زیباترین گل های زمستانی؛ معرفی ۴۷ گل مقاوم به سرما

2

اگر از هوای سرد و طبیعت خشک و برهنه زمستان خسته می‌شوید، مجبور نیستید برای دیدن گل‌های زیبا تا بهار صبر کنید؛ زیرا با گل های زمستانی باغچه شما می‌تواند در تمام فصل‌های سال پر از گل‌های رنگارنگ باشد. در ادامه، فهرستی از گل های زمستانی زیبا را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در میان آنها گل‌ها و گیاهان موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و در باغ یا باغچه بکارید تا از تماشای گلهای فصلی زمستانه در محل زندگی خود لذت ببرید.

راهنمای مطالعه نمایش

حتی در سردترین روزهای سال نیز بسیاری از گیاهان گل می‌دهند و منتظر آمدن بهار نمی‌شوند. بعضی از گیاهان مقاوم، پیش از آب‌شدن برف‌ها نیز گل می‌دهند! گل های زمستانی که در ادامه معرفی می‌شوند از این دسته‌اند.

رونیکس

۱. بنفشه (Violet)

شاید بنفشه محبوب‌ترین گیاه یک‌ساله زمستانی برای پوشاندن بستر باغچه باشد. این گیاه در رنگ‌های متفاوتی وجود دارد و بسیار مقاوم است و فصل سرما را تحمل می‌کند. بنفشه گل‌های فراوانی دارد که تقریبا تمام شاخ‌وبرگ‌های آن را می‌پوشانند و در انواع محیط‌ها رشد می‌کند. بهترین زمان کاشت بنفشه اوایل پاییز و زمانی است که وضعیت آب‌وهوایی هنوز برای ریشه‌زدن گیاه مناسب است.

گل های زمستانی - بنفشه

بنفشه سه‌رنگ و بنفشه معطر در آب‌وهوای معتدل در بیشتر زمستان گل می‌دهند و بعضی از انواع آنها در آب‌وهوای سرد، در بهار دوباره بازمی‌گردند. این گیاهان یک‌ساله‌اند، ولی بسیاری از انواع آنها بذرهایی در زمین می‌ریزند و بهار بعدی دوباره برمی‌گردند.


حتما بخوانید: روش نگهداری گل بنفشه آفریقایی، رفع آفات و نحوه تکثیر آن

۲. گل برفی

گل های زمستانی - گل برفی

با کاشتن گل برفی در پاییز، گل‌های آن در ابتدای بهار ظاهر می‌شوند. این گل‌‌های زیبای سرآویخته در حاشیه باغچه یا در باغ‌های صخره‌ای بهترین جلوه را دارند و اغلب زمانی شروع به گل‌دادن می‌کنند که هنوز برف روی زمین است. دلیل نام‌گذاری‌شان نیز همین است!


حتما بخوانید: زیباترین گل های پاییزی که می‌توانید در گلدان یا حیاط خانه‌تان بکارید

۳. خربق (Hellebore)

گل های زمستانی - خربق

این گل‌های خیره‌کننده در آب‌وهوای معتدل در اوایل زمستان و در مناطق سردسیر در اواخر زمستان گل می‌دهند. گرچه این گل‌ها ظریف به نظر می‌رسند، گل‌های پرطاقتی‌اند که نسبت به سرما مقاوم‌اند و مانند ناخن سخت هستند.


حتما بخوانید: گلهای خانگی مقاوم برای باغچه؛ معرفی ۲۷ گل زیبا و ماندگار

۴. گل بهار یا خربق زرد زمستانی (Winter aconite)

گل های زمستانی - گل بهار یا خربق زرد زمستانی

این گل‌های کمترشناخته‌شده شکوفه‌هایی زرد دارند که با جسارت از میان برف‌ها سر برمی‌آورند! برای داشتن بهترین جلوه و تأثیرگذاری، آنها را به‌صورت دسته‌ای بکارید.

۵. نگون‌سار یا سیکلامن (Cyclamen)

گل های زمستانی - نگون سار یا سیکلامن

شاید این گل‌ها را گل‌های خانگی بدانید؛ ولی آنها گیاهان چندساله‌ای‌اند که در آب‌وهوای معتدل برای پوشش باغچه و باغ نیز بسیار مناسب‌اند. این گیاهان را زیر درختان برگ‌ریز بکارید تا بتوانند از آفتاب زمستان بهره ببرند و در تابستان نیز زیر سایه درختان، از نور شدید خورشید در امان بمانند.


حتما بخوانید: فواید نور خورشید برای بدن و ۵ نکته برای مراقبت از پوست

۶. پامچال انگلیسی (English Primrose)

گل های زمستانی - پامچال انگلیسی

گرچه برخی از انواع پامچال در بهار یا تابستان گل می‌دهند، پامچال انگلیسی در اواخر زمستان شکوفا می‌شود. این گل‌های زیبا یکی از نخستین گیاهان چندساله‌ای‌اند که در اواخر زمستان تا اوایل بهار، بسته به جایی که زندگی می‌کنید، گل می‌دهند.

