آیا حملات پانیک درمان قطعی دارد؟ علائم و درمان پانیک اتک

2

بیماری پانیک نوعی حمله عصبی است که به شکل هجوم ناگهانی اضطراب و ترس بروز می‌کند. این اختلال که با علائم جسمی و روانی همراه است در هر سنی دیده می‌شود اما در سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سال شیوع بیشتری دارد. این حملات معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد و طی آن‌ها حس شدید و غیرقابل کنترل اضطراب، ترس و نگرانی به اوج می‌رسد. این حمله‌ها ممکن است به ندرت برای هر شخصی و تحت تاثیر عوامل مختلف بیرونی رخ دهد اما در صورت تکرار و استمرار آن‌ها غیر معمول است و نیاز به درمان دارد.

علائم حمله پانیک چیست؟

پانیک اتک علائم مشخصی دارد که گاهی شبیه به حملات قلبی هستند. به همین دلیل بسیاری افراد آن را با چنین حملاتی اشتباه می‌گیرند. اما پس از مراجع به پزشک متوجه می‌شوند که مشکل قلبی ندارند. علائم حمله پانیک عبارتد از:

رونیکس

– تنفس سریع و احساس خفگی

– تعریق شدید و گرگرفتگی

– لرزش و بی‌قراری

– حالت تهوع

– سرگیجه و عدم تعادل

– بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن

– احساس سرما یا احساس گرما

– افزایش ضربان قلب و درد در قفسه‌ سینه

– ترس از مرگ یا آسیب جدی جسمی

حملات پانیک خطر مرگ ندارند اما در صورت شدت علائم و تکرار آن‌ها می‌تواند در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد نماید. برای مثال ترس از مکان‌های بسته، ترس از تنهایی و خود بیمار پنداری از عوارض روانی این حملات است. حمله بیماری پانیک ممکن است چندین بار و در طول چند ساعت، هرروز یا هر هفته یا چند بار در سال اتفاق افتد.

دلایل پانیک اتک چیست؟

بیماری پانیک یا وحشت‌زدگی دلایل کاملا مشخصی ندارد که بتوان با هایلایت کردن آن‌ها، بروز این حملات و مشکلات ناشی از آن‌ها را کنترل کرد. اما به طور کلی علائمی مانند :

– ارث که احتمال آن را ۶ برابر افزایش می دهد.

– مصرف بیش از حد کافئین (چای و قهوه) در افراد دارای زمینه

– مصرف نیکوتین (مواد مخدر و سیگار)

– مصرف بیش از حد الکل

– بی‌خوابی در افراد دارای زمینه

– برخی بیماری‌های جسمی مانند مشکلات قلبی و تنفسی، تیروئید پرکار و دیابت

 

افراد دارای بیماری‌های روانی مانند افسردگی و استرس و اضطراب شدید طولانی مدت، از گروه‌های مستعد بیماری پانیک هستند. همچنین افراد مبتلا به پانیک اتک در معرض درگیری با بیماری‌هایی مانند اختلال وسواس، اضطراب، اختلالات خلقی و اختلالات پرخوری هستند.

روش‌های درمان پانیک چیست؟

بیماری پانیک در صورتی که منجر به بروز حملات مکرر شود نیاز به درمان جدی دارد. چرا که تکرار این حملات می‌تواند منجر به تغییر سبک زندگی افراد شود و یا آن‌ها را به سمت ابتلا به آگورافوبیا یا اجتماع هراسی، سوق دهد. درمان پانیک اتک به دو روش روان‌درمانی و درمان دارویی صورت می‌گیرد. در مواردی نیز برای دریافت نتیجه قطعی، هردو روش ‌در کنار هم در دوره‌های مشخص انجام می‌شود. داروهای مورد استفاده برای درمان حمله پانیک از دسته داروهای ضد اضطراب و افسردگی هستند.

اما آنچه مسلم است، عدم تاثیر به موقع و کافی دارو به تنهایی در درمان بیماری پانیک است. مجموعه طب روان یک مرکز معتبر ارائه‌ دوره ‌های روان درمانی پانیک است که این دوره‌ها را براساس اصول رفتار درمانی مربوط به بیماری پانیک در شش جلسه برگزار می‌کند. در این جلسات مبانی تقویت مهارت‌های رفتاری در قالب درمان‌های شناختی-رفتاری آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها به کنترل ترس‌های ناشی از واکنش نامناسب به موقعیت‌ها مختلف کمک کرده و طی آن‌ها تمریناتی برای موارد زیر ارائه می‌شود:

– آرامش و آگاهی ذهن

– کاهش اضطراب و استرس

– تمرین ریلکسیشن

 

. طی دوره ‌های طب روان، تقویت اعصاب از طریق بازسازی فیزیکی و روحی فرد، تقویت مثبت‌اندیشی، دریافت‌های حسی شدید و توان فردی و محیطی در مواجه با مسائل، آموزش داده شده و تمرین می‌شود. لازم به ذکر است که برای دریافت نتیجه‌ی قطعی، تداوم و تکمیل دوره‌های درمان چه دارویی و چه روانشناسی لازم و ضروری است.

نتیجه

در نهایت باید گفت، درمان و کنترل بیماری پانیک، برای حفظ سلامت روان و روند معمول زندگی فردی و اجتماعی لازم و ضروری است. نکته مهم دیگر اینکه برای استفاده از دوره‌های درمانی طب روان و شرکت در جلسات این دوره، نیاز به حضور در مجموعه و یا رزرو وقت حضوری نیست و می‌تواند تنها با فشردن یک دکمه، از امکان خرید دوره‌های غیرحضوری و جلسات مجازی این مجموعه بهره‌مند شد. بنابراین، به کمک طب روان، درمان بیماری پانیک به راحتی و سهولت در دسترس همگان است و می‌توان به کمک خدمات این مجموعه از عوارض پانیک با قاطعیت پیشگیری نمود.

6 تکنیک درمان بیماری پانیک بدون دارو

 

 

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. مریم می‌گوید

    مطلب خیلی خوبی بود
    من سالها از این بیماری رنج میبردم دارو درمانی کردم ولی حتما باید در کنارش روان درمانی هم انجام بشه

  2. باور می‌گوید

    بیماری پانیک خیلی خسته کننده است وقتی دنبال درمانش نباشی

    خیلی خوشحالم که بدون دارو هم این بیماری قابل درمان هست