قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۹ از دید مجله فوربز

2

زنان در سال ۲۰۱۹ گام‌های قابل‌توجهی برداشتند و جایگاه رهبری را در دنیای سیاست، کسب و کار، رسانه و فعالیت‌های انسان‌دوستانه از آن خود کردند. اگر می‌خواهید درباره قدرتمندترین زنان جهان در سال گذشته بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

در دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، نانسی پلوسی دیداری با ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا داشت. این دیدار برای بررسی تعطیلی احتمالی دولت برگزار شد. در طول این دیدار ۱۵دقیقه‌ای، پلوسی رئيس‌جمهور آمریکا را به چالش کشید، وقفه‌های او را به وقفه انداخت و به‌روشنی نشان داد که حاضر به عقب‌نشینی نیست. او قاطعانه به ترامپ یادآوری کرد: «قدرت من را به‌عنوان رهبر حزب دموکرات کوچک نشمار!»

رونیکس

یک سال بعد، پلوسی نشان داد که چرا کسانی که درباره او قضاوت نادرست داشتند، راه به جایی نبردند. پلوسیِ ۷۹ساله نخستین زنی در تاریخ آمریکاست که سمت ریاست مجلس آمریکا را عهده‌دار شده است: جایگاهی که طبق قانون، نفر دوم برای جایگزینی رئیس‌جمهور آمریکا در شرایط اضطراری است. پلوسی همچنین نخستین فردی در تاریخ آمریکاست که برای دومین بار به ریاست مجلس رسیده است. به همهٔ اینها عنوان طراح چهارمین طرح استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا درطول تاریخ را اضافه کنید.

همهٔ آنچه تا اینجا گفته شد برای قرارگرفتن نام او در کتاب‌های تاریخ کافی است؛ اما قدرت و جسارت اوست که نامش را در میان زنان قدرتمند جهان و در جایگاه سوم قدرتمندترین زنان جهان قرار داده است. این برترین جایگاهی است که پلوسی از سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داده است. او در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار و در رتبه سی‌وهشتم در این فهرست قرار گرفت.

اعتبار پلوسی ریشه در روشی دارد که قدرتش را به کار می‌گیرد: بر اساس اصول خودش و بی‌توجه به دیگران. او پیش از آغاز فرایند استیضاح، ماه‌ها فشار بخشی از اعضای حزب متبوعش را تحمل کرد. او تمام این مدت برای دستیابی به محکم‌ترین مدرک اثبات خطای رئیس‌جمهور صبوری کرد. درعین‌حال، در موقعیتی دیگر و بر اساس اصول خودش، ایستاده برای ترامپ کف زد. او حتی برای اطمینان‌دادن به متحدان آمریکا، شخصا سفرهایی ترتیب داد.

نانسی پلوسی یکی از قدرتمندترین زنان جهان

پاسخ پلوسی به خبرنگاری که او را به داشتن انگیزه شخصی برای استیضاح متهم می‌کرد، این بود: «با من در نیفت!» این جمله را می‌توان شعار همه زنان قدرتمند جهان در فهرست ۱۰۰ نفره مجله فوربز دانست. جایگاه نخست در فهرست قدرتمندترین زنان جهان در مجله فوربز، برای نهمین سال پیاپی به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اختصاص یافته است. او به‌شدت با جو ضدمهاجر کنونی در اروپا مقابله کرد. از دیگر زنان این فهرست می‌توان به «تایلر سوییفت» و «گرتا تانبرگ» اشاره کرد. «سوییفت» برای حفظ حقوق ترانه‌سرایان مبارزه می‌کند و «تانبرگ» ۱۶ساله در تلاش برای آگاهی‌بخشی درباره تغییرات آب‌وهوایی، میلیون‌ها جوان و نوجوان را به خود جلب کرده است.

شواهد بسیاری نشان می‌دهند که زنان بسیاری در جهان در حال انجام اقداماتی تأثیرگذار هستند، بدون اینکه نامشان در فهرست قدرتمندترین‌ زنان جهان از دید مجله فوربز باشد. مجلس آمریکا ۱۲۶ زن دارد. تعداد زنان عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های بزرگ شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ بیش از هر زمان دیگری در تاریخ است.

در ادامه با ۱۰ نفر اول در لیست ۱۰۰نفره قدرتمندترین زنان جهان از دید مجله فوربز آشنا می‌شوید.

