شدن سالن‌های آرایش و آرایشگاه‌ها، بسیاری از مردم مجبور شده‌اند مانیکور و اصلاح‌ و رنگ کردن مو را یاد بگیرند و تمام این کارها را در خانه انجام دهند. اگر موهایتان خشک و آسیب‌پذیر شده، می‌توانید روش درست کردن ماسک های طبیعی مو را یاد بگیرید و با استفاده از آنها، از ریزش مو و خشکی موهای خود جلوگیری کرده و سلامت مو خود را افزایش دهید.

آرایش صورت نیز مهارتی است که در این روزهای بیکاری و فراغت می‌توانید آن را تمرین کنید. کشیدن خط چشم گربه‌ای صاف و قرینه از مهارت‌های پیشرفتۀ آرایشگری است که هرکسی بلد نیست. وقتی یکی از خط چشم‌ها را درست و بی‌نقص می‌کشیم، باید همان شکل را دقیقا روی چشم دیگر نیز پیاده کنیم! در روزهای پرمشغلۀ قبل از شیوع ویروس کرونا می‌بایست با عجله آماده می‌شدیم و به محل کار می‌رفتیم و بنابراین، زمان کافی برای این کارها نداشتیم؛ ولی حالا که باید خانه بمانیم و بیشترین مسافتی که طی می‌کنیم، فاصلۀ میان آشپزخانه تا اتاق‌خواب است، برای تمرین‌کردن خط چشم گربه‌ای وقت کافی داریم.

۹. خود را با هنرهای دستی سرگرم کنید

یادگیری و انجام‌دادن هنرهای دستی راه بسیار خوبی برای پر کردن اوقات فراغت و درعین‌حال درست‌کردن چیزی مفید و زیبا است. در این روزهای بیکاری و بی‌حوصلگی می‌توانیم با استفاده از خودآموزهای موجود، بافتنی بافتن، شماره‌دوزی، قلاب‌دوزی، گلدوزی و سایر هنرها را یاد بگیریم و برای خود و عزیزانمان چیزهایی زیبا و مفید درست کنیم.

۱۰. در خانه ورزش کنید

ورزش کردن در خانه

در این روزها، رفتن به باشگاه فکر خوبی نیست و شاید در خانه نیز تجهیزات و وسایل ورزشی نداشته باشید؛ ولی نگران نباشید! به‌جز وزنه‌زدن، راه‌های دیگری نیز برای حفظ تناسب اندام وجود دارد. در شبکه های اجتماعی به‌دنبال ویدئوهای آموزشی ورزشی بگردید یا به گروه تناسب‌اندام آنلاینی بپیوندید. نکتۀ مهم این است که تا جای ممکن تحرک داشته باشید، گردش خونتان را سریع کنید و عرق کنید. این کار هم برای ذهن مفید است و هم برای جسم.

انجام‌دادن حرکات کششی و تقویتی یوگا نیز بسیار مفید است. در روزهای قرنطینه می‌توانید با انجام‌دادن تمرین‌های تنفسی یوگا، استرس خود را کاهش دهید و با تمرین‌های محبوب و پرطرف‌دار آن، بدن خود را تقویت کنید.

اگر دورکار هستید و در خانه کار می‌کنید، دیگر مجبور نیستید ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینید؛ از آن اشتباهات رومزه رایج و ناخواسته که سلامتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این روزها امکان این را دارید که بین کارتان بلند شوید و بی‌رودربایستی کش‌وقوسی به خودتان بدهید.

۱۱. برای پیاده‌روی یا دویدن بیرون بروید

اگر از تماس نزدیک با دیگران و لمس‌کردن سطوحی که ممکن است آلوده باشد پرهیز کنید، می‌توانید بدون خطر بیرون بروید. گاهی این بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامت روانی خود انجام دهید. اگر می‌توانید، ورزش در فضای باز را در برنامۀ هرروزۀ خود بگنجانید؛ چون ورزش و نور خورشید بهترین چیزی است که موجب بهبود سلامت روانی و جسمی شما می‌شود. فقط فراموش نکنید که اگر در کنار دیگران ورزش می‌کنید، قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید؛ یعنی نباید به‌صورت گروهی ورزش کنید و فاصلۀ دست‌کم دو متری را از دیگران حفظ کنید.

