هزینه نگهداری سگ چقدر است؟ لیست کامل هزینه‌ها همراه با جزئیات (آبان ۱۴۰۰)

49

سگ‌ها از دیرباز نگهبان خانه و مزرعه و گله بوده‌اند و هنگام شکار انسان را همراهی می‌کرده‌اند. این حیوان باهوش و فوق‌العاده در عملیات پلیسی هم به نیروهای امنیتی بسیار کمک می‌کند. حال این سؤال پیش می‌آید که هر کسی صلاحیت نگهداری از این حیوان دوست‌داشتنی را دارد یا خیر. متأسفانه بسیاری از ما همسایگان و آشنایانی را می‌شناسیم که به‌دلایل مختلف سگ می‌خرند، اما بعد از مدتی یا از رسیدگی‌های مداوم به آن خسته می‌شوند یا از آن مهم‌تر از نظر مالی به مشکل برمی‌خورند. در این مقاله می‌خواهیم درباره هزینه نگهداری سگ صحبت کنیم. اگر قصد نگهداری از سگ را دارید، اول این مطلب را بخوانید و سپس تصمیم بگیرید.

تمام هزینه‌های سگ، از خرید تا نگهداری

قبل از شروع مطالعه، این نکته را به یاد داشته باشید که با توجه به شرایط اقتصادی ایران، نرخ ثابت و دقیقی برای هیچ‌یک از ملزومات سگ وجود ندارد و تمام قیمت‌ها در این مطلب برآوردی نزدیک از قیمت‌های روز بازار هستند و دیدی کلی به شما می‌دهند. سعی کرده‌ایم کمترین و بیشترین قیمت‌های موردانتظار را برایتان پیدا کنیم. تمام این قیمت‌ها برای آبان ۱۴۰۰ هستند.

رونیکس

۱. هزینه خرید سگ

هزینه نگهداری سگ - خرید سگ
توله هاسکی – از ۳میلیون تومان به بالا

با فرض اینکه قرار نیست کسی توله‌ای را به شما هدیه بدهد، اول باید هزینه خرید یک توله را بدانید. سگ‌ها نژادهای مختلفی دارند و بنابراین قیمتشان با هم متفاوت است. قیمت برخی از نژادهای سگ را ببینید:

  • توله هاسکی: حدود ۳میلیون تومان؛
  • ژرمن شپرد: از ۴میلیون تا بیش از ۶میلیون تومان؛
  • مالتیز عروسکی: حدود ۲۵میلیون تومان؛
  • پودل: حدود ۳۰میلیون تومان؛
  • پامرانین: حدود ۳۵میلیون تومان.

در میان نژادهای مختلف سگ، هرچه نژادها کمیاب‌تر و خاص‌تر باشند، به‌ویژه اگر شناسنامه هم داشته باشند، ممکن است قیمت‌ها بالاتر هم بروند. سگ‌های نژاد بزرگ و برخی نژادهای کمیاب مانند ماستیف تبتی فوق‌العاده گران‌قیمت‌اند. توله پامرانین را در زیر می‌بینید:

هزینه نگهداری سگ - هزینه خرید سگ
توله پامرانین – از ۳۵میلیون تومان به بالا
نکته: بدیهی است که هزینه خرید سگ را فقط یک بار پرداخت می‌کنید.

۲. هزینه واکسیناسیون سگ

واکسیناسیون سگ یکی از مهم‌ترین موارد هزینه نگهداری سگ است. واکسن برای سگ‌ها ضروری است وگرنه نه‌تنها جان سگ که جان شما و اطرافیانتان هم در معرض خطر خواهد بود. دو نوع واکسن سگ وجود دارد: واکسن‌های اصلی و واکسن‌های غیراصلی. واکسن‌های اصلی واکسن‌هایی‌اند که همه سگ‌ها باید بزنند و الزامی است. این واکسن‌ها عبارت‌اند از:

  • واکسن‌های چندگانه؛
  • واکسن هاری.

