راهکارهای موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

1

اگر با وجود این‌همه ویروس و باکتری در محیط اطراف، دم‌به‌دقیقه بیمار نمی‌شوید، مدیون برجک دفاعی بدنتان یعنی سیستم ایمنی هستید. سیستم ایمنی مثل ارتشی است که از بدن در مقابل حمله میکروب‌ها محافظت می‌کند. این ارتش نیاز به تقویت دارد. با تقویت سیستم ایمنی بدن به این آسانی‌ها بیمار نمی‌شوید و خدای‌نکرده اگر هم بیمار شدید، قدرت بدنتان برای مبارزه با بیماری و شکست آن بالا خواهد بود.

سیستم ایمنی از بدن در برابر حمله میکروارگانیسم های بیماری‌زا محافظت می‌کند. تقویت سیستم ایمنی یعنی افزایش قدرت دفاع طبیعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا؛ بنابراین باید به فکر تقویت سیستم ایمنی بدنتان باشید.

چگونه می‌توانیم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنیم؟ برای تقویت سیستم ایمنی چه تغییراتی در سبک زندگی باید ایجاد کنیم؟ آیا تغییر رژیم غذایی ما به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟ آیا داروهای گیاهی یا ویتامین ها در این امر مفید هستند؟ پاسخ این پرسش‌ها را در ادامه این مطلب پیدا می‌کنید.

سیستم ایمنی بدن و اجزای آن

اجزای سیستم ایمنی بدن - چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی بدن از ارگان‌های مختلف و سلول‌های خاص تشکیل شده است. این ارگان‌ها و سلول‌ها با عوامل عفونت‌زا مبارزه می‌کنند. قسمت‌های اصلی سیستم ایمنی بدن عبارت‌اند از:

  • گلبول‌های سفید: این سلول‌ها به‌دنبال مهاجمان خارجی (مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها) در بدن می‌روند. گلبول‌های سفید هنگام روبه‌روشدن با عوامل بیماری‌زا، به آنها حمله می‌کنند.
  • آنتی‌بادی‌ها: مولکول‌های پروتئینی هستند که موادی به نام آنتی ژن را در سطح میکروب تشخیص می‌دهند. آنتی‌بادی‌ها با اتصال به میکروب، آن را علامت‌گذاری می‌کنند. این علامت‌گذاری ازبین‌بردن میکروب را ساده‌تر می‌کند.
  • سیستم کمپلمان: سیستم کمپلمان به تخریب میکروب‌های مهاجم، که توسط آنتی‌بادی‌ها علامت‌گذاری شده‌اند، کمک می‌کند.
  • سیستم لنفاوی: سیستم لنفاوی از غدد لنفاوی، عروق لنفاوی و لنفوسیت‌ها (گلبول‌های سفید) تشکیل شده است. این سیستم پیچیده به بدن کمک می‌کند تا در برابر مهاجمان خارجی واکنش نشان دهد.
  • طحال: این اندام محل تولید آنتی‌بادی‌ها و لنفوسیت‌هاست؛ همچنین به ازبین‌بردن میکروب‌ها کمک می‌کند.
  • مغز استخوان: مغز استخوان یک بافت اسفنجی در داخل استخوان است. گلبول‌های سفید در مغز استخوان تولید می‌شوند.
  • تیموس: تیموس یک اندام لنفاوی است. این اندام به تولید نوع خاصی از گلبول‌های سفید به نام لنفوسیت‌های T کمک می‌کند.

سیستم ایمنی بدن مشخصات عوامل بیماری‌زایی را که با آن برخورد کرده، ثبت می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر سیستم ایمنی مثل یک سازمان دفاعی این میکروب را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب اگر یک میکروب بار دوم وارد بدن شود، سیستم ایمنی بدن می‌تواند قبل از بروز نشانه‌های بیماری و پیشرفت آن، میکروب را تشخیص دهد و آن را از بین ببرد.

