معرفی کتاب فرمول برنامه ریزی؛ توصیه‌هایی ساده برای یک برنامه خوب

0

آیا از متعهدنبودن به برنامه ریزی خودتان خسته شده‌اید؟ یا از حجم کارهای نکرده و اهدافی که فراموش می‌کنید، ناراحتید؟ هر فردی ممکن است دچار چنین احساسی شود؛ اما آیا حل چنین مشکلاتی، آن‌هم در کمترین زمان، شدنی است؟ کتاب فرمول برنامه ریزی را دیمون زاهاریادس (Damon Zahariades) با هدف رفع چنین مشکلاتی نوشته است. این کتاب در زمانی کم شما را با رویکردهای صحیح برنامه‌ریزی آشنا می‌کند. اگر شما هم از حجم کارهای انباشته‌شده خسته شده‌اید و دوست دارید در چگونگی برنامه‌ریزی برای کارهایتان تحولی ایجاد کنید، در معرفی امروز با ما همراه باشید تا با کتاب فرمول برنامه ریزی آشنا شوید.

شناسنامه کتاب

عنوان: فرمول برنامه ریزی

رونیکس

نویسنده: دیمون زاهاریادس

مترجمان: امیرپویا چراغی، ژاله بهادری (پیشنهاد کاربران)

تعداد صفحات: ۱۳۸ صفحه

انتشارات: نشر نوین (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده کتاب فرمول برنامه ریزی

دیمون زاهاریادس در مباحث مدیریت زمان و راهکارهای افزایش بهره وری چهره بسیار شناخته‌شده‌ای است. او یکی از نویسندگانی است که رکورد بیشترین فروش را در سایت آمازون از آنِ خود کرده است. دیمون مطالبش را در سایت اینترنتی «ArtOfProductivity.com» با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. او در شرکت‌های مختلفی در آمریکا فعالیت داشته و برای رسیدن به چنین جایگاهی بسیار تلاش کرده است. تمام موفقیت زاهاریادس ناشی از این است که بهترین چیزهایی که یاد می‌گرفت را با بقیه به اشتراک می‌گذاشت.

دیمون زاهاریادس
دیمون زاهاریادس،‌ نویسنده کتاب فرمول برنامه ریزی

دیمون درباره علایقش می‌گوید:

  • به قهوه، گروه موسیقی «80s hair band»، سگ‌ها، فیلم‌دیدن و اقتصاد علاقه دارم.
  • از گربه‌ها، سیاست و افرادی که به‌هنگام فیلم‌دیدن صحبت می‌کنند، متنفرم!

از دیگر کتاب‌های این نویسنده می‌توانیم به آثار زیر اشاره کنیم:

درباره کتاب فرمول برنامه ریزی

کتاب فرمول برنامه ریزی با نگاهی جامع و البته بی‌طرفانه، ایرادات و امتیازات برنامه‌ریزی خوب را بررسی می‌کند. موقعیت و نوع فعالیت افراد باعث نمی‌شود ارتباط متفاوتی با کتاب برقرار کنند. از طرفی حجم کم آن سبب می‌شود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطالب مفیدی به خواننده منتقل شود؛ چراکه این یک کتاب فلسفی نیست و به تحلیل چندانی نیاز ندارد. همچنین نویسنده به‌صورت کاملا حرفه‌ای از ورود به حاشیه و سردرگم‌کردن مخاطب خودداری کرده است.

کتاب فرمول برنامه ریزی دقیقا یک فرمول ارائه می‌کند؛ اما برخلاف تصور عمومی، این فرمول چهارچوبی خشک نیست؛ بلکه این فرمول متغیرهایی دارد که می‌توان آنها را کاملا منحصربه‌فرد جای‌گذاری کرد و برای هر فردی برنامه‌ای طبق جایگاهش تعریف کرد. همین باعث شده است کتاب کاملا منعطف باشد و بتوان آن را به عموم مخاطبان توصیه کرد.

زبان شیوا و توضیحات مفید و مختصر کتاب در چنین مبحث خاصی باعث می‌شود اثر کتاب بر مخاطب بیشتر باشد و درنتیجه اعتماد خواننده به کتاب و تعهد به انجام‌دادن نکات آن افزایش ‌یابد؛ بنابراین با کتابی مواجه می‌شوید که آهسته و پیوسته شما را با اصل مطلب روبه‌رو می‌کند. ضعف‌ها را به شما می‌گوید. به سؤالاتتان درباره اینکه چرا تاکنون یک برنامه ریزی موفق نداشته‌اید، پاسخ می‌دهد و به شما نشان می‌دهد که چطور می‌توانید این کاستی‌ها را جبران کنید. از همه مهم‌تر، این کتاب خدمات پس از فروش هم دارد! چراکه فقط تا مرحله خلق برنامه با مخاطب نیست؛ بلکه برای حفظ برنامه و شیوه صحیح انجام‌دادن آن هم راهکارهایی دارد و همراه خواننده می‌ماند. درواقع کتاب فرمول برنامه ریزی ویژگی‌های زیادی دارد تا «دوست مخاطبش» باشد.