۱. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

آنگلا مرکل از زنان قدرتمند جهان

مرکل نخستین زنی بود که به مقام صدراعظمی آلمان رسید. او از سال ۲۰۰۵ این سمت را در اختیار دارد و اکنون چهارمین دوره خدمتش در این جایگاه را سپری می‌کند. مرکل در سال ۲۰۱۸ از رهبری حزب دموکرات‌مسیحی کناره گرفت و اعلام کرد در دور بعدی رقابت برای تصدی صدراعظمی شرکت نخواهد کرد. این بانوی قدرتمند آلمانی رهبری بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را به‌عهده دارد و می‌توان او را رهبر اتحادیه اروپا دانست. مرکل آلمان را به‌سلامت در دوران رکود اقتصادی هدایت کرد و رشد اقتصادی را به این کشور بازگرداند.

او در رهبری به پایداری و قاطعیت معروف است؛ چنان‌که در مقابل ترامپ ایستاد و بیش از یک میلیون پناهنده سوری را در کشور پذیرفت. مرکل هم‌اکنون رهبر دولتی ائتلافی است که چندان مورداقبال رأی‌دهندگان نیست و به‌دلیل پیامدهای ناشی از برگزیت و نیز شکل‌گیری جو ضدمهاجر در اروپا با هجمه فراوانی روبه‌رو است. بزرگ‌ترین پرسش مردم درحال‌حاضر این است که پس از پایان دوره مرکل، چه‌کسی جای او را می‌گیرد و چه رخ خواهد داد.

باید سعی کنیم محترمانه اما روشن و قاطع به توافق برسیم. سیاست همین است: یافتن مسیری مشترک برای پیشروی.

۲. کریستین لاگارد، رئيس بانک مرکزی اروپا

کریستین لاگارد از زنان قدرتمند جهان

لاگارد در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان نخستین زن بر مسند ریاست بانک مرکزی اروپا قرار گرفت. او در دوران نااطمینانی‌های سیاسی ـ جغرافیایی و کاهش سرعت رشد اقتصادی در منطقه، مسئول سیاست‌های پولی اتحادیه اروپا شده است. لاگارد در سخنرانی آغازبه‌کارش، بر نیاز به تجارت چندجانبه و هم‌زمان تقویت فرصت‌های منطقه‌ای تأکید کرد. او از سال ۲۰۱۱ تا اواسط ۲۰۱۹ رئیس صندوق بین‌‌المللی پول بود. لاگارد نخستین زنی است که به این جایگاه رسیده است. در دهمین سالگرد بحران مالی سال ۲۰۰۸، او به نیاز به اصلاح جنسیتی و تنوع افکار در صنایعی اشاره کرد که مردها در آنها غالب هستند.

ازنظر من، رهبری یعنی تشویق‌کردن آدم‌ها، انگیزه دادن به آنها، کمک به آنها برای دستیابی به آنچه می‌توانند و انجام این کار با هدفی روشن.

۳. نانسی پلوسی، رئيس مجلس آمریکا

نانسی پلوسی از قدرتمندترین زنان جهان

نانسی پلوسی پنجاه‌ودومین رئيس مجلس آمریکاست. او نخستین زن در تاریخ آمریکا است که سمت ریاست مجلس نمایندگان این کشور را عهده‌دار شده است. پلوسی در سال ۲۰۱۹ برای سومین بار به این مقام دست یافت. او ارائه‌دهنده طرح استیضاح ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست: رخدادی که تنها ۴ بار در تاریخ آمریکا اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۱۳ نام او طی مراسمی در تالار ملی مشاهیر زن قرار گرفت.

هرکس من را می‌شناسد، می‌داند که نباید با من در بیفتد.

۴. اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا

اورسلا فون در لاین از قدرتمندترین زنان جهان

اورسلا فون در لاین نخستین زنی است که به سمت ریاست کمیسیون اروپا رسیده است. او مسئولیت تدوین سیاست‌هایی است که بیش از ۷۰۰ میلیون اروپایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فون در لاین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ در کابینه مرکل خدمت کرد. این طولانی‌ترین دوره خدمت به‌عنوان عضوی از کابینه است. او در ۶ سال پایانی عضویتش در کابینه، به‌عنوان وزیر دفاع آلمان خدمت کرد. اکنون و در دوره ریاست او، کمیسیون اروپا از ۱۱ زن و ۱۵ مرد تشکیل شده است.

برابری جنسیتی یکی از اصول اساسی اتحادیه اروپا است اما هنوز تبدیل به واقعیت نشده است. تنها در صورتی به بهترین نتایج در کسب‌وکار، سیاست و جامعه می‌رسیم که از استعدادهای گوناگون بهره بگیریم. و این با نادیده‌گرفتن نیمی از جمعیت، نیمی از ایده‌ها و نیمی از نیروی موجود، محقق نمی‌شود.

