انواع دامن زنانه؛ ۱۸ مدل دامن زیبا به همراه نکاتی کاربردی برای خیاط‌ها

6

وقتی از واژهٔ دامن حرف می‌زنیم، هرکس مدل و نوعی از آن را به‌ خاطر می‌آورد. این یعنی دنیای دامن‌ها بسیار گسترده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. طرح‌ها، رنگ‌ها و نوع دوخت دامن‌ها بسیار متنوع است. انواع دامن زنانه می‌تواند زنانگی، زیبایی‌، به‌روزبودن و خیلی صفات و حالات دیگر را نشان بدهد. حتی اگر از آن دسته افرادی هستید که شلوار را به دامن ترجیح می‌دهند، باز هم به‌احتمال‌زیاد در کمد لباس خود، دست‌کم یک دامن دارید. این‌طور نیست؟ اگر هم اهل پوشیدنِ دامن‌ هستید، باید حواستان را جمع کنید و دامنی مناسب با مدل بدنتان بپوشید. در این مقاله انواع مدل‌های دامن را معرفی کرده‌ایم. قرار است به دنیای دامن‌ها سرک بکشیم.

۱. دامن خطی یا دامن کلوش

دامن کلوش یا خطیِ شبیه اِی (A) یکی از انواع دامن زنانه است. اگر نگاهی دقیق به آن بکنید، متوجه شباهت آن با حرف اِی (A) در زبان انگلیسی می‌شوید. این مدل دامن از قسمت کمر به‌سمت پایین گشاد می‌شود.

رونیکس

دامن کلوش یکی از انواع دامن زنانه

دامن خطیِ شبیه A یا همان کلوش خودمان از مدل‌های رایجی است که در میان خانم‌ها طرف‌داران زیادی دارد.

۲. دامن تنگ (دامن مدادی/ دامن لوله‌ای)

دامن تنگ یکی از انواع دامن زنانه

دامن مدادی یا دامن تنگ هم یکی از انواع مدل‌های دامن است. این مدل دامن از کمر تا باسن حالت چسب و تنگ دارد. برای اینکه دامن در این بخش‌های بدن چسبان باشد، معمولا در خیاطی از ساسون استفاده می‌شود.

دامن لوله‌ای هم یکی از انواع دامن تنگ است که بیشتر از پارچه‌های کِشی یا در ‌اصطلاح استرچ (stretchy) دوخته می‌شود. این دامن‌ها جلوهٔ خاص و زییایی دارند. اگر با شکل بدنتان تناسب داشته باشند، به جذابیت‌تان اضافه می‌کنند.


حتما بخوانید: طرز لباس پوشیدن افراد لاغر؛ ۶ ترفندی که شما را خوش هیکل نشان می‌دهد

۳. دامن دیرندل یا کمردار

دامن دیرندل یکی از انواع دامن زنانه

دامن دیرندل (Dirndl/ واژه‌ای آلمانی) یا دامن کمردار یکی از انواع دامن‌های راسته است. اصولا این نوع دامن یکی از پوشش‌های سنتی زنان آلمانی بوده است. دامن‌های دیرندل در قسمت کمر جمع می‌شوند. این دامن‌ها معمولا دارای کمربند یا بندی هستند که دامن را در ناحیه کمر جمع کند.

۴. دامن مینی‌

دامن مینی یکی از انواع دامن زنانه

دامن مینی یا مینی‌ژوپ به‌معنای دامن کوتاه است؛ البته بهتر است بدانید که ژوپ در زبان فرانسوی یعنی دامن. پس وقتی می‌گوییم مینی‌ژوپ، دیگر لازم نیست که کلمه دامن را هم در کنار آن بیاوریم.

بلندی مینی‌ژوپ‌ها از ۲۵ تا ۴۳ سانتی‌متر است؛ البته قانونی وجود ندارد و مینی‌ژوپ‌ها می‌توانند از ۲۵ سانتی‌متر هم کوتاه‌تر باشند. این دیگر به سلیقه و البته شکل اندامتان بستگی دارد.

۵. دامن دراپه

دامن دراپه یکی از انواع دامن زنانه

دامن دراپه هم یکی از انواع دامن زنانه با پیلی یا چین‌خوردگی‌هایی در تمام بخش‌های دامن یا فقط یک طرف آن است. به دامن‌های دراپه سارونگ هم گفته می‌شود. سارونگ دامنی سنتی است که شبیه لنگ دور بدن پیچیده می‌شود.