۱۲. فعالیتی ذهنی انجام دهید

انجام بازی های ذهنی برای تقویت ذهن در دوران قرنطینه

تمرین‌های ذهنی نیز به‌اندازۀ تمرین‌های جسمی مهم است. فعال و پویا نگه‌داشتن ذهن در وضعیتی که در قرنطینه گیر کرده‌ایم، کار دشواری است. تماشای تلویزیون و سرگرم‌شدن با گوشی و به‌طورکلی کارهایی که در آنها فعالیت ذهنی نداریم، ممکن است موجب افسردگی و اضطراب شود.

پس بیایید سراغ پازل بزرگی برویم که در کمد خاک می‌خورد و بی‌استفاده مانده است، با اعضای خانواده شطرنج بازی کنیم یا بازی فکری آنلاین یا نرم‌افزاری را پیدا کنیم و با استفاده از آن، توانایی‌های ذهنی خود را تقویت کنیم. یکی از نرم‌افزارهای مفید برای تقویت ذهن Lumosity نام دارد. Lumosity برنامه‌ای است که دانشمندان علوم اعصاب آن را طراحی کرده‌اند و شامل بیش از شصت بازی است که برای تقویت حافظه و ادراک طراحی شده‌ است. این برنامه برای اپل، اندروید و رایانه در دسترس است. همچنین می‌توانیم با ساخت بازی فکری در خانه، علاوه بر تقویت ذهن خودمان و دیگر اعضای خانواده را سرگرم کنیم.


حتما بخوانید: ۱۶ ایده برای ساخت بازی فکری در خانه با روش‌های آسان و ارزان

۱۳. اثری هنری خلق کنید

در این روزها می‌توانید با پیاده کردن ایده های خلاقانه، احساسات خود را بیان کنید. نقاشی‌کردن روش بسیار خوبی برای ابراز احساسات، یادگیری مهارتی جدید و دیدن چیزهای معمولی اطراف خود به‌شکلی کاملا متفاوت و تازه است؛ همان چیزهایی که در روزهای خسته‌کنندۀ قرنطینه با بی‌حوصلگی به آنها خیره می‌شوید.

۱۴. خانه را تمیز و مرتب کنید

تمیز کردن خانه

وقتی روز و شب در خانه هستیم، به‌راحتی محل زندگی و کارمان به جایی کثیف و آشفته تبدیل می‌شود. تمیز کردن خانه و پاک نگه‌داشتن آن، ذهن ما را نیز تمیز و پاک می‌کند و موجب می‌شود احساس راحتی و شادی بیشتری داشته باشیم. با تمیزکردن پنجره‌ها، تیرگی و چرک روی شیشه‌ها را پاک می‌کنیم و دنیا بسیار دل‌بازتر و روشن‌تر به نظر می‌رسد. شستن به‌موقع ظرف‌ها و لباس‌ها نیز موجب می‌شود دیگر استرس و نگرانی نداشته باشیم که چه زمانی باید این کارها را انجام دهیم. در این روزها، باید خانه را به جایی لذت‌بخش تبدیل کنیم، نه جایی که از آن فراری باشیم.


حتما بخوانید: ۲۵ اشتباه بزرگ در تمیز کردن خانه که خانه شما را کثیف‌تر می‌کند

۱۵. به دفتر کار خانگی‌تان سروسامانی بدهید

با شیوع ویروس کرونا، افراد بسیاری در جهان به کارکردن در خانه روی آورده‌اند و تقاضا برای وسایل دفتر کار خانگی که مناسب فضاهای کوچک باشد، افزایش یافته است. بهتر است به‌جای قراردادن لپ‌تاپ روی میزی نامرتب، درحالی‌که سیم‌های فراوانی دور پاهایتان پیچیده‌ است، به محیط کارتان سروسامانی بدهید! برای شروع، فضایی اختصاصی برای کار در نظر بگیرید و بهره‌وری خود را در زمان دورکاری افزایش دهید.

