نکاتی که قبل از انتخاب مربی خصوصی بدنسازی و تناسب اندام باید بدانید

1

اگر تصمیم گرفته‌اید به‌صورت حرفه‌ای روی تناسب ‌اندام خود کار کنید، تبریک ما را بپذیرید. با این کار، نه‌تنها می‌توانید یک اندام زیبا داشته باشید، بلکه سلامتتان را هم حفظ می‌کنید. مربی‌های بدنسازی بهترین گزینه برای رساندن شما به اهداف سلامتی‌تان هستند. چنانچه می‌خواهید با کمک یک مربی خصوصی فعالیت‌های ورزشی خود را شروع کنید، باید در انتخاب او کاملا دقت کنید. در این مقاله، تمام ویژگی‌های مربی حرفه‌ای و مناسب را توضیح می‌دهیم.

مربی خصوصی بدنسازی باید آن‌قدر مهارت داشته باشد که بتواند ورزش‌های مناسب‌ را به شما آموزش دهد و در همان حال، انگیزه ورزش کردن را در شما تقویت کند و زنده نگه دارد. باید در انتخاب مربی‌تان دقت بسیاری به خرج دهید تا به هدف دلخواهتان برسید.

رونیکس

پیداکردن مربی‌ای که تمام ویژگی‌های مربیان حرفه‌ای را داشته باشد، کمی سخت و پرزحمت است. وقتی مربی‌ای‌ نقش مربی خصوصی‌تان را بازی می‌کند، به این مفهوم است که باید به تمام ویژگی‌های جسمی شما آگاهی یابد و ارتباط خوبی با شما برقرار کند و در تمام دوره آمادگی جسمانی، یاری‌تان دهد.

هنگام انتخاب مربی خصوصی بدنسازی به نکات زیر توجه کنید:

۱. کارت یا گواهی‌نامه مربیگری؛ اولین نکته قابل توجه در انتخاب مربی خصوصی بدنسازی

مربی‌های ورزشی بدون هیچ عذر و بهانه‌ای، باید گواهی‌نامه خود را به شما نشان دهند که معلوم شود در رشته‌ای که می‌خواهند با شما کار کنند، به‌اندازه کافی تخصص دارند. مربی بدنسازی برای داشتن کارت و گواهی‌نامه مربیگری بدنسازی باید آزمون‌های تئوری و عملی بگذراند و درصورت موفقیت، گواهی‌نامه مربیگری دریافت کند. دیدن گواهی‌نامه مربیگری خیالتان را راحت می‌کند که مربی انتخابی‌تان استانداردهای مشخص و تخصصی بدنسازی را دارد و مدرک خود را از سازمانی معتبر دریافت کرده است.

۲. مربی باتجربه؛ از جمله مهمترین عامل انتخاب مربی خوصی بدنسازی

انتخاب مربی خصوصی تناسب اندام ـ باتجربه

کار نیکو کردن از پر کردن است. اگر می‌خواهید بیشترین نتیجه را از تمرین‌های ورزشی‌تان بگیرید، دورِ مربی‌های تازه‌کار را که مدت زیادی از گرفتن گواهی‌نامه‌شان نگذشته، خط بکشید. مربی‌های حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند تمرین‌های خوبی به شما بدهند که در پایان، از نتیجه کارتان راضی باشید.

هنگام استخدام مربی بدنسازی خصوصی، بهتر است پاسخ این پرسش‌ها را بدانید:

  • او چه مدت مربی خصوصی بوده است؟ و آیا مدرک مربیگری دارد؟
  • از تناسب اندام و سلامتی چه دانشی دارد؟
  • آیا او هنگام توضیح درباره تمرین‌های ورزشی‌ای که می‌خواهد با شما کار کند، وضعیت پزشکی‌تان را هم جویا می‌شود؟ این موضوع نشان می‌دهد که مربی‌ای حرفه‌ای است و کارش را به‌خوبی می‌شناسد.

به‌طورکلی، مربی‌های باتجربه پیش از هرچیز، وضعیت فیزیکی و انعطاف‌پذیری بدنتان را بررسی می‌کنند و برنامه ورزشی را باتوجه‌به وضعیت جسمانی‌ و نیازتان آماده می‌کنند.