۵. مری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز

مری بارا از قدرتمندترین زنان جهان

بارا به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی جنرال موتورز از سال ۲۰۰۵ تاکنون، میلیاردها دلار صرف خودروهای الکتریکی، خودران و سیستم حمل‌ونقل اشتراکی به نام «مِیوِن» (Maven) کرده است.

در سال ۲۰۱۹ جنرال موتورز با ادعای رشوهٔ شرکت فیات‌ ـ‌ کرایسلر به اتحادیه کارگری، از آن شرکت شکایت کرد.

بارا با درآمد نزدیک به ۲۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸، بالاترین پاداش را از میان رهبران ۳ شرکت اصلی خودرو‌سازی در دیترویت آمریکا دریافت می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ جنرال موتورز در رده‌بندی برابری جنسیتی رتبه نخست را کسب کرد. این شرکت یکی از دو شرکت جهانی است که تفاوتی در میزان حقوق پرداختی زنان و مردان اعمال نمی‌کند.

اگر دل و ذهن کارکنانمان را به‌دست بیاوریم، کسب‌وکار موفق‌تری خواهیم داشت.

۶. ملیندا گیتس، هم‌بنیان‌گذار بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس

ملیندا گیتس از قدرتمندترین زنان جهان

نقش گیتس به‌شکل فزاینده‌ای در خلق راهبردهای بنیاد خیریه‌اش و حل چالش‌های جدی جهانی (از آموزش و فقر گرفته تا پیشگیری از بارداری و بهداشت) پررنگ‌تر می‌شود. او در راستای هدف بنیاد برای کمک به زندگی سالم‌تر و بهره‌ورانه‌تر برای همه مردم، بخش عمده‌ای از فعالیتش را به حقوق زنان و دختران اختصاص می‌دهد.

گیتس تصمیم‌ گرفته است که فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های بنیان‌گذاران زن فراهم کند. او این کار را به کمک شرکت سرمایه گذاری و حمایتگرش، «پیوتال ونچرز» (Pivotal Ventures) انجام می‌دهد.

من به قدرت داستان‌سرایی باور دارم. داستان‌ها به قلب راه می‌یابند و ذهن را باز می‌کنند: چیزی که معمولا به عمل‌کردن منجر می‌شود.

۷. ابیگیل جانسون، سهامدار عمده و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی

ابیگیل جانسون از قدرتمندترین زنان جهان

جانسون از سال ۲۰۱۴ مدیر ارشد اجرایی شرکت فیدلیتی است. او این سمت را پس از پدرش در اختیار گرفت و از سال ۲۰۱۶ عضو هیئت‌مدیره است. جانسون مالک ۲۴٫۵ درصد از سهام شرکت است که ارزش آن حدود ۲٫۷ هزار میلیارد دلار است.

با حمایت جانسون از مبادله رمز‌ارز، فیدلیتی در سال ۲۰۱۸ پلتفرمی را معرفی کرد که به بنگاه‌های سرمایه‌گذاری امکان مبادله بیت کوین و اتریوم را می‌دهد. جانسون در دوران تحصیلش به‌طور پاره‌وقت در فیدلیتی کار می‌کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از هاروارد با مدرک MBA، کار تمام‌وقت در شرکت را شروع کرد.

مهم نیست چقدر در سازمان ترقی می‌کنید و چقدر کارتان خوب است؛ کار تمام نمی‌شود. دنیا پیوسته در حال تغییر است و مشتریان چیزهای جدیدتری از شما می‌خواهند.

۸. آنا پاتریسیا بوتین، کارآفرین و مدیرعامل گروه بانکداری سانتاندر

آنا بوتین از قدرتمندترین زنان جهان

بوتین پس از مرگ ناگهانی پدرش در سال ۲۰۱۴ به عضویت هیئت‌مدیره سانتاندر درآمد. او در سال ۲۰۱۷ و با جذب بانک پاپیولار که درحال ورشکستگی بود، بحران را پشت سر گذاشت و سانتاندر را به بزرگ‌ترین بانک اسپانیا تبدیل کرد.

به‌دنبال ناآرامی‌های سیاسی در اسپانیا، او تصمیم گرفت بر فناوری‌های مالی و کارآفرین ها تمرکز کند و از کسب‌وکارهای کوچک و کسب‌وکارهای زنان حمایت کند.

بوتین با راه‌اندازی سانتاندر ایکس اقدام به حمایت از کارآفرینی دانشگاهی و خلق نخستین پلتفرم مبتنی بر بلاک چین در اسپانیا کرد.

ما چیزی اختراع نکردیم. کاری که کردیم استفاده از ابزار موجود در کنار هم بود، به‌شکلی که کارمان راه بیفتد!

