پشتوانه استیبل کوین‌ها چگونه تامین می شود؟

0

 

اگر از فعالان دنیای ارزهای دیجیتال باشید، حتما می دانید نوسان قیمت یکی از بارزترین مشخصه های این رمز ارزها محسوب می شود. مثلا بیت کوین که به عنوان نخستین و محبوبترین ارز دیجیتال شناخته می شود، همواره دست خوش تغییر در میزان عرضه و تقاضا و متعاقبا نوسانات قیمتی است. اما ظهور و ایجاد استبیل کوین ها (Stablecoins) در راستای برطرف کردن همین بی ثباتی و نوسان قیمتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال صورت گرفت.

استیبل کوین ها انواع مختلفی دارند و این تفاوت به تامین پشتوانه و استفاده آنها از روش های مختلف جهت حفظ ثبات قیمتی آنها بر می گردد. بیشتر این ارزها برای حفظ ثبات قیمتی با یک دارایی دیگر مانند ارزهای فیات (دلار، یورو و …) یا یک کالای ارزشمند مانند طلا پشتوانه سازی می شوند. تتر یکی از استیبل کوین های محبوب و شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال است که قیمت آن اغلب برابر با 1 دلار آمریکا می باشد، تتر بوسیله دلار آمریکا پشتیبانی می شود. هر چند گاها با تغییر در روند عرضه و تقاضا ممکن است قیمت آن به حدود 0.98 دلار کاهش یابد، یا با افزایش در میزان خرید تتر، قیمت آن به 1.02 دلار برسد. تتر در حال حاضر در رتبه سوم ارزهای دیجیتال در جهان قرار دارد و با تمام چالش ها و جنجال های پیرامون خود توانسته تقریبا قیمت خود را در محدوده 1 دلار ثابت نگه دارد.

رونیکس

 

استیبل کوین های محبوب

برخی از استیبل کوین ها نیز هستند که بوسیله کالاهای با ارزش بویژه طلا پشتیبانی می شوند. به فرایند پشتوانه سازی استیبل کوین ها بواسطه کالاهای ارزشمند خصوصا طلا، اصطلاحا توکنیزه کردن دارایی ها یا Asset Tokenization گفته می شود. البته کاملا واضح است که خود دارایی هایی مانند طلا به لحاظ قیمتی خیلی هم باثبات نیستند و ممکن است به دلایل مختلف دچار نوسانات قیمتی شوند. به همین جهت استیبل های پشتیبانی شده با ارزهای فیات از لحاظ قیمت دارای ثبات بیشتری هستند.

از انواع دیگر استیبل های با پشتوانه، می توان به استیبل های پشتیبانی شده با ارزهای دیجیتال اشاره کرد. ساز و کار اصلی این استیبل کوین ها مبتنی بر صنعت مالی غیر متمرکز (DeFi) و پلتفرم های وام دهی ارز دیجیتال می باشد.

در این میان نوعی دیگری از استیبل کوین ها هم وجود دارند که استیبل کوین بدون پشتوانه یا (Seigniorage) و یا الگوریتمیک نامیده می شوند. ثبات قیمت در این نوع از ارزهای دیجیتال بوسیله الگوریتم های پیچیده و کدهای موجود در قرارداد هوشمند آنها تامین می گردد.

حال شما همراه گرامی که به قصد شناخت انواع رمز ارزها و کسب اطلاعات از نحوه تامین پشتوانه استیبل کوین ها در حال مطالعه این مقاله هستید می توانید جهت خرید و فروش ارز دیجیتال و اطلاع از قیمت لحظه ای این ارزها با اطمینان خاطر به وب سایت تتر ایران مراجعه نمایید. در این وب سایت تمامی خدمات مربوط به دنیای ارزهای دیجیتال از نرخ لحظه ای ارزها گرفته تا تمامی اخبار و دانستنی های مفید در یک محیط کاربری ساده و کاربر پسند ارائه می شود. قابلیت دانلود انواع کیف پول همراه با آموزش گام به گام کیف پول اتمیک از جمله خدمات دیگری است که کاربران می توانند با مراجعه به این وب سایت از آن بهره مند شوند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.