12 قانون اساسی که در هنگام طراحی لوگو باید از آنها پیروی کنید

0

لوگو چهره برند شماست – اولین تاثیر برند شما – بنابراین طراحی آن بسیار مهم است. زمانی که لوگو به درستی طراحی شود، یک دارایی قدرتمند برای برند شماست که مشتریان آن را می بینند.

اگرچه، به وجود آوردن نمایش بصری موثر از یک برند چیزی بیش از تنها طراحی گرافیکی است. مانند هر خط کاری دیگری طراحی لوگو شامل مهارت های ویژه ای می شود که به تمرین و تجربه برای موفقیت نیازمند است؛ قطعا دانش برای هر طراح گرافیکی یک قدرت است. به همین دلیل، ما 12 قانون اساسی را که می توانید از آنها به منظور طراحی یک لوگوی موثر بهره ببرید اینجا آورده ایم.

  1. 1. اولین قانون طراحی لوگو؛ کشیدن طرح مقدماتی ضروری است

طرح های اولیه اولین قدم و یک قدم مهم در طراحی لوگویی موثر است.

رونیکس

این طرح های می توانند به سادگی نقاشی با خودکار و کاغذ یا پیش نویس های ساخته شده با استفاده از یک نرم افزار وکتوری مانند ایلوستراتور باشد. نکته مهم در اینجا این است که اگر شما عجله کنید یا از این قسمت بگذرید کیفیت نتیجه نهایی را با خطر روبرو می کنید. با 20 تا 30 ایده یا طرح اولیه شروع کنید و سپس شروع کنید به طراحی انواع مختلف از ایده های اصلی.

اگر هیچ چیزی درست به نظر نمی آید، از اول شروع کنید و برای ایده های جدید طرح اولیه بسازید.

در فرایند طراحی، یک طراح گرافیک موثر زمان بیشتری را صرف طراحی طرح اولیه میکند تا دیگر مراحل طراحی لوگو

بدون یک طرح اولیه شما حتی نمی دانید قرار است چه کاری انجام دهید

2. دومین قانون طراحی لوگو؛ تعادل ایجاد کنید

تعادل در طراحی لوگو بسیار حائز اهمیت است زیرا بصورت طبیعی ذهن ما یک لوگوی متعادل را خوش آیند و جذاب می داند. وزن، رنگ ها و اندازه‌ی هر سمت از لوگو را متعادل نگه دارید.

اگرچه قانون تعادل می تواند گاه و بیگاه شکسته شود، اما به یاد داشته باشید که لوگوی شما به وسیله‌ی افراد زیادی دیده خواهد شد، نه فقط کسانی که هنر عالی را درک می کنند، بنابراین طراحی متعادل مطمئن ترین روش است.

3. سومین قانون طراحی لوگو؛ اندازه مهم است

 

زمانی که حرف از طراحی لوگو می آید، اندازه مهم است. لوگو باید به نظر خیلی خوب بیاید و در تمامی اندازه های قابل دیدن باشد. یک لوگو اگر زمانی که در مقیاس کوچک قرار می گیرد جزئیات را از دست بدهد دیگر برای سرتیتر، پاکت نامه ها و موارد تبلیغاتی کوچک کارآمد نیست.

همچنین لوگو باید زمانی که در اندازه های بزرگتر مانند پوستر ها، بیلبورد ها و قالب های الکترونیکی مانند تلویزیون و وب قرار می گیرد خوب به نظر برسد. مطئمن ترین راه برای اینکه بدانید یک لوگو در تمامی اندازه ها خوب به نظر می رسد این است که خودتان آن را امتحان کنید. توجه کنید که برای اینکه لوگوی شما مناسب به نظر برسد سخت ترین بخش آن لوگو در مقیاس کوچک است، پس امتحان کردن لوگو را با چاپ آن روی سرتیتر یا پاکت نامه آغاز کنید و ببینید هنوز هم در این سایز مناسب به نظر می رسد.

شما همچنین با مراجعه به چاپخانه می توانید لوگو را با چاپ در اندازه‌ی یک پوستر از نظر مناسب بودن آن در مقیاس بزرگ نیز امتحان کنید.