رنگ‌های سفید، کرمی، صورتی تند، بنفش و زردِ گل‌های این گیاه خوشامدگویی خوبی برای آغاز فصل بهارند. این گیاه انواع مختلفی دارد و باید نوعی را انتخاب کنید که بتواند در زمستان‌های منطقه شما دوام بیاورد.

۷. کاملیا

گل های زمستانی - کاملیا

این درختچه‌های جذاب همیشه‌سبز گل‌های سفید، صورتی یا قرمز انبوهی دارند که از پاییز تا زمستان ظاهر می‌شوند. این گیاه انواع گوناگونی دارد؛ بنابراین باید نوعی را انتخاب کنید که در زمستان گل می‌دهد.


حتما بخوانید: زیباترین انواع گل رز که باغچه شما را چشم‌نواز می‌کنند

۸. شکوه برف (Glory of the Snow)

گل های زمستانی - شکوه برف

این گل‌های زیبای کوچک از میان برف و در سردترین آب‌وهوا نیز بیرون می‌آیند. این گل‌ها به رنگ‌های آبی، صورتی و سفید درخشان ظاهر می‌شوند. آنها را در باغ صخره‌ای یا در حاشیه باغچه بکارید.

۹. دانه‌برفی (Leucojum یا Snowflake)

گل های زمستانی - دانه برفی

این گل‌های ظریف زنگوله‌ای‌شکل زمانی ظاهر می‌شوند که هنوز در اواخر زمستان یا اوایل بهار روی زمین برف نشسته است. این گل‌ها برای حاشیه باغچه یا باغ‌های صخره‌ای گزینه بسیار خوبی‌اند.

۱۰. خلنگ/ پیرس/ آندرومدا ژاپنی

گل های زمستانی - خلنگ ژاپنی یا پیرس ژاپنی

این بوته همیشه‌سبز کمترشناخته‌شده، در اواخر زمستان و اوایل بهار، گل‌های سفید یا صورتی زیبایی می‌دهد که چند هفته باقی می‌مانند. این گیاه برگ‌های نیزه‌ای‌شکلی دارد که زندگی را به زمستان برفی می‌آورند.

در اواسط فصل، خوشه‌های بلند گل‌های زنگوله‌ای سفید از انتهای ساقه‌های سبز آویزان می‌شوند. خلنگ ژاپنی گیاه بسیار ویژه‌ای است و اغلب به‌عنوان گیاه تک‌نما (Specimen plant) در باغ‌ها کاشته می‌شود.


حتما بخوانید: آشنایی با فرهنگ ژاپن؛ ۱۲ کاری که هرگز نباید در کشور ژاپن انجام بدهید

۱۱. گل نرگس

گل های زمستانی - گل نرگس

معمولا گل نرگس یکی از نخستین نشانه‌های بهار است؛ ولی بسته‌ به جایی که در آن زندگی می‌کنید، این گل‌ها می‌توانند حتی در ماه بهمن (فوریه) نیز نمایان شوند. نگران آسیب‌رساندن برف یا سرمای هوا به شاخ‌وبرگ‌ها نباشید؛ زیرا این گل‌ها نسبت به سرما مقاوم‌اند.

۱۲. شلوار هلندی (Dutchman’s Breeches)

گل های زمستانی - شلوار هلندی

این گل‌های کوچک، که حدودا هم‌زمان با زعفران و گل بهار گل می‌دهند، مانند شلوارهایی‌اند که در باد خشک می‌شوند. برای بهترین جلوه و زیبایی آنها را در حاشیه باغچه بکارید.

۱۳. خلنگ (Winter Heath)

گل های زمستانی - خلنگ

خلنگ یا اریکا کارنیا گیاه کوچک همیشه‌سبزی با گل‌های کوچک صورتی است که هفته‌ها از دی تا اسفند گل می‌دهد. تماشای گل‌های صورتی تا بنفش کم‌رنگی که به‌وفور این بوته همیشه‌سبز کوچک را می‌پوشانند بسیار چشم‌نواز است. حتی ممکن است که این گیاه در زیر برف نیز گل بدهد! نوعی را در باغچه بکارید که در زمستان گل می‌دهد؛ زیرا انواع دیگر آن در تابستان شکوفا می‌شوند.

۱۴. زعفران (Crocus)

گل های زمستانی - زعفران

گل‌های کوچک زیبا در اواخر زمستان تا اوایل بهار نمایان می‌شوند. این پیاز گل‌ها جوندگان را به خود جلب می‌کنند؛ بنابراین بهتر است آنها را در کنار پیاز گل‌هایی مانند سنبل و نرگس بکارید که جوندگان به آنها علاقه‌ای ندارند.


حتما بخوانید: درست کردن کود خانگی با ۱۷ روش آسان و طبیعی

۱۵. کلم و کلم‌پیچ زینتی

گل های زمستانی - کلم زینتی و کلم پیچ زینتی

این گیاهان زیبا در مناطق معتدل در بیشتر زمستان دوام می‌آورند و در مناطق سردسیر نیز تا اواخر پاییز باقی می‌مانند. این گیاهان در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوتی وجود دارند.