واکسن‌های غیراصلی را دام‌پزشک با توجه به بیماری‌هایی تجویز می‌کند که ممکن است سگ در محل زندگی شما به آن مبتلا شود و برای عموم سگ‌ها نیست. خود دام‌پزشک‌ها تشخیص می‌دهند چه واکسن‌هایی برای سگ شما لازم است.

واکسن‌های چندگانه

واکسن چندگانه را از ۶ تا ۸هفتگی توله می‌توان به آن تزریق کرد. سپس این واکسن باید سه دوره (هر سه هفته یک بار) تا ۴ماهگی تکرار شود. بعد از سه دوره، این واکسن‌ها را فقط سالی یک بار به‌عنوان یادآور تزریق می‌کنند. بسته به شهر و محل سکونت‌ شما، ممکن است قیمت واکسن متفاوت باشد.

واکسن هاری

در ایران معمولا واکسن هاری را در ۴ماهگی تزریق می‌کنند. بسته به شرکت تولیدکننده، واکسن ایمنی شش‌ماهه یا یک‌ساله ایجاد می‌کند. قیمت واکسن هاری با توجه به نوع آن و محل سکونت شما، ممکن است متفاوت باشد.

درمجموع واکسیناسیون سگ (چندگانه + هاری) از ۳۹۰هزار تومان تا ۴۳۰هزار تومان است.

۳. هزینه غذای سگ

هزینه نگهداری سگ - غذای خشک سگ

هزینه غذای سگ به جثه و نژادش بستگی دارد. مسلما غذای سگ‌های بزرگ‌تر بیشتر از سگ‌های کوچک‌تر است. همچنین هر نژاد سگ غذاهای بخصوصی را بیشتر می‌خورد. مثلا بعضی سگ‌ها باید گوشت و پروتئین بیشتری مصرف کنند و چون غذاهای حاوی گوشتِ بیشتر گران‌ترند، هزینه غذای این سگ‌ها بیشتر است.

سگ بسته به ذائقه‌اش می‌تواند غذای خانگی، کنسرو یا غذای خشک بخورد. غذای خشک معمولا برای سگ بهتر است. گران‌ترین غذای خشک (برند رویال کنین) تقریبا کیلویی ۴۰۰هزار تومان و ارزان‌ترین غذای خشک تقریبا کیلویی ۵۰هزار تومان است. ارزان‌ترین کنسرو غذای سگ ۴۰۰گرمی حدود ۱۵هزار تومان و گران‌ترین آنها ۱۵۶هزار تومان است.

البته سگ‌ها غذای تشویقی هم دارند که از ۲۹هزار تومان تا ۶۵۰هزار تومان قیمت دارد.

۴. هزینه ظرف غذای سگ

ظرف غذای سگ تنوع بسیار زیادی در بازار دارد. می‌توانید ظرف تکی یا دوتایی برای آب و غذا بخرید. ظرف غذای سگ از ۱۸هزار تومان تا ۳۰۰هزار تومان پیدا می‌شود. قیمت ظرف غذای اتوماتیک سگ تا ۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان هم می‌رسد.

۵. هزینه تختخواب (جای خواب) سگ

این مورد از آنهایی است که می‌توانید در آن کمی صرفه جویی کنید، زیرا روش‌های زیادی برای تهیه جای خواب سگ وجود دارد.

جای خواب سگ می‌تواند به‌شکل‌های مختلف باشد:

  • تشک ساده؛
  • تشک لبه‌دار؛
  • لانه سقف‌دار؛
  • کیسه‌خواب؛
  • تختخواب.

تختخواب و کیسه‌خواب معمولا برای سگ‌های کوچک‌تر مناسب‌ترند.

هزینه نگهداری سگ - تخت خواب سگ
تختخواب سگ

اگر سگتان در مسافت‌های طولانی در ماشین می‌خوابد، می‌توانید یک کریر برای خوابیدنش در ماشین بخرید.

قیمت تشک معمولی سگ از ۴۰هزار تومان شروع می‌شود تا به تشک‌های لبه‌دار می‌رسیم که قیمتشان حدود ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان است. جای خواب هم از لانه‌ معمولی ۱۸۰هزارتومانی تا نوع باکیفیت ۵میلیون‌تومانی در بازار پیدا می‌شود. البته همه اینها به جثه سگ هم بستگی دارد، مثلا سایز صفر ارزان‌تر از سایز یک است.