علائم عفونت

تب - چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

حمله میکروب‌ها به بدن و پیشروی آنها منجر به بروز عفونت می‌شود. عفونت، با نشانه‌های زیر، حضور خود را در بدن اعلام می‌کند:

  • تب
  • لرز
  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • سرفه
  • احتقان بینی
  • بدن‌درد
  • سردرد
  • عطسه
  • احساس ناخوشی
  • تنگی نفس
  • اسهال و استفراغ

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن

سبک زندگی سالم - چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است، این جمله را باید با طلا نوشت. قبل از اینکه بیمار و محتاج دارو و بیمارستان شوید، به فکر چاره باشید و دژ دفاعی بدن خود را در برابر حمله ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن یعنی پیشگیری از بیماری‌ها و دردسرهای آن. رعایت چند راهکار ساده، تأثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد:

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث التهاب می‌شود. التهاب واکنش سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. زمانی‌که سیستم ایمنی نتواند به‌موقع واکنش نشان دهد و وارد عمل شود، احتمال بروز عفونت بالا می‌رود.

تا می‌توانید، میوه و سبزیجات میل کنید

میوه و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین C هستند. این مواد احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند.

چربی‌های سالم بخورید

چربی‌های سالم مثل روغن زیتون و امگا ۳ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ماهی‌هایی مثل ماهی سالمون منبع غنی امگا ۳ هستند. چربی‌های سالم التهاب را کم می‌کنند و سیستم ایمنی را قوی‌تر می‌کنند.

به‌طور منظم ورزش کنید

ورزش و تحرک نقش غیرقابل‌انکاری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا گزینه‌های بسیار خوبی هستند. سلول‌های ایمنی سربازان سیستم ایمنی هستند. ورزش تعداد این سربازها را افزایش می‌دهد.

حواستان به ترازو و وزنتان باشد

اضافه وزن - چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

اضافه‌وزن زمینه‌ را برای بروز بسیاری از بیماری‌ها آماده می‌‌کند. دیابت و بیماری‌های قلبی در افراد چاق با سرعت زیادی پیشرفت می‌کنند و حاد می‌شوند. حادشدن این بیماری‌ها گاهی موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود.

آب بنوشید

الحق که آب مایه حیات است. کم آبی بدن می‌تواند عملکرد طبیعی بدن را تحت تأثیر قرار دهد. سردرد، کاهش تمرکز، کاهش شادابی، اختلال در هضم غذا و اختلال در عملکرد قلب و کلیه، از مشکلاتی هستند که کم‌آبی در بدن ایجاد می‌کند.

احساس تشنگی با افزایش سن کمتر می‌شود؛ البته عدم احساس تشنگی به این معنا نیست که بدن به آب نیاز ندارد. افراد مسن کمتر احساس تشنگی می‌کنند و ممکن است به میزان کافی آب ننوشند. به همین دلیل، احتمال کم‌آبی بدن در این افراد بیشتر است.

افراد مسن بهتر است به‌طور مرتب، حتی زمان‌هایی که احساس تشنگی ندارند هم آب بنوشند.

خواب کافی داشته باشید

بدن ما، هنگام خواب، خود را ترمیم می‌کند. خواب خوب و کافی، علاوه بر رفع خستگی، به سلامتی بدن نیز کمک می‌کند. افراد بزرگ‌سال به ۷ ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارند. این میزان در نوجوانان ممکن است از ۸ تا ۱۰ ساعت تغییر کند. نوزادان نیز ممکن است به ۱۴ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز داشته باشند.

مطالعه‌ای که روی ۱۶۴ فرد بالغ و سالم صورت گرفته نشان می‌دهد افرادی که خواب شبانه آنها کمتر از ۶ ساعت است، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند.

سعی کنید استرس را به حداقل برسانید

استرس طولانی‌مدت باعث التهاب می‌شود و تعادل عملکرد سیستم ایمنی را برهم می‌زند. اگر دچار استرس می‌شوید، با مدیتیشن، یوگا، ورزش و سایر روش‌های مدیریت استرس و کنترل آن، خودتان را آرام کنید.