کلم‌پیچ زینتی در روزهای سرد زمستان رشد می‌کند و به باغچه سرد و بی‌روح شما رنگ و زیبایی می‌بخشد. کلم‌پیچ زینتی گیاهی یک‌ساله است که ساختار گل‌مانند بزرگی را روی زمین ایجاد می‌کند. برگ‌های بیرونیِ سبز و موج‌دار معمولا رگه‌های مشخصی دارند و برگ‌های جوان‌تر در مرکز گیاه، بنفش و گاهی سفید یا صورتی‌اند.

کلم‌پیچ زینتی را می‌توان به‌صورت دسته‌ای یا در گلدان نیز کاشت. اگر تماشای کلم‌پیچ زینتی شما را گرسنه می‌کند، می‌توانید آن را درست مانند کلم‌پیچ‌های معمولی در سالاد استفاده کنید.


حتما بخوانید: انواع سالاد که خود یک وعده غذایی کامل هستند

۱۶. آئونیوم وودو (Aeonium Voodoo)

گل های زمستانی - آئونیوم وودو

آئونیوم گیاه ساکولنتی است که برگ‌های گوشتی نوک‌تیزی دارد که شکلی شبیه گل را اغلب در انتهای شاخه‌های بلند ایجاد می‌کنند. نوع «وودو» به‌دلیل شاخ‌وبرگ‌های عجیب خود، که قرمز تیره و تقریبا سیاه‌اند، در باغچه کاشته می‌شود.

این ساکولنت در زمستان خوشۀ پرجلوه‌ای از گل‌های ستاره‌مانند درخشان و غنچه گل‌های نوک‌تیزی را در وسط برگ‌های گل‌مانند ایجاد می‌کند. بیشتر آئونیوم‌ها مونوکارپی یا تک‌باره هستند و در پایان نمایش خیره‌کننده‌شان می‌میرند. آئونیوم‌ها گیاهان مقاومی‌اند و می‌توانند تقریبا با تمام شرایط محیطی سازگار شوند.

۱۷. زنبق الجزایر (Algerian Iris)

گل های زمستانی - زنبق الجزایر

زنبق الجزایر گیاه علفی همیشه‌سبزی است که در زمستان دوام می‌آورد و حتی در طول این فصل گل‌های بنفش چشم‌نوازی را تولید می‌کند. این گل برای بستر باغچه و حاشیه‌ها بسیار عالی است. به‌علاوه، می‌توانید گل‌های بادوام آن را بچینید و در گلدان یا دسته‌گل‌های خود استفاده کنید. انواع مختلفی از زنبق الجزایری وجود دارد.


حتما بخوانید: گران ترین گل های دنیا کدامند؟ ۱۰ گل زیبا و قیمتی

۱۸. Alpine rock cress

گل های زمستانی - alpine rock cress

گونه‌ای است که در زمستان گل می‌دهد. معمولا از این گیاه، به‌دلیل گل‌های سفید ساده که در بالای ساقه‌های باریک می‌رویند و برگ‌های کوچکش، در مناظر کم استفاده می‌شود. در طبیعت، این گیاه در امتداد ساحل رودخانه‌ها و شن‌های مرطوب می‌روید و برای رشدونمو به‌جز خاک مرطوب به چیز زیادی نیاز ندارد.

این گیاه می‌تواند در نور کامل یا سایه و در خاک حاصلخیز یا اسیدی رشد کند؛ ولی شرایط مرطوب معمولا عوامل بیماری‌زا را ایجاد می‌کند، و بنابراین، گیاه در معرض پوسیدگی و کپک قرار می‌گیرد. از آنجا که این گیاه گیاهی نرماده است، بدون نیاز به گرده‌افشان‌ها بارور می‌شود.

۱۹. Bulbinella Nutans

گل های زمستانی - Bulbinella Nutans

این گیاه از ساقه‌های زیرزمینی رشد می‌کند و از اعضای خانواده آلوئه‌هاست و گونه B.nutans آن معمولا در خاک‌های مرطوب پیتی (Peaty) رشد می‌کند. در طول زمستان، گل‌های مشعل‌مانند طلایی آن در میان برگ‌های علفی مایل‌به‌خاکستری رشد می‌کنند.

این گیاهان از گیاهان محبوب باغچه نیستند؛ ولی پرورش آنها نسبتا آسان است. این گیاهان می‌توانند فضای عمودی باغچه را افزایش دهند و بنابراین، بهتر است آنها را همراه درختچه‌ها و گیاهان کم‌ارتفاع بکارید.

۲۰. گل خورشیدی (Bush Lily)

گل های زمستانی - گل خورشیدی

گل خورشیدی توده‌هایی از برگ‌های سبز تیره شمشیرمانند تا ارتفاع نیم متر دارد. در یک گونه خاص گل خورشیدی، که C. gardenii نام دارد، در وسط این توده‌ها ساقه‌های نرم بلندی قرار دارد که خوشه‌های گل‌های نارنجی لوله‌ای سرآویخته با پرچم‌های زردی را که از نوک‌های سبز بیرون زده‌اند نگه داشته‌اند.