۶. هزینه باکس حمل سگ

باکس حمل سگ در حد کیف و سبد از ۱۱۰هزار تومان شروع می‌شود و به ۹میلیون و ۴۵۰هزار تومان می‌رسد که پیشرفته‌تر و باکیفیت‌تر است.

همه نکات برای خرید باکس سگ و گربه

۷. هزینه اسباب‌بازی سگ

سگ از یک سو حیوانی آموزش‌پذیر است و به اسباب‌بازی‌های فکری و تشویقی و آموزشی نیاز دارد و از سوی دیگر عاشق بازی است و وسایل سرگرم‌کننده می‌خواهد، مانند:

  • توپ؛
  • عروسک؛
  • طناب کنفی؛
  • اسباب‌بازی‌های دندانی برای جویدن (که خارش لثه‌ را کاهش می‌دهند)؛
  • دیسک و بومرنگ.

حداقل باید چند تا از این وسایل سرگرم‌کننده را برای سگتان تهیه کنید.

نکته مهم: هنگام خرید اسباب‌بازی دقت کنید آن‌قدر برای سگتان کوچک نباشد که آن را قورت بدهد؛ به‌خصوص توپ‌ها نباید زیاد بزرگ یا زیاد کوچک باشند.

قیمت انواع وسایل سرگرم‌کننده:

  • انواع توپ از ۲۰ تا ۸۵هزار تومان؛
  • طناب‌های کنفی حدود ۲۷ تا ۱۳۵هزار تومان؛
  • انواع عروسک از ۱۷ تا ۱۵۰هزار تومان؛
  • اسباب‌بازی دندانی از ۲۰ تا ۶۰۰هزار تومان؛
  • اسباب‌بازی کنترلی که معمولی‌اش بیشتر از ۱میلیون تومان است.

۸. هزینه لوازم بهداشتی سگ

هزینه نگهداری سگ - لوازم بهداشتی سگ

یکی از موارد هزینه نگهداری سگ لوازم بهداشتی اوست که شامل خرده‌ریزهای بسیار زیادی است. بعضی از مهم‌ترین این لوازم عبارت‌اند از:

  • ناخن‌گیر از ۶۰ تا ۱۶۲هزار تومان؛
  • شامپو از ۳۰ تا ۲۵۰هزار تومان؛
  • توالت مخصوص سگ از ۱۳۶ تا ۴۴۰هزار تومان؛
  • شانه گره‌بازکن از ۵۰ تا ۱۸۰هزار تومان؛
  • جوراب چهارفصل از ۲۵ تا ۵۰هزار تومان و ممکن است بیشتر هم باشد)؛
  • قطره شست‌وشوی چشم از ۷۵هزار تومان؛
  • قطره اطراف چشم و لکه‌بر از ۱۸ تا ۸۰هزار تومان.

۹. هزینه قلاده سگ

قلاده وسیله‌ای کاربردی است که برای بیرون‌بردن و نگه‌داشتنش استفاده می‌شود. بهتر است سگ را هرگز بدون قلاده بیرون نبرید. سگ ممکن است به حیوانات دیگر یا به افراد واکنش نشان بدهد و تحریک شود. قلاده سه نوع مختلف دارد که عبارت‌اند از:

  1. قلاده گردنی از ۲۲ تا ۴۰۰هزار تومان؛
  2. قلاده کتفی از ۹۵ تا ۴۱۹هزار تومان؛
  3. قلاده کمری از ۴۵ تا حدود ۳میلیون تومان.

بعضی قلاده‌ها ضدکک‌اند، با این حال قیمتشان در همین بازه‌هایی است که گفتیم.

۱۰. هزینه‌های پزشکی سگ و تعرفه دام‌پزشک

سگ نیز مانند هر جاندار دیگری بیمار یا زخمی می‌شود. برخی بیماری های سگ مانند دیابت مزمن‌اند و هزینه‌های درمانشان طولانی‌مدت است، اما گاهی هم حوادثی رخ می‌دهند. شکستگی، خراشیده‌شدن بدن و عفونت جزو مواردی‌اند که زیاد برای سگ‌ها اتفاق می‌افتند. همچنین یکی از مشکلات رایج در برخی نژادهای بزرگ مانند ژرمن شپرد، گلدن رتریور و لابرادور دیسپلازی مفصل ران آنهاست که درمانش هزینه‌بر است.

