یادگیری زبان ایتالیایی چقدر زمان می‌برد؟

1

زبان ایتالیایی به عنوان یکی از زبان‌های معتبر اروپایی جایگاه خود را در میان مردم علاقه‌مند به یادگیری زبان‌های خارجی پیدا کرده است. در کشور ما نیز متقاضیان آموزش زبان ایتالیایی با هدف تسهیل مراودات تجاری و یا مهاجرت کاری و تحصیلی به ایتالیا رو به افزایش هستند.

یکی از سوالات مهم افرادی که به تازگی تصمیم به یادگیری زبان ایتالیایی می‌گیرند، پرسش در مورد مدت زمان لازم برای یادگیری زبان ایتالیایی است. پاسخ این پرسش را از کارشناسان مرکز آموزش زبان ایتالیایی برنا که از سال ۱۳۸۳ تا کنون مشغول به آموزش متقاضیان زبان ایتالیایی به صورت حضوری و آنلاین هستند جویا شدیم. در ادامه به تشریح نظر تخصصی این مرکز در خصوص مدت زمان لازم برای یادگیری ایتالیایی می‌پردازیم.

ابتدا سطح هدف‌تان را مشخص کنید

پاسخ به پرسش مدت زمان لازم برای یادگیری زبان ایتالیایی بدون مشخص کردن سطح هدف امکان‌پذیر نیست. طبق استاندارد مرسوم زبان‌های اروپایی، زبان ایتالیایی ۶ سطح از مبتدی تا پیشرفته دارد که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

رونیکس

ابتدا باید مشخص کنید تا چه سطحی لازم دارید ایتالیایی یاد بگیرید. سطح A1 و A2 مبتدی است و برای رفع نیازهای بسیار ابتدایی مثل سلام و احوال‌پرسی، خرید کردن، آدرس پرسیدن، اجاره کردن و فهم ابتدایی اخبار مناسب است.

تا پایان سطح B1 زبان‌آموزان با بخش مهمی از ساختارهای زمانی آشنا می‌شوند و می‌توانند وارد گفتگوهای جدی‌تری مثل بیان خاطرات گذشته، صحبت از آرزوها و تشریح برنامه‌های آینده شوند. این سطح می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند در سفرهای کاری یا تفریحی نسبتاً طولانی به ایتالیا بتوانند استقلال نسبی داشته باشند مناسب است.

سطح B2 در حال حاضر سطح استاندارد برای متقاضیان تحصیل در ایتالیا است. این زبان‌آموزان برای دریافت پذیرش تحصیلی به زبان ایتالیایی، باید در آزمون‌های رسمی زبان ایتالیایی سطح B2 شرکت کنند و تنها در صورت قبولی، می‌توانند برای دریافت پذیرش به زبان ایتالیایی اقدام کنند.

سطح C1 سطح پیشرفته محسوب می‌شود که دانشجویان برای تسلط بهتر بر زبان ایتالیایی و یا متقاضیان خاص زبان ایتالیایی مانند کسانی که قصد دارند در زمینه‌های تخصصی مانند ترجمه یا آموزش فعالیت کنند برای این سطح آماده می‌شوند.

سطح C2 عالی‌ترین سطح زبان ایتالیایی محسوب می‌شود که معادل دانستن زبان ایتالیایی مانند زبان مادری است و معمولاً افراد در تحصیلات دانشگاهی زبان ایتالیایی برای این سطح هدف‌گذاری می‌کنند.

زمان لازم برای دستیابی به سطح مطلوب در زبان ایتالیایی

تعیین زمان دقیق برای دستیابی به هر کدام از سطح‌های A1 تا C2 که اشاره شد عملاً غیرممکن است چون عوامل بسیار مختلفی مانند استعداد یادگیری زبان‌آموز، وجود یا عدم وجود تجربه‌ی قبلی یادگیری یک زبان اروپایی و سایر عوامل از این دست، بر سرعت یادگیری افراد تأثیرگذار است. با این حال یک بازه‌ی زمانی حدودی برای مدت زمان لازم قابل ارائه است.

