جایی برای نفس کشیدن در تهران بزرگ

0

تهران شلوغ است. دود و غبار دارد. هوایش پاک نیست و شهر ایدئالی برای زندگی به شمار نمی‌رود. اما با تمام این عیوبی که بیشتر نتیجهٔ عدم مدیریتی سازنده است، زیبایی‌های خودش را هم دارد. تهرانِ خسته و پردود، روزگاری یکی از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین نقاط دنیا بوده است. این اصالت دیرین باعث شده تا هنوز هم در برخی نقاط آن، شاهد زیبایی‌هایی امیدوارکننده باشیم. مثلا برخی از قدیمی‌ترین پارک های تهران هنوز هم جایی برای تنفس و گردش هستند.

برخی از قدیمی‌‌ترین پارک های تهران هنوز هم برای گشت‌وگذاری ناب هستند و می‌توان روی آنها برای استشمام اندکی هوای تازه حساب کرد. در این مقاله از پارک شهر، جمشیدیه و پارک زیبای لاله خواهید خواند. پارک‌هایی که سال‌هاست از احداث‌شان می‌گذرد و هم‌چنان جذاب و زیبا هستند.

پارک شهر؛ قدیمی، عزیز و خاطره‌انگیز
پارک شهر تهران

اگر به شما بگوییم که پارک شهر در سال ۱۳۲۹ احداث شده است، چه احساسی نسبت به قدم‌زدن در آن پیدا می‌کنید؟ برای‌تان جذاب نیست که در پارکی راه بروید که بیش از ۶۰ سال، تجربه هم‌آوایی و همراهی با آدم‌های رنگارنگ را دارد؟ پارک شهر یکی از قدیمی‌ترین‌ها نیست، دقیقاً قدیمی‌ترین پارک شهر تهران است. برای رفتن به آن باید راهی منطقه ۱۲ در محدوده خیابان خیام و شهید فیاض‌بخش شوید. پارک شهر از پارک های تهران با اصالت و قدمت زیاد است. فقط قدم زدن در آن لذت‌بخش نیست؛ این پارک امکانات دیگری هم برای گردش دارد:

رونیکس
  • باغ پرندگان؛
  • موزه صلح تهران؛
  • آکواریوم پارک شهر تهران؛
  • کتابخانه مرکزی پارک؛
  • سایت پرنده‌نگری.

همان‌طور که می‌بینید، با اهداف متنوعی می‌شود از پارک شهر بازدید کرد. اگر دوست دارید در مکانی خلوت مطالعه کنید، راهی کتابخانه آن شوید. اگر قدم زدن در کنار فواره‌های قدیمی پارک را می‌پسندید هم که همه‌چیز برای‌تان جور است. آکواریوم و سایت پرنده‌نگری و باغ پرندگان هم که می‌توانند ساعت‌ها سرگرم‌تان کنند. به‌ویژه اگر با کودکان به این بخش‌های پارک سر بزنید، اوقات خوشی برای‌تان رقم خواهد خورد. پارک شهر سرسبز است و درختان بلند و جذاب هم دارد. اگر در پِی کشف اصیل‌ترین پارک های تهران هستید، دیدن آن را از دست ندهید.

پارک جمشیدیه؛ استشمام هوای تازه

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه هم از قدیمی‌ترین پارک های تهران است که در منطقه یک شهرداری قرار دارد. امکان کوهنوردی، درختان بلند و کهن، هوای خوب شمال تهران و دریاچه کوچک اما زیبای پارک باعث می‌شود تا گردشگران زیادی مایل به سرزدن به پارک جمشیدیه باشند.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید حدود ۶۰ گونه پرنده در پارک جمشیدیه زندگی می‌کند. در جمشیدیه می‌توانید تهران را از فراز کوه‌ها ببینید، ریه‌های‌تان را با هوای خوش پر کنید، برنامه کوهنوردی و پیاده‌روی را برای خود بریزید، کنار دریاچه دمی را بگذرانید و خوش باشید.

