درختان زینتی مقاوم به سرما؛ ۱۵ درختچه زمستانی زیبا

2

سرمای هوا به این معنی نیست که فصل باغبانی تمام شده است! بسیاری از درختچه‌ها و درختان زینتی مقاوم به سرما در سردترین ماه‌های سال سبز و پرگل‌اند و جلوه زیبایی به باغ و باغچه شما می‌دهند. در ادامه، شما را با درختچه‌ها و درختان زینتی مقاوم به سرما و شرایط کاشت آنها آشنا می‌کنیم.

۱. یاسمن زمستانه (Winter Jasmine)

این درختچه که اندازه متوسطی دارد، شاخه‌های بلند و خمیده و گل‌های زرد روشنی دارد. یاسمن زمستانه در اواخر زمستان گل می‌دهد. این گیاه معطر نیست؛ ولی به مناظر خسته‌کنندۀ اواخر زمستان جلوه زیبایی می‌بخشد. یاسمن زمستانه در سرمای شدید دوام می‌آورد و گیاهی بالارونده است که مانند تاک روی داربست بالا می‌رود.

رونیکس

درختان زینتی مقاوم به سرما - یاسمن زمستانه

خوشبختانه این گیاه هیچ آفت یا بیماری جدی‌ای ندارد. برای داشتن بیشترین رشد و زیبایی، باید آن را جایی بکارید که آفتاب کافی وجود داشته باشد. همچنین، فقط زمانی آن را آبیاری کنید که خاکش خشک شده باشد و بیش‌ازحد نیز به آن کود ندهید.

۲. راج زمستانی (Winterberry)

درختان زینتی مقاوم به سرما - راج زمستانی

بعضی از انواع راج زمستانی برگ‌ریزند و در زمستان برگ‌هایشان می‌ریزد. بعضی نیز همیشه‌سبزند و برگ‌هایشان را حفظ می‌کنند. فرقی نمی‌کند که کدام نوع را بکارید؛ زیرا در پس‌زمینه برفی، میوه‌های قرمز و زیبای این گیاه رنگ چشم‌نوازی را به منظره زمستانی می‌بخشند.

حتما توجه داشته باشید که گیاه گرده‌افشان «نر» را نیز خریداری کنید و هر دو نوع نر و مادۀ گیاه را بکارید تا گرده‌افشانی انجام شود و درختچه‌ها میوه بدهند.

۳. فندق افسون‌گر (Witch Hazel)

درختان زینتی مقاوم به سرما - فندق افسونگر

از بهمن یا اسفند، حتی در سردترین مناطق نیز گل‌های عجیب این گیاه روی شاخه‌های برهنه آن ظاهر می‌شوند. این گیاه به‌خاطر ظاهر عجیبش انتخاب جالبی برای باغچه شما خواهد بود. حتما باید نوعی را بکارید که در زمستان گل می‌دهد؛ زیرا انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد.

۴. بیدمشک (Pussy Willow)

درختان زینتی مقاوم به سرما - درخت بیدمشک

شاید درخت بیدمشک گل‌های بزرگ و جذابی نداشته باشد، ولی گل‌آذین‌های دم‌گربه‌ایِ کرکی‌ و بانمکی دارد که در اواخر زمستان و اوایل بهار روی ساقه‌های برهنه آن پدیدار می‌شوند. این گل‌آذین‌ها نشان می‌دهند که تا بهار فاصله چندانی نداریم.

۵. ماهونیا (Mahonia)

درختان زینتی مقاوم به سرما - ماهونیا

این درختچه همیشه‌سبز، که از اعضای تیره زرشکیان است، برگ‌هایی چرمی دارد با دندانه‌هایی تیز و ساقه‌هایی کوچک و زیبا. دسته‌های بزرگی از گل‌های زرد معطر در اواخر پاییز تا اوایل زمستان روی این درختچه همیشه‌سبز ظاهر می‌شوند. این گل‌ها در نهایت به میوه‌های مومی شبیه انگور تبدیل می‌شوند.

ماهونیای ژاپنی و Holly Grapes از نام‌های دیگر این گیاه است. در زمان کاشت، نوعی را خریداری کنید که بتواند در زمستان‌های منطقه شما دوام بیاورد.

۶. درختچه دافنه (Daphne Shrub)

درختان زینتی مقاوم به سرما - درختچه دافنه

این درختچه زیبا، که با نام‌های برگ‌بویی و مازریون نیز شناخته می‌شود، در آب‌وهوای گرم‌تر رشد می‌کند. درختچه دافنه گل‌های صورتی، بنفش یا سفیدِ اغلب چهارگلبرگی زیبایی دارد که در اواخر زمستان ظاهر می‌شوند و رایحه شگفت‌انگیزی دارند!