حتما بخوانید: ارتباط بین طرز لباس پوشیدن و نوع شخصیت شما

۶. دامن چندطبقه

دامن چند طبقه یکی از انواع دامن زنانه

یکی از لباس‌های رؤیایی و محبوب بیشتر دخترک‌های نازنین، دامن چندطبقه است. پوشیدن چنین دامنی حس شاهزاده‌بودن را به آنها می‌دهد. اگر این مدل از انواع مدل‌های دامن به اندامتان بیاید، با پوشیدن آن می‌توانید در هر مهمانی، به شاهزاده‌ای زیبا تبدیل شوید.

۷. دامن دایره‌ای

دامن دایره ای یکی از انواع دامن زنانه

دامن‌های دایره‌ای برشی شبیه به دایره دارند؛ یعنی اگر دامن را روی سطحی صاف پهن کنید، شکل دایره‌ را می‌بینید. این مدل از دامن‌ها در قسمت کمر لباس، بسیار چسبان و تنگ است.

۸. دامن تَرک موج‌دار

دامن ترک موج دار یکی از انواع دامن زنانه

از نام دامن ترک موج‌دار کاملا مشخص است که با دامنی با چین‌وشکن‌ روبه‌رو هستیم. این موج‌ها در بخش پایینی دامن ظاهر می‌شوند. برای دوختن دامن ترک‌ موج‌دار، باید تکه‌ها و بخش‌های موج‌دار را به‌طور جداگانه به قسمت بالایی دامن بدوزید.

۹. دامن گوده‌دار

دامن کوده دار یکی از انواع دامن زنانه

دامن گوده‌دار مدلی از انواع دامن زنانه است که برای پر و حجیم‌ به‌نظرآمدن دامن به آنها پارچه‌هایی بریده‌شده با الگوی مثلث اضافه می‌شود؛ یعنی تکه‌پارچه‌هایی مثلثی به قسمت‌هایی از پارچهٔ دامن دوخته می‌شود.

۱۰. دامن ترومپتی یا شیپوری

دامن ترومپتی یا شیپوری یکی از انواع دامن زنانه

احتمالا مدل ترومپتی را با نام «مدل ماهی» می‌شناسید. این مدل از انواع مدل‌های دامن از کمر تا لبه پایینی لباس تنگ است، ولی در لبهٔ دامن کلوش‌ می‌شود.

۱۱. دامن گره‌ای

دامن گره‌ای یکی از انواع دامن زنانه

دامن گره‌ای هم مدل جالبی دارد: پارچه دور بدن پیچیده می‌شود و به‌ کمک یک بند یا سنجاق می‌توانید دو سمت پارچه را به‌ هم متصل کنید.

۱۲. دامن شلواری

دامن شلواری یکی از انواع دامن زنانه

دامن شلواری را نمی‌توان به‌طور دقیق به خانواده دامن‌ها راه داد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به آن نگاه کنیم، با لباسی روبه‌رو می‌‌شویم که هویت مشخصی ندارد. دامن شلواری همان‌طور که از نامش برمی‌آید، هم شلوار است و هم دامن.

در توصیف این نوع دامن می‌توانیم از دو مسیر وارد شویم: دامنی که پاچه‌هایی گشاد دارد و به شلوار بی‌شباهت نیست یا شلواری که پاچه‌های گشادش آن را شبیه دامن کرده است. نظر شما چیست؟

۱۳. دامن پلیسه

دامن پلیسه یکی از انواع دامن زنانه

دامن پلیسه دامنی است با چند لایه پارچه که روی هم خوابیده‌اند. امکان دارد که این چین‌خوردگی‌ها از قسمت کمر دامن شروع شود یا تکه بالایی دامن از پلیسه‌ها جدا باشد؛ یعنی پلیسه‌های دامن به‌طور جداگانه به پارچهٔ بالای دامن دوخته شوند.

۱۴. دامن نامتقارن

دامن نامتقارن یکی از انواع دامن زنانه

یکی از انواع دامن‌های زنانه که متنوع و خاص به‌ نظر می‌رسد، دامن نامتقارن است. این نوع دامن‌ها در بخش پایینی خود، تقارن و نظمی ندارند؛ یعنی پایین دامن به‌جای لبه‌ای صاف و متقارن، در هر قسمتی ساز خود را می‌زند.

۱۵. دامن حبابی

دامن حبابی یکی از انواع دامن زنانه

دامن‌های حبابی هم طرح بسیار خاص و جالبی در میان مدل‌های دامن دارند. بالای لبهٔ این دامن‌ها حالت پُف و حباب دارد و زیر لبهٔ دامن با یک بند به‌طرف داخل لباس جمع می‌شود.