۹. جینی رومتی، مدیر عامل آی‌بی‌ام

جینی رومتی از قدرتمندترین زنان جهان

رومتی در دوران گذار غول آی‌بی‌ام (IBM) از یک شرکت فناوری به شرکت داده‌رسانی، رهبری را به‌عهده داشت. نیمی از درآمد ۷۹ میلیارد دلاری آی‌بی‌ام در سال ۲۰۱۷ از بخش نوظهور و به‌شدت ارزشمند فناوری اطلاعات حاصل شده است.

او راهبرد آیندهٔ شرکت را حول محاسبات شناختی تنظیم کرده و سرمایه‌گذاری چشمگیری روی بلاک‌چین و محاسبات کوانتومی کرده است.

در سال ۲۰۱۸ آی‌بی‌ام با خرید شرکت «رد هت» (Red Hat) در جایگاه رقابت با آمازون و مایکروسافت در زمینه رایانش ابری قرار گرفت؛ بااین‌حال، ارزش سهام آی‌بی‌ام ۲۰ درصد کاهش یافت و گزارش سه‌ماهه سوم شرکت ضعیف بود.

از اقدامات جاری در راستای حفظ نیروی کار زن در شرکت می‌توان به این موارد اشاره کرد: مرخصی زایمان طولانی‌تر، برنامه‌های ویژه شیردهی و بازگشت نیروی کار ماهر پس از وقفه درازمدت در کار.

دانسته‌هایتان شما را ارزشمند نمی‌کند. آنچه به دیگران یاد می‌دهید به شما ارزش می‌دهد!

۱۰. مریلین هیوسن، مدیر عامل شرکت هوافضا و تجهیزات نظامی لاکهید مارتین

ماریلین هیوسن از قدرتمندترین زنان جهان

هیوسن از سال ۲۰۱۳ مدیر ارشد اجرایی لاکهید است. او جایگاه این شرکت صنعت دفاعی را در زمینه امنیت، هوافضا و فناوری تغییر داد. برنامهٔ جنگنده‌های اف-۳۵ و پیشرفت‌های دیگری که نیازهای دفاعی جدید را پوشش می‌دهند، باعث افزایش ارزش بازار شرکت تا ۱۰۰ میلیارد دلار شده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، شرکت او درآمدی ۵۳میلیاردی داشت که بیشتر آن ناشی از فروش به دولت بود.

در دوان رهبری هیوسن، سهام شرکت افزایش چشمگیر ۳۰۰درصدی را به خود دیده است.

شرکت برای اینکه پیشتازی‌اش در نوآوری را حفظ کند، در حال کار روی هواپیمای فرا‌صوتی است که می‌تواند بدون ایجاد بمب صوتی، دیوار صوتی را بشکند.

رهبران خوب افراد را حول آنچه باید انجام شود سازمان‌دهی می‌کنند. برترین رهبران با تمرکز بر دلیل انجام کارها به افراد الهام می‌بخشند.

سخن آخر

در این مقاله، قدرتمندترین زنان جهان از دید مجله فوربز را معرفی کردیم. هرکدام از این زنان این لیست ۱۰۰نفره، در جایگاه خود ثابت کرده‌اند که قدرت زنان در جامعه را نمی‌توان دست‌کم گرفت.

۱۰ نفر بعدی لیست قدرتمندترین زنان عبارت‌اند از:

  • گیل بودرو، رئیس و مدیرعامل شرکت بیمه انتیم؛
  • سوزان وُجیتسکی، مدیرعامل آلفابت (زیرمجموعه یوتیوب)؛
  • ایزابل کوچر، مدیر عامل شرکت اینژی؛
  • سفرا کَتز، مدیرعامل اوراکل؛
  • کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول؛
  • جولی سویت، مدیرعامل شرکت اکسنچر؛
  • اما والمزلی، مدیرعامل شرکت دارویی جی‌اس‌کی؛
  • شریل سندبرگ، مدیرعامل فیسبوک؛
  • روث پورات، مدیر ارشد مالی گوگل؛
  • اپرا وینفری، مجری و تهیه‌کننده.

در ادامه بخوانید: ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

موانع پیشرفت خود را بشناسید و موفقیت را به عادت همیشگی‌تان تبدیل کنید.

۱۳،۰۰۰ تومان

منبع forbes
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. ن می‌گوید

    بسیار بسیار جالب و مفید بود من که با دقت مقاله رو خوندم و علاوه بر لذتی که بردم برام خیلی آموزنده بود
    سپاس بی کران

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      درود. خوشحالم که مطلب رو دوست داشتید. ممنون از نظر دلگرم‌کننده‌تون.