۱۶. سینمای خانگی خودتان را راه‌اندازی کنید

راه اندازی سینمای خانگی برای گذراندن وقت در دوران قرنطینه

درست است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌های سینما در سراسر کشور تعطیل شده‌ است؛ ولی می‌توانید سینمای خانگی خودتان را داشته باشید. امروزه ویدئوپروژکتورهای سینمای خانگی بسیار کوچک‌تر و ارزان‌تر شده‌ است. با استفاده از آنها می‌توانیم فیلم‌های جدید یا کلاسیک را روی دیوار خالی خانه تماشا کنیم. کمی ذرت بوداده درست کنید، بالش‌هایتان را بیاورید و از تماشای فیلم سینمایی موردعلاقه‌تان لذت ببرید!


حتما بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۱۹؛ ۵۳ فیلم تماشایی که نباید از دست بدهید

۱۷. خاطرات خود را بنویسید

شاید فکر کنید که در خانه نشستن و تماشای فیلم و سریال کار مهمی نباشد؛ ولی فراموش نکنید که همۀ ما رویداد تاریخی مهمی را پشت‌سر می‌گذاریم؛ رویدادی که در آینده، مردم تا نسل‌ها درباره‌اش حرف می‌زنند و از آن یاد می‌کنند. نوشتن خاطرات علاوه‌ بر حفظ آنها موجب می‌شود احساساتی را که دربارۀ این وضعیت داریم، تحلیل و پردازش کنیم و از آنها حرف بزنیم؛ احساساتی آمیخته‌ از نگرانی و بی‌حوصلگی.

۱۸. از حمام‌کردن لذت ببرید

در قرنطینه وقت کافی برای لذت بردن از حمام کردن داریم

قرنطینۀ خانگی فرصت بسیار خوبی است تا طولانی‌ترین و بهترین حمام عمرمان را انجام دهیم. در این روزها، وقت کافی داریم و حتی اگر دوست داشته باشیم، می‌توانیم تمام طول روز را در وان حمام بمانیم! تنها چیزهایی که نیاز داریم، کتابی جالب، نوشیدنی موردعلاقه و مقداری شامپو و شویندۀ خوش‌بو است!


حتما بخوانید: بهترین زمان حمام رفتن چه موقع است؟

۱۹. با استفاده از تورهای مجازی سفر کنید

آیا تابه‌حال آرزو کرده‌اید کوه‌های آلپ را از نزدیک ببینید؟ یا در شهر ماچوپیچو یا جاهای دیدنی بارسلونا قدم بزنید؟ با استفاده از تورهای مجازی می‌توانید تمام این کارها را بدون نگرانی از پخش‌کردن بیماری انجام دهید. تورهایی مانند تورمجازی ایران یا تورمجازی جهان امکان مشاهدۀ تصاویر پانوراما و ۳۶۰درجه‌ای از جاذبه های گردشگری را در داخل خانه برایتان فراهم می‌کند. سایت‌های دیگری نیز وجود دارد که با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید آنها را پیدا کنید و از سفر مجازی خود لذت ببرید.


حتما بخوانید: جاذبه‌های گردشگری جهان که مشابه آنها در ایران وجود دارد

۲۰. با استفاده از رنگرزی گرهی تیشرت‌ها و لباس‌های قدیمی خود را نو کنید

رنگرزی گرهی راهی برای سرگرم شدن در دوران قرنطینه

رنگرزی گرهی شیوه‌ای در رنگرزی است که در بعضی از قسمت‌های پارچه، با استفاده از روش‌هایی مانند تاکردن و گره‌زدن و پیچاندن پارچه، موانعی ایجاد می‌شود تا رنگ به آن قسمت‌ها نرسد و شکل‌های گوناگون و خاصی روی پارچه ایجاد شود. رنگرزی گرهی بیشتر روی الیاف طبیعی، مانند الیاف نخی و پنبه‌ای، انجام می‌شود.