بهداشت را رعایت کنید

با شستن مرتب دست‌ها و ضدعفونی سطوح، راه را بر ورود میکروب‌ها به بدنتان ببندید. اصول بهداشتی را برای جلوگیری از بروز بیماری و عفونت رعایت کنید.

نیروی کمکی مکمل‌ها را دست‌کم نگیرید

از مکمل‌هایی استفاده کنید که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. استفاده از مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در کنار رعایت نکاتی که قبل‌تر گفته شد، کارساز خواهد بود.

مکمل‌هایی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند

مکمل‌ها - چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

همان طور که گفتیم، اثر مکمل‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن را نباید دست‌کم گرفت. از این مکمل‌ها استفاده کنید تا بدنتان برای مقابله با عوامل بیماری‌زا تقویت شود.

قرص سی فیکس ۱۰۰۰

کپسول سی فیکس برای تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. این ویتامین در انواع میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. از آنجاکه بدن شما نمی‌تواند ویتامین C را ذخیره کند، این ویتامین باید هر روز از طریق خوراکی‌ها یا مکمل‌ها به بدن برسد؛ بنابراین ممکن است برای تأمین ویتامین C موردنیاز بدن، به مصرف مکمل نیاز داشته باشید. مطالعات نشان داده‌اند که مقادیر بالای ویتامین C سیستم ایمنی بدن را برای جلوگیری از عفونت‌ها و کوتاه‌کردن مدت‌زمان سرماخوردگی تقویت می‌کند.

قرص سی فیکس یک مکمل حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در هر قرص است. توصیه می‌شود روزانه یک قرص سی فیکس با غذا میل کنید. این مکمل طبق استانداردهای با کیفیت بالا تولید می‌شود؛ بنابراین، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محصولی باکیفیت مصرف می‌کنید.

ایموستیم

قرص ایموستیم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مکمل‌های ایموستیم به دو شکل قرص و شربت تولید می‌شوند. این فراورده‌ها گیاهی هستند. مکمل ایموستیم با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری می‌کند.

ایموستیم حاوی عصاره گیاه اکیناسه است. گیاه اکیناسه در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت مؤثر است. بیشترین کاربرد اکیناسه، برای کاهش مدت‌زمان و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. عصاره اکیناسه موجود در قرص و شربت ایموستیم به‌صورت استاندارد تهیه شده است؛ پس بسیار باکیفیت است و میزان ماده مؤثر موجود در این عصاره، با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

افرادی که دچار مشکلات بلع هستند، می‌توانند به‌جای قرص ایموستیم از شربت آن استفاده کنند.

ایمونستیم طلایی

ایمونستیم طلایی یک مکمل گیاهی حاوی دو گیاه اکیناسه و مهرطلایی است. مطالعات نشان داده‌اند که این گیاهان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها اثرگذار هستند. ترکیب اکیناسه و مهرطلایی قدرت و اثربخشی مکمل ایمونستیم طلایی را در مقابله با عفونت‌ها افزایش می‌دهد. در تهیه مکمل ایمونستیم طلایی استانداردهای لازم رعایت می‌شوند؛ به همین دلیل، مواد فعال این مکمل کیفیت بالایی دارند.

در نهایت

سیستم ایمنی نقش اصلی را در مبارزه بدن با بیماری و عفونت بر عهده دارد؛ پس برای پیشگیری از بیماری یا بهبود سریع بدن بعد از ابتلا به بیماری، این سیستم باید تقویت شود. برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید سبک زندگی خود را اصلاح کنید. علاوه‌براین، نقش مکمل‌های تقویتی و گیاهی را هم نباید دست‌کم بگیرید. مکمل‌ها مقاومت بدنتان در برابر میکروب‌ها و بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

شما برای قوی‌تر شدن سیستم ایمنی خود چه می‌کنید و چه خوراکی‌هایی می‌خورید؟


در ادامه بخوانید: ۸ اسموتی خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن؛ فواید و طرز تهیه آنها
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مسافر می‌گوید

    بسیار مطلب خوبی بود.