گل خورشیدی در جنگل‌ها زیر سایه درختان رشد می‌کند. امروزه انواع مختلفی از گل خورشیدی در رنگ‌های زرد، صورتی و قرمز وجود دارد که ماندگاری بیشتری دارند.


حتما بخوانید: زیباترین جنگل های دنیا؛ ۱۶ جنگل خیره‌کننده در نقاط مختلف دنیا

۲۱. کاکتوس کریسمس

گل های زمستانی - کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس نوعی گیاه هوازی است که گزینه خوبی برای داخل خانه است. بر خلاف بیشتر کاکتوس‌ها که در تابش مستقیم آفتاب و آبیاری کم بهترین رشد را دارند، کاکتوس کریسمس از جنگل‌های بارانی آمده است و بنابراین، به نور غیرمستقیم و آب بیشتری نیاز دارد.

کاکتوس کریسمس گل‌هایی شگفت‌انگیز و البته اندک و پراکنده دارد. گل‌ها در انتهای برگ‌ها می‌رویند و دارای گلبرگ‌های صورتی لایه‌ای شبیه فَلسی هستند. آنها فورا در طول فصل سرد و مطبوع زمستان فضایی گرمسیری را در داخل خانه ایجاد می‌کنند. این گیاه برای گل‌دهی باید در معرض نور کمتری قرار بگیرد.


حتما بخوانید: انواع کاکتوس برای نگهداری در خانه و باغچه

۲۲. دیوتیس ماریتیما (Diotis Maritima)

دیوتیس ماریتیما - گل های زمستانی

دیوتیس ماریتیما عضو خاصی از خانواده گل ستاره‌ای است. تمام گیاه پوشیده از موهای نقره‌ای پشم‌نمای متراکمی است و در انتهای هر ساقه عمودی، گل‌های زرد کوچکی وجود دارد. دیوتیس از سواحل مدیترانه آمده است. این گیاه به نمک مقاوم است و سواحل شنی را دوست دارد. باغ‌های اندکی می‌توانند نیازهای این گیاه را فراهم کنند.

۲۳. چمن‌نی‌پر (Feather Reed Grass)

گل های زمستانی - چمن نی پر

چمن‌نی‌پر یکی از علف‌های زینتی بسیار محبوب است که منظره‌ای رنگارنگ را ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه اگر به‌صورت دسته‌ای کاشته شود. برگ‌های سبز رشته‌ای و نازک این گیاه همیشه عمودی‌اند. در زمستان، گل‌ها تقریبا نیمی از ارتفاع گیاه را می‌پوشانند و زمینه‌ای طلایی را ایجاد می‌کنند.

این گیاه به‌صورت توده‌ای رشد می‌کند که موجب می‌شود تهدیدی برای سایر گیاهان باغ نباشد. پس از گل‌دادن نیز گیاه همچنان مرتب به نظر می‌رسد و بذرهای آن عقیم هستند؛ بنابراین شاهد رشد ناخواسته گیاه در باغ نخواهیم بود. بهتر است که این گیاه را در خاک اندکی مرطوب و زیر نور کامل بکارید.

۲۴. اولکس (Gorse)

اولکس - گل های زمستانی

اولکس یکی از جذاب‌ترین گل های زمستانی است. گل‌های زرد آن شاخه‌های نامنظم و پراکنده را که پر از برگ‌های خارمانند هستند می‌پوشاند. این گل‌های عطر خاصی دارند که شبیه عطر وانیل با ته‌رنگ‌هایی از پرتقال و آناناس است. به‌طور کلی، این گیاه رشد متراکمی دارد و بنابراین، برای لانه‌سازی پرندگان محل مناسبی است.

گیاه اولکس بومی اروپاست. پرورش آن آسان است و در خاک ضعیف (Poor soil) و مکان‌های آفتابی بهترین رشد را دارد. این گیاه در صنعت نساجی نیز مفید است؛ زیرا گل‌های آن منبع خوبی برای تهیه رنگ زرد است.

۲۵. گرویلئا «لذت زمستان» (’Grevillea ‘Winter Delight)

گرویلئا «لذت زمستان» - گل های زمستانی

گرویلئاها بوته‌های متراکم و کم‌ارتفاع زیبایی‌اند که گل‌هایی زیبا و شاخ‌وبرگ‌هایی جذاب دارند. برگ‌های این گیاه سرخسی‌شکل یا سوزنی‌شکل‌اند. نوع پیوندیِ «لذت زمستان» شاخ‌وبرگ‌های خاکستری نرمی دارد که پس‌زمینه‌ای عالی را برای خوشه‌های گل قرمز و کرمی ایجاد می‌کند. نور کامل و خاک شکننده و ترد (Friable soil) موجب فراوانی گل‌ها می‌شود.

۲۶. Happy Wanderer

گل های زمستانی - Happy Wanderer

بوته‌ای سرزنده و زیباست که بومی بسیاری از مناطق جنوب استرالیاست و تقریبا در انواع خاک‌ها و وضعیت نوری رشد می‌کند؛ ولی بهترین گل‌دهی را در زیر نور فراوان خورشید دارد.