4. چهارمین قانون طراحی لوگو؛ از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنید

تئوری رنگ پیچیده است، اما طراحانی که اصول را می فهمند قادر هستند از رنگ ها در جهت منافع خود استفاده کنند.

قوانین اصلی که باید در ذهن داشته باشید:

  • از رنگهای نزدیک به هم روی چرخه رنگ استفاده کنید (به عنوان مثال برای پالت “گرم”، از رنگ های قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید).
  • از رنگ هایی که آنقدر روشن هستند که چشم ها به سختی می تواند آنها را مشاهده کند استفاده نکنید.
  • لوگو همچنین باید در رنگ های سیاه و سفید، مقیاس خاکستری (grayscale) و دو رنگی ها خوب به نظر برسد.
  • شکستن قوانین گاهی اوقات اشکالی ندارد؛ فقط مطمئن شوید که دلیل خوبی برای این کار دارید!

همچنین آگاهی از این که رنگ ها چگونه احساسات ما را بر می انگیزند و بر حال ما تاثیر می گزارند مهم است. به عنوان مثال، رنگ قرمز می تواند احساس پرخاشگری، عشق، شور و قدرت را بر انگیزد.

این نکته را بخاطر بسپارید که ترکیبات مختلف رنگ را امتحان کنید و سعی کنید رنگ را با لحن و حس کلی برند مطابقت دهید.

به کاربردن رنگها به تنهایی ایده‌ی خوب دیگری است. برخی از برند ها فقط با یک رنگ مشخص قابل تشخیص هستند.

به عنوان مثال، وقتی به John Deere فکر می کنید، به رنگ سبز “John Deere ” فکر می کنید، و این برند تجاری را از رقبای خود جدا می کند و از همه مهمتر، باعث می شود برند هرچه بیشتر شناخته شده باشد.

5. پنجمین قانون طراحی لوگو؛ سبک طراحی باید متناسب با شرکت باشد

 

هنگام ایجاد یک لوگو می توانید از سبک های مختلف طراحی استفاده کنید و برای انتخاب یک لوگوی مناسب، باید اطلاعاتی در مورد مشتری و نام تجاری داشته باشید.

گرایش اخیر در طراحی لوگو سبک Web 2.0 از لوگو ها با نمای سه بعدی است با گرافیک حبابی، شیب ها (gradients) و سایه ها (drop shadows)

این سبک ممکن به کار وبسایتی Web 2.0 یا وبسایت یک شرکت تکنولوژی بیاید اما ممکن است برای دیگر برند ها مناسب نباشد. روی مشتریان و مخاطبین قبل از اینکه شروع کنید به طراحی اولیه، تحقیق کنید. این کار باعث می شود از ابتدا بهترین سبک طراحی را تایین کنید و دیگر نیازی نیست مکررا به تخته نقاشی برگردید.

6. ششمین قدم طراحی لوگو؛ تایپو گرافی بسیار مهم است!

انتخاب نوع و اندازه قلم مناسب بسیار دشوارتر از تصور بسیاری از طراحان مبتدی است.

اگر طراحی لوگو شما شامل متن باشد، یا به عنوان بخشی از لوگو در عنوان بیاید، شما باید وقت خود را برای مرتب سازی انواع مختلف قلم ها – اغلب، ده ها مورد – و آزمایش آنها در طراحی خود قبل از گرفتن تصمیم نهایی صرف کنید.

فونت های serif و فونت های sans-serif و همچنین فونت های script، italics، bold و فونت های سفارشی را امتحان کنید.

هنگام انتخاب قلم برای همراهی با طراحی لوگویتان، سه نکته اصلی را در نظر داشته باشید:

  • از رایج ترین قلم های استفاده شده مانند Comic Sans خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است طراحی شما بصورت غیر حرفه ای ظاهر شود.
  • هنگام قرار گرفتن لوگو در مقیاس کوچک، به ویژه با قلم های اسکریپت، از خوانا بودن قلم مطمئن شوید.
  • یک فونت ایده آل است و از بیش از دو فونت اجتناب کنید.