رنگرزی گرهی فقط برای بچه‌ها نیست؛ بلکه شیوه‌ای در رنگرزی است که به‌آسانی می‌توانید آن را انجام دهید و بسیار هم سرگرم‌کننده است. با این روش می‌توانید تیشرت، ساق پا، لباس کودک، کلاه یا هرچیز دیگری را که از الیاف پنبه‌ای و طبیعی تهیه شده‌ است، نو کنید و رنگ و ظاهر تازه‌ای به آن بدهید.

۲۱. از خدمات مشاورۀ روان‌شناسی آنلاین یا تلفنی استفاده کنید

اگر استرس یا اضطراب دارید، می‌توانید از خدمات مشاورۀ روان شناسی آنلاین یا تلفنی استفاده کنید. با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید مراکز مختلفی پیدا کنید که خدمات روان‌شناسی از راه‌ دور ارائه می‌دهند. با استفاده از این خدمات می‌توانید بدون خارج‌شدن از خانه، با درمانگر و روان‌شناس صحبت کنید.

۲۲. با آب‌ میوه‌ها و سبزیجات سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

مصرف آب میوها و سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی بدن

درست‌کردن اسموتی میوه‌ها و سبزیجات تازه یا گرفتن آب میوه‌ها و سبزیجات در صبح، کاری وقت‌گیر و پرزحمت است؛ ولی این روزها که وقت کافی داریم، با این کار هم می‌توانیم خود را سرگرم کنیم و هم سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم. این روزها، باید بیشتر از هر زمان دیگری با مصرف مقدار زیادی میوه‌ و سبزیجات تازه یا فریزشده به تقویت سیستم ایمنی بدن خود و نیز کاهش سایز دور کمر خود اهمیت بدهیم. همچنین می‌توانید با وسایلی که دارید یا دستگاه میوه خشک کن میوه‌ها را خشک کنید.


حتما بخوانید: ورزش هوازی در خانه؛ چند ورزشی که به سادگی می‌توان در منزل انجام داد

۲۳. پخت نان خانگی را یاد بگیرید

هیچ بویی بهتر از بوی نان تازه نیست؛ ولی این کار برای افراد تازه‌کاری که معنی «عمل‌آوردن خمیرمایه» را هم نمی‌دانند چه رسد به انجام‌دادن آن، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. به‌علاوه، چه کسی وقت مخلوط‌کردن مواد خمیر، ورزدادن آن و پختن نان را دارد؟ ولی حالا که وقت آزاد زیادی داریم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر قبلا به پخت نان علاقه داشتید، از این فرصت استفاده کنید و طرز تهیه نان خانگی را یاد بگیرید و این مهارت را به فرزندتان نیز بیاموزید.

۲۴. رسانه‌های اجتماعی خود را محدود کنید

محدود کردن رسانه‌های اجتماعی و کانال ها و اشخاصی که دنبال می کنیم

در این روزها که اطلاعات ارزش بسیاری دارد، رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر کانال‌ها و صفحه‌های قابل‌اعتمادی را دنبال می‌کنید که اطلاعات معتبر و به‌روزی در اختیارتان قرار می‌دهد، اطلاعات موردنیازتان را از آنها دریافت کنید؛ ولی شاید کسانی که دنبال می‌کنید، اطلاعات غلطی را به‌سرعت منتشر می‌کنند. شاید کسی که دنبال می‌کنید، ادعا می‌کند کل این ماجرا توطئه‌ای است که برای ایجاد هراس طراحی شده و نباید نگران باشید و شاید کاملا برعکس، هراس و نگرانی را گسترش می‌دهد. درهرصورت، باید بدانید که دریافت اطلاعات اشتباه برای هیچ‌کس مفید نیست.

