تعداد دفعات حمام رفتن چقدر باید باشد؟ چند بار در روز یا در هفته دوش بگیریم؟

7

تعداد دفعات حمام رفتن چقدر باید باشد؟ چند بار در روز یا در هفته دوش بگیریم؟ آیا دوش‌گرفتن هرروزه سلامت پوستمان را تهدید می‌کند؟ اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای پرسش‌هایی نظیر اینها هستید، همراه ما باشید. در این مطلب خواهیم دید که در چه شرایطی تعداد دفعات حمام‌کردن از حد ضرورت بیشتر یا کمتر خواهد شد و پیش‌گرفتن هریک از این رویکردها چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد. در بخش پایانی هم از نکته‌ها و توصیه‌هایی خواهیم گفت که برای حفظ سلامت پوست هنگام حمام‌کردن مفید هستند.

چند بار در روز یا در هفته دوش بگیریم؟

عده‌ای عادت ندارند هر روز دوش بگیرند. با وجود همه اظهارنظرهای ضدونقیضی که درباره تعداد دفعات مناسب حمام‌رفتن در طول هفته یا روز بیان می‌شود، به نظر می‌رسد حق با همین افراد باشد.

رونیکس

شاید این موضوع برایتان خیلی باورپذیر نباشد؛ اما دوش‌گرفتن هرروزه می‌تواند به پوستتان آسیب برساند. به‌توصیه برخی از متخصصان پوست، بهتر است یک روز در میان یا دو تا سه بار در هفته دوش بگیریم.

این در حالی است که بسیاری عادت دارند هر روز، صبح زود یا شب قبل از خواب، دوش بگیرند. بسته به عواملی مثل فعالیت‌های جسمانی در طول روز، حتی ممکن است برخی افراد دو یا سه بار در روز دوش بگیرند.

نمی‌توانیم اهمیت رعایت بهداشت شخصی و نقش آن در سلامتی را زیر سؤال ببریم. باوجوداین به نظر می‌رسد هر روز حمام‌کردن واقعا ضروری نباشد. اگر با این اظهارنظر مخالف هستید، به خواندن مطلب ادامه دهید تا بهتر متوجه شوید که حمام‌کردن اگر بیشتر یا کمتر از حد ضرورت باشد، چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد.


حتما بخوانید: بهترین زمان حمام رفتن چه موقع است؟

نکات مهم برای خرید حوله پالتویی

در چه شرایطی حمام‌کردن به افراط کشیده می‌شود و از حد نیاز فراتر می‌رود؟

دوش گرفتن بیش از اندازه و خارش بدن - تعداد دفعات حمام رفتن

مطالبی که در بالا مطرح کردیم، دلیل بر آن نیستند که روند معمول حمام‌کردنتان را تغییر دهید. پوست هرکس متفاوت است و به‌علاوه نیاز و مراقبت از پوست بسته به فصل‌های سال متفاوت خواهد بود؛ مثلا در زمستان که هوا خشک و سرد است، اگر هر روز دوش بگیرید، ممکن است گرفتار خشکی بیش‌ازحد پوست شوید. از سوی دیگر شاید دوش‌گرفتن هرروزه در فصل تابستان تأثیر چندانی بر پوستتان نداشته باشد.

بنا به آنچه گفتیم، نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم چه زمانی حمام‌کردن از حد ضرورت فراتر می‌رود. همه‌چیز به وضعیت بدن و پوست شما و آستانه تحمل آن بستگی دارد.

خرید وان حمام و همه نکاتی که باید در این باره بدانید

نشانه‌ها و پیامدهای زیاد از حد شدن تعداد دفعات حمام‌کردن

البته نشانه‌هایی وجود دارند که درصورت مشاهده آنها می‌توانید متوجه زیاد از حد شدن دفعات حمام‌کردن شوید. این نشانه‌ها را در ادامه می‌توانید ببینید:

اگر ترجیح می‌دهید هر روز دوش بگیرید، به‌توصیه متخصصان بهتر است این کار را بیشتر از یک بار در طول روز انجام ندهید.

