چه تلویزیونی برای گیمرها مناسب‌تر ‌است؟

1

برای گیمرهای کیفیت تصویر اهمیت زیادی دارد. جزییات دقیق، رنگ‌های زنده و کیفیت تصویر هیجان و لذت بازی را دوچندان می‌کند. برای این که بتوانید تلویزیون مناسبی برای گیمینگ انتخاب کنید، ابتدا بهتر است ویژگی‌های مهم یک تلویزیون را بشناسید.

تعریف کلی مشخصات تلویزیون‌ مناسب برای گیمینگ

  • کیفیت تصویر

کیفیت تصویر همان رزولوشن است و به تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه گفته می‌شود. هر چه تعداد این پیکسل‌ها بیشتر باشد، کیفیت تصویر هم بیشتر می‌شود. کیفیت تصویر تلویزیون‌ها انواع مختلفی دارد. HD کیفیت تصویر خوبی دارد و تصویر آن نسبت به تلویزیون‌های معمولی یا SD شفاف‌تر و زنده‌تر است. رزولوشن HD معادل 720 × 1280 پیکسل است. تلویزیون‌های Full HD با نام 1080 پیکسل هم شناخته می‌شوند. این تصاویر کیفیت بسیار بالایی دارند و رزولوشن آن‌ها 1080 × 1920 پیکسل است. HD Ultra 4k یا 8k بالاترین کیفیت تصویر را دارد. جزییات تصویر این صفحه نمایش‌ها بسیار دقیق و رنگ‌ها زنده و نزدیک به واقعیت است. رزولوشن این نوع صفحه نمایش 3840 × 2160 پیکسل است.

  • فناوری پنل

بیشتر تلویزیون‌ها از فناوری LED در ساخت پنل استفاده می‌کنند. بنابراین این نوع صفحه نمایش تنوع زیادی در سایز، امکانات قیمت دارد. اما نوع پیشرفته‌تر پنل، OLED است. تصاویر در OLED بسیار باکیفیت، زنده و نزدیک به واقعیت هستند.

رونیکس
  • قابلیت HDR

HDR به معنای دامنه‌ی دینامیک بالاست. صفحات نمایش مجهط به این قابلیت، کانترست، دقت رنگ و روشنایی تصویر را افزایش می‌دهد. HDR نوع پیشرفته‌تری هم دارد که با نام Dolby Vision شناخته می‌شود و جزییات تصویر و رنگ‌ها در آن کیفیت بالاتری دارد.

چه نکاتی را باید برای خرید یک تلویزیون گیمینگ در نظر داشته باشید؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تلویزیون برای گیمرها، پاسخگویی سریع تصویر است، یعنی کمترین تاخیر بین خروجی کنسول بازی و پخش بازی روی صفحه نمایش. این مساله به‌ویژه در بازی‌های اکشن، تک تیراندازی یا جنگی که نیاز به سرعت عمل و دقت بالایی دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

گیمرهایی که هم کیفیت 4k و هم قابلیت HDR را برای تجربه‌ای زنده از بازی مورد علاقه‌ی خود می‌خواهند، با یک مساله‌ی عمده روبه‌رو هستند: وجود 4k و HDR در تلویزیون، پاسخگویی تصویر را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد. به همین دلیل تولیدکنندگان سعی دارند، براساس این تقاضا، سرعت پاسخگویی محصولات خود را افزیش دهند. اگر به دنبال کیفیت تصویر تلویزیون‌های Full HD هستید، باید حتما از کابل HDMI استفاده کنید.

برای انواع گیم، به‌ویژه در بازی‌های گروهی، تسلط و دید مناسب به تصویر نقش زیادی در عملکرد گیمر دارد. بنابراین بهتر است تلویزیونی ‌با صفحه‌ی OLED تهیه کنید. فرقی ندارد از چه زاویه‌ای به چنین تلویزیونی نگاه کنید، کیفیت رنگ و تصویر در هر صورت ثابت است و تغییری نمی‌کند.

اندازه‌ی تلویزیون هم می‌تواند نقش زیادی در سرعت عملکرد و کیفیت بازی داشته باشد. اگر سیستم بازی را در اتاق خود نصب کرده‌اید، احتمالا فضای کمتری در اختیار دارید و در این صورت بهتر است سراغ تلویزیون‌هایی با اندازه‌ی کمتر از 40 اینچ بروید. فراموش نکنید صفحه نمایش‌های بزرگ و باکیفیت شاید رویایی به نظر برسند، اما در صورت استفاده در فضاهای کوچک، قدرت دید و تمرکز شما را پایین می‌آورند.

نکته‌ای که باید آن را حتما در نظر داشته باشید، این است که کنسول‌های بازی Xbox یا PS مدام در حال تغییر هستند. سازندگان کنسول‌های بازی هر سال از امکانات و ویژگی‌های جدیدی در این کنسول‌ها رونمایی می‌کنند. بنابراین باید تلویزیونی داشته باشید که بتوانید سال‌ها روی کیفیت و همراهی آن با انواع کنسول بازی، حساب کنید. بر این اساس، مناسب‌ترین تلویزیون‌های گیمینگ باید دست‌کم از قابلیت‌های 4k و HDR بهره‌مند باشند.

تلویزیون‌های 4k در اولین روزها پس از رونمایی، قیمت بسیار بالایی داشت، که به مرور در حال کاهش است. اما باز هم خرید یک تلویزیون با امکانات خاص و ویژه برای گیمینگ، هزینه‌ی بیشتری دارد. با توجه به قیمت‌های پرنوسان و مدام در حالِ افزایش، بهتر است گزینه‌هایی مانند خرید قسطی تلویزیون را تجربه کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون متحمل شدن فشار مالی و اقتصادی سنگین، تلویزیون ایده‌آل و مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنید و تجربه‌ای متفاوت از دنیای گیمینگ داشته باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    من خودم قبلا با مانیتور بازی میکردم ولی الان چند سال که از تی وی استفاده میکنم. بازی با تلویزیون خیلییی فرق میکنه یکی از مهم ترین دلایلشم وسعت دیدیه که تو تی وی بیشتر از مانیتوره. مدل تلوزیونمم تلویزیون ال جی C2 عه. ازونجایی که زیاد از تلویزیون استفاده میکنم تاحالا 1-2 بار خراب شده و تعمیرش کردم.