طبق استانداردهای مرسوم، افراد بین ۸۰ تا ۱۲۰ ساعت آموزش لازم دارند تا بتوانند مهارت زبان ایتالیایی خودشان را یک سطح ارتقا دهند. یعنی به طور متوسط برای سطح A1 شما به ۱۰۰ ساعت آموزش، از مبتدی تا A2 به ۲۰۰ ساعت آموزش ایتالیایی، از مبتدی تا سطح B2 به ۴۰۰ ساعت آموزش نیاز دارید.

اگر در کلاس‌های گروهی زبان ایتالیایی شرکت کنید معمولا زمان‌بندی کلاس‌های بین ۶ تا ۲۰ ساعت در هفته بسته به میزان فشرده بودن دوره برنامه‌ریزی می‌شود. بدین ترتیب شما برای هر سطح زبان ایتالیایی، در آهسته‌ترین حالت به حدود ۴ ماه زمان و در سریع‌ترین حالت به حدود ۱ ماه زمان نیاز دارید.

پس طبق این برآورد حدودی، برای شروع از صفر و رسیدن به سطح B2 زبان ایتالیایی، در آهسته‌ترین حالت به ۱۷ ماه و در سریع‌ترین حالت به حدود ۵ ماه زمان نیاز دارید. البته وقفه‌های ناشی از تعطیلات رسمی و غیررسمی مانند سال نو را هم در این میان یادتان نرود در نظر بگیرید.

کلاس‌های خصوصی اگرچه بسته به استعداد و تلاش زبان‌آموز منعطف است، ولی میزان ساعت آموزش آن نیز چندان از این حدود تجاوز نمی‌کند. البته در این سال‌ها در برنا ما مواردی سریع‌تر از آنچه بیان شد را در کلاس‌های خصوصی دیده‌ایم. در مورد کلاس‌های خصوصی بهتر است متقاضی یک جلسه آزمایشی ثبت‌نام کند تا بتواند برآوردی از مدت زمان از مشاوران بگیرد.

زمان لازم برای تکرار و تمرین را هم در نظر بگیرید!

اعدادی که در بالا بیان شد مربوط به متوسط زمان لازم آموزش ایتالیایی بود. حتما دقت کنید که به طور استاندارد انتظار می‌رود زبان‌آموز برای تثبیت یادگیری، حداقل به همان میزان ساعتی که در کلاس درس شرکت می‌کند، در منزل نیز به تکرار و حل تمرین بپردازد. اگر تکرار و تمرین از این میزان کمتر باشد یا اصلا تمرینی وجود نداشته باشد، فرایند آموزش مختل شده و آسیب‌هایی از جمله احساس کم‌انگیزگی در یادگیری نیز ممکن است به همراه داشته باشد.

آموزش آنلاین ایتالیایی و فرصت‌هایی که قبلاً وجود نداشت

یکی از دغدغه‌های افراد تا چند سال پیش، دسترسی به آموزش زبان ایتالیایی با کیفیت بود. ممکن بود افراد به دلیل فاصله‌ی محل زندگی تا مراکز معتبر آموزشی و یا مسائلی مانند مشکلات رفد و آمد و ترافیک، برای دسترسی به آموزش باکیفیت و هزینه‌ی مناسب زبان ایتالیایی دچار مشکل باشند.

در حال حاضر ولی امکان شرکت در دوره‌های آنلاین آموزش ایتالیایی از هر نقطه‌ی دنیا با راهکار جامع آموزش آنلاین زبان ایتالیایی فراهم شده است. مؤسسه برنا که سالیان متوالی به عنوان یک مرکز معتبر آموزش حضوری زبان ایتالیایی در تهران شناخته می‌شد، این راهکار را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. این راهکار آموزشی جوانب مختلف یک کلاس حضوری را -اعم از ارتباط صوتی و تصویری استاد و زبان‌آموزان- به صورت برخط پیاده کرده است و کارایی آن در عمل محرز شده است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. رویا می‌گوید

    ممنون از مطلبتون 🙏