تفاوت مدیریت پروژه چابک و مدیریت پروژه سنتی (آبشاری)

0

قبل از مزیت های مدیریت پروژه بهتر است بدانیم، مدیریت پروژه چابک چیست؟ یک رویکرد تکرار شونده برای مدیریت پروژه است که به شما امکان می‌دهد پروژه‌های بزرگ را به وظایف قابل کنترل‌تری تبدیل کنید که در تکرارها یا اسپرینت‌های کوتاه مدت حل می‌شوند. این باعث می‌شود تیم شما بتواند سریع‌تر تغییر کند و سریع‌تر کار را تحویل دهد.

مدیریت پروژه چابک بسیار محبوب است، زیرا ماهیت تکراری و افزایشی روش چابک به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا نسبت به محصول یا خدماتی که می‌خواهند راه اندازی کنند، دیدی شفاف داشته باشند و از جزئیات ان هنگام توسعه آگاه باشند. از این جهت مدیران پروژه های چابک با شرکت در آزمون PMI-ACP گواهینامه می‌گیرند و پیشرفت بسیاری در این زمینه می‌کنند.

 

رونیکس

مقایسه مدیریت پروژه چابک و مدل آبشاری

قبل از اینکه از مزایای مدیریت پروژه چابک بگوییم، تفاوت‌های مدل آبشاری و چابک را با هم بررسی می‌کنیم. مدل آبشاری به خصوص به دلیل تکرار نشدنی بودنش، با روش چابک بسیار متفاوت است و بسیاری از فواید و مزایای مدیریت پروژه چابک را ندارد.

مدل آبشاری بیشتر مربوط به فرآیندی است که می تواند در مراحل مختلف انجام شود و نیاز به برگشت به گام های قبل وجود ندارد. در حقیقت، یک مدل متوالی است که معمولاً از تحلیل، طراحی، اجرا، تست و پشتیبانی تشکیل می‌شود.

یکی از مشکلات مدل آبشاری این است که مشتری تا آخرین مرحله باید منتظر مشاهده پروژه باشد و نظر مشتری در آخرین لحظات به اطلاع تیم تولید می‌رسد.

مدل آبشاری برای پروژه‌هایی مناسب است که از قبل برنامه ریزی دقیقی وجود داشته باشد، پروژه ساده باشد در واقع مطمئن باشیم که احتیاجی به ایجاد تغییر نیست. ولی مزیت روش چابک این است که از بخش های کوچکی شروع می‌کند و به طور افزایشی بر ارزش پروژه در هر چرخه می‌افزاید به همین دلیل منعطف‌تر است و میتوان به راحتی تغییراتی در آن ایجاد کرد. (اگر شما در صنعت توسعه نرم افزار کار می‌کنید ، من مطمئن هستم که می‌دانید چقدر پروژه‌ها می‌توانند تغییر کنند!).

در واقع مدیریت پروژه چابک با توجه به اینکه ارزش های ساده را زودتر آماده می‌کند و تحویل می‌دهد خطر شکست پروژه را کاهش میدهد.

تصویر زیر تفاوت روش چابک و مدل آبشاری را نشان می‌دهد.

همچنین از فواید دیگر این است که روش‌ چابک به خوبی پاسخگوی نیازهای مشتری است. در کل چرخه، مشتری تشویق به مشارکت می شود و قابل مشاهده بودن و شفافیت، پیشرفت واقعی پروژه را نشان می دهد.

 

5 مزیت اصلی مدیریت پروژه چابک

اکنون به تشریح مزایای اصلی مدیریت پروژه چابک می‌پردازیم.

  1. کیفیت بالای محصول

در توسعه چابک ، تست و آزمایش در طول چرخه و به طور یکپارچه تکرار می‌شود، در واقع بررسی های منظمی وجود دارد تا ببینیم محصول در حین توسعه کار می کند یا نه. این امر صاحب محصول را قادر می سازد در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کند و تیم توسعه را در صورت بروز هرگونه مشکل آگاه کند.

 

  • تعریف و شرح به موقع نیازها، به گونه‌ای که دانش از ویژگی‌های محصول تا حد امکان مرتبط با نیازها باشد.
  • تشخیص زودهنگام مشکلات: ترکیب تطبیق پذیری و تست روزانه در فرایند توسعه، به تیم توسعه این امکان را می‌دهد تا مشکلات را هنگام رخ دادن تشخیص دهند و رفع کنند.
  • بهره گیری از ابزارهای تست خودکار.
  • دیدن اسپرینت های گذشته، به تیم اسکرام اجازه می دهد تا به طور مداوم روندها و کارها را بهبود ببخشند.
  • اتمام کار مطابق با تعریف کار انجام شده یعنی توسعه یافته ، آزمایش شده ، یکپارچه و مستند شده.
  • محصول در چرخه های افزایشی و سریع توسعه می‌یابد. هر انتشار دارای عملکرد افزایشی کوچکی بر انتشار قبلی است. در نتیجه محصول در مراحل مختلف می‌تواند توسط مشتری آزمایش می‌شود تا از کیفیت نرم محصول اطمینان حاصل شود.