فرقی نمی‌کند چه فصلی به این پارک سر بزنید؛ در هر زمانی، زیبایی‌های خاص خودش را دارد. بهار و تابستان که پادشاه گردشگری هستند. شنیدن صدای خش‌خش برگ‌ها زیر قدم‌های‌تان در پاییز طلایی هم که بسیار می‌چسبد، حتی در زمستان هم جمشیدیه زیبایی‌های خودش را دارد و با سفیدپوش‌شدن دلرباتر از همیشه می‌شود.

پس هر وقت که خواستید و توانستید، به این پارک قدیمی و جذاب سری بزنید. پارک جمشیدیه در انتهای خیابان نیاوران واقع است. برای رسیدن به آن باید به انتهای خیابان فیضیه و امیدوار بروید.

پارک لاله؛ اصیل و زیبا
پارک لاله تهران

پارک لاله از نظر ما یکی از اصیل‌ترین پارک های تهران است. پارکی که طراحی و ساختار آن نشان از تفکری عمیق و هنرمندانه دارد. پارک لاله در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد. این پارک به عنوان منطقه‌ای نظامی برای سوارکاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. وقتی که هنوز کاربری‌اش عوض نشده بود، به آن باغ جلالیه می‌گفتند. اما درخواست فرح پهلوی باعث شد تا باغ جلالیه به پارکی بدل شود که تا امروز، قلبی تپنده و زیبا در مرکز تهران شلوغ است. درختان بلند و متنوع پارک، ساختار و معماری‌اش و مجاورت با هتل لاله، موزه فرش ایران و موزه هنرهای معاصر از آن، مکانی ارزشمند و جذاب برای گشت‌وگذار می‌سازد.

در پارک لاله می‌توانید شاهد مرکز تئاتر عروسکی، کتابخانه‌ای زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک مسجد باشید. لاله‌های پارک در فصل بهار به‌شدت زیباست و فرصتی درجه یک برای عکاسی در اختیار گردشگران پارک قرار می‌دهد. مجسمه‌های جذابی هم از مشاهیر ایرانی در پارک کار گذاشته شده است. مثلا مجسمه خیام که از جنس سنگ مرمر ساخته شده، از جذابیت‌های بصری پارک است.

اگر گربه‌ها را دوست داشته باشید، پارک لاله مکانی ایدئال برای‌تان خواهد بود. بسیاری از افراد، برای گربه‌های بی‌شمار این پارک، غذا تهیه می‌کنند. پارک لاله، بهشت گربه‌دوستان است. اما اگر چندان گربه‌دوست نباشید، شاید کمی در گذر وقت و زمان در پارک به شما سخت بگذرد. البته زیبایی پارک، آن‌قدر زیاد است که احتمالاً می‌توانید گربه‌ها را نادیده بگیرید.

در آخر

پارک های تهران پرشمارند. اما قدیمی‌ها حس و حال دیگری دارند. ساختار و طراحی پارک‌های قدیمی تهران بسیار اصولی‌تر و زیباتر از موارد کنونی است. اگر تهرانی هستید که حتما با سرزدن به پارک‌های رنگارنگ آن، اوقات خوشی را برای خود رقم می‌زنید. اگر هم از شهرهای دیگر راهی تهران می‌شوید، حتما در بازدید خود از این شهر به پارک‌های قدیمی و معروفش هم سری بزنید.

رفتن به پارک‌های قدیمی و اصیل پایتخت تاحدی از غم دودزدگی و بی‌نظمی‌هایش می‌کاهد و نشان می‌دهد که این زمین روزی زیباتر و پاک‌تر بوده و البته نیاز به مدیریت و رسیدگی اصولی‌تر دارد. ما که کار خاصی از دست‌مان برنمی‌آید، اما دست‌کم در بازدید از پارک‌ها می‌توانیم به نظافت و زیباترماندن آنها کمک کنیم. اگر به پارک‌ها می‌روید، به نظافت و حفظ درختان و گیاهان‌شان دقت داشته باشید.

منبع rahbal.com

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.