شرایط اخذ اقامت واخذ شهروندی ترکیه

0

اخذ اقامت ترکیه

اتباع خارجی در ترکیه ، با عناوین اجازه ی اقامت کوتاه مدت، اجازه ی اقامت خانواده ، مجوز اقامت دانشجویی ، اجازه اقامت طولانی مدت، پناهندگی و اقامت بشردوستانه قربانیان قاچاق انسان، می توانند اقامت کند.
قانون اخذ اقامت در ترکیه بر اساس قانون شماره ی 6458 در سال 2013 صادر شد که در سال 2014 موارد جدیدی به آن اضافه گردید، بر اساس این قوانین درخواست اخذ اقامت ترکیه باید به نمایندگی های ترکیه در کشوری که تبعه ی خارجی ساکن یا شهروند آن است، داده شود. برای تمدید این اجازه ی اقامت می توان در استان های ترکیه نیز اقدام کرد.
شهروندان خارجی پس از گذشت شصت روز قبل از پایان مجوز اقامت ، باید درخواست تمدید اجازه اقامت ترکیه بدهند. قبل از انقضاء اجازه اقامت ، درخواست تمدید باید در هر صورت انجام شود. خارجیان می توانند درخواست اجازه ی اقامت یکساله نمایند و آن را تا یکسال تمدید نمایند.
برای تمدید اجازه ی اقامت به شکل یکساله، باید مکانی را برای زندگی اجاره نمایید و مدارک مربوط به اجاره ی خانه را همراه با مدارک دیگر برای تمدید اجازه ی اقامت ارسال نمایید.
خارجیانی که دارای اجازه اقامت معتبر هستند، می توانند از مرز ترکیه بدون ویزا عبور کنند. اجازه ی کار شهروندان خارجی در ترکیه یا گواهی معافیت کار آنها نیز، به عنوان اجازه اقامت در نظر گرفته می شود.

اخذ شهروندی ترکیه

شهروند یک کشور خارجی که مایل به اخذ شهروندی ترکیه است می تواند با تصمیم مقام ذیصلاح تابعیت ترکیه را بدست آورد ، در صورتی که کشور وی تابعیت دوگانه ی او را بپذیرد و شرایط مندرج در قانون شهروندی ترکیه را رعایت نماید.

شرایط اخذ شهروندی ترکیه

الف) کسانی که مطابق قانون ملی خودشان بی تابعیت محسوب می شوند و مطابق قوانین ترکیه عاقل و صاحب قدرت تشخیص می باشند.
ب) از تاریخ درخواست برای اقامت ، پنج سال بدون وقفه در ترکیه زندگی کرده باشند.
فرد بالغی که به مدت 5 سال به صورت قانونی و بدون وقفه در ترکیه زندگی کرده باشد، همچنین شرایطی که ثابت می کند شخص مستحق دریافت شهروندی ترکیه است.
ج) رفتاری که نشان دهد وی تصمیم گرفته در ترکیه مستقر شود (یک یا چند شرط زیر برای اثبات اینکه وی تصمیم به اقامت در ترکیه گرفته است) ، انجام دهد: خرید ملک در ترکیه، ایجاد محل کار در ترکیه ، سرمایه گذاری در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، اخذ مجوز کار برای کار در ترکیه، ازدواج با یک شهروند ترکیه، تقاضای شهروندی به شکل خانوادگی، نسبت فامیلی با پدر ، برادر یا فرزندانی که قبلا تابعیت ترکیه را کسب کرده است ، تحصیلات خود را در ترکیه به پایان رسانده باشد.
چ) نداشتن بیماری خطرناک
د) داشتن احساس مسئولیت در جامعه ، دارای اخلاق خوب و قابل اعتماد
ه) آگاهی کافی از زبان ترکی
ف) داشتن درآمد یا حرفه ای برای زندگی خود در ترکیه ،
ز) از نظر امنیت ملی و نظم عمومی مانعی وجود نداشته باشد.

رونیکس

شرایط استثنایی برای دریافت شهروندی ترکیه: فردی که از نظر علمی و تاسیسات صنعتی، اقتصادی، تکنولوژی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، هنری خدمات برجسته ای را در ترکیه انجام داده باشد، می تواند با دستور مقام صالح تابعیت ترکیه را دریافت کند.