حتما حتما یک فونت سفارشی برای طراحی خود در نظر بگیرید. هرچه فونت شما اصالت بیشتری داشته باشد، برند را از هم متمایز تر می کند. نمونه هایی از لوگو های موفق که دارای فونت سفارشی اند Yahoo! ، Twitter و Coca Cola هستند.

7. هفتمین قانون طراحی لوگو؛ هدف معرفی است

اساسی ترین نکته ساخت یک لوگو این است که لوگو باعث شناخت برند شود بنابراین چگونه می خواهید این کار را پیش ببرید؟

این امر در موارد گوناگون متفاوت است، اما هدف از لوگو این است که یک فرد عادی با دیدن لوگو فوراً نام تجاری شما به ذهنش خطور کند. چند مثال خوب لوگو های کوکاکولا، پپسی، مک دونالد و نایک است. فقط یک نگاه اجمالی به هر یک از این لوگو ها تمام چیزی است که شما برای شناسایی برند هایشان نیاز دارید.

کلید ساخت یک آرم محبوب و شناخته شده ترکیب همه عناصری است که در این مقاله درباره‌ی آنها بحث کردیم: اندازه، سبک، رنگ، تایپوگرافی و اصالت.

نادیده گرفتن هر یک از این موارد در طی فرایند طراحی، کیفیت طراحی نهایی شما را پایین می آورد. طراحی لوگو خود را بررسی کنید و ببینید آیا همه این معیارها را شامل میشود یا خیر.

یک آزمایش سریع برای فهمیدن اینکه لوگو شما به اندازه کافی شناخته شده است، معکوس کردن آن با استفاده از هرگونه نرم افزار طراحی گرافیک است و بعد ببینید هنوز می توانید لوگو را تشخیص دهید. علاوه بر این، باید لوگو را برابر آینه قرار دهید و ببینید آیا در این حالت به راحتی قابل تشخیص است.

بخاطر داشته باشید که لوگو ها همیشه با موقعیت های از دنیای واقعی رو به رو نمی شوند، مثلاً در کنار اتوبوس یا بیلبوردی که با در کنار آن رانندگی می کنید.

بنابراین، باید مطمئن شوید که طراحی لوگو خود را از همه جهات مشاهده کرده اید و اطمینان حاصل کنید که از هر جهت قابل شناسایی است قبل از ارسال به مشتری.

8. هشتمین قانون طراحی لوگو؛ جرات متفاوت بودن را داشته باشید

برای متمایز بودن از رقبایتان، باید خود را به عنوان یک طراح با سبک متمایز از آنها جدا کنید. به جای کپی کردن از یک طرح یا سبک دیگر، نوآور باشید و از جمع پیروی نکنید.

خب، چگونه می توانید متفاوت باشید؟ سعی کنید قوانین طراحی را بشکنید و ریسک کنید.

سبک های مختلف را جهت فهمیدن اینکه کدام یک برای مشتریان شما مناسب است امتحان کنید. ترکیبات رنگی مختلف را امتحان کنید تا زمانی که ترکیبی رنگی را پیدا کنید که طراحی شما را واقعا اصیل نشان می دهد.

از کار با نرم افزار طراحی که استفاده می کنید لذت ببرید و طراحی را ادامه دهید تا زمانی که احساس کردید کارتان را درست انجام داده اید.

9. نهمین قانون طراحی لوگو؛ لوگو را ساده نگه دارید (K.I.S.S: Keep It Simple, Stupid)

هرچه لوگو ساده تر باشد، شناخته شده تر خواهد بود. به عنوان مثال، علامت شرکت نایکی یک لوگو بسیار ساده است و همچنین یکی از شناخته شده ترین ها در جهان است.

از همان ابتدای فرآیند طراحی، از قانون K.I.S.S پیروی کنید یعنی هنگامی که در حال ایده پردازی و طراحی طرح اولیه هستید. اغلب متوجه خواهید شد که شما با یک طراحی نسبتاً پیچیده شروع می کنید و در پایان به نسخه ساده تری از آن خواهید رسید. طراحی بخش های ضروری را انجام دهید و تمام عناصر غیر ضروری را کنار بگذارید.