رسانه‌های اجتماعی احساسات مردم را برمی‌انگیزند و این برانگیختگی احساسات برای بسیاری از افراد، جالب و اعتیادآور است؛ ولی اصلا خوب نیست. در خانه‌ ماندن ممکن است به سلامت روانی ما آسیب بزند و درگیرشدن در بحث‌هایی که برای عصبانی یا نگران‌کردن ما طراحی شده‌، هیچ سودی برای ما ندارد. پس منابع رسانه‌های اجتماعی خود را اصلاح کنید و کسانی را دنبال نکنید که در این اوضاع بحرانی و سخت غیرمفید و مخرب‌اند.

۲۵. پادکست جدید موردعلاقه‌تان را پیدا کنید

پادکست برنامه‌ای صوتی است که می‌توانید با استفاده از گوشی خود به آنها گوش ‌دهید. گوش‌دادن به پادکست‌ها یکی از بهترین راه های باهوش‌ترشدن در اوقات‌فراغت شماست. پادکست‌ها در موضوع‌های گوناگونی مانند کمدی، تاریخ و درام‌های داستانی موجود است و بنابراین هرکس با هر سلیقه‌ای می‌تواند پادکست موردعلاقۀ خود را پیدا کند. وقتی به داستانی پرفرازونشیب گوش می‌دهید، از اینکه زمان چقدر سریع می‌گذرد، شگفت‌زده می‌شوید.

شاید لازم باشد یک هفتۀ دیگر در خانه بمانیم و شاید هم این وضعیت ماه‌ها طول بکشد. درهرصورت، همۀ ما می‌خواهیم از این بحران سالم و شاد بیرون بیاییم و پس از این دوران، برای بازگشت به وظایفی که در خانواده، جامعه و شرکت داریم آماده باشیم. بی‌شک فهرستی که در اینجا ارائه کردیم، کامل نیست و کارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانیم در این روزها انجام دهیم. اگر شما نیز پیشنهادی دارید و می‌خواهید به فهرست بالا چیزی اضافه کنید، خوش‌حال می‌شویم که آن را در بخش نظرات با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۱ نکته برای محافظت از سلامت روان در دوران قرنطینه
رفتار درست با شریک عاطفی چگونه است؟
حق با کدام طرف است؟
جواب چنین سوالاتی را در این مجموعه بیابید.

منبع success readersdigest
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 17 دیدگاه)
  1. Sofia می‌گوید

    سلام من 13 سالمه
    نوددرصد روز رو با گوشی سر می کنم و به شکل وحشتناکی به فضای مجازی اعتیاد پیدا کردم.
    از طرفی هیچ کاری ندارم که انجام بدم و مادر پدرمم و مطمنم تا چند وقت دیگه اینستاگرام ،فیسبوک، تیک تاک ، تویتر و یوتیب رو برام ممنوع میکنن و واقعا برام سخته می خوام قبل ازین که برام ممنوع کنن خودم بذارمش کنار و حداکثر روزی نیم ساعت سرم تو گوشی و لب تاپ باشه .
    میشه راه حلی جلوی پام بذارید؟

    1. لیانا می‌گوید

      دقیقا منم همینطور.

    2. تنها می‌گوید

      نه

    3. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      من خودم از برنامه‌هایی استفاده می‌کنم که زمان استفاده از اپلیکیشن‌ها رو محدود می‌کنن. شاید به شما هم کمک کنه. موفق باشین. 😉🌹

  2. آنیسا می‌گوید

    خب بیشتر این کارا دنگ و فنگ داره و وا به میل خیلی ها نیس

  3. سودا می‌گوید

    مطالبه خوب بود ولی من همه رو انجام دادم و فایده نداره
    بیشتر وقتم رو تو گوشی میگذرونم ولی خودمو با برنامه محدود کردم و الان بیشتر وقتا بیکارم و حوصله ام بیشتر از همیشه سر میره