حتما بخوانید: چگونه بدنی انعطاف پذیر داشته باشیم؟

۳. شخصیت مربی؛ مهمترین نکته انتخاب مربی خوصی بدنسازی

چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد که ورزش را دنبال کنید؟ برخی از مربی‌ها، با گفتن جملات مثبت تشویقی، شما را به انجام‌دادن حرکات ورزشی ترغیب می‌کنند. اما برخی دیگر از مربی‌ها مدام فریاد می‌کشند و با ایجاد ترس، شما را به انجام‌دادن چند حرکت ورزشی اضافی، ‌مثل اسکوات، وادار می‌کنند. شما کدام‌یک را می‌پسندید؟

هماهنگی و سازگاری بین مربی و هنرجوی او بسیار ضروری است. اگر نمی‌توانید نظم‌و‌انضباط ارتش را تحمل کنید، بی‌شک مربی خشنی که برای انجام‌دادن سریع‌تر و بیشتر حرکات ورزشی، مدام در گوشتان فریاد می‌کشد، به‌درد شما نمی‌خورد.

همچنین برخی از افراد، با روش مشاهده، می‌توانند انجام‌دادن حرکات ورزشی را بیاموزند. بنابراین باید مطمئن شوید مربی خصوصی‌تان هر حرکت ورزشی را ابتدا خودش انجام دهد تا آن حرکات را به‌خوبی بیاموزید و درست اجرا کنید. حتی مربی باید درصورت نیاز، بخواهد آن حرکات ورزشی را تکرار کند.

هنگام انتخاب مربی، با او صحبت کنید و از روش کارش مطمئن شوید تا بعدها باعث نشود از ورزش سرخورده شوید. روش دیگر انتخاب مربی مناسب، درصورت امکان، گفت‌وگو با هنرجویان قبلی یا فعلی اوست. بدین ترتیب می‌توانید به اطلاعات دقیق‌تری درباره مربی مدنظرتان دست یابید. البته دیدن نتایج کار هنرجویان مهم‌تر از تعریف‌هایی است که از مربی می‌شود. با دیدن نتیجه کار و اهداف هنرجویان دیگر، به‌ویژه هنرجویانی که اهدافی مشابه شما داشته‌اند، می‌توانید تصمیم بگیرید کدام مربی مناسب شماست.

۴. دوری از مربی‌های بی‌توجه یا مغرور

برخی از مربی‌ها بی‌توجه و بی‌حوصله‌اند. این نوع مربی‌ها هرگز مراقب درست ‌انجام‌دادن حرکات ورزشی هنرجویان خود نیستند. آنها ممکن است حضوری فیزیکی داشته باشند؛ اما حواسشان دائم جای دیگری باشد و به شما توجه نکنند. مربی خوب باید همان‌طور که حرکات ورزشی را به هنرجو می‌آموزد، مراقب باشد او هم حرکات را درست انجام دهد. همچنین مربی باید فواید این تمرین‌ها و مضرات اشتباه‌ انجام‌دادن آنها را حین ورزش‌ توضیح دهد و کاملا مراقب هنرجوی خود باشد.

درضمن هرگز به‌سراغ آن دسته از مربی‌هایی نروید که مغرورند. این نوع مربی‌ها آن‌قدر تکبر دارند که کاری می‌کنند جرئت نکنید سؤالی بپرسید. علاوه‌براین باعث می‌شوند از انجام‌دادن حرکات ورزشی‌تان لذت نبرید و مدام از حضور مربی‌تان کلافه و ناراحت باشید. این‌گونه مربی‌ها درنهایت شما را از ورزش و رسیدن به هدف ورزشی‌تان خسته و دل‌زده می‌کنند.

۵. رشته تخصصی و تحصیلات

انتخاب مربی خصوصی تناسب اندام حرفه‌ای، متخصص

حتما ضرب‌المثل همه‌کاره و هیچ‌‌کاره را شنیده‌اید. اگر به‌دنبال هدف خاصی مثل شرکت در دو ماراتن هستید، باید مربی‌تان در ورزش دو و تمرین‌های مربوط به آن تخصص کافی داشته باشد. مسلما اینجا قهرمان وزنه‌برداری المپیک به ‌کارتان نمی‌آید! مربی‌هایی که در رشته ورزشی خاصی مهارت دارند، از تمام جنبه‌ها و مشکلات آن رشته آگاه‌اند و می‌توانند شما را بهتر آموزش دهند و زودتر به اهداف ورزشی‌تان برسانند.

