یادگیری ریاضی از پایه؛ شرط ایجاد اعتماد به نفس در حل مسائل

0

ریاضی درس پیچیده و مهمی است که در تمام سال های تحصیلی مان آن را می خوانیم. از مقطع ابتدایی گرفته تا دانشگاه محال است که با این درس سرو کار نداشته باشیم. حتی می توانیم کاربرد ریاضی را در زندگی روزمره مان هم ببینیم. در دو دوتای ساده خرید مایحتاج خانه تا حسابرسی های پیشرفته محل کار، ریاضی حضور دارد و نمی توانیم هیچ جوره نقش آن را نادیده بگیریم.

از شروع آموزش ابتدایی و روزهای اول مدرسه، آموزش ریاضی شروع می شود و رفته رفته جایش را در تمام سال های تحصیلی و حتی شغلی مان محکم می کند. نمی توان و نمی شود که نقش ریاضی را در تحصیل و زندگی مان نادیده بگیریم.

اما با همه ی این مهم بودن، بیشترین ضعف و مشکل درسی همه ما، درس ریاضی بوده است. با همه این مهم بودن خیلی از دانش آموزان به دلیل همین ضعف درسی، هیچ جوره نمی توانند ریاضی را یاد بگیرند و دوستش داشته باشند.

رونیکس

دلایل مختلفی است برای بیان ضعف ها و مشکلات ریاضی که باعث شده این ضعف سایه عمیقی بر روی اهمیت ریاضی بیندازد و نقش پررنگ و مهم این درس را در تمام سال های تحصیل مان کمرنگ کند. از همه این مشکلات و بازگو کردن آن عبور کنیم میرسیم به مرحله ای از درس ریاضی که برای تک تک دانش آموزان ما سرنوشت ساز است و می تواند تعیین کننده موفقیت سال های بعد آنها باشد.

 

آیا مدرسه خوب تعیین کننده موفقیت درسی دانش آموز است؟

ریاضی پایه ابتدایی با همه حساس بودن از لحاظ یادگیری اصول پایه ای ریاضی، تا سال چهارم ابتدایی استرس آور و نگران کننده نیست. ولی به محض اینکه دانش آموز وارد سال پنجم می شود، ذهنیت والدین و نوع آموزش او تغییر پیدا می کند چرا که قرار است با یادگیری عمیق ریاضی پنجم ابتدایی و مهم تر از آن ریاضی ششم سرنوشت دوران متوسطه اول خود را در یک دبیرستان عادی یا تیزهوشان رقم بزند.

اینکه آیا مدرسه خوب تعیین کننده موفقیت درسی دانش آموز است یا خیر، سوالی است که جوابش کاملا مشخص است. ورود به یک مدرسه خوب یعنی جایی که کادر آموزشی حرفه ای دارد، تمام معلمان آن دارای مهارت بالا در تدریس و آموزش هستند، محیط مدرسه محیطی رقابتی و پر از تلاش است و تقریبا بیشتر دانش آموزان آن مدرسه انگیزه زیادی برای درس خواندن و موفق شدن دارند و وجود کلاس های فوق برنامه و تقویتی هم باعث پیشرفت بهتر دانش آموز می شود.

حال مهم ترین درسی که تعیین کننده ورود به این مدارس مثل تیزهوشان است، ریاضی است برای همین است که سال پنجم و ششم ابتدایی به دلیل سخت تر شدن مباحث ریاضی و اثر گذاریش در آزمون های ورودی مدارس خاص، سال های مهم و سرنوشت سازی می باشد.

البته که وجود بیماری کرونا هم مزید بر علت شده است که این نگرانی و استرس در این دو سال تحصیلی بیشتر هم شود که تعطیلی مکرر مدارس و دسترسی کامل نداشتن به معلم کلاس، عقب ماندگی دروس تحصیلی در کنار نگرانی بابت سلامت دانش آموزان هم به این نگرانی ها افزوده است.

در این شرایط دو راهکار وجود دارد که می تواند تاثیر بسیار خوبی بر کاهش این نگرانی ها و یادگیری بهتر ریاضی بگذارد. راه حل اول نهایت استفاده بردن از معلم مدرسه و کلاس های آنلاین ریاضی که خود مدرسه ترتیب داده است، راهکار دوم استفاده از معلم خصوصی ریاضی ششم آنلاین و پنجم ابتدایی است.

راهکار اول زمانی موثر است که دانش آموز خیالش از بابت کیفیت تدریس معلم مدرسه اش راحت است و درکنار آن با نظارت مدرسه و برگزاری به موقع کلاس های ریاضی آنلاین، آموزش و یادگیری ریاضی در جریان است.