لوگوی مشهور شرکت نایکی

10. دهمین قانون طراحی لوگو؛ از افکت ها استفاده کنید

ادوبی ایلوستراتور، Free hand، فتوشاپ و دیگر نرم افزار های گرافیکی بسیار ابزاری های قوی هستند و بی نهایت افکت و فیلتر دارند که می توانید آنها را در لوگوی خود به کار ببرید اما درگیر آنها نشوید!

زمان این است که از ابزار های قوی در این زمینه استفاده کنید اما به یاد داشته باشید در طراحی لوگو استفاده از فیلتر ها و افکت ها ضروری نیست! البته، کار با آنها و فهمیدن اینکه آیا مناسب لوگو هستند یا خیر خوب است اما فقط به یاد داشته باشید سادگی کلید موفقیت است.

11. یازدهمین قانون طراحی لوگو؛ یک برنامه طراحی بسازید

برای تولید مداوم لوگوهایی با کیفیت، باید فرایند طراحی یا “برنامه طراحی” خود را توسعه دهید. این برنامه باید شامل مراحل زیر باشد:

  • پژوهش
  • ایده پردازی و طوفان ذهنی را به کار بگیرید
  • طرح های اولیه بکشید
  • طرح های برداری بسازید
  • به مشتری ارسال کنید
  • هر آنچه مشتری می خواهد اضافه یا حذف کنید
  • طراحی را نهایی و دوباره به مشتری ارسال کنید

اگرچه ممکن است بخواهید سفارش را کمی تغییر دهید، اما باید این مراحل اساسی را برای هر بار طراحی لوگو استفاده کنید. این به شما کمک می کند کار خود را ساده کنید، منظم بمانید، تمرکز خود را حفظ کنید و کیفیت بهتر و نتایج سازگارتری را با هر شغلی که دارید ارائه دهید.

12. دوازدهمین قانون طراحی لوگو؛ از دیگر طرح ها فقط برای الهام گرفتن استفاده کنید

آخرین قانون برای طراحی یک لوگو کارآمد کاملاً ساده است: کارهای دیگر طراحان را کپی نکنید! الهام گرفتن از دیگر طراحان هیچ مشکلی ندارد اما کپی برداری از ایده ها یا کارهای شخص دیگر از نظر اخلاقی و قانونی اشتباه است.

وب سایت های گالری وجود دارند که به شما امکان می دهند از تصاویر هنری بردار بصورت رایگان و با انتساب مناسب تحت لیسانس Creative Commons استفاده کنید، اما من اکیداً توصیه می کنم این کار را انجام ندهید.

این وب سایت ها می توانند برای ایده گرفتن در مرحله طوفان ذهنی مفید باشند، اما بهتر است طراحی خود را از ابتدا شروع کرده و آن را 100٪ اصیل نگه دارید.

ایجاد یک بنیاد مستحکم در شروع یک تجارت می تواند از یک طراحی لوگو شروع شود که با رسانه هنر برتر بهترین شرکت طراحی لوگو در تهران و سایر استان های ایران ما برای ارائه خدمات به شما آماده ایم.

تیم طراح لوگو حرفه ای این شرکت از آخرین ورژن نرم افزارهای گرافیکی استفاده می کنند تا تصویری معتبر از برند شما در ذهن مخاطب شود و در نهایت اعتماد و جذب مشتری را برای شما در پی داشته باشد.

در رسانه هنر برتر پروژه مشتری بصورت اختصاصی طراحی می شود و همه مراحل زیر نظر مشتری است تا طرح به تایید نهایی برسید و در نهایت یک لوگو کاملا شیک و خاص داشته باشید .

شما نیازی به دانستن اطلاعات زیادی در مورد طراحی لوگو ندارید شما فقط یک پرسشنامه ساده تکمیل می کنید و تیم طراحی لوگو حرفه ای حتی اگر ایده ی اولیه ای ندارید تمام مراحل طراحی لوگو را به صورت تمام و کمال پیگیری می کند .

منابع:

https://www.saynadesign.com/

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.