همچنین هنگام انتخاب مربی، حتما به‌سراغ افرادی بروید که تحصیلات آکادمیک در رشته‌های ورزشی داشته باشند. این افراد در کنار تمرین‌های ورزشی‌ای که برای شما در نظر می‌گیرند، درباره علوم تغذیه یا ورزش هم آگاهی‌هایی علمی دارند و می‌توانند برایتان تمرین‌های ورزشی و برنامه رژیم غذایی متناسب با تمرین‌هایتان تنظیم کنند. بنابراین علاوه بر سوابق کاری و رشته تخصصی، سابقه تحصیلی مربی ورزشی‌تان را هم بررسی کنید.

نکات مهم برای خرید لوازم TRX برای ورزش در خانه

۶. برنامه صحیح ورزشی و روش کار

داشتن برنامه ورزشی به شما کمک می‌کند که روند تناسب اندام و بدنسازی‌تان را به‌درستی پیش ببرید. بنابراین موقع انتخاب مربی خصوصی، از او بپرسید برای تمرین‌های ورزشی چه روش و برنامه‌ای در نظر دارد. آیا باید در فضای باشگاه تمرین‌هایتان را انجام دهید یا ازنظر او هوای باز بهتر است؟ تمرین‌هایتان را باید با دستگاه‌های باشگاه انجام دهید یا فقط داشتن چند وزنه کفایت می‌کند؟ با دانستن روش و عملکرد مربی، می‌توانید نتیجه‌گیری کنید که روش او تا چه اندازه به اهداف شما نزدیک‌ است.

۷. شهریه؛ عامل تاثیر گذار در انتخاب مربی خصوصی بدنسازی

صادقانه بگوییم استخدام مربی خصوصی، گران تمام می‌شود. شهریه مربی‌های ورزشی درست مانند تجربه، شخصیت و روش کار آنها متفاوت است. برخی از آنها ساعتی و برخی دیگر براساس تخصص، نوع گواهی‌نامه و البته مکان ورزشی، شهریه دریافت می‌کنند. بنابراین قبل از انتخاب مربی خصوصی ورزشی به بودجه‌تان توجه کنید.

اگر نمی‌توانید هزینه کلاس‌های ورزشی تک‌نفره را بپردازید، نگران نباشید. کلاس‌های نیمه‌خصوصی هم وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته اگر هزینه تعداد جلسات خصوصی بیشتری را پرداخت کنید، می‌توانید تخفیف خوبی بگیرید.

به یاد داشته باشید اگر یک مربی شهریه بسیار کمی پیشنهاد کرد، به دام او نیفتید؛ چون هرقدر پول بدهید، آش می‌خورید. این‌گونه مربی‌ها به‌دلیل شهریه کمی که می‌گیرند، با شما حرفه‌ای کار نمی‌کنند. برخی از مربی‌های تازه‌وارد هم برای جلب هنرجو، قیمت‌های بسیار کمی پیشنهاد می‌دهند.

البته توجه داشته باشید که شهریه‌های گران هم همیشه به‌معنای عالی‌بودن مربی و دریافت خدمات بهتر نیست. بنابراین پیش از انتخاب مربی خصوصی، شهریه و عملکرد مربی‌های مختلف را بررسی کنید. سپس بهترین مربی منطبق با شرایط خود را استخدام کنید.

۸. دردسترس‌بودن مربی؛ از شاخص ترین نکات انتخاب مربی خصوصی بدنسازی

انتخاب مربی خصوصی بدنسازی حرفه‌ای، دسترسی آسان

برای رسیدن به هر هدف ورزشی، استمرار و ثبات کار با مربی ضروری است. بنابراین پیش از انتخاب مربی خصوصی، بهتر است برنامه کاری او را جویا شوید. مثلا در حال حاضر چه تعداد هنرجو دارد؟ برنامه کاری او ثابت است یا شناور؟ چند جلسه ورزشی را از قبل می‌توانید رزرو کنید تا تمام تمرین‌هایتان را به‌موقع انجام دهید؟ تعداد زیاد هنرجو ممکن است نشان‌دهنده توانایی کاری او باشد؛ اما مربی پرکار شاید آن‌قدر خسته ‌شود که نتواند به‌خوبی به شما آموزش و تمرین دهد.