این گیاه در باغ کاربردهای فراوانی دارد: می‌توان آن را به‌صورت دسته‌ای کاشت، برای پوشاندن بستر باغ با سایر گیاهان ترکیب کرد، از آن برای پوشش حصار و نرده‌ها استفاده کرد یا به‌عنوان گیاهی بالارونده از داربست به کار برد. گل‌های بنفش و سفید این گیاه شما را شگفت‌زده می‌کنند. برگ‌ها و ریشه گیاه قابل‌خوردن‌اند و با استفاده از آنها می‌توان نوشیدنی شیرین طراوت‌بخشی را تهیه کرد.


حتما بخوانید: خواص انواع دمنوش های گیاهی برای سلامتی

۲۷. گیاه عسلی (Honeywort)

گل های زمستانی - گیاه عسلی

Cerinthe major گونه‌ای از گیاه عسلی است که اغلب در چمنزارها و علفزارها یافت می‌شود. نوع Purpurascens این گل دارای ساقه‌های نرمی است که با برگ‌های خاکستری و سبز بادبزن‌شکل احاطه شده‌اند. برگ‌های انتهایی به رنگ مایل‌به‌آبی یا ارغوانی درمی‌آیند و طوری یکدیگر را می‌پوشانند که گویی گل‌های بنفش تیره زنگوله‌ای شکل را محافظت می‌کنند.

پس از گل‌دهی از زمستان تا بهار، گیاه عسلی دانه‌های سیاه بزرگی را تولید می‌کند که با باد یا پرندگان به اطراف حمل می‌شود تا جوانه بزنند و رشد کنند. پیش از شروع فصل بعدی، این گیاهان از بین می‌روند و گیاهان جدیدی که از بذرهای پخش‌شده روییده‌اند جای آنها را می‌گیرند.

۲۸. شبدر طلایی (Hop Trefoil)

گل های زمستانی - شبدر طلایی

شبدر طلایی گلی وحشی است که در مناطق خشک علفی زندگی می‌کند. این گیاه به‌دلیل گل‌های زرد کروی‌شکل درشت و دوست‌داشتنی خود، به‌عنوان گیاهی زینتی کاشته شد. گل‌های گیاه معمولا در ابتدای زمستان می‌رویند.

شبدر طلایی برگ‌های سه‌پره نازکی نیز دارد. شبدر طلایی پوشش متراکم خوبی را برای زمین ایجاد می‌کند. این گیاه یک‌ساله است و بنابراین، باید در تابستان دوباره کاشته شود تا در اوایل زمستان گل بدهد.

۲۹. خشخاش ایسلندی (Iceland Poppy)

گل های زمستانی - خشخاش ایسلندی

خشخاش ایسلندی گیاهی مقاوم است و منظره‌ای با رنگ‌های روشن را ایجاد می‌کند. خشخاش ایسلندی به مراقبت زیادی نیاز ندارد. این گل‌ها آزادانه زیر نور خورشید رشد می‌کنند و فقط باید زمانی آبیاری شوند که خاکشان خشک شده باشد.

این گیاهان در خاک غنی گسترش پیدا می‌کنند؛ ولی گل‌دهی کاهش می‌یابد. گل‌های رنگارنگ در مناطقی که خاک ضعیفی دارند فراوان‌ترند.


حتما بخوانید: گیاهان آپارتمانی مقاوم؛ ۲۹ گیاه آپارتمانی که به خانه شما طراوت می‌بخشند

۳۰. گیاه یشم (Jade Plant)

گل های زمستانی - گیاه یشم

گیاه یشم گیاهی ساکولنت است که آب را در برگ‌های ضخیم خود ذخیره می‌کند؛ بنابراین، فقط زمانی باید آبیاری شود که خاکش خشک شده باشد. این گیاه نور زیاد را دوست دارد و اگر شرایط مناسب فراهم باشد، دسته‌های زیبایی از گل‌های کوچک سفید یا صورتی می‌رویند.

این گیاه خوراکی است و قبایل آفریقایی از ریشه‌ها و برگ‌های آن استفاده می‌کنند. گاهی از آنها برای درمان بیماری‌های خفیف نیز استفاده می‌کنند.


حتما بخوانید: چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم؟

۳۱. کالانکوئه (Kalanchoe)

گل های زمستاین - کالانکوئه

کالانکوئه گیاه ساکولنت دیگری است که می‌تواند در داخل خانه رشد کند و به‌دلیل زیبایی خیره‌کننده‌اش، بسیار محبوب است. کالانکوئه برگ‌های پهن و ضخیمی دارد که موجب می‌شود گیاه از نور آفتاب بیشترین بهره را بهره ببرد؛ حتی اگر در جایی سایه رشد کند.