تعرفه ویزیت دام‌پزشک معمولا به استان محل زندگی شما بستگی دارد. هزینه خدمات جراحی و شکسته‌بندی و زیبایی همگی با توجه به محل زندگی شما، مجهزبودن کلینیک و نیز شدت جراحت متغیر است. دام‌پزشک پس از تشخیص مشکل، هزینه‌های درمان را برای شما تعیین خواهد کرد.

به‌جز هزینه‌های درمانی، هزینه چکاپ سه‌ماهه را هم باید در نظر بگیرید.

۱۱. هزینه‌های دندان‌پزشکی سگ

هزینه نگهداری سگ - هزینه دندانپزشکی

رسیدگی منظم به دندان‌های سگ برای سلامتی آنها ضروری است. ست مسواک و خمیردندان مخصوص سگ حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان است. هزینه جرم‌گیری دندان سگ بستگی به اندازه و نژادش دارد و تقریبا ۵۰۰هزار تومان است. جراحی جدی‌تر دندان‌ها و کشیدن دندان گران‌تر از جرم‌گیری است.

نکته: از خمیردندان انسان برای سگ استفاده نکنید، چون فلوراید آن برای سگ سمّی است.

۱۲. هزینه داروی انگل، کک و کرم‌های مختلف سگ

رفع انگل، کک، شپش و کرم برای سگ‌ها ضروری است. داروی انگل حدود ۷۰هزار تومان است. برای رفع کک و شپش، حمام و شست‌وشو انجام می‌شود که قیمت‌ها با توجه به نژاد سگ متفاوت است. به‌طور کلی این هزینه برای نژادهای کوچک حدود ۲۵ تا ۳۰هزار تومان است و برای نژادهای بزرگ از ۴۰هزار تومان شروع می‌شود. هزینه درمان کک گران‌تر است، اما هر سه ماه یک بار انجام می‌شود. درمان کک معمولا باید ماهی یک بار انجام شود.

۱۳. هزینه عقیم‌سازی سگ

هزینه عقیم‌سازی سگ با یک شب بستری و دستمزد جراحی و دارو از ۲۰۰هزار تومان شروع می‌شود و به نژاد و سن سگ هم بستگی دارد. اگر بخواهید سگ ۴ تا ۵ روز در بیمارستان بماند و از او نگهداری کنند تا به حالت طبیعی برگردد، باید حدود ۶۰۰هزار تومان هزینه کنید. البته باز هم به شهر سکونت شما بستگی دارد و ممکن است قیمت کمی بالاتر یا پایین‌تر باشد، اما معمولا هزینه عقیم‌سازی سگ در همین حدود است. عقیم‌سازی سگ ماده معمولا کمی گران‌تر از عقیم‌سازی سگ نر است.

۱۴. هزینه بیمه درمانی سگ

در کشور ما بیمه سامان هزینه‌های درمان حیوانات خانگی را تا سقف ۵میلیون تومان پوشش می‌دهد.

هزینه‌های جانبی

هزینه کاشت میکروچیپ

خدمات کاشت میکروچیپ و صدور شناسنامه بین‌المللی با قیمت‌های متغیری ارائه می‌شوند. با این حال معمولا هزینه آنها حدود ۱۹۰ تا ۲۵۰هزار تومان است. علاوه بر این، صدور شناسنامه عادی معمولا حدود ۲۰هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

هزینه‌های جانبی دیگر

هزینه نگهداری سگ - هزینه‌های جانبی

اینها هزینه‌های اولیه و اساسی سگ بودند. هزینه نگهداری سگ به این موارد ختم نمی‌شود. هزینه‌های دیگری هم وجود دارند از جمله:

  • اکسسوری‌های مختلف (کیف لوازم‌ آرایشی، پاپیون، لباس، کفش)؛
  • لوازم بهداشتی اضافی (قطره و پد تعلیم ادرار، پوشک مخصوص سگ، دستکش موجمع‌کن، لوسیون‌ها)؛
  • خدمات آرایش و پیرایش سگ (کوتاه‌کردن موها، ناخن‌گرفتن در صورتی که خودتان از پسش برنیایید)؛
  • هزینه نگهداری از سگ در هتل هنگام مسافرت.