ساختار کتاب فرمول برنامه ریزی

ساختار کتاب فرمول برنامه ریزی به‌گونه‌ای است که مخاطب را از ابتدا تا انتها همراهی می‌کند. درواقع شناخت مسئله و مشخص‌کردن ایرادات را در اولویت قرار می‌دهد. سپس روش‌های مختلف برنامه‌ریزی را معرفی می‌کند. از بخش سوم وارد مرحله‌ای می‌شود که به مخاطب کمک می‌کند تا برنامه شخصی خودش را به‌درستی ارائه و از آن مراقبت کند. یکی از ویژگی‌های برجسته کتاب این است که به‌هیچ‌عنوان روش خاصی را به خواننده تحمیل نمی‌کند؛ بلکه مانند معلمی خوب، فقط مخاطب را به اصول آشنا می‌کند تا هرکس بتواند برنامه خود را متناسب با روحیات و سبک‌ زندگی خود پی‌ریزی کند. کتاب فرمول برنامه ریزی مباحث زیر را دربرمی‌گیرد:

  • پیشگفتار
  • چه چیزی باید دستاورد برنامه‌هایتان باشد؟
  • پارادوکس بازدهی: چگونه برنامه‌هایتان مانع موفقیت شما می‌شوند؟

حتما بخوانید: موانع موفقیت؛ ۷ مانعی که باعث شکست شما می‌شود

بخش اول: چرا فهرست کارهای برنامه‌ریزی‌شده‌ خود را به پایان نمی‌رسانید؟

  • هشت دلیل که باعث شکست برنامه‌ریزی می‌شود
  • برآورد کارایی برنامه شما: یک خود ارزیابی
  • چگونه هیجانات منفی بازدهی شما را تضعیف می‌کنند؟

بخش دوم: ده مورد از مشهورترین سیستم‌های برنامه‌ریزی

  • به‌انجام‌رساندن کارها: آیا مؤثر است؟

بخش سوم: چگونه برنامه‌ای کامل ایجاد کنیم؟

  • ده قدم اساسی برای داشتن یک برنامه اصولی

بخش چهارم: چگونه از یک سیستم برنامه‌ریزی با کارکرد درست نگهداری کنید؟

  • هشت توصیه برای داشتن یک برنامه خوب
  • اگر از واگن افتادید، چه کار کنید؟

بخش پنجم: آنلاین یا آفلاین: کجا باید برنامه‌های خود را ایجاد کنید؟

  • دلایل به‌کارگیری قلم و کاغذ
  • دلایل آنلاین‌نگه‌داشتن برنامه‌هایتان
  • چگونه تقویم خود را با فهرست کارهایتان همگام کنید؟
  • «فهرست کارهای انجام‌شده» چیست (و آیا به آن نیاز دارید)؟
  • چگونه یک «فهرست کارهای انجام‌شده» ایجاد کنید؟
  • سخنان آخر درباره‌ ایجاد برنامه‌های مؤثر.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر از شکست‌خوردن در تحقق برنامه‌هایتان خسته شده‌اید، این کتاب پیشنهاد مناسبی برای شما است. اگر واقعا تمایل دارید تا به نوع برنامه‌ریزی خودتان سروسامان بدهید و درعین‌حال نمی‌توانید هزینه و زمان زیادی صرف دوره‌های مربوطه کنید و به‌دنبال آموزشی ساده و روان هستید، این کتاب یکی از بهترین منابع برای شما است.

می‌توانید این کتاب را به همکاران، هم‌کلاس‌ها و حتی اعضای خانواده خود معرفی کنید و اگر فردی را می‌شناسید که به‌دنبال تغییر سبک زندگی‌اش است و سردرگم شده، با هدیه‌‌دادن کتاب فرمول برنامه ریزی کمک بزرگی به او خواهید کرد.


حتما بخوانید: ۷ روش مؤثر برای غلبه بر ترس ناشی از ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی

برنامه ریزی خوب

بخش‌هایی از کتاب فرمول برنامه ریزی

«فهرست کارهای برنامه ریزی‌شده بدون موعد مقررشده یک فهرست آرزوهاست، نه چیزی بیشتر. بدون موعدهای مقررشده به تنبلی روی می‌آوریم» (ص۱۵ نسخه الکترونیکی).

***

«قانون پارکینسون را به خاطر بیاورید: “کار به‌اندازه زمان اختصاص‌داده‌شده جهت تکمیلش طول می‌کشد.” اگر برای کارهای برنامه ریزی‌شده خود سررسید در نظر نگرفتید، از باقی‌ماندن آنها در فهرستتان تعجب نکنید» (ص۱۶ نسخه الکترونیکی).

***

«اگر موردی بیشتر از یک اقدام نیاز دارد، آن مورد یک پروژه هست که می‌تواند و بهتر است تجزیه شود. با تجزیه آنها، تمرکزتان بهبود می‌یابد و از سریع‌تر به‌انجام‌رسیدن کارهایتان لذت خواهید برد» (ص۷۰ نسخه الکترونیکی).

***

«به خود کمتر از زمانی که فکر می‌کنید نیاز دارید، زمان بدهید» (ص۷۳ نسخه الکترونیکی).

***

«زمانی که یک روز از انجام برنامه خود چشم‌پوشی می‌کنید، چشم‌پوشی‌کردن در روزهای آتی هم راحت‌تر می‌شود» (ص۱۰۹ نسخه الکترونیکی).

***

«پربازده‌بودن به‌معنی مشغول‌نگه‌داشتن خود نیست؛ بلکه به‌معنی به‌انجام‌رساندن کارهای درست بر پایه اهداف بلند مدت و کوتاهمدتتان است» (ص۱۲۸ نسخه الکترونیکی).


در ادامه بخوانید: کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی؛ کتابی برای یادگیری اصول موفقیت
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.