در زمستان دسته‌هایی از گل‌هایی به رنگ‌های نارنجی، زرد، صورتی، بنفش و سفید در وسط برگ‌های پایه نمایان می‌شود. کالانکوئه گیاه بسیار مناسبی برای بستر و حاشیه‌های باغچه است. تکثیر این گیاه بسیار ساده است. می‌توانید ساقه‌ها و برگ‌ها را ببرید و مستقیم در گلدان بکارید. انواعی نیز وجود دارد که پاجوش تولید می‌کنند.

۳۲. سنبله نقره‌ای (Lamb’s Ear)

گل های زمستانی - سنبله نقره ای

سنبله نقره‌ای یا گوش بره از گیاهانی است که برای برگ‌های زینتی‌اش کاشته می‌شود. این گیاه شاخ‌وبرگ جذاب و معطری دارد، با برگ‌هایی نیزه‌مانند که با کرک گیاهی نقره‌ای پوشیده شده‌اند. این گیاه مقاوم است و خوشه‌های بلند و عمودی از گل‌هایی ارغوانی را دارد که از دور و نزدیک بسیار زیبا به نظر می‌رسند.


حتما بخوانید: ساخت عطر در خانه؛ برای خود یک عطر اختصاصی بسازید

۳۳. هپاتیک یا جگرواش بزرگ آبی (Large Blue Hepatica)

گل های زمستانی - هپاتیک یا جگرواش بزرگ آبی

این گیاه دارای گل‌های آبی زیبا با گلبرگ‌های روی‌هم‌افتاده و کلاله و پرچم‌هایی در مرکز است. وقتی برف به‌تدریج آب می‌شود، گل‌های این گیاه در کف برهنه جنگل ظاهر می‌شوند. این باور وجود دارد که چون برگ‌های هپاتیک شبیه کبدند، در بیماری‌های مرتبط با کبد اثر درمانی خوبی دارند.

۳۴. اسپرک (Mignonette)

گل های زمستانی - اسپرک

اسپرک گیاه چندساله‌ای است که در طبیعت در زمین‌های جنگلی می‌روید. گل‌های سفید کرمی آن در بخش بالایی ساقه‌های ضخیم بلند می‌رویند. این گل‌ها عطر قوی تند و دل‌پذیری را منتشر می‌کنند. حتی گل‌های بریده خشک نیز عطر خود را حفظ می‌کنند.

این گیاه نرماده است و می‌تواند به‌تنهایی بذرهای خود را تولید کند. به همین دلیل، توده‌های متراکمی را تشکیل می‌دهد و گاهی به سایر گیاهان حمله می‌کند. این گیاهان در بسیاری از باغ‌ها علف هرز به شمار می‌روند. چیدن گل‌های خشک‌شده برای جلوگیری از رویش گیاه و اجتناب از رشد ناخواسته تصادفی آن توصیه می‌شود.

۳۵. گل نمسیا (Nemesia Caerulea)

گل های زمستانی - گل نمسیا

نمسیا گیاه علفی کوچکی است که ساقه‌هایی عمودی دارد و در زمین پخش می‌شود. در زمستان، اگر یخ‌بندان نشود، این گل‌های زیبای دوستدار سرما به رنگ‌های بنفش، آبی، صورتی و سفید جایگزین شاخ‌وبرگ‌های سبز می‌شوند.

نمسیا خاک حاصلخیز با زهکشی خوب و آفتاب فراوان را ترجیح می‌دهد. در طول فصل رشد، به آبیاری مکرر نیاز دارد؛ ولی وقتی ریشه می‌زند و مستقر می‌شود، به توجه زیادی نیاز ندارد.

۳۶. گل اوپال (Opal Flower)

گل زمستانی - گل اوپال یا Opal Flower

گل اوپال یا آلوئید لاچنالیا (Lachenalia aloides) دسته‌هایی از گل‌های لوله‌ای‌شکل طلایی با سایه‌هایی از قرمز در وسط برگ‌های باریک براق دارد. این گل‌ها مانند موزهای کوچکی‌اند که از ساقه‌های باریک آویزان شده‌اند. این گل‌ها گوشتی‌اند و در دسته‌گل مدت زیادی سالم می‌مانند.

۳۷. ارکیده

گل های زمستانی - ارکیده

در بسیاری از گونه‌های ارکیده، گل‌ها شکل و رنگ‌ متفاوتی دارند. ارکیده شاپرکی نمونه‌ای کلاسیک است، ارکیده زرافشان موج‌دار است و سیمبیدیوم یا ارکیده قایق آویزان بسیار زیبا و چشمگیر است. این گل‌های ارکیده در تمام طول زمستان نگاه‌ها را به باغچه‌تان خیره می‌کنند و تقریبا همیشه در گلخانه‌ها و گل‌فروشی‌های محلی یافت می‌شوند.

۳۸. ارکید کاکتوس

گل های زمستانی - ارکید کاکتوس

اپی‌فیلوم‌ها گیاهان هوایی‌اند که میان سنگ‌ها و روی شاخه‌های درختان زندگی می‌کنند و با ریشه‌های هوایی خود رطوبت را از هوا جذب می‌کنند. آنها برگ ندارند و فقط ساقه‌های چندمنظوره‌ای دارند که برای زنده نگه‌داشتن گیاه، آب را ذخیره می‌کنند و کلروفیل تولید می‌کنند. گل‌ها نیز در امتداد لبه‌های ساقه‌ها می‌رویند.