 

  1. افزایش رضایت مشتری

در مدیریت پروژه چابک مشتری همیشه در طول پروژه مشغول مشارکت است. پیشرفت توسعه محصول از شفافیت برخوردار است و انعطاف پذیر بودن برای ایجاد تغییر در این روش بسیار مفید واقع شده است. این موارد باعث تعامل و رضایت مشتری می‌شود.

  • امکان نشان دادن قابلیت های کاری به مشتریان در هر اسپرینت.
  • محصولات سریعتر به بازار عرضه می‌شوند. مشتریان محصول در طی چرخه ها، به محصول دسترسی زودهنگام دارند.
  • مشارکت و درگیر شدن مشتری‌ها در طول پروژه

 

  1. افزایش کنترل پروژه

  • جلسات اسپرینت
  • شفافیت
  • استفاده از جیرا ( دید هر مرحله از پروژه برای هر دو طرف )

 

  1. کاهش ریسک ها

  • روشهای چابک عملا شانس شکست مطلق پروژه را از بین می‌برد.
  • داشتن یک محصول، از اولین اسپرینت شروع می شود تا هیچ پروژه چابکی به طور کامل دچار شکست نشود.
  • توسعه در اسپرینت‌ها، اطمینان می‌دهد که مدت زمان بین سرمایه گذاری اولیه پروژه و شکست یا دانستن اینکه یک محصول یا یک رویکرد کار خواهد کرد، کوتاه باشد.
  • ایجاد درآمد اولیه از پروژه، برای پروژه هایی که خود شخص سرمایه گذار پروژه است (self-funding)، امکان کاهش هزینه‌ی اولیه پروژه را به سازمان ها می‌دهد.
  • چابکی هنگامی که نیاز به پیاده‌سازی تغییرات جدیدی است، آزادی می‌بخشد. تغییرات می‌توانند به دلیل فرکانس افزایش‌های جدید که اجرا می‌شوند با هزینه کمی اعمال شوند.
  • سازگاری با نیازها و ترجیحات مشتری در طول فرآیند توسعه: Agile معمولاً از داستان‌های نیاز مشتری با معیارهای پذیرش متمرکز بر کسب و کار استفاده می‌کند تا ویژگی های محصول را تعریف کند. با تمرکز ویژگی ها بر روی نیازهای واقعی مشتریان، ارزش هر یک از ویژگی‌ها به صورت تدریجی افزایش می‌یابد.

 

  1. افزایش ROI یا نرخ بازگشت سرمایه

توسعه چابک امری تکراری است به این معنی است که ویژگی‌های محصول به صورت تدریجی تحویل می شوند، و در حالی که محصول در حال توسعه است مزایا زود هنگام تحقق می یابند.

 

  • توسعه زودهنگام شروع می شود.
  • بعد از چند تکرار، یک محصول کاربردی آماده برای بازار وجود دارد.
  • چرخه تحویل طولانی اغلب مشکلی برای مشاغل است، به ویژه در بازارهای پر سرعت است.
  • چابکی به معنای انتشار سریع محصول و توانایی سنجش واکنش مشتری و تغییر بر این اساس است و شما را در رقابت جلو می‌برد.
  • تمرکز بر ارزش کسب و کار: با اجازه دادن به مشتری برای تعیین اولویت ویژگی‌ها ، تیم می‌داند مهمترین چیز برای کسب وکار مشتری چیست و می‌تواند ویژگی‌هایی را به ترتیب ارزششان ارائه دهد.

 

چگونه مدیریت پروژه چابک را بیاموزیم؟

آمارها می‌گوید با استفاده از مدیریت پروژه چابک ، به طور متوسط ، زمان ارائه به بازار 37٪ سریعتر است و بازده تیم شما 16٪ بالاتر از میانگین بهره‌وری است. به همین علت افراد زیادی هستند که می‌خواهند در این زمینه مهارت کسب کنند.

شما می‌توانید با کسب مهارت در این زمینه برای کسب مدرک PMI-ACP اقدام کنید. این گواهینامه توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI)، که یک سازمان حرفه‌ای غیرانتفاعی ایالات متحده آمریکا است ارائه می‌شود و دارای اعتبار بسیار زیادی است.

آنچه خواندید خلاصه‌ای از مزایای مدیریت پروژه به روش چابک بود و برای کسب مهارت در آن باید اطلاعات بیشتری کسب کنید. شرکت مهندسی مشاور پیشرو مدیریت پیران (PMPiran) سال‌هاست در زمینه آموزش دانش روز مدیریت پروژه خدمت می‌کند. میتوانید شما میتوانید با مراجعه به سایت این شرکت یا تماس با آنها اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

 

گواهینامه PMP یا گواهینامه مدیریت پروژه چابک؟ کدام برای شما مناسب است؟

 

امتحان PMP گرچه مباحثی در رابطه با مدیریت چابک دارد اما بیشتر بر روی روش آبشاری متمرکز شده است در مقابل ، امتحان PMI-ACP کاملاً متمرکز بر روی روشهای چابک است.

اگر می خواهید روی توسعه تدریجی محصول کار کنید، روش چابک می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد و اگر تمرکز شما روی یادگیری چگونگی ادغام مؤلفه های مختلف مدیریت پروژه است، PMP می تواند را برای شما مفید انجام دهد.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.