مهاجرت به کانادا تا سال ۲۰۲۳؛ راه‌های مهاجرت به کانادا را بهتر بشناسید

4

چند هفته پیش، خبر خوشحال‌کننده‌ای برای متقاضیان مهاجرت به کانادا در رسانه‌ها منتشر شد. وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد که کشورش در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیون و دویست هزار مهاجر جدید را بپذیرد. مارکو مندیسینو این خبر را در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰ اعلام و یکی از دلایل این تصمیم را رکود اقتصادی ایجادشده در پی شیوع بیماری کرونا عنوان کرد. این تصمیم یک رکورد در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. بر این اساس، در این مقاله شما را با انواع راه‌های مهاجرت به کانادا آشنا می‌کنیم تا اگر متقاضی مهاجرت هستید، بتوانید از این فرصت استفاده کنید. با ما همراه باشید.

اگرچه کشورهای مهاجرپذیری مانند کانادا، برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ناگزیر به جذب مهاجر بوده و هستند، اما جذب این تعداد مهاجر ظرف مدت ۳ سال، اتفاق کم‌نظیری محسوب می‌شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید که افزایش ظرفیت مهاجرپذیری کشور کانادا در سال‌های آتی به این معنا نیست که این کشور مرزهایش را بدون حساب‌وکتاب به‌روی مهاجران باز خواهد کرد و هر کسی، با هر شرایطی را خواهد پذیرفت.

رونیکس

حال، اگر از جمله افراد متقاضی مهاجرت باشید، احتمالا از خودتان می‌پرسید پس راه‌های مهاجرت به کانادا (برنامه‌های مهاجرتی کانادا) چه هستند و اینکه آیا مهاجرت به کانادا بدون وکیل شدنی است؟

راه‌های مهاجرت به کانادا

کانادا ۸۰ برنامه مهاجرتی گوناگون برای متقاضیان دارد. این برنامه‌ها در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • روش پکیج‌های قانونی
  • روش امتیازی

۱. روش پکیج‌های قانونی

در روش پکیج‌های قانونی، برخلاف روش‌های رقابتی، متقاضی با هیچ‌کس رقابت نمی‌کند و هیچ‌گونه جدول امتیازبندی هم وجود ندارد.

مهاجرت به کانادا

در این روش، فرد متقاضی باید شروط یک قانون را دارا باشد و آن را به اثبات برساند. این روش شامل برنامه‌های مهاجرتی از قبیل استارتاپ، خوداشتغالی، اسپانسرشیپ همسر و… می‌شود.

۲. روش امتیازی

روش‌های امتیازی مهاجرت به کانادا شامل برنامه‌هایی از قبیل اسکیل ورکر (نیروی کار ماهر)، برنامه انتخاب استانی، تجربه کانادایی و… می‌شود.در تمام این روش‌ها چهار عامل تعیین‌کننده هستند:

  • سن
  • سطح تحصیلات
  • سابقه کاری
  • دانش زبان

گفتنی است که در روش‌های امتیازی، انتخاب درست برنامه مهاجرتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اینکه با برنامه‌های مهاجرتی مختلف برای مهاجرت به کانادا بیشتر آشنا شوید، در ادامه، چند برنامه مهاجرتی مهم را معرفی می‌کنیم.

معرفی مهم‌ترین برنامه‌های مهاجرتی

در این بخش، به‌طور خلاصه، مهم‌ترین برنامه‌های مهاجرتی را که در بالا به آنها اشاره شد، معرفی می‌کنیم.

۱. برنامه استارتاپ کانادا

برنامه مهاجرتی استارتاپ مدتی است که اصطلاحا نقل محافل شده و خیلی‌ها را به فکر اخذ ویزای استارتاپ انداخته است. برای به‌دست‌آوردن اقامت دائم کانادا از این طریق باید یک ایده خلاقانه برای راه‌اندازی یک استارتاپ داشته باشید. این ایده دو شرط را باید داشته باشد:

  • توجیه اقتصادی داشته باشد؛
  • شرکت‌های موردتأیید دولت کانادا، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی ایده شما باشند.