ارکید کاکتوس گل زیبایی است که در زمستان گل می‌دهد. ارکید کاکتوس می‌تواند مراقب خود باشد. اگر هفته‌ها هم به آن رسیدگی نکنید، بازهم این گل‌ها باشکوه به نظر می‌رسند. در مناطقی که در زمستان یخبندان می‌شود، ارکید کاکتوس را باید داخل خانه نگهداری کنید تا از خرابی و پوسیدگی آن جلوگیری شود.

۳۹. ته‌تیزک کنگره‌دار (Pink Heath)

گل های زمستانی - ته تیزک کنگره دار

ته‌تیزک کنگره‌دار، با نمایش خوشه‌های گل صورتی، که پیش از زمستان و پس از آن پدیدار می‌شوند، واقعا چشم‌نواز است. بسیاری از گونه‌های این گیاه در بالای تپه‌ها می‌رویند.

بوته‌های کوچک ته‌تیزک کنگره‌دار معمول دارای ساقه‌های عمودی پر از برگ‌های نوک‌تیزند. این گیاه با بذر تکثیر می‌شود و رشد آن حدود ۲ ماه تا ۲ سال زمان می‌برد! راه سریع‌تر و موفق‌تر تکثیر گیاه قلمه‌زدن ساقه است. قلمه‌ها را در خاک مرطوب و شکننده (Friable soil) زیر نور کامل نگه دارید تا رشد کنند و به گیاه کاملی تبدیل شوند.

۴۰. سرخ‌برگه یا بنت قنسول

گل های زمستانی - سرخ برگه یا بنت قنسول

معمولا برگچه‌های قرمز این گیاه به‌جای گل اشتباه گرفته می‌شوند. البته امروزه انواع فراوانی به رنگ‌های صورتی، زرد و سفید نیز وجود دارد. پس از گل‌دادن، معمولا برگچه‌های قرمز بزرگ‌تر می‌شوند و رنگ آنها به سبز تغییر می‌کند. برگچه‌های قرمز گیاه شب‌های طولانی‌تر و خنک را دوست دارند.

۴۱. پروته‌آ (Protea) یا گل شکرپاره

گل های زمستانی - پروته آ یا گل شکرپاره

پروته‌آ فقط به خاک ضعیف ولی با زهکشی خوب نیاز دارد. زیاد به این گیاه کود ندهید و پس از گل‌دهی آن را هرس کنید تا از حمله آفات و بیماری‌ها جلوگیری کنید. بسیاری از گونه‌های پروته‌آ همیشه‌سبزند و در سرمای شدید زمستان زنده می‌مانند.

در وسط زمستان، عاشق گل‌های آن می‌شوید؛ حتی وقتی بسته‌اند. سَرگُل‌ها ابتدا مخروطی‌شکل‌اند و در نهایت باز می‌شوند و کلاله و گلبرگ‌های رنگارنگ را به نمایش می‌گذارند.


حتما بخوانید: ۱۶ کاربرد خلاقانه پودر و تفاله قهوه؛ از کود باغچه تا زیبایی صورت

۴۲. گل رونده بنفش (Purple RockCress)

گل های زمستانی - گل رونده بنفش

گل رونده بنفش در زمستان گل می‌دهد. در بیشتر سال این گیاه فقط برگ‌های سبز مایل‌به‌خاکستری گرد و کوچکی دارد که به‌طور نامنظمی زمین باغ، قسمت‌های سنگی یا گلدان‌ها را می‌پوشانند؛ ولی با رسیدن زمستان، گل‌های بنفش باشکوه پدیدار می‌شوند. این گل‌ها در خاک مرطوب و در نور کامل فراوان‌تر می‌شوند.

۴۳. هویج وحشی یا Queen Anne’s Lace

گل های زمستانی - هویج وحشی

هویج وحشی گیاهی زینتی است که نام‌های دیگر آن Queen Anne’s lace یا Daucus carota است. بخش زیرزمینی این گیاه نیز مانند هویج خوردنی است و اغلب از آن به‌عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌شود؛ ولی این گیاه بیشتر برای گل‌های زیبایش که در زمستان شکوفا می‌شوند کاشته می‌شود. این گیاه برگ‌های سرخس‌مانندی دارد که پوشش خوبی برای زمین باغ هستند.

۴۴. آلوئه صابونی (Soap Aloe)

گل های زمستانی - آلوئه صابونی

آلوئه صابونی یا آلوئه ماکولاتا (Aloe maculata) بومی آفریقای جنوبی است و اغلب برای خواص ضدعفونی‌کنندگی خود استفاده می‌شود. عصاره برگ‌ها جایگزینی برای صابون‌اند. این عصاره درمانی برای التهاب پوستی و بیماری‌های سیستم غدد درون‌ریز نیز هست. آلوئه صابونی برگ‌ها و گل‌های زیبایی نیز دارد.