جدول برآورد هزینه نگهداری سگ

نوع هزینه کمترین مبلغ بیشترین مبلغ
خرید توله ۳میلیون تومان ۳۵ میلیون تومان و بالاتر
واکسیناسیون (چندگانه + هاری) جمعا ۳۹۰هزار تومان جمعا ۴۳۰ هزار تومان
غذای خشک کیلویی

کنسرو ۴۰۰گرمی

غذای تشویقی ۱۵گرمی

۵۰هزار تومان

۱۵هزار تومان

۲۹هزار تومان

۴۰۰ هزار تومان

۱۵۶ هزار تومان

۶۳۵ هزار تومان

ظرف غذا ۱۸هزار تومان ۵٬۷۰۰٬۰۰۰ تومان
تشک خواب

لانه

۴۰هزار تومان

۱۸۰هزار تومان

۲٬۷۰۰٬۰۰۰ تومان

۵٬۴۵۰٬۰۰۰ تومان

باکس حمل سگ ۱۱۰هزار تومان ۹٬۴۵۰٬۰۰۰ تومان
توپ بازی

طناب کنفی

دندانی

۲۰هزار تومان

۲۷هزار تومان

۲۰هزار تومان

۸۵ هزار تومان

۱۳۵ هزار تومان

۶۰۰ هزار تومان

ناخن‌گیر

شامپو

توالت

شانه

جوراب چهارفصل

قطره شست‌وشوی چشم

۶۰هزار تومان

۳۰هزار تومان

۱۳۶هزار تومان

۱۵هزار تومان

۲۵هزار تومان

۷۵هزار تومان

۱۶۲ هزار تومان

۲۵۰ هزار تومان

۴۴۰ هزار تومان

۲۱۲ هزار تومان

۵۰ هزار تومان

قلاده گردنی

قلاده کتفی

قلاده کمری

قلاده ضدکک

۲۲هزار تومان

۹۵هزار تومان

۴۵هزار تومان

حدود ۱۲۰هزار تومان

۴۰۰ هزار تومان

۴۱۹ هزار تومان

۳ میلیون تومان

ست مسواک و خمیردندان ۱۰۰هزار تومان ۳۰۴ هزار تومان
داروی انگل

حمام شپش و کک

۶۸هزار تومان

حدود ۲۵هزار تومان

حدود ۴۰ هزار تومان

هزینه‌های عقیم‌سازی (بسته به نژاد و جنس سگ) شروع از ۲۰۰هزار تومان
کاشت میکروچیپ حدود ۱۹۰هزار تومان ۲۵۰ هزار تومان
هزینه‌های پزشکی متغیر

برآورد کمترین و بیشترین هزینه نگهداری سگ

با فرض اینکه توله‌ای ۳میلیونی بگیرید و ارزان‌ترین لوازم را انتخاب کنید، بدون احتساب هزینه‌های پزشکی، در همان ابتدای کار ۵میلیون تومان نیاز دارید. حالا با فرض اینکه یک توله پامرانین ۳۵میلیون‌تومانی بگیرید و گران‌ترین لوازم درج‌شده در جدول را بخرید، بدون احتساب هزینه‌های پزشکی، در همان ابتدای کار تقریبا ۶۰میلیون تومان نیاز دارید.

به یاد داشته باشید این برآورد فقط برای ابتدای کار است و فقط اولین بسته غذا و شامپو را حساب کرده‌ایم و هزینه‌های پزشکی‌اش را محاسبه نکرده‌ایم. به این هم فکر کنید که هرازگاهی باید لوازم بهداشتی و ظرف غذا و اسباب‌بازی‌هایش را عوض کنید. بنابراین اینها را هم باید به مجموع هزینه نگهداری سگ اضافه کنید.