ریشه‌زدن و مستقرشدن دافنه معطر کار آسانی نیست. این گیاه خاک خنک با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد و به‌راحتی به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شود. رشد این گیاه نیز کند است؛ ولی در نهایت می‌تواند به ارتفاع بیش از ۱ متر برسد.

تمام قسمت‌های گیاه دافنه معطر سمّی است و بنابراین، بهتر است که آن را دور از دسترس کودکان بکارید.

۷. زغال‌اخته (Cornelian Cherry)

درختان زینتی مقاوم به سرما - زغال اخته

احتمالا در فصل بهار و تابستان نام زغال‌اخته زیاد به گوشتان خورده باشد. زغال‌اخته درخت کوچک برگ‌ریزی است که به‌خاطر گل‌های طلایی زیبایی مشهور است که در اواخر زمستان شاخه‌های قهوه‌ای برهنه آن را می‌پوشانند. در تابستان، این درخت پوشیده است از برگ‌های سبز متراکم و خوشه‌هایی از میوه‌های قرمز گیلاس‌مانند قابل‌خوردن. این درخت در نور کامل و در هر نوعی از خاک بهترین رشد را دارد.


حتما بخوانید: خواص زغال اخته برای سلامتی و نحوه مصرف آن

۸. درخت زبان‌گنجشک زینتی یا گل برفی (Fringe tree)

درختان زینتی مقاوم به سرما - درخت برف ریزان

درخت زبان‌گنجشک زینتی از درختان زینتی مقاوم به سرما است. این گیاه خوشه‌های زمستانی شگفت‌انگیزی با گل‌های سفید آویزان و گلبرگ‌های بلند دارد. این گل‌ها، مانند رشته‌های نخ، هفته‌ها درخت را می‌پوشانند. جلوه این درخت زمانی بیشتر می‌شود که در زمینه‌ای از گیاهان همیشه‌سبز تیره کاشته شود.

درخت زبان‌گنجشک زینتی با وضعیت شهری سازگار است و پس از پیوندزدن به‌خوبی ریشه می‌زند. این گیاه معمولا به‌صورت درخت کوچکی است که ۳ تا ۵ متر ارتفاع دارد؛ ولی در طبیعت ارتفاعش به ۱۰ متر نیز می‌رسد.

۹. آکاسیای طلایی (Golden Wattle)

درختان زینتی مقاوم به سرما - آکاسیای طلایی

آکاسیای طلایی به‌سبب گل‌های زمستانی زرد فراوانش شناخته می‌شود. این گل زیبا نشان ملی استرالیاست. تقریبا انواع وضعیت محیطی را نیز تحمل می‌کند و به‌طور طبیعی، در جنگل‌ها و علفزارها رشد می‌کند. میوه‌ها و گل‌های آکاسیای طلایی قابل‌خوردن‌اند.

عصاره میوه این درخت نیز استفاده‌های دارویی دارد و شیره پوست درخت چسبندگی بالایی دارد. به‌طور کلی، این درخت برای انسان‌ها و پروانه‌ها مفید است. پروانه‌ها از گل‌های معطر آن تغذیه می‌کنند.

۱۰. درختچه به ژاپنی (Japanese Quince)

درختچه به ژاپنی - درختان زینتی مقاوم به سرما

این گیاه، که از ژاپن آمده است، با شاخه‌های قهوه‌ای باریک و پر از گل‌های قرمز، فصل زمستان را جذاب‌تر می‌کند. در ژاپن، درختچه به ژاپنی از گیاهان بونسای محبوب است. درختچه به ژاپنی از آفات و بیماری‌ها در امان نیست و مستعد لکه‌های قارچی برگ‌ها و حمله شته‌هاست. اگر درمان فوری انجام نشود، گل‌دهی گیاه به‌شدت کاهش می‌یابد و ممکن است گیاه بمیرد.

۱۱. مانزانیتا یا انگور خرس (Manzanita)

مانزانیتا - درختان زینتی مقاوم به سرما

این درخت به‌خاطر پوست قرمز درخشانش محبوب است. در اواخر زمستان، گل‌های کوزه‌ای‌شکل به رنگ‌های صورتی، بنفش و سفید نمایان می‌شود. گیاه مانزانیتا در برابر خشک‌سالی مقاوم است و در تابستان بسیار سبز است. نباید گیاه را به‌طور مکرر آبیاری کنیم؛ از آبیاری و کوددهیِ زیاد آسیب می‌بیند. مانزانیتا حتی می‌تواند تا صد سال نیز عمر کند.