با زیادکردن دفعات حمام‌کردن امکان دارد چربی‌های طبیعی موردنیاز پوست را از بین ببرید. ازبین‌رفتن این چربی‌ها باعث خشکی پوست می‌شود و درنهایت به بروز التهاب پوستی یا اگزما منجر می‌شود. خارش، ترک‌خوردگی و قرمزی پوست از دیگر پیامدهای این زیاده‌روی هستند.

به‌علاوه اگر مبتلا به ناراحتی‌های پوستی مثل پسوریازیس هستید و بیشتر از یک بار در طول روز دوش بگیرید، ممکن است علائم اختلال پوستی‌تان تشدید شود. با این کار، باکتری‌های مفید برای پوست را هم از بین می‌برید و خود را در معرض خطر ابتلا به عفونت‌ها قرار می‌دهید.


حتما بخوانید: از بین بردن بوی بد بدن با ۱۰ روش ساده خانگی
کاهش تعداد دفعات حمام‌کردن فقط به سلامت پوست مرتبط نیست؛ این کار منجر به صرفه جویی در مصرف آب هم می‌شود. یعنی نه‌تنها به حفظ منابع طبیعی آب کمک می‌کنید، بلکه در هزینه پرداختی بابت قبض آب هم صرفه جویی می‌کنید. طبق برآوردها هر بار دوش‌گرفتن به‌طور متوسط حدود ۸٫۲ دقیقه زمان می‌برد و در این مدت تقریبا ۶۵ لیتر آب مصرف می‌شود.

تعداد دفعات حمام‌کردن اگر کمتر از حد ضرورت باشد، چه پیامدهایی خواهد داشت؟

کاهش زیاد از حد تعداد دفعات حمام کردن

روی دیگر سکه مربوط به زمانی است که کمتر از حد ضرورت دوش بگیرید. درست است که کاهش دفعات حمام‌کردن به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند؛ اما از سوی دیگر نباید در رعایت بهداشت فردی هم کوتاهی کنید.

تقریبا تمامی نقاط بدن پوشیده از غدد عرق است. گرمای بیش از حد، استرس، ترشح هورمون و فعالیت جسمانی، همگی از موقعیت‌هایی هستند که در آنها غدد عرق فعالیت می‌کنند و عرق می‌کنید. عرق به‌خودی‌خود بی‌بو است؛ اما به‌سرعت با باکتری‌های موجود روی سطح پوست تماس پیدا می‌کند و بوی بدی ایجاد می‌کند.


حتما بخوانید: درمان بوی بد زیر بغل؛ علت و راه‌های پیشگیری از آن

حمام‌نکردن به‌تنهایی باعث بوی بد عرق نمی‌شود، به‌ویژه اگر فعالیت جسمانی شدیدی مثل ورزش‌کردن نداشته باشید؛ اما هرچه بیشتر حمام‌کردن را به تعویق بیندازید، احتمال آنکه عرق بوی بدی بگیرد بیشتر می‌شود، به‌ویژه در نقاطی مثل زیر بغل یا کشاله ران.

این البته تنها پیامد سهل‌انگاری در رعایت بهداشت شخصی و حمام‌نکردن در مدتی طولانی نیست. تجمع سلول‌های پوستی مرده، چرک و عرق روی پوست پیامد دیگر این مسئله است که خود به بروز ناراحتی‌های پوستی مثل آکنه منجر می‌شود و علائم اختلال‌های دیگری چون پسوریازیس، درماتیت (dermatitis) و اگزما را تشدید می‌کند.

همچنین اگر کمتر از حد ضرورت دوش بگیرید، تعادل میان باکتری‌های مضر و مفید موجود روی سطح پوست از بین می‌رود. زیادشدن باکتری‌های مضر روی سطح پوست خطر ابتلا به عفونت های پوستی را بیشتر می‌کند؛ دراین‌صورت بیشتر در معرض خطر ابتلا به درماتیت نگلکتا (dermatitis neglecta/ درماتیت ناشی از بی‌توجهی) قرار خواهید داشت؛ اختلالی که نشانه آن ایجاد پلاک‌های پوستی، به‌خاطر رعایت‌نکردن بهداشت شخصی و تمیز‌نکردن طولانی‌مدت پوست است.