حتما بخوانید: روش های مراقبت از پوست های مختلف و درمان مشکلات پوستی

به‌راحتی می‌توان برگ‌های گوشتی گیاه را از سایر آلوئه‌ها تشخیص داد؛ زیرا دندانه‌های برجسته‌ای دارند. در زمستان‌های بدون یخبندان، گل‌های زیبا در بهار در وسط برگ‌های گل‌مانند نمایان می‌شوند. خوشه‌های گل‌های نارنجی لوله‌ای‌شکل منظره‌ای لذت‌بخش دارند؛ به‌ویژه وقتی در دسته‌های فشرده رشد می‌کنند.

۴۵. Sweet Box

گل های زمستانی - Sweet Box

این گیاه برگ‌های زیبایی دارد که در زمستان سرد دوام می‌آورند. برگ‌های اشک‌مانند گیاه سبز تیره و براق‌اند و گاهی دارای تنوع رنگی سفید و زرد نیز هستند. در جایی که دمبرگ‌ها به ساقه می‌رسند، گل‌های سفید ظاهر می‌شوند.

این گل‌های کوچک تقریبا از دور غیرقابل‌تشخیص‌اند؛ ولی عطر دلپذیر آنها شما را به خود جلب می‌کند. پس از گل‌دهی نیز توت‌های قرمز تا سیاهی ظاهر می‌شوند.

۴۶. سوسن مشعلی یا Winter Cheer

گل های زمستانی - سوسن مشعلی

سوسن مشعلی با برگ‌های شمشیری‌شکل نوک‌تیزش ظاهر عجیبی دارد. گل‌ها روی ساقه‌های گوشتی بلندی قرار دارند. گل‌های لوله‌ای‌شکل به‌طور مرتب دور انتهای بالایی ساقه‌ها قرار گرفته‌اند و طیفی رنگی از قرمز به نارنجی به زرد را ایجاد می‌کنند. این گیاه خاک دارای زهکشی خوب را دوست دارد و اگر در آب راکد بماند، خراب می‌شود و این خرابی از ریشه‌ها شروع می‌شود.

۴۷. Wurmbea Stricta

گل های زمستانی - Wurmbea Stricta

این گیاه که از مناطق خشک آفریقا و استرالیا آمده است. معمولا نزدیک باتلاق‌ها و سواحل رودخانه یافت می‌شود؛ جایی که ریشه‌ها رطوبت موردنیاز و برگ‌ها و گل‌ها نیز نور آفتاب کافی دریافت می‌کنند. در زمستان خشک، این گیاه نمایش زیبایی از گل‌های سفید ستاره‌مانند با مراکز بنفش دارد. گونه‌های دیگری از این گیاه با تفاوت‌های اندکی وجود دارند که آنها نیز در زمستان گل می‌دهند.

نکات مهم در کاشت گل های زمستانی

باید پیش از کاشتن گل های زمستانی در باغچه، منطقه مقاومت محل زندگی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید این گیاهان در زمستان‌های محل زندگی شما زنده می‌مانند. گیاهان چندساله و بوته‌ای باید پیش از یخ‌زدن زمین کاشته شوند تا به‌خوبی بتوانند در زمین ریشه دهند. در آب‌وهوای معتدل، در بیشتر فصل زمستان، می‌توانید گیاهان مقاوم یک‌ساله‌ای مانند بنفشه سه‌رنگ بکارید.

بیشتر گل های زمستانی از جمله پیاز گل‌ها باید در پاییز کاشته شوند تا بتوانید از تماشای آنها در زمستان بعدی لذت ببرید. بهتر است درختچه‌هایی که در زمستان گل می‌دهند، در بهار یا پاییز کاشته شوند تا در زمستان شکوفا شوند و رشد کنند. با کمی برنامه‌ریزی در زمستان نیز می‌توانید از تماشای باغچه زیبا و رنگارنگ و گل های زمستانی فضای باز لذت ببرید.

در پایان

شما کدام‌یک از این گل های زمستانی را دوست دارید یا تا به ‌حال کاشته‌اید؟ برخی از گیاهان معرفی شده در این فهرست در ایران قابل دسترسی نیستند و ما نام فارسی آنها را پیدا نکردیم، اگر درمورد هرکدام از این گیاهان اطلاعات بیشتری دارید، خوش‌حال می‌شویم نظرات خود را در بخش «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: آماده سازی باغچه برای بهار و معرفی ۶ گل باغچه‌ای رویایی
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع florgeous countryliving housebeautiful
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. شادلو می‌گوید

    چه خوب بود اگر موجود بودن این گیاهان در ایران برای فروش و مراکز تخصصی و فروش آن خود رامعرفی و یا با هماهنگی با ادمین خود را در اخر مطالب شناسائی میکردند.

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      در این مقاله سعی کردیم گیاهانی که در ایران موجود هستند رو معرفی کنیم. با جستجو در اینترنت می‌تونید مراکز فروش این گیاهان رو پیدا کنید. بعضی از این گیاهان هم به‌صورت اینترنتی عرضه می‌شوند.
      موفق باشید