۹. محل تمرین

انتخاب محل تمرین کاملا شخصی است و شما تصمیم می‌گیرید که تمرین‌های ورزشی‌تان را در چه مکانی انجام دهید. بنابراین پیش از تصمیم گیری، تمام عادات و تمایلات خود را در نظر بگیرید. برخی از افراد با دیدن ورزشکارهای دیگر در باشگاه‌ الهام می‌گیرند و به تمرین‌های خود ادامه می‌دهند. اما برخی دیگر تمرین‌های رودررو با مربی خود را در باشگاه تناسب ‌اندام ترجیح می‌دهند. عده‌ای هم دوست دارند در فضای خصوصی خانه خودشان، تمرین‌های ورزشی‌شان را انجام دهند. خبر خوب این است که می‌توانید برای هر روشی که دوست دارید، مربی ورزشی مناسب بیابید.

راهنمای جامع انتخاب کفش ورزشی

۱۰. راهکار مربی هنگام صدمات احتمالی

حوادث همیشه رخ می‌دهد و برخی از آنها ممکن است جدی‌تر باشد. مربی ورزشی باید آن‌قدر مهارت داشته باشد که جلوی این‌گونه حوادث را بگیرد. برخی از صدمات ممکن است مسیر زندگی فرد را کاملا تغییر دهد. بنابراین پیش از انتخاب مربی، باید بدانید که او هنگام رخ‌دادن این نوع حوادث، چه ترفندی برای کنترل وضعیت دارد. برخی از جراحت‌های ورزشی رایج است و اگر مربی به‌اندازه کافی به کار خود مسلط باشد، می‌تواند به شما کمک کند؛ در غیراین‌صورت ممکن است وضعیتتان را بدتر کند.

درضمن باید مراقب باشید که برنامه‌های ورزشی مربی‌تان متناسب با وضعیت جسمانی‌تان باشد تا احتمال آسیب‌دیدن به حداقل برسد. اگر برنامه مربی، شما را در خطر صدمات احتمالی قرار می‌دهد، او مربی مناسبی نیست. هرگز فعالیت‌های ورزشی‌تان را با او شروع نکنید.

۱۱. پیشرفت و رسیدن به هدف نهایی

انتخاب مربی خصوصی بدنسازی حرفه‌ای، پیشرفت

مربی خصوصی بدنسازی تان دائم باید وضعیت جسمانی‌ شما را در نظر بگیرد و برنامه‌های ورزشی‌تان را متناسب با پیشرفتتان در انجام‌دادن تمرین‌ها تنظیم کند. معیارهایی مانند کاهش وزن، افزایش حجم عضله ها و دیگر موفقیت‌های ورزشی کمک می‌کند برنامه ورزشی‌تان را کنار نگذارید و آن را ادامه دهید. با پیشرفت در کار خود می‌توانید مطمئن شوید که مربی‌ وظیفه‌اش را خوب و درست انجام می‌دهد.

مسلما انتخاب مربی حرفه‌ای و خوبی که بتواند شما را به تمام اهداف ورزشی‌تان برساند، سخت است؛ اما با کمی جست‌وجو و توجه به راهنمایی‌های ارائه‌شده در این مقاله می‌توانید درنهایت، مربی دلخواه خود را انتخاب کنید. آیا مورد دیگری هست که توجه به آن، در انتخاب مربی خصوصی به ما کمک کند؟


در ادامه بخوانید: ۵ دلیل برای اینکه چرا شما به مربی نیاز دارید
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع huffpost fitmo goxtrafit
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مژده می‌گوید

    واقعا تو انتخاب مربی بدنسازی خیلی باید دقت کرد
    من قبلا حدود دوسال به صورت خصوصی با یک مربی کار می کردم ولی بعد دوسال فقط پول دادم بهش و نتیجه آنچنانی نداشت
    مدتیه که با یکی از مربی های خوب آشنا شدم از طریق یکی از دوستانم
    و کلاساشون رو خصوصی از آسان اسپرت رزرو کردم
    زمین تا آسمون با مربی قبلیم فرق داره
    کلا کیفیت بالا کارشون رو از برنامه تمرینی شون میشه تشخیص داد.