راهکار دوم یعنی استفاده از کلاس های تدریس خصوصی ریاضی پنجم و تدریس خصوصی ریاضی ششم زمانی موثر است که دانش آموز خیالش از بابت کیفیت تدریس معلم مدرسه اش راحت نیست و با کلی مشکلات ریاضی دسته و پنجه نرم می کند که آن وقت با درخواست معلم خصوصی چه بصورت حضوری یا حتی معلم خصوصی آنلاین، سعی می کند مشکلش را رفع کند.

 

پس تکلیف سال های هفتم تا نهم چه می شود؟

قطعا هرچه دانش آموز به مقطع بالاتری می رود، درس ها سخت تر و مهم تر می شود. شاید درسال پنجم و ششم فقط نگرانی بابت یادگیری هرچه بهتر دروسی مانند ریاضی و قبولی در آزمون های تیزهوشان ششم به هفتم باشد. اما با بالاتر رفتن مقطع علاوه بر نگرانی از آزمون های ورودی مدارس خاص مثل تیزهوشان هشتم به نهم ، نگرانی بابت تحصیل در متوسطه دوم و انتخاب رشته آن و حتی کنکور هم بعضا بوجود می آید.

باز هم درسی که می توانند این نگرانی ها را کم یا بیشتر کند و بشدت تاثیر گذار بوده، ریاضی است. در این سه مقطع یعنی هفتم، هشتم و مقطع نهم، وجود سه چیز تعیین اصلی تسلط بر ریاضی دانش آموز است.

  • علاقه
  • پایه قوی
  • اعتماد به نفس حل سوال

علاقه به ریاضی خود به خود بوجود نمی آید، وجود معلم ریاضی خوب با یک آموزش خوب می تواند باعث ایجاد علاقه دانش آموز شود، داشتن یک تفکر تحلیلی و ذهن فعال در تحلیل مسائل ریاضی می تواند باعث ایجاد علاقه دانش آموز شود، حل سوالات متعدد و رسیدن به جواب های صحیح می تواند باعث علاقه به ریاضی شود، منتها مهم ترین شرط علاقه دانش آموز به ریاضی در این است که شروع یادگیری این درس در ذهن او چگونه بوده است.

داشتن پایه قوی باعث ایجاد علاقه می شود و علاقه داشتن به ریاضی، این جسارت را به دانش آموز می دهد که از حل سوالات با هر درجه سختی نترسد و با اعتماد به نفس آنقدر سوال حل کند تا به جواب صحیح برسد.

اگر این سه شرط مهم در یادگیری ریاضی هنوز کسب نشده، پس بهتره است در نوع آموزش خود تجدید نظر کنیم و با روش های دیگر بخصوص دراین سه مقطع حساس شانس خود را امتحان کنیم. با شرکت در کلاس آنلاین ریاضی هفتم یا درخواست معلم خصوصی پایه هشتم و یا با داشتن شماره معلم خصوصی ریاضی نهم می توان این شانس را برای یادگیری بهتر ایجاد کرد.

اگر بدست آوردن این شانس برای یادگیری بهتر درس ریاضی مهم است میتوان با کمک معلم حرفه ای و کلاس تدریس خصوصی ریاضی هفتم، پایه ریاضی خود را قوی کرد و با کمک معلم حرفه ای و کلاس تدریس خصوصی ریاضی هشتم، علاقه به ریاضی را ایجاد کرد و با کمک معلم پایه نهم و کلاس تدریس خصوصی ریاضی نهم، اعتماد به نفس حل سوالات را بدست آورد و به ایده آل خود در ریاضی رسید.

 

فرصت های خوب یادگیری را از دست ندهیم

تمام این صحبت ها به این دلیل بود که اهمیت درس ریاضی را نشان دهیم. داشتن یک معلم ریاضی خوب در مدرسه می تواند یک شانس خوب برای موفقیت در این درس باشد یا حتی رو به رو شدن با فرصت های مناسبی همچون همراهی یک معلم خصوصی ریاضی هفتم و یا داشتن شماره معلم ریاضی هشتم و غیره…

یعنی می گوییم اگر شانس خوبی برای داشتن معلم ریاضی مدرسه نداریم، از فرصت های دیگری که آموزش دهنده های خوب همچون استادبانک برایمان خلق کرده اند، مثل وجود معلم خصوصی ریاضی نهم در کنار خود و سایر مقاطع استفاده کنیم. به امید روزی که با داشتن یک پایه قوی در ریاضی، ایجاد علاقه شدید به این درس و داشتن اعتماد به نفس بالا در حل مسائل پیچیده ریاضیات، هم در تحصیل هم در شغل و مهم تر از آن در زندگی مان با همه مسائل سخت و پیش بینی نشده اش موفق شویم.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.