۶ کتابی که انرژی و روحیه ما را چندین برابر می‌کنند

0

زندگی بالا و پایین زیاد دارد. گاهی حالمان خوب است و گاهی هم نه. وقتی احساس بی حالی و کسالت می‌کنیم، خیلی چیزها می‌توانند حالمان را جا آورده و انرژی ازدست‌رفته ما را برگردانند. کتاب‌ یکی از این چیزهاست؛ اما چه کتاب‌هایی چنین خاصیتی دارند؟ در این مقاله، ۶ کتابی که انرژی و روحیه ما را چندین برابر می‌کنند به شما معرفی می‌کنیم.

۱. پیرمرد و دریا: داستان امید و تلاش خستگی‌ناپذیر

کتاب پیرمرد و دریا

رونیکس

کتاب پیرمرد و دریا قصه ماهیگیری به‌نام سانتیاگو است که پس از ۸۴ روز تلاش ناموفق، برای آخرین بار به دریا می‌رود تا شانسش را دوباره امتحان کند. این بار او یک نیزه‌ماهی بزرگ را به دام می‌اندازد و می‌کوشد تا آن را به ساحل بیاورد.

نویسنده: ارنست همینگوی
مترجم: نجف دریابندری
انتشارات: خوارزمی
صفحات: ۲۲۴

این کتاب شاهکار همینگوی، نویسنده مشهور آمریکایی است که برایش جایزه نوبل سال ۱۹۵۴ را به ارمغان آورد. او در توصیف اثری که خلق کرده می‌گوید: «من کوشیده‌ام یک پیرمرد واقعی بسازم، یک پسربچه واقعی، یک دریای واقعی، یک ماهی واقعی و…؛ اما اگر آنها را خوب از کار دربیاورم، هر معنایی می‌توانند داشته باشند. سخت‌ترین کار این است که چیزی را راست از کار دربیاوریم، و گاهی هم راست‌تر از راست.» نثر کتاب نیز روان و ساده و خود کتاب به‌زحمت از یک داستان کوتاه بلند‌تر است.

کمتر خواننده‌ فارسی‌زبانی پیدا می‌شود که نام پیرمرد و دریا و مترجم مشهورش، نجف دریابندری را نشنیده باشد. مقدمه مفصل و ۹۴صفحه‌ای مرحوم دریابندری شما را با شخصیت عمیق نویسنده و دنیایش آشنا می‌کند، که به‌اندازه خود کتاب خواندنی است. در بخشی از این دیباچه، دریابندری به تفاوت شخصیت سانتیاگو با سایر شخصیت‌های کتاب‌های همینگوی اشاره می‌کند: «با آفرینش سانتیاگو، قهرمان پیرمرد و دریا، همینگوی به مرتبه تازه‌ای از آگاهی می‌رسد. پیش از این او از ضعف و زخم‌پذیری آدم‌های سرسخت سخن می‌گفت، اکنون از سرسختی یک پیرمرد ضعیف سخن می‌گوید.»

علاوه بر مرحوم دریابندری، مترجمان ایرانی دیگری نیز این کتاب را ترجمه کرده‌اند که می‌توان به نام‌هایی مانند نازی عظیما و بهزاد جنت سرای نمین اشاره کرد.

۲. عقل و احساس: داستان دو خواهر متفاوت

کتاب عقل و احساس

نویسنده: جین آستین
مترجم: رضا رضایی
انتشارات: نی
صفحات: ۴۰۸

جین آستین یکی از مرموزترین زنان نویسنده قرن نوزدهم انگلستان است که امروزه یکی از غول‌های ادبیات انگلیسی به شمار می‌رود. آستین بیشتر به‌خاطر کتاب غرور و تعصب شناخته شده است، اما وی کتاب‌های خواندنی دیگری هم دارد: از جمله عقل و احساس. او این کتاب را که اولین اثرش است زمانی که فقط ۲۰ سال سن داشت و با نام مستعار لیدی ال نوشت. عقل و احساس داستان زندگی دو خواهر است که گرچه در شرایط مشابهی بزرگ شده‌اند، اما تصمیم‌های متضادی می‌گیرند و سرنوشت متفاوتی هم پیدا می‌کنند. چنان که از نام کتاب هم پیداست، آستین در این رمان، عقل و احساس را روبه‌روی هم قرار می‌دهد، اما قضاوت درباره این را که کدام برتر است به خواننده واگذار می‌کند.

از آثار آستین، نمایش‌‌های تئاتر، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی زیادی نیز ساخته شده است.