۱۲. درخت ارکیده (Orchid Tree)

درخت ارکیده - درختان زینتی مقاوم به سرما

درخت ارکیده یا درخت ارکیده هنگ‌کنگ در واقع ارکیده نیست و از اقوام نخودفرنگی است. این گیاه گل‌های صورتی تا بنفشی دارد که شبیه ارکیده‌اند. بعضی از انواع این گیاه شاخ‌وبرگ‌هایشان را از دست می‌دهند تا بتوانند در زمستان گل بدهند؛ در حالی که سایر انواع برای جذابیت بیشتر، برگ‌های پروانه‌مانند خود را حفظ می‌کنند.

شاخه‌های درخت ارکیده رشدی پراکنده دارند و بنابراین، برای مرتب‌نگه‌داشتن آنها، هرس‌کردن لازم است. این گیاه ابتدا در هنگ‌کنگ کشف شده است و بخشی از فرهنگ هنگ‌کنگ محسوب می‌شود.

۱۳. افرای قرمز (Red Maple)

درختان زینتی مقاوم به سرما - افرای قرمز

تمام قسمت‌های افرای قرمز (یعنی شاخه‌ها، ساقه‌ها، جوانه‌ها، گل‌ها، برگ‌ها و میوه‌ها) همگی قرمزند. افرای قرمز گیاهی عالی برای باغ است؛ ولی نسبت به آفات و بیماری‌ها در امان نیست. مشکلات معمول شامل سرطان درخت، لکه برگ (leaf spot) و کپک است. در صورت بروز علائم و نشانه‌ها، فورا باید درمان را شروع کنید.

۱۴. اکالیپتوس صمغ‌دار یا درخت دلار نقره‌ای (Silver Dollar Tree)

اکالیپتوس خاکستری یا درخت دلار نقره‌ای - درختان زینتی مقاوم به سرما

اکالیپتوس خاکستری (Eucalyptus cinerea) به‌خاطر برگ‌های خاصش گیاه جالبی برای باغ است. از برگ‌های سبز نقره‌ای گرد این گیاه در گل‌آرایی نیز استفاده می‌شود. در میان برگ‌های درخت اکالیپتوس خاکستری، گل‌هایی شامل کلاله‌ای با پرچم‌های کرمی که دور مرکزی زرد قرار گرفته‌اند شکوفا می‌شوند.

این درخت در زمان گل‌دهی بسیار زیباست. علاوه ‌بر زیبایی، خواص دارویی نیز دارد و سرفه و آسم و حتی ذات الریه را درمان می‌کند.

۱۵. گل‌یخ (chimonanthus praecox)

گل یخ - درختان زینتی مقاوم به سرما

گل‌یخ در ماه‌های دیگر سال درختچه کوچکی است که برگ‌های نیزه‌مانند عادی دارد؛ ولی با سردترشدن هوا و بلندشدن شب‌ها، شاخه‌های گیاه به رنگ برنز درمی‌آیند و برگ‌هایش را از دست می‌دهد و به‌جای آنها، گل‌های زرد ستاره‌ای شکل کاغذی ظاهر می‌شوند. این گل‌های زیبا عطر دل‌نشینی نیز دارند.

و در آخر

در اینجا تعدادی از درختچه‌ها و درختان زینتی مقاوم به سرما را معرفی کردیم. در بخش «ارسال دیدگاه» می‌توانید درختان زینتی دیگری را که می‌شناسید با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: گران ترین گل های دنیا کدامند؟ ۱۰ گل زیبا و قیمتی
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع housebeautiful countryliving florgeous
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. اریا رمنه می‌گوید

    درود روز بخیر،امید که شاد و تندرست باشید.
    چطور میتونم از قیمت و خرید بعضی از این درختچه ها ازتون اطلاعات بگیرم اگر شماره یا کانالی دارید محبت بفرمائید

    1. فاطمه زنگنه می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      کار ما فروش درختچه و نهال نیست. برای خرید این درختچه‌ها می‌تونید به نهالستان‌ها مراجعه کنید یا با جستجو در گوگل، فروشگاه آنلاینی که درختچه موردنظرتون رو می‌فروشه پیدا کنید.
      موفق باشید