هیپرپيگمانتاسيون (hyperpigmentation/ لکه‌های پوستی) از دیگر پیامدهای کمتر از حد ضرورت بودن دفعات حمام‌کردن است که تجمع سلول‌های مرده پوستی زمینه‌ساز ابتلا به آن می‌شوند. با بازگشت به روال عادی و حمام‌کردن به‌اندازه کافی می‌توانید این اختلال پوستی را برطرف کنید.

بنا به توضیحاتی که دادیم، می‌توانیم پیامدهای کمتر از حد ضرورت بودن دفعات حمام‌کردن را در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • بوی بد عرق بدن؛
  • آکنه؛
  • پدیدارشدن علائم ناراحتی‌های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و درماتیت؛
  • عفونت‌های پوستی؛
  • تیره‌شدن یا تغییر رنگ برخی قسمت‌های پوست؛
  • در موارد شدیدتر، درماتیت نگلکتا و ایجاد لکه‌های ضخیم فلس‌مانند روی پوست.

حتما بخوانید: ۱۰ حقیقتی که احتمالا درمورد بوی بدن خود نمی‌دانستید

چطور می‌توانیم از آسیب‌دیدن پوست به‌خاطر حمام‌کردن هرروزه جلوگیری کنیم؟

توصیه‌هایی برای داشتن حمام بهتر - تعداد دفعات حمام رفتن

اگر ورزش می‌کنید یا بنا به ضرورت‌های کاری و شخصی زیاد این‌طرف و آن‌طرف می‌روید و ترجیح می‌دهید هر روز دوش بگیرید، با مدنظر قراردادن نکته‌ها و توصیه‌های زیر می‌توانید سلامت پوستتان را حفظ کنید:

  • بیشتر از یک بار در طول روز حمام نکنید (اگر بتوانید یک روز در میان حمام کنید، بهتر است). روزهایی که حمام نمی‌کنید، با اسفنج خیس یا لیف، فقط صورت، زیربغل و کشاله ران‌ها را تمیز کنید و بشویید.
  • با آب داغ حمام نکنید. از آب ولرم استفاده کنید.
  • زمان حمام‌کردن بیشتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه نشود.
  • از صابون و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. پیش از بیرون‌آمدن از حمام بدنتان را خوب آب‌کشی کنید تا اثری از مواد شوینده روی پوست نماند.
  • هنگام خشک‌کردن بدن، حوله را روی پوست نکشید. این کار را با ضربه‌های ملایم حوله روی پوست انجام دهید تا کمی رطوبت در پوست باقی بماند.
  • از صابون یا مواد شویندۀ رایحه‌دار و ضدبو استفاده نکنید. اینها می‌توانند باعث ناراحتی پوستی شوند.
  • بعد از هر بار دوش‌گرفتن، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

قبل از خرید کرم مرطوب‌کننده این نکات را حتما بدانید

کلام آخر

بنا به توضیحاتی که دادیم، مشخص‌کردن تعداد دفعات حمام در طول هفته به صلاحدید شما بستگی خواهد داشت. در رعایت بهداشت شخصی کوتاهی نکنید و درعین‌حال بیش از حد ضرورت حمام نکنید.

اگر خشکی پوست یا ناراحتی‌های پوستی دیگر آزارتان می‌دهد، تعداد دفعات دوش‌گرفتن را کمتر کنید. اگر کم‌کردن تعداد دفعات حمام‌کردن برایتان مقدور نیست، دست‌کم سعی کنید مدت حمام‌کردن بیشتر از ۵ دقیقه نشود و از آب داغ هم استفاده نکنید.

لطفا اگر نظر یا تجربه‌ای درباره موضوع مطلب دارید، با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: روش شستن صحیح مو و نکاتی که برای حفظ سلامت موها باید بدانید
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 7 دیدگاه)
  1. abolfazl می‌گوید

    سلام من هفته ای یکبار حمام میکنم اشکال داره ؟

  2. Ebrahim Pooladi می‌گوید

    سلام. مصرف آب خیلی مهمه اما فراموش نکنید که نود درصد آب آشامیدنی توی صنعت و کشاورزی به هدر میره.

  3. امیر می‌گوید

    من سه روز در میون میرم حموم ولی بعد دو روز یا روز بعدش سرم خارش میگیره و ریزش مو میگیرم و پوسته پوسته میشه سرم مث حالت شوره به نظرتون باید هر روز برم حموم این مشکل پیش نیاد یا طبیعیه