بدون هیچ تعصبی، لطفا منطقی فکر کنید

سگ‌ها موجوداتی زیبا، دوست‌داشتنی و وفادارند و خودشان را در خدمت انسان قرار می‌دهند. در عوض به کسی نیاز دارند که از آنها حمایت کند، نه اینکه بعد از چند سال آنها را در خیابان‌های آن‌سوی شهر یا در جنگل‌های شهری دیگر رها کند. (تعارف نداریم، خیلی‌ها وقتی در تأمین هزینه نگهداری سگ کم می‌آورند این کار را می‌کنند.) اگر هم وجدانتان اجازه رهاکردن آنها را ندهد، وقتی از پس هزینه‌ها برنیایید، آنها را به مراکز مراقبت از حیوانات خواهید فرستاد. با این کار خیال شما آسوده می‌شود، اما تکلیف سگی که به شما خو گرفته چیست؟ سگ‌ها مهربان‌اند و صاحبانشان را به‌سختی فراموش می‌کنند و شاید هم هرگز فراموش نکنند.

نظر شما چیست؟ بهتر نیست اگر واقعا شرایطش را ندارید، از اول مسئولیت مراقبت از آنها را بر عهده نگیرید؟


حتما بخوانید: آیا حیوانات خانگی ناقل کرونا هستند؟ چطور از آنها مراقبت کنیم؟
منبع moneyadviceservice
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 49 دیدگاه)
  1. mohammad می‌گوید

    سلام ممنون مفید بود
    البته باید اینم ذکر کرد که جز خرید غذا و واکسن بقیه موارد تقریبا یک بار هزینه می شود…

  2. هادی می‌گوید

    واقعا واسه یه عده متأسفم. جهالت قرن ۲۱ یعنی اینکه شما یه حیوان رو نجس خطاب کنی. جهالت یعنی شما به افکار و عقاید و احساسات دیگران احترام نگذاری. واقعا کی میخاییم بفهمیم که به سلیقه و علایق و افکار دیگران احترام بکذاریم؟ همین سگ که شما نجس خطابش کردی، جون خیلیا رو موقع حوادثی نظیر زلزله،آتش‌سوزی و… نجات داده. بهتره بگیم نجس، افکار غلط و متحجرانه من وشماست

  3. تینا می‌گوید

    سلام. روززن مبارکتون باشه. عالی بودمطلب تون. تشکرخانم رضاجو. پیروکلام آخرتون، بله متاسفانه، ماآدماوبخصوص ماایرانیهاحتی درمسایل مهمتردرزندگیمون هم مثل ازدواج، حساب وکتابی نداریم وهرکاری راباری بهرجهت شروع میکنیم، دیگه چه رسه به اینکه فکرکنیم که فی الحال که سگی روبخونمون آوردیم میتونیم تاآخر، ساپورتش کنیم.
    واقعاچه سگهاوگربه های رهاشده زیادی که اگه ناطق بودندبه صاحبانشون میگفتندکه ایکاش ازهمون ابتدامارابه سرپرستی نمیگرفتیدکه یادرطبیعت میمردیم یاباشرایط کناراومده وزنده میموندیم وزندگی میکردیم اماحالابعدرهاکردن مامبدل به حیوانات افسرده وبدترازهمه بی دست وپایی شدیم که نه قدرت دفاع ازخودمون درمقابل حیوانات روداریم ونه عرضه غذاپیداکردن، وباعث تمام این مصیبتهای ما، شماانسانهاهستیدکه فکرنکرده به عاقبت کارماراپاسوزاحساسات آنی وزودگذرتون کردیدوبعدم راحت همه چیزروفراموش کرده ومنکرمیشید.
    ای کاش دنیاجای بهتری برای انسانهاوحیوانات زبان بسته بود.
    ای کاش عقل حاکم بودومسئولیت، اینقدررنگش کدرونازیبانبود.
    ای کاش رحم ومروت وصداقت وصفااونقدرجلاداشت که میدون نده به جولان واژهٔ ای کاش

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود تینا جان. سپاس از شما