حتما بخوانید: معرفی کتاب ترغیب، ‌رمانی عاشقانه اثر جین آستین

۳. آنی شرلی در گرین گیبلز: داستان مهربانی و امید

کتاب آن شرلی

نویسنده: ال. ام. مونتگمری
مترجم: سارا قدیانی
انتشارات: قدیانی
صفحات: ۴۹۶

خیلی‌ها آنی شرلی را با کارتون مشهوری می‌شناسند که سال‌ها قبل از صداوسیما پخش می‌شد؛ دخترکی کک‌مکی با موهای قرمز که در یتیم‌خانه بزرگ شده است، اما قوه تخیل قدرتمندی دارد و سخت‌کوشانه تلاش می‌کند با امید و مهربانی زندگی کند. آنی شرلی در گرین گیبلز نخستین کتاب از یک مجموعه ۸جلدی است که داستان پرفرازونشیب اما ساده و زیبای آن شرلی را روایت می‌کند. شاید احساس کنید برای خواندن این کتاب خیلی بزرگ شده‌اید، اما در هر سنی می‌توان از شوق و خوش‌بینی کودکانه آنی شرلی انرژی گرفت؛ انرژی‌ای که می‌تواند در دوران بزرگ‌سالی به ما کمک کند تا تلخی‌ها را پشت‌سر بگذاریم.

۴. آنجا که پیاده‌رو پایان می‌یابد: غوطه‌ورشدن در دنیای کودکی

کتاب آنجا که جاده پایان می یابد

نویسنده: شل سیلوراستاین
مترجم: یدالله آقاعباسی
انتشارات: جامه‌دران
صفحات: ۲۴۰

جایی که در زندگی درمانده می‌شویم،‌ شل سیلوراستاین آماده است که ما را دوباره بخنداند. بعید است که یکی از شعر‌های این کتاب بامزه و عمیق را بخوانید و دست‌کم لبخندی روی لبتان ننشیند. کتابِ وقتی پیاده‌رو تمام می‌شود یک مجموعه شعر کلاسیک است که شما را برای ساعتی در دوران خیال‌انگیز کودکی غوطه‌ور می‌کند.

شل سیلوراستاین یکی از مشهورترین شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان است. نقاشی‌های عجیب و جالب کتاب هم کار خود اوست. جالب است بدانید قبل از آنکه مجموعه هری‌ پاتر رکوردهای کتاب‌های کودک و نوجوان را بشکند، آثار شل سیلور‌استاین در صدر فهرست‌ها بود.‌

۵. راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها: سفری به اعماق کهکشان

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها

نویسنده: داگلاس آدامز
مترجم: آرش سرکوهی
انتشارات: چشمه
صفحات: ۲۰۵

کهکشان جای خیلی بزرگی است، پس شاید کسی در گوشه‌‌ای از کهکشان پیدا شود که کتاب راهنمای کهکشان‌ برای اتواستاپ‌زن‌ها را خوانده ولی به آن نخندیده باشد؛ اما من که هنوز چنین کسی را ندیده‌ام!

این کتاب جلد اول از مجموعه‌ای ۵جلدی است که داگلاس آدامز نویسنده مشهور انگلیسی آن را نوشته است. راهنمای کهکشان در اواخر دهه ۷۰ میلادی به‌صورت یک مجموعه داستان رادیویی پخش می‌شد، اما آدامز آن را به کتاب تبدیل کرد. داستان کتاب حول دو شخصیت می‌گردد: یک انسان که تنها بازمانده زمین پس از نابودشدنش است و یک فرازمینی. این دو به گوشه‌وکنار کهکشان سر می‌زنند و ماجراهای خنده‌داری را پشت‌سر می‌گذارند.

در سال‌های اخیر، از این اثر نمایش‌‌ها و فیلم و سریال‌های تلویزیونیِ مختلفی ساخته شده که با استقبال مخاطبان و منتقدان همراه بوده است.

۶. نامه‌ای به دخترم: نامه به کودکی که زاده نشد

نامه ای به دخترم اثر مایا آنجلو

نویسنده: مایا آنجلو
مترجم: مهرناز شیرازی‌عدل
انتشارات: قطره
صفحات: ۱۰۴

نامه‌ای به دخترم خطاب به دختری است که مایا آنجلو هرگز نداشت، اما او را همیشه در خیالش کنار خود دیده است. این کتاب شامل برخی از تجربیاتی است که خانم آنجلو در طول زندگی پرفرازونشیبش کسب کرده است. چند قطعه شعری که از نویسنده لابه‌لای شرح‌حال گنجانده شده است مطالعه آن را دل‌پذیرتر می‌کند. آنجلو در این کتاب پندآموز، درس مهربانی و صبر می‌دهد. به‌قول یکی از منتقدان: «کتابی کوچک، سرشار از خرد.» نام این اثر کتابِ مشهور «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» اثر اوریانا فالاچی را به خاطر می‌آورد.

در نهایت

شما کدام‌یک از این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟ از مطالعه چه کتاب‌های دیگری انرژی گرفته‌اید؟ آنها را با ما در بخش «ارسال دیدگاه» در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب بازداشتگاه صورتی؛ نیروهای پنهانی که طرز فکر، احساس و رفتار آدمی را شکل می‌دهند
منبع bustle epicreads penguin
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.