۲. برنامه خوداشتغالی

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی دو شرط دارد. شخص متقاضی مهاجرت باید:

  • حرفه خود را در سطح بین‌المللی دنبال کرده باشد؛
  • حداقل ۲ سال تجربه فعالیت و کسب درآمد از آن حرفه را طی ۵ سال گذشته داشته باشد.

در واقع، هدف دولت کانادا از چنین برنامه‌ای، جذب افراد کاربلد و نخبه در سطح بین‌المللی، جهت ارتقای کشور است.

از جمله افراد واجد این برنامه می‌توان به ورزشکاران مدال‌آور در سطح جهانی، نویسندگان و مدیران برجسته اشاره کرد.

۳. برنامه اسپانسرشیپ همسر و والدین

برنامه اخذ اقامت کانادا از طریق اسپانسرشیپ، مناسب کسانی است که والدین یا همسر شهروندان کانادایی باشند. اگر پیگیر اخبار مهاجرت به کانادا بوده باشید، احتمالا عبارت مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج را شنیده‌اید. در واقع، این عبارت، اصطلاح عامیانه همان برنامه اسپانسرشیپ همسر است.

اقامت کانادا

به‌وسیله این برنامه، فردی که متولد کشور دیگری بوده و شهروندی کانادا را به دست آورده است، تحت شرایطی می‌تواند برای والدین یا همسر و حتی فرزندخوانده خود نیز اقامت دائم بگیرد.

۴. برنامه انتخاب استانی

هدف این برنامه مهاجرتی این است که استان‌های مختلف کانادا بتوانند منابع انسانی موردنیازشان را از خارج از مرزهای این کشور تأمین کنند.

فرد متقاضی مهاجرت اگر دارای سابقه کاری، تحصیلات و مهارت‌هایی باشد که یکی از استان‌های کانادا برای آن اعلام نیاز کرده است، می‌تواند از این برنامه استفاده کند.

گفتنی که فرد متقاضی پس از دریافت اقامت دائم کانادا می‌تواند در هر استانی که بخواهد زندگی و کار کند و هیچ اجباری برای ماندن در یک استان خاص وجود ندارد.

۵. برنامه تجربه کانادایی

این برنامه شامل افرادی می‌شود که سابقه تحصیل یا کار در کانادا را دارند.

۶. برنامه اسکیل ورکر

برنامه اسکیل ورکر (نیروی کار ماهر) امکان مهاجرت را برای کسانی فراهم می‌کند که در یک حوزه کاری مشخص، تجربه و رزومه خوبی دارند. در واقع، هدف دولت از این برنامه، تأمین بازار کار کشور کانادا است.

سخن آخر

همان طور که در ابتدای این مطلب گفتیم، برنامه‌های مهاجرتی کشور کانادا، از نظر نوع و تعداد، بیش از چیزی است که در این مطلب گفته شد. ما در اینجا سعی کردیم به معرفی چند مورد از این برنامه‌ها جهت آشنایی کلی شما بسنده کنیم.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی به انبوهی از اطلاعات دست پیدا کنید. اگر هم به زبان انگلیسی مسلط هستید، می‌توانید مستقیما به وبگاه اداره مهاجرت کشور کانادا مراجعه کنید.

اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. سارا می‌گوید

    ممنون از مطلب خوبتون

  2. علی می‌گوید

    واقعا ممنون از اطلاع رسانی که کردین. من تا همین پارسال تلاش میکردم برای مهاجرت به کانادا ولی اونقدر امتیاز اکسپرس اینتری که لازم داشت بالا بود که واقعا بی خیال مهاجرت شده بودم ولی این مطلب رو که خوندم واقعا خوشحال شدم و امیدم دوباره زنده شد. به نظرم امتیاز اکسپرس انتری یک مقدار پایین بیاد چون میخوان تعداد بیشتری مهاجر بگیرن.

  3. علی می‌گوید

    تو این همه خبر بد یه خبر خوب هم شنیدیم. واقعا دیگه از مهاجرت هم نا امید شده بودم.