اتباع خارجی که مطابق قانون حمایت بین المللی اجازه اقامت در ترکیه را گرفته اند:
اتباع خارجی که دارای کارت فیروزه ای هستند ( TURKUAZ KART ) و همسر آنها و اگر فرزندی داشته باشند که بالغ نیست و یا به دلایلی وابسته به والدین هستند، می توانند تابعیت ترکیه را دریافت کنند. اتباع خارجی که به عنوان مهاجر پذیرفته می شوند، مشروط بر اینکه اختلالی در نظم عمومی و امنیت ملی ایجاد نکرده باشند، با تصمیم شورای وزیران در شرایط استثنایی می توانند شهروندی ترکیه را دریافت کنند.
اصلاحیه آیین نامه اجرای قانون شهروندی: از طرف دیگر بر اساس اصلاحیه آیین نامه قانون شهروندی ترکیه در تاریخ19/09/2018 با تصمیم وزارت اقتصاد تبعه خارجی که تقاضای شهروندی ترکیه را دارد، حداقل 500000 دلار سرمایه ثابت برای سرمایه گذاری داشته باشد.
بر اساس آیین وزارت محیط زیست و شهر نشینی: قباله ملک غیر منقول به ارزش حداقل 250000 دلار به شرط اینکه در مدت سه سال نفروخته باشد. با فشارافکار عمومی برای کاهش پذیرش تبعه خارجی، ارزش ملک خریداری شده به 500000دلار افزایش یافت.

بر اساس آیین وزارت کار و تامین اجتماعی : حداقل برای 50 نفر اشتغال ایجاد کند.
بر اساس آیین موسسه نظارت و مقررات بانکی: در حساب بانکی خود حداقل یک ملیون دلار وجود داشته باشد و به مدت سه سال این پول را برندارد. اصلاحیه قانون شهروندی ترکیه: یک بند به ماده 20 آیین نامه اجرای قانون شهروندی ترکیه اضافه شده است که شرایط دستیابی به شهروندی ترکیه را به طور استثنایی تغییر می دهد. برای افراد خارجی که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری می کنند می توانند شهروندی ترکیه دریافت کنند. بر این اساس به اتباع خارجی که حداقل 1.5ملیون دلار در سهام صندوق سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند و یا با همان ارزش مالک املاک و مستغلات غیر منقول باشند، به شرط اینکه به مدت 3 سال آن را نفروخته باشند، تابعیت ترکیه را می توانند دریافت کنند.
تبعه خارجی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده و به مدت 3 سال این ازدواج ادامه داشته باشد، می تواند برای دریافت تبعیت ترکیه اقدام کند.
اخذ تابعیت ترکیه از طریق حق انتخاب؛ فرزندانی که به دلیل خارج شدن پدر و مادر از شهروندی ترکیه البته با کسب اجازه، ناخواسته از تابعیت ترکیه خارج شده اند، پس از رسیدن به سن بلوغ طی سه سال می توانند برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام کنند.
اخذ تابعیت ترکیه از طریق فرزند خواندگی؛ کودک بالغ که از طرف یک شهروند ترکیه به فرزند خواندگی پذیرفته شده باشد، به شرط اینکه اختلالی در امنیت ملی و نظم عمومی ایجاد نکند، می تواند تبعیت ترکیه را دریافت کند
در تاریخ 20/10/2017 در قانون شهروندی ترکیه اصلاحیه ای صورت گرفت که بر اساس آن یک تبعه خارجی که درخواست شهروندی کرده است، طی مدت زمانی که برای اقامت شخص در نظر گرفته شده است، می تواند 12 ماه خارج از کشور حضور داشته باشد.

با توجه به نوع دریافت شهروندی ترکیه، درخواست تابعیت با پر کردن فرم تقاضانامه که توسط اداره کل امور شهروندی ترکیه تهیه شده است، انجام می شود. همراه این تقاضانامه، عکس، گذرنامه، مجوز اقامت یا مجوز کار، ازدواج، فرزند خواندگی، نسبت به نوع تبعیت گواهینامه پزشکی باید ارائه شود.

مقایسه ی اخذ شهروندی ترکیه با اخذ اجازه ی اقامت ترکیه

همانطور که در متن ذکر کردیم مجوز اقامت در ترکیه به صورت موقتی به مدت 90 روز صادر می گردد و باید قبل از پایان مدت مجوز نسبت به تمدید آن اقدام نمود. ولی با اخذ شهروندی ترکیه دیگر نیازی به تمدید نیست و این مجوز تابعیت دائمی می باشد (در صورتی که فرد خارجی اقدامی برای نقض این حق انجام داده باشد، حق شهروندی از او سلب می شود). اخذ اجازه ی اقامت ترکیه، شرایط نسبتا ساده تری دارد در حالی که برای کسب مجوز شهروندی شرایط سیاسی و اقتصادی سخت تری در نظر گرفته شده است. مجوز اقامت در مدت زمان کمتری صادر می گردد در حالی که برای کسب تابعیت حداقل 3 الی 5 سال زمان لازم است.

ایرانیان عزیز با توجه به هدفشان از سفر به ترکیه می توانند برای کسب مجوز اقامت یا شهروندی اقدام نمایند. کسب تابعیت ترکیه امتیازاتی دارد که در بالا به آن اشاره کردیم، ولی کسب آن نیاز به برنامه ریزی چند ساله دارد. عزیزانی که به دنبال کسب تابعیت ترکیه اند، با اخذ مجوز اقامت و کار می توانند در این کشور اقامت نموده، شرایط کسب شهروندی را در این کشور برای خود مهیا نمایند و قصد خود را برای کسب شهروندی این کشور نشان دهند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.