۱۶. دامن دوتکه

دامن دوتکه یکی از انواع دامن زنانه

دامن‌های دوتکه نیاز به شرح ندارند. این دامن‌ها شامل دو تکهٔ مجزا هستند که به هم دوخته شده‌اند. مثلا ممکن است پارچه از ناحیه کمر تا حوالی ران، به تکه پارچه‌ٔ دیگری با شکل‌های مختلف دوخته شود. بخش پایینی این نوع دامن مدل‌های گوناگونی دارد؛ مثلا ممکن است به‌شکل مدل‌های نامتقارن، گرد یا مثلثی به بخش بالایی دامن دوخته شود.

۱۷. دامن لاله

دامن لاله یکی از انواع دامن زنانه

اگر به دامن‌های لاله نگاهی بیندازید، خیلی زود و سریع متوجه می‌شوید که شباهت ساختار و فرم آنها به گل لاله، دلیل نام‌گذاری‌شان بوده است. این دامن‌ها در ناحیه ران پُف‌دار هستند و دو لبهٔ آنها روی هم قرار می‌گیرد.

۱۸. دامن چندتکه

دامن چند تکه یکی از انواع دامن زنانه

دامن‌های چندتکه هم از دوختن چند تکه پارچهٔ مختلف یا مشابه به‌ یکدیگر آماده می‌شوند؛ یعنی هم می‌توانید چند پارچهٔ مختلف را در برش‌هایی افقی به هم وصل کنید و هم می‌توانید پارچه‌ای مشابه را به چند تکه تقسیم کنید و در قالب تکه‌هایی به‌شکل افقی به هم بدوزید.

اندازه طول یا قد انواع دامن زنانه

قد و طول انواع انواع دامن زنانه

انتخاب قد دامن به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلا دلایل فرهنگی، سلیقهٔ شخصی، حالت اندام و بدن هر فرد و شکل و فرم دامن می‌توانند در اندازهٔ قد آن نقش داشته باشند. انواع دامن بر اساس طول عبارت‌اند از:

  • دامن خیلی کوتاه: این نوع دامن‌ها حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر زیر باسن قرار می‌گیرند. به‌طورکلی، طول این دامن‌ها حدود ۲۳ تا ۲۵ سانتی‌متر است.
  • دامن کوتاه: بلندی این دامن‌ها تا اواسط ران است.
  • دامن میدی یا متوسط: لبه این دامن‌ها در جایی میان فاصله زانو و قوزک پا قرار می‌گیرد.
  • دامن بلند یا ماکسی: لبهٔ این دامن‌ها به اواسط ساق پا یا پایین ساق پا می‌رسد و حدود ۲۰ سانتی‌متر با زمین فاصله دارند.
  • دامن‌های رسمی: لبهٔ دامن‌های رسمی تا زمین فقط ۲٫۵ سانتی‌متر فاصله دارند.
  • دامن‌های خیلی بلند: این دامن‌ها کاملا روی زمین کشیده می‌شوند.
  • دامن‌های کوکتل: لبهٔ این دسته از دامن‌ها هم در جایی میان زیر زانو تا بالای قسمت میانی ساق پا قرار می‌گیرند.

حتما بخوانید: عوامل مؤثر بر افزایش قد بعد از ۱۸ سالگی و شایعاتی که نباید باور کنید

بهترین سایت‌های خرید لباس زنانه کدامند؟

شما کدام مدل دامن را بیشتر می‌پسندید؟ به‌نظرتان، علاوه بر شکل اندام، چه عوامل دیگری در انتخاب دامن مناسب نقش دارند؟ اصلا به‌نظرتان لباس‌های زنانه و مردانه نوعی قرارداد ناگفته میان آدم‌ها هستند؟ امکان دارد روزی شکلشان به‌کلی عوض شود؟ مثلا ممکن است که برچسب زنانه و مردانه از آنها پاک شود؟


در ادامه بخوانید: آموزش بستن ۱۰ مدل سربند برای مهمانی‌ها
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع sewguide
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. رویا می‌گوید

    مطلب دامن عالی بود.

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      سپاس از همراهیتون رویا جان

  2. زهرا می‌گوید

    با سلام پیراهنی که خیاط برای من دوخته بین بالا تنه و پایین تنه درز میخوره و دو طرف دامنش مشکل داره و چین میخوره در ضمن مدل دامن حالت نیم کلوش یا فون هستش ، و پشت از جلو کمی پهناش بیشتره ، اشکال کار کجاست ؟ ممنون میشم پاسخگو باشید

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      دوست خوب ما اطلاعاتی در این زمینه نداریم. امیدواریم که لباستون نتیجه و خروجی جذابی داشته باشه در نهایت

  3. fatma می‌گوید

    سلام وقت بخیر، برای دوخت کمری دامن با کمربند چیکار باید بکنیم؟

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      ما اطلاعات تخصصی در این زمینه نداریم دوست عزیز