آبشار گزو ؛ جاذبه‌ای دیدنی در میان جنگل‌های سوادکوه

0

آبشار به‌تنهایی زیبا است، اما هنگامی که در میان جنگلی سرسبز قرار گرفته باشد، این زیبایی دوچندان خواهد شد. آبشار گزو از بلندترین آبشارهای مازندران است. مسیر رسیدن به این آبشار هم جاذبه‌ای دیدنی محسوب می‌شود و جای هیچ خستگی برای شما نخواهد گذاشت. جنگل لفور در سوادکوه، جنگل ۴۰میلیون‌ساله‌ای است که رودها و آبشارهای متعددی را در خود جای داده و در اعماق لفور جا خوش کرده است. این آبشار که گل‌سرسبد آبشارهای مازندران است، به‌هیچ‌وجه مانند سایر آبشارهای ایران نیست و زیبایی آن با همه‌جا فرق دارد؛ به همین دلیل نزد گردشگران بسیار محبوب است.

چرا باید به‌سراغ آبشار گزو برویم؟

آبشار گزو کجاست؟

رونیکس

آبشار گزو از دو آبشار تشکیل شده که ارتفاع آنها ۵ و ۴۳ متر است. لازم است بدانید مهم‌ترین دلیل محبوبیت این آبشار نسبت به بسیاری از آبشارهای دیگر، قرارگرفتن آن در دل جنگل است. اطراف این آبشار سرسبز است و پر از جذابیت؛ پشت آن نیز پوشیده از خزه سبز است. به‌علت قوس‌دار بودن دیوار پشتی آبشار، آب داخل حوض جمع می‌شود و به محلی مناسب برای آب‌تنی تبدیل می‌شود.

بهترین زمان سفر به آبشار گزو

آبشار گزو در سوادکوه

نیمه بهار تا نیمه پاییز زمان مناسبی برای سفر به این آبشار است. البته باید توجه داشته باشید که در تابستان هوای جنگل بسیار شرجی می‌شود و هرکسی تحمل چنین هوایی را ندارد؛ به‌علاوه، هنگام باران، رفتن به این آبشار بسیار سخت است و بهتر است روزهای غیربارانی را انتخاب کنید؛ چون اگر هوا بارانی باشد و زمین خیس شود، حرکت دشوار می‌شود و این دشواری در مسیر برگشت دوچندان خواهد بود.

در زمستان، آبشار گزو یخ می‌بندد و سرمای هوای کوهستان لفور خیلی طاقت‌فرسا است. اما اگر در طبیعت گردی حرفه‌ای باشید، شاید دلتان بخواهد در زمستان هم سری به این آبشار بزنید. درغیراین‌صورت، به شما توصیه می‌کینم همان بهار یا تابستان را برای سفر به آبشار گزو انتخاب کنید.

جاذبه‌های نزدیک آبشار گزو

زیبایی مسحورکننده آبشار گزو

در مسیر رسیدن به گزو، از جنگل‌های لفور خواهید گذشت. این جنگل‌ها به‌خودی‌خود زیبا هستند و در آنها می‌توانید انواع مختلفی از درختان زیبا را ببینید.

امام‌زاده گزو نیز در نزدیکی آبشار گزو قرار دارد. درواقع، نام این آبشار از این امامزاده گرفته شده است.

محل اقامت

اقامت در آبشار گزو

بسیاری ترجیح می‌دهند یک شب را در دل طبیعت و به‌دور از خانه‌ و کاشانه باشند؛ به همین دلیل، بیشتر اوقات در چنین جاهایی چادر زدن بسیار مرسوم است. کنار سد لفور برای چادر زدن محبوب‌تر است. برای این کار می‌توانید به داخل جنگل بروید و یا نزدیک به امام‌زاده اتراق کنید. اما اگر تمایل به ماندن در جایی امن‌تر را دارید، در مسیر آبشار و در همسایگی امام‌زاده گزو، اتاق‌هایی وجود دارند که می‌توانید آنها را اجاره کنید. برای اجاره ویلا و خانه مسکونی نیز می‌توانید به شیرگاه یا لفور مراجعه کنید. در قائم‌شهر نیز هتل‌هایی وجود دارند که برای اقامت مناسب‌اند.

وسایلی که باید همراه خود ببرید

وسایل لازم برای آبشار گزو

اگر در فصل مناسب به این آبشار سفر کنید و قصد کمی آب‌تنی داشته باشید، به یک دست لباس اضافه و حوله نیاز خواهید داشت.

همچنین برای رسیدن به این آبشار نیز باید جنگل‌نوردی کنید. برای این کار به کفش مناسب احتیاج دارید.

برای آنکه مسیر جنگلی آبشار را آسان‌تر طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم عصای کوهنوردی یا چوبی بلند همراه خود داشته باشید.

همراه داشتن مقداری آب و خوراکی نیز مفید خواهد بود.

مسیر دسترسی به آبشار گزو

مسیر دسترسی به آبشار گزو

این آبشار در استان مازندران و منطقه جنگلی لفور، در کنار امام‌زاده‌ای معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله ۴۰کیلومتری زیرآب سوادکوه واقع شده است. اگر از تهران حرکت می‌کنید، ابتدا باید وارد جاده فیروزکوه شوید؛ پس از فیروزکوه، پل‌سفید و زیرآب، و قبل از رسیدن به قائم‌شهر، وارد جاده آلاشت شوید.

برای رسیدن به آبشار گزو دو مسیر را پیش‌رو دارید:

راه اول از لفور در پشت سد البرز در جاده کارسنگ است که پس از طی ۲۳ کیلومتر جاده خاکی و جنگلی به آنجا خواهید رسید.

مسیر دوم جمشیدآباد در ۵کیلومتری زیرآب است که در پایان به همان مسیر لفور و کارسنگ ختم خواهد شد.

طی کردن این مسافت ۲٫۵ تا ۳ ساعت زمان خواهد برد. پس از پشت‌سرگذاشتن مسیر به امام‌زاده‌ای خواهید رسید و از آنجا مسیری با شیب زیاد و پاکوب تا زیر آبشار قرار دارد. توجه داشته باشید که پس از رسیدن به امامزاده گزو لازم است بقیه مسیر را پیاده روی کنید. برای طی کردن این مسیر نیم‌ساعته، بهتر است همراه با فردی باشید که مسیر را می‌شناسد.


حتما بخوانید: دریاچه الیمالات نور، جواهری در جنگل‌های سبز مازندران

مازندرانِ بهشتی

مازندران جایی است که می‌توان هزاران جاذبه در آن یافت، اما حساب برخی از مکان‌های آن از بقیه جدا است. آبشار گزو نیز از همین مکان‌ها است و حداقل یک‌ بار دیدن آن همه زیبایی طبیعت، برای هر گردشگری لازم است. در فصل مناسب با گروهی طبیعت‌گرد و حرفه‌ای راهی این آبشار بلندقامت بشوید و از قدرت و زیبایی طبیعت لذت ببرید.

حتما از تجربه این سفر برای ما بنویسید تا از بایدها و نبایدهای آن بیشتر بدانیم.

به‌نظر شما آبشار گزو را با کدام‌یک از آبشارهای ایران یا جهان می‌توان مقایسه کرد؟ از نظر ارتفاع و موقعیت جغرافیایی، نمونه مشابه این آبشار را می‌شناسید؟


در ادامه بخوانید: سواحل مازندران و جذابیت‌های تفریحی و گردشگری آن‌ها

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.